Pitääkö se mielestänne paikkansa, että amikseen menevät lähinnä koulussa huonommin pärjäävät?
Siis omien kokemustenne perusteella? Usein sanotaan sen menevän noin, mutta toisaalta olen kuullut myös monista, jotka ovat joutuneet menemään lukioon, koska arvosanat eivät ole riittäneet amikseen.
Kommentit (83)
No ei todellakaan. Tiedän monia lukion ja yliopiston tai AMK:n käyneitä, jotka eivät olleet mitään huippuoppilaita peruskoulussa. Ja myös oikein hyvin pärjänneitä, jotka valitsivat amiksen.
Ei. Mun lahjakkaalle ja tunnolliselle pojalleni opettaja ehdotteli lukiota, mutta poika piti päänsä ja meni opiskelemaan sähköalaa amikseen. Minäkin jouduin muistuttamaan opettajaa siitä, että nykyään ammattikoulusta pääsee amkiin ja sitä kautta eteenpäin.
Itse olisin halunnut yläasteelta ammattikouluun, käsi- ja taideteollisuusalalle. Mulla oli heikompi luonne kuin pojallani, ja annoin periksi kun painostettiin ensin lukioon ja sitten yliopistoon, jossa olin pari vuotta. Se oli mulle väärä tie, Pidin pari välivuotta ulkomailla, tulin Suomeen, menin ammattikouluun ja töihin.
Itse olin aikanani luokan priimus, keskiarvo 8,5 luokkaa, enkä mennyt lukioon. Itsellä on 4v vanhempi veli ja näin silloin yläaste-ikäisenä veljen lukio läksymäärät. Ei kiinnostanu istua kaikkea vapaa-aikaa kirjojen ääressä niin menin amikseen. Toki ei näin jälkeenpäin olisi edes kiinnostanu työ, missä istutaan 8h tietokoneen ääressä. Hyvin maistuu duunarin hommat varsinkin kun on palkkaankin tyytyväinen.
Tämähän ei ole mikään mielipidekysymys. Ihan hakijoiden keskiarvoista näkee, että noin ei ole.
Ehkä perhetaustakin hieman vaikuttaa? Usein ihmiset nimittäin kiinnostuvat ainakin toisen vanhempansa ammatista ja hakeutuvat itse samantyyliselle, vaikkakaan eivät välttämättä täysin samalle, alalle.
Mun tyttö tuo ysejä ja kymppejä kotiin (pakottamatta) ja aikoo silti amikseen. Toiveammatti on ollut jo useamman vuoden sama enkä todellakaan aio paasata lukiosta. Oma lukioaika ahdistaa vieläkin kun vanhemmat sinne pakottivat, jopa opo oli sitä mieltä että amis olisi ollut parempi vaihtoehto kun mielenkiinnon kohde selvä.
Itse kävin lukion ja vasta sen jälkeen amiksen kun en heti peruskoulun jälkeen tiennyt mille alalle haluan. Samalla linjalla oli toinenkin lukion käynyt.
Menin lukioon 6.9 keskiarvolla ja valmistuin 7,4 keskiarvolla ja C:n papereilla ja menin amikseen opiskelemaan mieleisen ammatin. En tiennyt ysillä mitä halusin opiskella ja tykkäsin lukion yleissivistävästä puolesta.
(Huonot arvosanat selittyy osittain sillä, että kärsin pahasta ahdistuneisuushäiriöstä joka diagnosoitiin vasta aikuisena. Kun nyt joku kuitenkin tulee haukkumaan tyh mäksi :)
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan sellaiset jotka tietävät haluavansa sellaiseen ammattiin, johon valmistutaan amiksesta. Huonosti pärjäävät menevät lähinnä kymppiluokille ja muihin vastaaviin paikkoihin.
Amikseen pääsee 4,5:n ka:lla. Tyhmien koulu.
Ei kannata yleistää. Mä kävin lukion, kirjotin 7 ainetta (EEEMMMC). Pääsin ekalla yrittämällä luonnontieteelliselle alalle yliopistoon. Kävin opiskelun ohella töissä ja valmistuin maisteriksi kuudessa vuodessa, gradusta arvosana 3/5 ja kandista 4/5. Valmistuttuani jatkoin töissä. Alle vuosi valmistumisestani hain amikseen, ja nyt opiskelen amiksessa alalle, joka on minua kiinnostanut jo ylä-asteelta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata yleistää. Mä kävin lukion, kirjotin 7 ainetta (EEEMMMC). Pääsin ekalla yrittämällä luonnontieteelliselle alalle yliopistoon. Kävin opiskelun ohella töissä ja valmistuin maisteriksi kuudessa vuodessa, gradusta arvosana 3/5 ja kandista 4/5. Valmistuttuani jatkoin töissä. Alle vuosi valmistumisestani hain amikseen, ja nyt opiskelen amiksessa alalle, joka on minua kiinnostanut jo ylä-asteelta alkaen.
Lisäyksenä vielä, että tän koulutusohjelman pääsykokeissa karsiutuu tosi moni, hakijoita on noin 10/aloituspaikka. Eli mikään 4,5 ka peruskoulusta ei riitä.
Lukioista vain erikoislukioihin vaaditaan huippuarvosanoja. Tavallisiin riittää oikein hyvin 7:llä alkava keskiarvo, joihinkin pääsee jopa vielä alemmalla.
Lapseni olisi päässyt lukioon, mutta meni ammattikouluun, koska on kiinnostunut lähinnä autoista ja valmistui nyt rekkakuskiksi. Töitä ei ole tarvinnut hakea, harjoittelupaikasta otettiin yhteyttä ja kysyttiin töihin. Kyllä aikanaan monilla leuka loksahti, kun ei mennyt lukioon, koska kyllähän sinne nyt "pitää" mennä, kun vanhemmat ovat akateemisia jne. Mutta itse lapsi elämänsä elää, nämä viisastelijat saavat itse opiskella ihan mitä mielivät.
Menin lukioon lähinnä siksi, että en tiennyt vielä peruskoulun päättyessä, mille alalle haluaisin. Mikäli amiksessa olisi ollut jokin itseäni kiinnostanut linja, olisin hyvin voinut hakea sinne.
Rallikuski Lappi meni 8,9 keskiarvolla amikseen.
Menin itse n.9 keskiarvolla amikseen, mutta se ei sulje ettenkö voisi kouluttautua lisää jatkossa. Mutta jos tietää alansa, mikä kiinnostaa.
Kyllä siellä meitä lahjakkaampiakin opiskelijoita on. Kävin amiksen 90-luvun alussa, siitä sitten jatkoin opintietä insinööriksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lukioon tulee todella paljon porukkaa, joista tulisi varmasti hyviä myyjiä, siivoojia ja lastenhoitajia, mutta opiskelu ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja kirjoitusten tulokset on sitten sen mukaiset. Toivottavasti amiksessa on edes motivoituneita nuoria.
hahahaahahahaha. Ei.
Omassa ystäväpiirissä oli juurikin noin, mitään korrelaatiota sillä ei tulevaisuuteen kyllä ollut. Parhaiten tienaavat ystäväni on juurikin heitä, jotka menivät amikseen sille linjalle johon pääsivät huonoimmilla arvosanoilla. Ja ei, eivät menneet opiskelemaan mielenkiintoista alaa vaan sinne minne onnistuivat pääsemään. Onneksi silloin ainakaan valittu opiskelulinja ja surkeat arvosanat eivät määrittäneet mitä voit aikuisena saavuttaa.