Aloitin rahastosäästämisen viime syksynä ja nyt kaikki rahastot miinuksella
Ei vedä korko- eikä osakerahastot. Mitä tuolle nyt tekisi?
Kommentit (30)
Jos säästä rahastoihin jatkuvasti (esim. joka kuukausi) niin ostat aina lisää myös sillä laskeneella halvemmalla hinnalla. Vuosien aikajänteellä tulet ostaneeksi aina sekä huonoon aikaan että hyvään aikaan ja se tasoittaa ne heilahtelut. Rahastosäästäminen on järkevää vain jos sen tekee pitkäjänteisesti eikä odota nopeita tuottoja.
Myyt tappiolla tai odotat. Kunnon rommauksen jälkeen voit joutua odottamaan jokusen vuosikymmenen.
Ilmeisesti rahanpainobileet ovat nyt ohi, eli pörssejä ei enää printata uusiin huippuihin paitsi Venäjällä.
Itse aloitin 1,5 vuotta sitten, kun kuulemma pitää pistää "löysä raha töihin". Nooh, onhan se toki työtä sekin, että ollaan tonnikaupalla miinuksella. Tavallaan harmittaa, etten antanut säästöjen makoilla tilillä, mutta en kyllä aio tässä tilanteessa myydäkään.
Laitat saman summa joka kuukausi ja katsot tilannetta uudestaan 10-15v päästä.
Mä ehdin ottaa kaikki pois kun sota alkoi, enkä laita vähää aikaa yhtään
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin 1,5 vuotta sitten, kun kuulemma pitää pistää "löysä raha töihin". Nooh, onhan se toki työtä sekin, että ollaan tonnikaupalla miinuksella. Tavallaan harmittaa, etten antanut säästöjen makoilla tilillä, mutta en kyllä aio tässä tilanteessa myydäkään.
Tilillä se tuotto on takuuvarmasti noin -7 % vuodessa nykyisenlaisella inflaatiolla.
Jokuhan ne voitot muille maksaa, nyt oli sinun vuoro, heh heh 🤣
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, teidänlaisia tarvitaan, jotta voimme rikastua 😂
Mitä ap ajattelit, kun teit nuo sijoitukset? Että äkkirikastut kuudessa kuukaudessa? Kun kaikki kertoi, että niin käy?
Mulla pankki käski myymään sijoitukseni. Velka ylitti niin hurjasti arvon. Nyt on velkaa vaan ja haave talosta jää historiaan. Velka Audilla onneksi vielä komeasti kuukauden loppuun töihin ajan kunnes nekin loppuu.... Onpahan vapaata kesällä.... Kele...
Nyt on Karhumarkkinat. Jouluna oli vielä viisinumeroinen määrä plussalla, nyt pari tonnia miinuksella. Olen toistaiseksi pääosin vetäytynyt markkinoilta ja katselen tilannetta, kenties löytyy jokin ostospaikka jossain vaiheessa. Oletan nasdagin putoavan 50 prossaa, joten vielä ei ole kiirettä "ostaa pohjalla".
Tällaista tämä on. Välillä häviää, välillä voittaa, mutta keskimäärin voittaa.
Voi teitä tyhmiä! Ootte tietysti ostanu pankkien omia rahastoja. Otan osaa. Niissä ei voita kuin pankit.
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä tyhmiä! Ootte tietysti ostanu pankkien omia rahastoja. Otan osaa. Niissä ei voita kuin pankit.
Kyllä rahastot ovat mainettaan parempia. Esimerkiksi Nordnet rahastot ovat tuottaneet ihan mukavasti, tosin ei viime vuoden aikana mutta aika guru saa olla että plussalle pääsee tällaisena aikana.
No mitään Alexandria kaltaisia pankkeja en tajuu, jos itsellä ei ole kiinnostusta sen vertaa että itse jaksaa perustaa rahastonsa, aika kalliiksi tulee puolivuotiset kahvikupposet ja "henkilökohtainen neuvonta".
Vierailija kirjoitti:
Nyt on Karhumarkkinat. Jouluna oli vielä viisinumeroinen määrä plussalla, nyt pari tonnia miinuksella. Olen toistaiseksi pääosin vetäytynyt markkinoilta ja katselen tilannetta, kenties löytyy jokin ostospaikka jossain vaiheessa. Oletan nasdagin putoavan 50 prossaa, joten vielä ei ole kiirettä "ostaa pohjalla".
Tällaista tämä on. Välillä häviää, välillä voittaa, mutta keskimäärin voittaa.
Mikä se nasdag on? Minä tiedän vain nasdaqin.
Mulla rahastot 2.5k plussalla mut osakkeet 11k miinuksella. Mut mulla on aikaa odottaa ja yli tonni menee kuussa säästöön.
Hyppii ja pomppii.
Viimessa kuussa oli -70€ ja tässä kuussa +150€.
Jos rahasto menee miinukselle, eli sijoitettu pääoma on syöty, niin onko siinä mahdollista päästä vielä plussan puolelle, vaikka ei ostaisikaan enää rahasto-osuuksia (rahastossa ei ole juoksevia kuluja) ?
Mää makuutan mun säästöjäni pankkitilillä ihan turvallisuussyistä. Ainakin tiedän paljonko on.
Odota 10 vuotta. Kai ymmärsit ennen sijoittamista että rahastoihin sijoitetaan noin 10v aikahorisontilla?