Loppuraskauden pissaamisvaivoista
Laitanpa tähän ihan erillisen kyselyn tästä ongelmasta, vaikka siitä jo lokakuisten pinossa kirjoittelinkin.
Onkohan tällainen ihan normaalia, kun olen nyt rv 39+6 ja mulla on noin viikon ajan (pahenevana) ollut sellainen juttu, että aina iltaisin vauva painaa niin paljon tuonne alapäähän, että en saa pissaa tulemaan. Tuntuu, että pissattaa, mutta juuri mitään en saa tulemaan. Paine ja kipu kasvaa illan kuluessa niin, että lopulta on pakko mennä sänkyyn makaamaan. Parin tunnin makaamisen tai nukkumisen jälkeen alkaa vessassa ravaaminen. Sitten sitä tuleekin litratolkulla useampaan otteeseen. Onkohan tämä nyt ihan normaalia? Pelottaa, että virtsarakko voi revetä tai jotain?
Olen uudelleensynnyttäjä, mutta tällaista oiretta en muista edellisistä raskauksista.
Pixelina rv 39+6
Kommentit (3)
Mulla oli pissaamisvaivaa n.1,5 kk ennen laskettua aikaa aina synnytykseen saakka. Pissatti koko ajan, mutta sitten pissaa ei tullut kuin vähän kerrallaan. Kaksi päivää ennen synnytystä mun pissanäytteessä oli leukkarit koholla ja epäiltiin raskausmyrkytystä. Se olikin kuitenkin virtsatietulehdus!
Olen kärsinyt siitä ennen raskauttakin ja oiret olivat aivan erilaiset; ei kirvelyä jne. En osannut edes epäillä sitä. Luulin vain, että sikiö painaa rakkoa ja sen takia pissaaminen oli ongelmallista. Nyt myöhemmin olen vasta tajunnut, että minuahan turvotti todella paljon ennen synnytystä. Turvotus johtui siitä, kun munuaiset eivät toimineet kunnolla tulehdukdesta johtuen...
Käy ihmeessä viemässä näyte! Se saadaan luultavastikin ennen synnytystä hoidetuksi :). Mulla oli synnytyksen jälkeen seuraavana päivänä aika tuskaa käydä vessassa. Mut katetroitiin ja limakalvot repeilivät. Ja tulehdus aiheutti kirvelyä. Viikon lääkekuurilla siitä kuitenkin selvittiin.
Kävin viime torstaina neuvolassa ja vaiva oli jo silloin aika pahana. Terkka käski vain juomaan lisää vettä, että pissa tulis kovemmalla paineella ja siten tyhjentyisi kunnolla. Tosin kipu ei vielä ollut niin paha kuin nyt pari viimeistä päivää. Oliskohan siellä neuvolassa kuitenkin näkynyt, jos kyse olis tulehduksesta? Pissa oli silloin puhdas.
En ole " asiantuntija" mutta tässä hieman omia kokemuksia hiukan vastaavanlaisesta tilanteesta:
Itselläni oli synnytystä kohden sellainen tilanne, että pissatti tiuhaan tahtiin, vaan ei sieltä kauheasti tullut kerralla. Sitten tilanne olikin synnytyksessä se, että synnytys hidastui ja lähes pysähtyi, koska virtsarakko oli niin täynnä, että vauva ei oikein pystynyt tulemaan tms. Se oli tosi raivostuttava ja hankala tilanne. Sitten mut katetroitiin ja aaaah mikä autuas tunne, virtsaa tuli 8 desiä ja kätilö sanoi, että se on ihan valtava määrä, ettei ihme, että oli niin epämiellyttävä ja vaikea tunne! Joten sinunkin vaivalla voi olla rakenteen kanssa jotain tekemistä, eikö se ole myös vähän niin, että kun kohdun kannattajalihakset löystyvät mitä useampi synnytys, joten voihan olla, että ekassa oireita ei vielä ollut. Tämä nyt vain mun järkeilyä :o)
Sitten sellaisen asian muistan kuulleeni, että makuulla virtsan eritys kiihtyy, johtuen kai munuaisten kiihtyvästä aineenvaihdunnasta. Lisäksi jos aineenvaihdunta on hyvä, on kuulemma ihan normaalia, että joutuu käymään useammin pissalla kun tuntuu, että kerralla ei tuu kaikki ulos. Kysyin tätä nimittäin juuri viimeksi gynellä käydessäni. En ollut raskaana, mutta mulla on aina sellainen fiilis, että vasta kun on käyny pari kertaa suht peräkkäin veskissä niin tuntuu, että rakko vasta kokonaan tyhjenee.
Jos sulla ilmenee kipua, kannattaa kyllä soittaa neuvolaan ja pyytää päästää antamaan pissanäyte ja ehkä verinäyte niin näkyy jos esim. tulehdus on päällä.
Toivottavasti vaiva selviää ja hyvää mieltä ja onnea loppuodotukseen!