Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maisterit ja tohtorit, miten esittelette itsenne työn ja yliopiston ulkopuolella?

Vierailija
14.06.2022 |

Esimerkiksi jos soitatte pankkiin tai kampaajalle niin esittelettekö itsenne tyyliin: "Päivää, tässä puhuu maisteri Maija Virtanen" vai käytättekö tutkintonimikkeitä vain työelämässä?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain nimellä, ei sillä tittelillä ole merkitystä.

Vierailija
2/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa noin, Suomessa: "Virtasen Maija tässä, hei!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, no en todellakaan. Olen kauppatieteiden maisteri, koko urani 25 vuotta palkkaorjana naiselle. En todellakaan pidä minään omaa koulutustani. Olisi pitänyt aiemmin ymmärtää, miten maailma makaa.

Vierailija
4/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. omalla nimelläni? Ei siellä yliopistollakaan ketään kiinnosta, että olet tohtori, koska valtaosa on, ja iso osa vielä dosentteja tai professoreja. No luennon dioihin lähinnä laitan nimeni eteen.

t. FT

Vierailija
5/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edeltäjäni tuossa kommentoikin, koska en ole saksalainen, enkä asu Saksassa, esittelen itseni ihan nimelläni. Frau Doktor Professor Brinckmann sitten kotimaassaan voi tilata kampaaja-aikansa ihan virarllisin tittelein. Tosin aika paljon tuo on vähentynty saksankielisissäkin kulttuureissa työelämän ulkopuolella.

Vierailija
6/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on useampi, näitä titteleitä. Mainitsen ne kaikki, yksi toisensa jälkeen....Joskus meinaa joku unohtua.

Vierailija
7/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsun itseäni nimellä perverssi narsistinen maisterimies. Palstaltalta oppineena muistan aluksi mainita aina, että en ole narsisti, vaikka omaan narsistista piirteitä. Sika olen ja sen kerron suoraan.

Vierailija
8/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei tittelini kertominen ole välttämätöntä asianhoitamsien kannalta, niin jätän sen mainitsematta ja esittäydyn vain etu ja sukunimeni mainiten.

Uskovainen mies

Vierailija
9/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun mielestäni maisteri on niin tusina tavaraa nykyään ja niin umpityhmiä maistereita olen nähnyt, ettei se titteli ole tae yhtään mistään. Joten omaa tutkintoani nyt ihan ekana halua korostaa. Maisteri tai AMK tai lähäri, ihan sama.

Tohtori voi vähän korottaa kulmakarvoja mutta en sitäkään nyt ekana mainostaisi.

Vierailija
10/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole jotain vanhan ajan perinnettä esitellä itsensä maisteriksi tai tohtoriksi. Sanon vain nimen. Jos kysytään koulutusta, sanon olevani maisteri. Harvoin tulee puheeksi.

Vierailija
11/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksassa noin, Suomessa: "Virtasen Maija tässä, hei!"

Yksityiskirjeessäkin saksalaisen kirjekaverini nimilapussa Dr. eli kyse lääkäristä, joka on myös toiminut johtotehtävissä ja jolla myös oma lääkäriasema. Itse tosin puhuttelen häntä ilman titteleitä enkä esittele itseäni maisterina.

Vierailija
12/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joka tilanteessa maisteri Virtanen. Myös kotona. Gradu tosin on vieläkin ns. hieman vaiheessa.

Vierailija
13/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi tuokin kuin tämä, mikä joskus kävi:

"Minä olen Liisa Virtanen, Matti Niemisen vaimo. Haluaisin puhua Kalle Kekkoselle."

Kalle oli paikalla, joten rouva Virtanen pääsi hoitamaan asiansa.

Vierailija
14/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, mä olen Maija.

Vierailija
15/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron koulutuksen vain jos kysytään. Tai jos kysytään missä olen töissä niin siinä yhteydessä se tulee esille joskus. Normaali esittelytilanteessa se tuskin kiinnostaa ketään...

Vierailija
16/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahdesti väitellyt tohtori ja sitten vielä yksi maisteri, kaikki luettelen tetsti, siinä on kuulkaas pitsakauppias ihmeissään kun itseni esittelen. Mulla on vielä kaksoisetunimi ja yhdistelmäsukunimi, oma on ruottalainen ja mieheltä saatu puolalainen.

Tutuille terkut.

Vierailija
17/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä olen Liisa Virtanen, Matti Niemisen vaimo. Haluaisin puhua Kalle Kekkoselle."

Miksi Liisalla oli eri sukunimi kuin Matilla?

Vierailija
18/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs minä tietäisin? Ei tosiaankaan kuulunut minun toimenkuvaani sellaisen selvittäminen.

Näin hän halusi esittäytyä.

Vierailija
19/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi siksi, että nykysin Suomessa on tapana, että ellei muuta esitetä/ pyydetä niin jokainen siis myös kumpikin puolisoista pitää oman nimensä. Nimensä saa ja voi vaihtaa ja muuttaa mutta mikään pakko tai velvollisuus se ei ole. Sama koskaa myös tilannetta erotessa, e. jos aiemmin muuttanut mimeään esimerkiksi avioliitton solmiessa, niin ei nimeään tarvitse uudelleen muuttaa/ vaihtaa ellei itse halua, jos myöhemmin eroaa hänestä, jonka nimen  on voinut ottaa avioliittoa solmittaessa.

Uskovainen mies 

Vierailija
20/82 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä pidä esitellä itseään tohtorina. Joutuu vaan kuuntelemaan ihmisten ruumiillisia vaivoja ja sairauksia känsistä koleraan.

Siinä ei valtiotieden tohtori paljon voi auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi