Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään sitte työkkärin nainen teki uuden työsuunnitelman, pitää hakea 4 paikkaa kuukauden aikana!!

Vierailija
15.06.2022 |

Älytöntä. Onko teillä jo tehty toi?

Kommentit (699)

Vierailija
281/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristä ei ole kuulunut mitään. Pitääkö nuo haetut paikat kirjata johinkin??

Vai missä vaiheessa meitä rikollisia kuulustellaan. Monelle kuusikymppiselle työnhakijalle virkailijat ovat soittaneet viisikin kertaa jo toukokuun aikana. Oisko hommassa veetteilyn makua.

Eikös 61-vuotias voi hakee jotain eläkettä 🤔

Vierailija
282/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen koulunkäynninohjaajana 30 h viikossa ja harkitsen jäänkö syksyllä   kokonaan työkkäristä pois. Sain palkkani päälle niin vähän soviteltua päivärahaa viime vuonna, että eipä sillä juuri merkitystä ole. Jos vielä siinä työn sivussa pitää hakemuksia rustata, niin ei kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa tosi. raskasta, 1 työ / viikossa Miten sä selviät tuosta rasituksesta?

Raskaaksi sen tekee se, että työpaikkoja ei ole auki.

Minulle näkyy mollissa vaikka kuinka monta työpaikkaa avoinna.

Juu, palomies, poliisi, puheterapeutti, sähkömies, putkimies, sairaanhoitaja, parturi, hammashoitaja, lääkäri, linja-auton kuljettaja, yhdistelmä ajoneuvon kuljettaja jne.

Noihin ei saa hakea, kun pitää olla työpaikka mihin on realistiset mahdollisuudet päästä.

Ei kai siinä mitään tuollaista rajoitusta ole vai missä muka noin on sanottu

On rajoitus.

Lähdettä?

"Työnhauksi lasketaan hakemukset avoimeksi ilmoitettuihin paikkoihin, avoimet työhakemukset, yhteydenotot työnantajiin sekä muut vastaavat toimet, joiden tarkoituksena on työllistyminen. Työn arvioidun keston tulee olla vähintään kaksi viikkoa ja työn tulee olla sellaista, johon voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä.

Neljän työpaikan tavoite ei ole ehdoton, vaan siitä voidaan joustaa silloin, kun haettavissa ei ole riittävästi työpaikkoja. Jokaisen oma tavoite haettaville työpaikoille kirjataan TE-toimiston tai kuntakokeilun* kanssa laadittavaan työllistymissuunnitelmaan.

Työnhakuvelvoitteeseen voidaan tehdä poikkeuksia muun muassa lomautuksen, osittaisen työllistymisen tai opintojen perusteella:

Työnhakuvelvollisuus koskee lomautettuja sen jälkeen, kun lomautus on kestänyt kolme kuukautta. Tämän jälkeen kokonaan lomautettuja koskee yleensä sama työnhakuvelvollisuus, kuin työttömiä.

Osittain lomautettujen on kolmen kuukauden jälkeen haettava yleensä yhtä työtä kolmen kuukauden aikana.

Osa-aikatyössä olevien on yleensä haettava yhtä työpaikkaa kolmen kuukauden aikana.

Omaehtoisia opintoja suorittavan on yleensä haettava kolmea työpaikkaa kolmen kuukauden aikana.

Työnhakuvelvoitteesta voidaan luopua kokonaan esimerkiksi silloin, kun työllistymistä avoimille työmarkkinoille ei pidetä mahdollisena. Tällöin henkilö voi hyötyä enemmän muista tukipalveluista.

Lakimuutoksen yhteydessä rajoitetaan myös TE-toimiston tai kuntakokeilun tekemien velvoittavien työtarjousten käyttöä. Työtarjouksia voidaan edelleen tehdä, mutta hakeminen ehdotettuun työhön ei ole kaikissa tilanteissa pakollista, jos henkilö on muutoin täyttänyt työnhakuvelvoitteen."

Näin sanotaan esimerkiksi tyj.fi sivustolla. (työttömyyskassojen yhteisjärjestö)

Ensi kerralla osannet itse googlettaa!?

Eli työttömän on pakko hakea ja vastaanottaa kahden viikon pätkiä. Omavastuuaika on 5 vuorokautta, eli kahden viikon tienesteillä tulee elää 3 viikkoa. Tässä välissä asumistukeen tulee tarkistus ja sen käsittely kestää kunnasta riippuen 2-6 viikkoa. Toimeentulotukihakemuksen käsittelyn pitäisi sujua viikossa, mutta ruuhkautuessaan ( ja ruuhkautuuhan se tällä systeemillä) käsittelyaika venyy. Verottajalle pitää ilmoittaa tuloista, ulosottajaa saattaa kiinnostaa myös. Samaan aikaan vuokra pitää maksaa, sähkö ja muut tarvittavat menot, lasten päivähoitomaksut, työmatkakulut. Jotain olisi kiva syödäkin. Kaikki tulot maksetaan takautuvasti viikkojen kuluttua ja toimeentulotuesta ulosmitataan myöhemmin palkkatuloja vastaava määrä.

MITÄ HELVETTIÄ NE ON AJATELLEET OIKEIN?

Omavastuuaika on kerran vuodessa tuon 5 vrk, en jokaisen työttömyysjakson alkaessa. Verottaja saa tiedon tuloistasi työnantajalta, ei sinun tarvitse ilmoitella.

Vierailija
284/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaieiköö kirjoitti:

Työkkäristä ei ole kuulunut mitään. Pitääkö nuo haetut paikat kirjata johinkin??

Vai missä vaiheessa meitä rikollisia kuulustellaan. Monelle kuusikymppiselle työnhakijalle virkailijat ovat soittaneet viisikin kertaa jo toukokuun aikana. Oisko hommassa veetteilyn makua.

Eikös 61-vuotias voi hakee jotain eläkettä 🤔

Pitää kirjata.

Vierailija
285/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs kuntakokeilun kiimassa kuntouttavaan työtoimintaan dumpatut, heillä ei ole enää velvollisuutta hakea töitä kun työpanoksensa ei katsota muka olevan palkan arvoinen?

Työkokeilussa työnhakuvelvollisuus on ensisijaisesti 4 paikkaa/kk ellei ole perusteita alentaa tätä.

Vierailija
286/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista työkyvyn terveydellisistä rajoitteista, te tstossa ollaan sitä mieltä, että pitää hakea vaikka tietää ettei työhön kykene ja sitten vaan saikuttaa. Jotenkin epäreilulta työnantajaa kohtaan vaikuttaa tämä....

Kyllä, te-toimistossa selkeästi käsketään valehdella työnantajille että kykenee töihin ja sitten joutuukin saikuttaan ja saa lopputilin koeajalla. Siis viranomainen kehottaa valehtelemaan työnantajille! Mahtavaa "yhteistyötä" yrittäjien kanssa, Ei ole ihme jos ei yrittäjät mielellään palkkaa työkkärin kautta työttömiä. Minä taas arvostan työnantajia ja kerron rehellisesti mihin töihin en kykene, mikä varmasti kostautuu hyvin pian sillä että annetaan karenssi.  On kuitenkin todisteita että olen tehnyt raskastakin työtä vuosikausia mutta nyt on paljon rajoitteita.

Sama juttu, itse voin tehdä vain toimistotöitä, koska käsissä vikaa, mutta en saa kertoa siitä työnantajille. Minut laitetaan aina palkkatukityön päätyttyä pois ja työnantaja varmaan ajattelee, että tuo voi mennä siivoamaan. No, olen aina työttömänä seuraavaan palkkatukityöhön asti.

Työnantaja palkkaa urheilullisia terveitä miehiä toimistotöihin ja sitten ihmetellään, kun ei ole siivoustyöhön ihmisiä. Tätä Suomen logiikkaa.

Oletko tradenomi tms. Jos sinulla pätevyys toimistotöihin, niin miksi sinut laitetaan pois ja otetaan joku muu tilalle. Toimistotöihin ei kuka vaan voi mennä, vaaditaan osaamista. Tai jos olet poikkeuksellisen taitava myymään jotain puhelimella, niin sitten ehkä.

Vierailija
287/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä_7 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttujen opettajien kanssa olen jutellut. Ovat jo parinkymmenen kesän verran olleet työttöminä ja tietävät, että syksyllä taas työt jatkuvat. Hekin nyt rustaavat työhakemuksia kesän ajan. TE ei tehnyt poikkeuksia edes heidän kohdallaan. Kohta tiettyjen alojen yrittäjät eivät ilmoita enää mitään julkisesti, vaan paikat täytetään tuttavaverkostojen kautta. Kuka haluaa seuloa satoja hakemuksia, jotka on kirjoitettu, koska on pakko? Ja opettajat palaavat elokuussa tuttuihin hommiin kirjoitettuaan taas määräaikaisen sopimuksen.

Minulle sanottiin, että rinnastetaan lomautukseen eikä sen perusteella ole velvoitetta hakea kesän aikana töitä. Vakkari paikka ja jatkuu siis elokuussa.

Näköjään virkailijakohtaista. Eli kun virkailija vaihtuu ja tarkistetaan työnhaut, niin karenssit paukuu.

Ei tietenkään voi olla virkailijakohtaista! Mutta olisiko tässä jotain muita muuttujia? Onko edellisellä jo uusi sopimus allekirjoitettuna? Se voisi olla eri tilanne kuin suusanallinen sopimus työn jatkumisesta.

Tottakai voi ja onkin. Työkkäriin ja kuntakokeiluihinhan palkatiin 1000 uutta työntekijää aivan eri aloilta. Ei sitä lainsäädäntöä ja käytäntöä kahdessa viikossa opi. Luulisi kuitenkin, että virkailijat toimivat virkavastuulla sentään.

Virkailijoita koulutettiin yli 6 kk ajan, mutta näköjään he eivät halunneet oppia mitään, koska nyt ovat sormi suussa.

Opettajat eivät ole kuntakokeilun asiakkaita. Mutta uudet ne säännöt ovat Te-toimiston virkailijoilkekin ja yhtä pihalla ovat.

Lähtökohtaisesti tilanne on vain väärä, jos 10kk töitä tehnyt ja ansiosidonnaiseen oikeutettu laitetaan samaan hakurumbaan kuin pitkäaikaistyötön, jolla ei ole aikomustakaan työllistyä. Kohta ei kannata maksaa työttömyyskassan maksuja, jos rahat saadakseen pitää ruveta yhden kuukauden vuoksi temppuilemaan.

Vierailija
288/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä työnhaku velvoite on tosi helppo kiertää, ja välttyä kaikelta työnhaku simputtamiselta.

Onko käynyt mielessä, että voisit mennä vaikka joutessas töihin.

Vierailija
289/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon osa-aikatöissä, vielä ei oo yhteydenottoa kuulunut, mutta vissiinhän se on sitten niin, että yhtä paikkaa pitää hakea 3 kuukaudessa. Saan kyllä nyt enää alle satasen soviteltua, joten olen miettinyt, että poistun ehkä kokonaan kortistosta, sitten kun tuo tulee. Mulla on koulutus alalta, joka työllistää tosi hyvin, joten pitäisi sitten alkaa venkoilla jotain huonoja hakemuksia ja esittää haastattelussa ääliötä, koska en todellakaan halua enää sille alalle töihin, ehkä en jaksa vaivautua.

Hoitoala?

Vierailija
290/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en joudu hakemaan yhtään työpaikkaa. Kuntakokeilun työntekijän mielestä olen niin vaikea tapaus, että työllistymiseni on epärealististista.

Ai teillä on sentään älykäs ihminen siellä kuntapalveluissa. Minun virkailija vaatii että haen töitä ja menen haastatteluihin vaikka en pysty kotiani hoitamaan ja valvon yöt kipujen kanssa. Kaataa oman osaamattomuutensa työnantajien niskaan, joutuvat turhaan haastattelemaan työkyvyttömiä. Piti jo yhdeltä työnantajalta pyytää anteeksi kun vien heidän kallista työaikaansa. Viranomaiset määrää ja mentävä on, kun ei hakemuksessa lue että työkyvytön. Asiantuntijan titteleillä ja palkoilla ovat töissä eivätkä kykene tai halua oikeasti auttaa, käyttävät valtaa kostamiseen ja oman heikon egonsa pönkittämiseen. 

Miksi et hae työkyvyttönyyseläkkeelle?

Olen eri, mutta kun ei vaan pääse. Olen maannut reilu 15 vuotta, hoidettavissa oleva sairaus kyseessä. Julkista ei kiinnosta eikä siellä oikein ole sitä osaamistakaan. Yksityiselle ei ole varaa, kun elän sillä minimillä, en pysty säästämään kun on esim erityisruokavalio.

Näin täällä kohdellaan hyvinvointi Suomessa omia kansalaisia.

Tähän nyt on pakko kommentoida, kun niin paljon ihmiset valittaa, kuinka hoitoa Ei saa ja sen takia töitä ei voi hakea. Jos olet 15 vuotta sairastanut jotain, joka olisi hoidettavissa, mutta yksityiselle et rahapulan takia voi mennä, niin eikö tuon 15 vuoden aikana olisi sitä satasta saanut säästettyä, että pääsisit lääkäriin. Kukaan ei tietenkään lainaa, mitään et voi myydä jne jne jne. Selityksiä selitysten perään.

Vierailija
291/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähä olet tyhmä ja laiska ap. Et sinä töitä saa, ellet niitä hae. Ei sinua kukaan kotoa tule noutamaan. Taidat kuulua siihen töitä vieroksuvien lusmujen joukkoon. Kaikki tuet sinulta vain pois heti!

Arvaa huviksesi millainen yhteiskunnasta tulisi kun viimeisetkin tuet vietäisiin? Meillä olisi aidosti kodittomia, kerjäläisiä ja vielä pahempaa rikollisuutta valtavasti enemmän. Kannattaa miettiä asioita hieman pidemmälle kuin omaan napaan asti. Se, että sulla on (mitä ilmeisemmin) työ ja tulet toimeen, niin OLE ONNELLINEN kaikilla tätä ei ole yrityksestä huolimatta.

Monilla on taustalla asioita mitkä ovat ajaneet pitkään työttömyyteen ja töitä on vaikea löytää. Kun työpaikkoja on hyvin vähän ja työttömiä satoja tuhansia niin se ei vaan yksinkertaisesti mene niin, että hae niin saat. Satojen kiitos mutta ei kiitos viestien jälkeen motivaatio työnhakua kohtaan luonnollisesti vähenee ja kun sitten ihmisiä pakotetaan johonkin mikä syö itsevarmuutta ja tunnetta riittävyydestä ja arvosta niin tullaan pisteeseen, ettei se enää ole reilua ja yhdenvertaista. Siihen vielä päälle haukut työssäkäyviltä... 

Ja kaiken tämän jälkeen ihmetellään miksi on koulukiusaamista? No jos aikuiset ihmiset eivät osaa käyttäytyä kunnioittavasti ilman haukkumista ja vittuilua ja tehdä kunnollisia säädöksiä lakeihin, niin miten odotetaan LAPSILTA jotekin parempaa käytöstä?

Ei siitä ole 50 vuotta, kun tuet oli pienemmän ja rikollisuus nykyiseen verrattuna aika lailla olematonta. Ei ollut kodittomia nykyistä enempää, ei kerjäläisiä, ei jatkuvaa pelkoa, koska rikollisjengi iskee. Jos oli työkykyinen, oli mentävä töihin vaikka 5 tunniksi viikossa, mitään harkinnanvaraista tukea ei maksettu tuosta vain.

Tukien poisto tarkoittaisi sitä, että kukaan ei voisi sanoa, että en viitsi tehdä töitä, koska keskiluokkaisen elintason saa muutenkin.

Tyhmää verrata aikaan 50 vuotta sitten, koska nyt on nyt. Ihmisiä miljardeja enemmän ja rikollisuus kukoistaa jo nyt.

Miksi tuo on tyhmää? Yhtä typerää on luoda skenaario, jossa ei ole mitään totuuspohjaa. Meillä on liian hyvät tuet, jos keskiluokkainen elintaso saavutetaan kirjautumalla työnhakijaksi.

Tuilla ei todellakaan ole keskiluokkainen vaan köyhä.

Vierailija
292/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen töissä kuukaudessa töitä noin 160 tuntia minkä varmaan aika moni muukin. Siihen nähden neljän työhakemuksen teko tuntuu naurettavan helpolta

Korvauskin on naurettava ja haastatteluihin pääsy (0kpl) naurattaa vielä enemmän.

Onpa surullista lukea täältä näitä kommentteja. Itse teen kolmea työtä, että rahat riittää ruokaan ja vuokraan ja äärimmäisessä tilanteessa joudun hakemaan asumiseen tukea siksi aikaa kun kaksi töistä loppui, mutta alkaa taas uudestaan ensi vuonna.

Miten kukaan kehtaa pitää itsestään selvyytenä sitä että muut tekevät töitä ja on suuri kynnys tehdä edes neljä hakemusta kuukaudessa. Aion poistaa ystäväpiiristäni kaltaisenne lorvijat jotka pitää systeemiä itsestään selvänä. Vähn kuin eläisi kumppanin kanssa joka tuhlaa vain rahaa ja sanoo että on liikaa viedä edes roskia ulos.

On jokaisen suomalaisen OIKEUS saada työttömyydestä korvaus, toki siihen liittyy velvollisuuksiakin mutta uhkailuilla ja pakotuksilla ei ainakaan motivaatio ja henkinen hyvinvointi kasva, se on varma. Puoli miljoonaa työtöntä ja 20 000 työpaikkaa, do your math! Kukaan tuollaisen ystävä halua ollakaan.

Kukaan ei ilmeisesti oikeasti osaa sanoa kuinka paljon on työttömiä ja kuinka paljon avoimia työpaikkoja. 

Petteri Orpo, Iltalehti https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c8bd55f2-5e07-4eaa-bbb9-c563ccc38…

"Meillä on tällä hetkellä tilanne, jossa on yli 200 000 avointa työpaikka ja työttömiä on vähemmän, Orpo sanoo."

En itse ymmärrä mistä nuo luvut on kaivettu, mutta en todellakaan usko, että ovat tosia. Olisi kiva nähdä ihan oikeaa statistiikkaa työttömistä, mutta taitaa jäädä haaveeksi. Laskutapa on jokaisella instanssilla erilainen. 

En tiedä, mitkä on oikeat luvut, mutta Petteri Orpolla (tai avustajallaan) tuppaa noi luvut olemaan vähän mitä sattuu useamminkin. Muistan tarkasti, kun itse olin työtön ja Orpo selitti jossain A-studiossa, kuinka kaikille, korosti sanaa kaikille soitetaan työkkäristä oliko se kuukauden vai kolmen kuukauden sisällä työttömäksi jäämisestä. Mulle soitettiin vähän yli vuosi sen jälkeen, kun olin ilmoittautunut työttömäksi.

Vierailija
293/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa tosi. raskasta, 1 työ / viikossa Miten sä selviät tuosta rasituksesta?

Raskaaksi sen tekee se, että työpaikkoja ei ole auki.

Minulle näkyy mollissa vaikka kuinka monta työpaikkaa avoinna.

Juu, palomies, poliisi, puheterapeutti, sähkömies, putkimies, sairaanhoitaja, parturi, hammashoitaja, lääkäri, linja-auton kuljettaja, yhdistelmä ajoneuvon kuljettaja jne.

Noihin ei saa hakea, kun pitää olla työpaikka mihin on realistiset mahdollisuudet päästä.

Ei kai siinä mitään tuollaista rajoitusta ole vai missä muka noin on sanottu

On rajoitus.

Lähdettä?

"Työnhauksi lasketaan hakemukset avoimeksi ilmoitettuihin paikkoihin, avoimet työhakemukset, yhteydenotot työnantajiin sekä muut vastaavat toimet, joiden tarkoituksena on työllistyminen. Työn arvioidun keston tulee olla vähintään kaksi viikkoa ja työn tulee olla sellaista, johon voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä.

Neljän työpaikan tavoite ei ole ehdoton, vaan siitä voidaan joustaa silloin, kun haettavissa ei ole riittävästi työpaikkoja. Jokaisen oma tavoite haettaville työpaikoille kirjataan TE-toimiston tai kuntakokeilun* kanssa laadittavaan työllistymissuunnitelmaan.

Työnhakuvelvoitteeseen voidaan tehdä poikkeuksia muun muassa lomautuksen, osittaisen työllistymisen tai opintojen perusteella:

Työnhakuvelvollisuus koskee lomautettuja sen jälkeen, kun lomautus on kestänyt kolme kuukautta. Tämän jälkeen kokonaan lomautettuja koskee yleensä sama työnhakuvelvollisuus, kuin työttömiä.

Osittain lomautettujen on kolmen kuukauden jälkeen haettava yleensä yhtä työtä kolmen kuukauden aikana.

Osa-aikatyössä olevien on yleensä haettava yhtä työpaikkaa kolmen kuukauden aikana.

Omaehtoisia opintoja suorittavan on yleensä haettava kolmea työpaikkaa kolmen kuukauden aikana.

Työnhakuvelvoitteesta voidaan luopua kokonaan esimerkiksi silloin, kun työllistymistä avoimille työmarkkinoille ei pidetä mahdollisena. Tällöin henkilö voi hyötyä enemmän muista tukipalveluista.

Lakimuutoksen yhteydessä rajoitetaan myös TE-toimiston tai kuntakokeilun tekemien velvoittavien työtarjousten käyttöä. Työtarjouksia voidaan edelleen tehdä, mutta hakeminen ehdotettuun työhön ei ole kaikissa tilanteissa pakollista, jos henkilö on muutoin täyttänyt työnhakuvelvoitteen."

Näin sanotaan esimerkiksi tyj.fi sivustolla. (työttömyyskassojen yhteisjärjestö)

Ensi kerralla osannet itse googlettaa!?

Eli työttömän on pakko hakea ja vastaanottaa kahden viikon pätkiä. Omavastuuaika on 5 vuorokautta, eli kahden viikon tienesteillä tulee elää 3 viikkoa. Tässä välissä asumistukeen tulee tarkistus ja sen käsittely kestää kunnasta riippuen 2-6 viikkoa. Toimeentulotukihakemuksen käsittelyn pitäisi sujua viikossa, mutta ruuhkautuessaan ( ja ruuhkautuuhan se tällä systeemillä) käsittelyaika venyy. Verottajalle pitää ilmoittaa tuloista, ulosottajaa saattaa kiinnostaa myös. Samaan aikaan vuokra pitää maksaa, sähkö ja muut tarvittavat menot, lasten päivähoitomaksut, työmatkakulut. Jotain olisi kiva syödäkin. Kaikki tulot maksetaan takautuvasti viikkojen kuluttua ja toimeentulotuesta ulosmitataan myöhemmin palkkatuloja vastaava määrä.

MITÄ HELVETTIÄ NE ON AJATELLEET OIKEIN?

Amen. Soita työministerille.

Vierailija
294/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä työnhaku velvoite on tosi helppo kiertää, ja välttyä kaikelta työnhaku simputtamiselta.

Onko käynyt mielessä, että voisit mennä vaikka joutessas töihin.

Sairauteni takia en voi osallistua työelämään. Pahimpana sairautena minulla on aamu-unisuus ja ääretön saamattomuus. Erikoisosaamista minulla toki on, olen kohtalaisen kätevä aukomaan sipsipusseja ja aino-jäätelö pakkauksia. Mutta jos vähänkin rasitan itseäni, tulee hiki ja pierettää... Olet ihmisiä hyväksikäyttävä sika.

Vierailija
295/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen töissä kuukaudessa töitä noin 160 tuntia minkä varmaan aika moni muukin. Siihen nähden neljän työhakemuksen teko tuntuu naurettavan helpolta

Korvauskin on naurettava ja haastatteluihin pääsy (0kpl) naurattaa vielä enemmän.

Onpa surullista lukea täältä näitä kommentteja. Itse teen kolmea työtä, että rahat riittää ruokaan ja vuokraan ja äärimmäisessä tilanteessa joudun hakemaan asumiseen tukea siksi aikaa kun kaksi töistä loppui, mutta alkaa taas uudestaan ensi vuonna.

Miten kukaan kehtaa pitää itsestään selvyytenä sitä että muut tekevät töitä ja on suuri kynnys tehdä edes neljä hakemusta kuukaudessa. Aion poistaa ystäväpiiristäni kaltaisenne lorvijat jotka pitää systeemiä itsestään selvänä. Vähn kuin eläisi kumppanin kanssa joka tuhlaa vain rahaa ja sanoo että on liikaa viedä edes roskia ulos.

On jokaisen suomalaisen OIKEUS saada työttömyydestä korvaus, toki siihen liittyy velvollisuuksiakin mutta uhkailuilla ja pakotuksilla ei ainakaan motivaatio ja henkinen hyvinvointi kasva, se on varma. Puoli miljoonaa työtöntä ja 20 000 työpaikkaa, do your math! Kukaan tuollaisen ystävä halua ollakaan.

Kukaan ei ilmeisesti oikeasti osaa sanoa kuinka paljon on työttömiä ja kuinka paljon avoimia työpaikkoja. 

Petteri Orpo, Iltalehti https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c8bd55f2-5e07-4eaa-bbb9-c563ccc38…

"Meillä on tällä hetkellä tilanne, jossa on yli 200 000 avointa työpaikka ja työttömiä on vähemmän, Orpo sanoo."

En itse ymmärrä mistä nuo luvut on kaivettu, mutta en todellakaan usko, että ovat tosia. Olisi kiva nähdä ihan oikeaa statistiikkaa työttömistä, mutta taitaa jäädä haaveeksi. Laskutapa on jokaisella instanssilla erilainen. 

En tiedä, mitkä on oikeat luvut, mutta Petteri Orpolla (tai avustajallaan) tuppaa noi luvut olemaan vähän mitä sattuu useamminkin. Muistan tarkasti, kun itse olin työtön ja Orpo selitti jossain A-studiossa, kuinka kaikille, korosti sanaa kaikille soitetaan työkkäristä oliko se kuukauden vai kolmen kuukauden sisällä työttömäksi jäämisestä. Mulle soitettiin vähän yli vuosi sen jälkeen, kun olin ilmoittautunut työttömäksi.

TEM:in luvut.

"Avoinna oli 240 700 työpaikkaa, liki 88 000 enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin huhtikuussa yli 111 000, noin 35 000 enemmän kuin huhtikuussa viime vuonna.

Työ- ja elinkeinotoimistoissa ja kuntakokeiluissa oli huhtikuun lopussa 238 800 työtöntä työnhakijaa."

https://www.kaleva.fi/tyopaikkoja-enemman-kuin-tyottomia-tyonhakijoita-…

Mystisesti työttömänä edelleenkin on tuo 238800, eli ne avoimet työpaikat ovat menneet...minne? Piilotyöntekijöille? Työttömille ei ainakaan.

Vierailija
296/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen koulunkäynninohjaajana 30 h viikossa ja harkitsen jäänkö syksyllä   kokonaan työkkäristä pois. Sain palkkani päälle niin vähän soviteltua päivärahaa viime vuonna, että eipä sillä juuri merkitystä ole. Jos vielä siinä työn sivussa pitää hakemuksia rustata, niin ei kiitos.

Lisäys: kesällä minulla on ensin 4 vkon työttömyysjakso ja sen jälkeen tiedossa kolmeksi-neljäksi viikoksi kokoaikatyötä. Minua ei ole työkkäristä nyt kesällä työnhakuun hätistelty, ilmeisesti kiitos heinäkuun kokoaikaisen työjakson.

Vierailija
297/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon osa-aikatöissä, vielä ei oo yhteydenottoa kuulunut, mutta vissiinhän se on sitten niin, että yhtä paikkaa pitää hakea 3 kuukaudessa. Saan kyllä nyt enää alle satasen soviteltua, joten olen miettinyt, että poistun ehkä kokonaan kortistosta, sitten kun tuo tulee. Mulla on koulutus alalta, joka työllistää tosi hyvin, joten pitäisi sitten alkaa venkoilla jotain huonoja hakemuksia ja esittää haastattelussa ääliötä, koska en todellakaan halua enää sille alalle töihin, ehkä en jaksa vaivautua.

En mä ymmärrä muutenkaan ihmisiä, jotka osa-aikatyössä ollessaan haluaa olla työnhakija, jos palkka osa-aikatyöstä ei riitä, on muitakin tukia mitä hakea.

Vierailija
298/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse osa-aikatyötä tekevänä myös joudun hakemaan, aivan mielipuolista.

Et joudu, jos et hae ja saa soviteltua päivärahaa. Jos haet ja saat, tietenkin olet velvollinen hakemaan työtä. Joko lisätyötä osa-aikatyö rinnalle tai sitten kokopäivätyötä, jottet enää tarvitse päivärahaa.

Jos ei nappaa hakeminen, ole hyvä ja sovita menosi saamasi palkan mukaisiksi. Silloin ei kukaan velvoita sinua hakemaan töitä.

Vierailija
299/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli toi sama, mutta asia on ihan piece of cake, haen aktiivisesti töitä ja laitan kuukaudessa nyt isomman määrän hakemuksia kuin tuo neljä. Se että kirjaudun ruksimaan ne neljä paikkaa haetuksi ei mielestäni todellakaan ole mikään kamala vaiva.

Ei se ole sitten mikään kamala vaiva jos löytyy työpaikkoja mitä hakea.

Mutta mun kohdalla on kysymys siittä että en ole saanut ilmoitusta montako hakuilmoitusta minun pitää ilmoittaa. Jos työkkärissä joku ei ole tehnyt tehtäviään niin voi voi ei siitä mulle pidä sanktioita antaa.

Ei ole ehditty vielä kaikille työttömille tekemään sitä suunnitelmaa. Sehän aloitettiin vasta toukokuussa.

Mikähän on sitten syy että minulle tulee ilmoitus että en ole noudattanut suunnitelmaa. Miten oisin voinut kun sitä ei ole. Juurikin kävin tarkastamassa työkkärin sivulta niin siellä on että seuraava yhteydenotto on 8.6 höh siinäkö se piti ilmoittaa. Mikä lie iskenyt virkailijaan kun ei yhteyttä ottanut minkään viestimen kautta. 🥴

Mulla tuli kans selvityspyyntö, mikä johtuu täysin siitä, että virkailija ei ole ottanut yhteyttä ja ohjeistanut & päivittänyt suunnitelmaa. Onhan sillä työllistävä vaikutus, kun kuntakokeilussa töpätään, TE-keskus tekee päätöksen ja Kela katkaisee maksatuksen.

Tuo ei ole mahdollista. Jos siellä on tiedoissasi, että TE-toimisto ottaa yhteyttä, niin et voi saada selvityspyyntöä päivittämättömän suunnitelman takia vaan siksi, että et ole ilmoittanut sen noudattamisesta.

Pitääkö suunnitelman noudattamisesta ilmoittaa? Kenelle, miten, miten usein?

Vierailija
300/699 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista työkyvyn terveydellisistä rajoitteista, te tstossa ollaan sitä mieltä, että pitää hakea vaikka tietää ettei työhön kykene ja sitten vaan saikuttaa. Jotenkin epäreilulta työnantajaa kohtaan vaikuttaa tämä....

Kyllä, te-toimistossa selkeästi käsketään valehdella työnantajille että kykenee töihin ja sitten joutuukin saikuttaan ja saa lopputilin koeajalla. Siis viranomainen kehottaa valehtelemaan työnantajille! Mahtavaa "yhteistyötä" yrittäjien kanssa, Ei ole ihme jos ei yrittäjät mielellään palkkaa työkkärin kautta työttömiä. Minä taas arvostan työnantajia ja kerron rehellisesti mihin töihin en kykene, mikä varmasti kostautuu hyvin pian sillä että annetaan karenssi.  On kuitenkin todisteita että olen tehnyt raskastakin työtä vuosikausia mutta nyt on paljon rajoitteita.

Sama juttu, itse voin tehdä vain toimistotöitä, koska käsissä vikaa, mutta en saa kertoa siitä työnantajille. Minut laitetaan aina palkkatukityön päätyttyä pois ja työnantaja varmaan ajattelee, että tuo voi mennä siivoamaan. No, olen aina työttömänä seuraavaan palkkatukityöhön asti.

Työnantaja palkkaa urheilullisia terveitä miehiä toimistotöihin ja sitten ihmetellään, kun ei ole siivoustyöhön ihmisiä. Tätä Suomen logiikkaa.

Oletko tradenomi tms. Jos sinulla pätevyys toimistotöihin, niin miksi sinut laitetaan pois ja otetaan joku muu tilalle. Toimistotöihin ei kuka vaan voi mennä, vaaditaan osaamista. Tai jos olet poikkeuksellisen taitava myymään jotain puhelimella, niin sitten ehkä.

No eikö tuo nyt ole jokaiselle ihan selvää, miksi laitetaan pois ja otetaan joku muu tilalle? Kun jonkun palkkatuki loppuu, otetaan tilalle toinen tukityöllistetty. Tulee paljon halvemmaksi kuin palkata oikeasti joku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme