Sairaanhoitajien joukkoirtisanoutuminen alkanut
Tehy-lehti: Kymmenet tehohoitajat irtisanoutuneet yliopistosairaaloista Oulussa ja Tampereella
https://yle.fi/uutiset/3-12493222
Kommentit (116)
Turussa voivoteltiin alkuvuodesta kun ei ole kouluterkkareita eikä neuvolaterkkareita tarpeeksi (siis kaiken muun hoitajapulan lisäksi tietenkin). Siksi lapset ei pääse täällä neuvolaan enää ja kouluissa ei ole terkkareita juuri koskaan tavattavissa. Samassa yhteydessä mainostettiin avoimia kouluterveydenhoitajan vakansseja, joissa vaatimuslistat oli kyllä melkoiset...
Tänään Turun valtuusto sitten äänesti EI palkankorotuksille, jotka olisi annettu Turun kaupungin koulu- ja neuvoterkkareille, jotta heitä olisi saatu rekryttyä, jotta saataisiin taattua palvelut lapsille ja lapsiperheille. Ihan täyttä sitä itteään koko touhu, ei minusta tarvitse ihmetellä hoitajapulaa.
Musiikkitaloille, ratikoille, funikulaareille, silloille, toriparkeille jne sanotaan kyllä Turun valtuustolla heti KYLLÄ, ja runnotaan läpi vaikka väkisin.
Juu ja jos silti edelleen haluaa samoihin hommiin, niin vuokratyönä ja kunnon palkalla. Näin on tehty jo pitkään. Ei ole varaa maksaa vakituisille, mutta ostetaan kalliilla kreikkalaisia 😂😂
No, kannaisko muuttaa tänne maalle?
-Hämmäslääkäriin pääset heti jo kiirreellisesti samana päivänä
-Sanoin lääkärille, että lonkka vihoittelee, kun käyn lenkillä. Määräsi lonkkakuviin.
-Suolistosyöpä tutkimus.
-Verikokeet automaattisesti 2v. välein ja, jos on kilpirauhaksen vajaatoiminta, niin 2 kertaa v.
Miksi valittaa koko ajan, koska mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon?
Helsinki, Vantaa, Tampere, Turku jne. eteläsuomi................
Onko siellä kaikki niin ihanaa? Olin elänyt siellä 20v.
Terv. 45v äiti
Vierailija kirjoitti:
Norjassa johtaminen on aivan eri luokkaa. Täällä ei "esimies" ole auktoriteetti, joka sanelee ehdot. Hän yhdessä henkilökunnan kanssa sopii käytännöt. Siksi työilmapiiri on täällä niin mukavaa. Kun kerroin, miten Suomessa toimitaan, esimieheni oli aivan järkyttynyt.
Miksi he sitten joutuvat palkkaamaan suomalaisia? Mihin norjalaiset hoitajat menevät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjassa johtaminen on aivan eri luokkaa. Täällä ei "esimies" ole auktoriteetti, joka sanelee ehdot. Hän yhdessä henkilökunnan kanssa sopii käytännöt. Siksi työilmapiiri on täällä niin mukavaa. Kun kerroin, miten Suomessa toimitaan, esimieheni oli aivan järkyttynyt.
Miksi he sitten joutuvat palkkaamaan suomalaisia? Mihin norjalaiset hoitajat menevät?
Ehkä sielläkään ei vain ole tarpeeksi hoitajia, mutta he ovat ymmärteneet että heitä voi rekrytoida muualtakin.
Koskaan ei ole varaa palkata riittävästi henkilökuntaa, mutta aina on varaa palkata kallista vuokratyövoimaa.
Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Turussa voivoteltiin alkuvuodesta kun ei ole kouluterkkareita eikä neuvolaterkkareita tarpeeksi (siis kaiken muun hoitajapulan lisäksi tietenkin). Siksi lapset ei pääse täällä neuvolaan enää ja kouluissa ei ole terkkareita juuri koskaan tavattavissa. Samassa yhteydessä mainostettiin avoimia kouluterveydenhoitajan vakansseja, joissa vaatimuslistat oli kyllä melkoiset...
Tänään Turun valtuusto sitten äänesti EI palkankorotuksille, jotka olisi annettu Turun kaupungin koulu- ja neuvoterkkareille, jotta heitä olisi saatu rekryttyä, jotta saataisiin taattua palvelut lapsille ja lapsiperheille. Ihan täyttä sitä itteään koko touhu, ei minusta tarvitse ihmetellä hoitajapulaa.
Musiikkitaloille, ratikoille, funikulaareille, silloille, toriparkeille jne sanotaan kyllä Turun valtuustolla heti KYLLÄ, ja runnotaan läpi vaikka väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitajat olisivat olleet fiksuja, he olisivat halunneet puuttua juuri noiden irtisanomisten takana olevaan hallinnon joustamattomuuteen, ja ikiaikaisiin johtamistapoihin.
Mutta kun eivät ole fiksuja, niin vaativat lisää palkkaa, ja ovat ihan yhtä liemessä kuin ennenkin. On ne tyhmiä.
Miten niin ei ole fiksua vaihtaa alaa? Siitähän on jo muutenkin toitettu iät ajat että nykyisin tarvitaan useampia ammatteja.
Vierailija kirjoitti:
No se on niin sitten. Pääsevätpä nyt kokeilemaan mitä muita hommia on tarjolla. Kaikkiallahan asiat oli paremmin kuin hoitajilla, niin siitä vaan siivoamaan, kauppaan, tarjoilemaan, muihin virastoihin mikäli on kouluttamattomalle töitä.
Johdon assarina nyt ilman koulutusta 4800e/kk brutto. Irtisanoin itseni kaksi kuukautta sitten lähihoitajan työstä. Lämmin ilmasto, edullinen elintaso ja huimasti rennompi työ ja parempi palkka. Takaisin Suomeen? Juu ei.
Harmi kun ovat itse mustamaalanneet omaa ammattiaan pitkään niin sekin on haitannut ihmisten hakeutumista alalle, jolloin ala on muuttunut entistäkin raskaammaksi vaikka jotkut tästä työstä ihan oikeasti tykkääkin. Toki Suomestakin löytyy myös mukavia työpaikkoja. Itse olen tehnyt hoitohenkilökunnan kanssa töitä yli 20v ja meidän yksikössä viihdytään hyvin, henkilökunnan vaihtuvuus hyvin vähäistä. Kuitenkin soisin esim tehohoidon ja muiden pitkää perehtyneisyyttä vaativille hoitoalan henkilökunnalle ehdottomasti palkkaporrastusta ,jossa lisäpätevöitymisen myötä pitäisi voida saada myös lisää palkkaa. Mutta esimies porras on jäänyt johonkin Neuvostoliiton aikaan, jossa uskovat vain käskytykseen , eivät luottamukseen (ja ilmeisesti ennenkaikkea kammoavat itseään fiksumpia alaisiaan) . Fiksut ihmiset tietysti ymmärtävät ettei tällainen nykyään enää toimi, mutta valitettavasti nimenomaan hoitohenkilöstöä johtava esimiesporras on jäänyt jonnekin menneisyyteen. Ylihoitajaksi kouluttautunut, yleensä käytännön töihin kelpaamaton ns. kympin tyttö, on kivunnut ylihoitajaportaalle jossa nauttii yli 5000 euron kuukausipalkkaa ja kunnan pitkää leipää, eli vaikka kaikki alaisensa lähtisivät huonon esimiestyön takia lätkimään, nämähän pysyvät kuin p.... Junttilan talon seinässä. Ihmettelen kauanko kuntapuolella on varaa täysin pätemättömmän esimiestyöhön, jonka tulokset ovat jo kaikkien nähtävillä.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on ollut pitkään jatkunutta kuormitusta ja työnantaja on ollut joustamaton omissa henkilöstöhallinnon käytännöissään. Työ on ollut todella kiireistä jo pitkään ja on ollut paljon tarvetta erilaisille vuoronvaihdoille ja joustamisille, listaa Tahvola tärkeimpiä syitä irtisanoutumisille.
Ja sitten ollaan huuli pyöreänä, että miten ne nyt irtisanoutuu
Niin, eihän tämä tilanne ole yllätys kenellekään muulle kuin työnantajille. Vuosikymmenet ovat perseilleet ja nyt huuli pyöreänä, kun lopulta alkaa tapahtumaan.
Ihanaa, kun toimitte vihdoinkin! Jättäkää ala. Minä tein niin ajat sitten.
Palkka ja työolot on huonot. Ei mitään työrauhaa. Aina joku lisätyö ja kiristäminen tiedossa. Kolmivuorotyötä teenja käteen jäävä palkka on 2100 euroa. Olen sh yksityisellä puolen. Paskaa on.
Lääkäreille on just tulossa seuraavan kolmen vuoden aikan noin 12 prosentin palkan korotus. Miten tähän on varaa? Kunnat ja sairaanhoitopiirit palkkaavat hoitajia rekryfirmojen kautta, ja maksavat näin ollen yhden hoitajan työpanoksesta moninkertaisen hinnan. Miten tähän on varaa? Lisää hoiva-avustajia palkataan ja tuodaan maapallon toiselta puolelta saakka. Miten tähän on varaa? Soteuudistus ryöpsäytti kymmeniä, satoja uusia "johtajia", joiden kuukausipalkat on kymppitonnista ylöspäin. Miten tähän on varaa????
Kaikkeen tähän tuntuu olevan varaa, mutta ei siihen, että hoitajat saisivat oikeasti asianmukaisen korotuksen palkkoihinsa. Tuntuu, että kuntatyönantajat eivät kertakaikkiaan halua maksaa hoitajille palkkaa, ihan kuin se olisi joltain suoraan pois omasta pussista. Ja sitten nämä vuokratyöfirmoille, lääkäreille, kaikenmaailman sote-johtajille ja hoiva-avustajille menevät rahat tulee jostain ihan muualta, eivätkä ole mistään eikä keneltäkään pois??
Pitäkää kuulkaa tunkkinne. Itse katselen myhäillen sivusta, kun terveydenhuolto romahtaa ja yksityiset vuokrafirmat alkaa kilpailemaan hoitajista maksamalla hirmupalkkoja. Siinä kohtaa voin palata alalle, mutta en ikinä enää suoraan kunnan tai sairaanhoitopiirin palvelukseen. Niin törkeästi meitä on kohdeltu vuosikymmeniä, ja tilanne vain pahenee. Voin tulla töihin, mutta niin, että yksityinen firma kuppaa siitä välistä kunnon bonukset ja mulle maksetaan palkkaa vähintään kolminkertaisena minimitessiin nähden. Mun hyväntekeväisyys ja joustaminen ja "valtion rahojen säästäminen" loppui tähän. Kun kerran mun osaamista ja ammattitaitoa ei arvosteta, en arvosta minäkään vastapuolta.
terveisin anestesiahoitaja
Täysin ymmärrettävää, kun politiikan etupiirit syövät jokaisen suomalaisen pöydässä ja rahat eivät siksi riitä palveluihin!
Olisiko syytä poistaa jo "koronarokote pakko" Sote alalta?Työvoima pulaan tulisi helpotusta,kun työkykyiset eri alan sotelaiset pääsisivät takaisin töihin.
Vierailija kirjoitti:
No, kannaisko muuttaa tänne maalle?
-Hämmäslääkäriin pääset heti jo kiirreellisesti samana päivänä
-Sanoin lääkärille, että lonkka vihoittelee, kun käyn lenkillä. Määräsi lonkkakuviin.
-Suolistosyöpä tutkimus.
-Verikokeet automaattisesti 2v. välein ja, jos on kilpirauhaksen vajaatoiminta, niin 2 kertaa v.
Miksi valittaa koko ajan, koska mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon?
Helsinki, Vantaa, Tampere, Turku jne. eteläsuomi................
Onko siellä kaikki niin ihanaa? Olin elänyt siellä 20v.
Terv. 45v äiti
Höpöhöpö. Odotappa muutama vuosi, kun maalta lopetetaan kaikki palvelut ja joudut joka kerta ajelemaan kauas kaupunkiin lääkäriin. Juuri maalta ne hoitajat ensinnäisenä häviää, kun harva haluaa maksaa isoja työmatkakuluja pienellä palkalla.
T:Hoitaja, joka juuri vaihtoi työpaikkaa lähemmäs kotia, koska voin valita missä työskentelen. Eikä se todellakaan ole missään hevokuusessa!
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreille on just tulossa seuraavan kolmen vuoden aikan noin 12 prosentin palkan korotus. Miten tähän on varaa? Kunnat ja sairaanhoitopiirit palkkaavat hoitajia rekryfirmojen kautta, ja maksavat näin ollen yhden hoitajan työpanoksesta moninkertaisen hinnan. Miten tähän on varaa? Lisää hoiva-avustajia palkataan ja tuodaan maapallon toiselta puolelta saakka. Miten tähän on varaa? Soteuudistus ryöpsäytti kymmeniä, satoja uusia "johtajia", joiden kuukausipalkat on kymppitonnista ylöspäin. Miten tähän on varaa????
Kaikkeen tähän tuntuu olevan varaa, mutta ei siihen, että hoitajat saisivat oikeasti asianmukaisen korotuksen palkkoihinsa. Tuntuu, että kuntatyönantajat eivät kertakaikkiaan halua maksaa hoitajille palkkaa, ihan kuin se olisi joltain suoraan pois omasta pussista. Ja sitten nämä vuokratyöfirmoille, lääkäreille, kaikenmaailman sote-johtajille ja hoiva-avustajille menevät rahat tulee jostain ihan muualta, eivätkä ole mistään eikä keneltäkään pois??
Pitäkää kuulkaa tunkkinne. Itse katselen myhäillen sivusta, kun terveydenhuolto romahtaa ja yksityiset vuokrafirmat alkaa kilpailemaan hoitajista maksamalla hirmupalkkoja. Siinä kohtaa voin palata alalle, mutta en ikinä enää suoraan kunnan tai sairaanhoitopiirin palvelukseen. Niin törkeästi meitä on kohdeltu vuosikymmeniä, ja tilanne vain pahenee. Voin tulla töihin, mutta niin, että yksityinen firma kuppaa siitä välistä kunnon bonukset ja mulle maksetaan palkkaa vähintään kolminkertaisena minimitessiin nähden. Mun hyväntekeväisyys ja joustaminen ja "valtion rahojen säästäminen" loppui tähän. Kun kerran mun osaamista ja ammattitaitoa ei arvosteta, en arvosta minäkään vastapuolta.
terveisin anestesiahoitaja
Kirjoituksesi todistaa, että olette vain kateellisia muiden palkoista. Fakta kuitenkin on, että sairaanhoitajien keskipalkka on hieman suomalaista keskipalkkaa suurempi. Kateus ei ole syy nostaa ammattiryhmän palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän irtisanoutuvat Routa porsaat kotiin ajaan lopulta.
Niinkö luulet? Ihmiset eivät ole tyhmiä vaan ovat huomanneet että saman rahan tai enemmän saa muualta helpommalla.
Onko Norjassa pakolliset koronapiikitykset ja maskipakko hoitajille?