Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

30v nainen, käyttänyt päihteitä 17vuotta, haluaisin lapsen..

Vierailija
13.06.2022 |

Olen nainen, 30v, ja elänyt aikamoisen elämän.
Pitkään olen käyttänyt päihteitä, 17vuotta, ja nyt minulla on pitkästä aikaa parisuhde jossa olen ollut 5vuotta ja kaikki menee mahtavasti. Ollaan rehellisiä, tuotteliaita, avoimia, rakastuneita, kiihkeitä, antavia, ottavia, uteliaita, arvostavia sekä elämyksellisiä. Ollaan täydellinen pari. Olemme alkaneet harkita vauvaa meidän kahdne lisäksi, perheen jatkoa siis. Olen käyttänyt päoihteitä 17vuotta ja menossa pian katkolle 2-3kk ja vaikka maailma on runnonnut, kavereiden, exien, sukulaisten kuolemilla, päihteiden tuomalla s*ksin myymisellä sun muulla, nyt tuntuu että kaikki tuo vanha on revitty minusta pois ja voisin oikeasti olla vastuussa muustakin kuin itsestäni. Sukulaiset, kaverit sun muut ovat asiasta innoissaan koska olen aina kumminkin käynyt töissä, ollut vastuullinnen, tunnollinen sekä vahva ihminen. Onko oikein tuoda lapsi tähän maailmaan?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso ensin kunnolla, että pystyt olemaan ilman päihteitä. 30 on ihan nuori vielä, sulla on vielä useita vuosia aikaa saada lapsi. Yli puolet elämästä on TO-DEL-LA pitkä aika käyttää päihteitä ja irtaantuminen ei ole helppoa, ja takapakkiakin saattaa tulla. Lisäksi lapsen kanssa on vaativaa olla. Voi olla, että et ole henkisesti ja emotionaalisesti kasvanut itsekään kunnolla aikuiseksi kun olet aloittanut päihteiden käytön niin nuorena. 

Ehkä unelma perheestä voisi olla se motivoiva tekijä, joka saisi sut kokonaan, lopullisesti irti päihteistä? Sitten kun päihteetöntä elämää on takana vaikka pari, kolme vuotta, voisi alkaa miettiä lapsenhankkimista? On paljon fiksumpaa rakentaa ensin itseä ehjäksi ja aikuiseksi ja sitten aloittaa muista huolehtiminen. Se on myös helpompaa. Saat tasapainotettua itseäsi ja omaa elämääsi ja olet sitten paljon valmiimpi huolehtimaan lapsesta. 

Mutta uskon täysin, että pystyt irtaantumaan päihteistä ja pystyt olemaan hyvä, rakastava ja tasapainoinen vanhempi! Upeaa, että mietit asiaa etukäteen etkä vain hankkiudu raskaaksi kun mieli tekee. Se kertoo jo, että oikeasti haluat lapsen parasta. Olisi hyvä, jos myös muut turvaverkot kuin taloudelliset olisi kunnossa, esimerkiksi terapia käynnissä tms. Vanhemmuus nostaa myös aivan uudella tavalla esille omia kipukohtia omasta lapsuudesta, joten on hyvä valmistautua ottamaan myös niitä vastaan ilman päihteitä.

Paljon tsemppiä raitistumiseen, muista että olet nuori vielä ja sulla voi olla edessä todella hyvä elämä :)

Vierailija
22/54 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP^

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On oikein tuoda lapsi maailmaan, koska olet parantanut selvästi tapasi. Mutta sinuna suosittelisin muutaman vuoden täysin raitista jaksoa sen takia kun 17 vuoden ajan olet vetänyt harmillista tavaraa kehoosi mikä varmasti vaikuttaa siihen kuinka terve vauva sieltä tulee niin sinuna nyt yrittäisin puhdistaa vartaloa ja ehdottomasti pysy erossa nyt siitä kamasta jos aiot miettiä lapsen tekoa. Ihan vaan sen lapsen parhaaksi ajatellen, että syntyy terve ja energinen lapsi.

Okei, ihana kun saa hyviä, järkeviä vastauksia eikä vaan mollaamista tällä palstalla:) olen jo pitkään miettinyt tätä mutten ole uskaltanut kysyä. Ja kyllä, kun kauan vetää ei se enään ole hauskaa enkä jaksa enään pähiteitä vaan normaali elämä tässä vaiheessa olisi mahtavaa ja kaikkein suotavaa minulle.

Kiitos viestistäsi, ehkä pitää kumminkin olla pari vuotta ensin selvinpäin ja poissa päihteistä ennekuin lasta alamme hankkia.

siis tämä oli AP

Vierailija
24/54 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä sitä motivaationasi päästä päihteistä irti. Itse pystyin sinnittelemään 2kk ilman päihteitä katkaisuhoidon jälkeen, jolloin repsahdin pahemmin kuin ikinä ennen... Ole ainakin vuosi kokonaan ilman, ennen kuin harkitset lapsen tekemistä. Lapsiarki on niin raskasta ja hermoja kiristävää, että triggereitä tulee miljoona päivässä.

Vierailija
25/54 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten kun et voi normalisoida olotilaasi päihteillä kun oot raskaana, imetät, hoidat taaperoa? Käyttäisitkö silti?

Kyllä harjoittelisin ensin elämää ilman päihteitä, sulla on vielä aikaa monta vuotta tulla raskaaksi.

Ei päihteet tee kenestäkään huonoa ihmistä automaattisesti mutta kun oot vanhempi sun täytyy olla LÄSNÄ ja VASTUULLINEN.

Tsemppiä, ja onnea parisuhteeseen, tutustu itseesi ilman päihteitä ja mieti sitten uusiksi.

Vierailija
26/54 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nainen aina lapsen saa. Miehellä todella paljon vaikeampaa.

N20

Vierailija
27/54 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi nostaa vanhat lapsuuden aikaiset traumat pintaan. Niin siinä käy. Se on purun rankkaa! Lapsen kasvatus on hemmetin moinen koulu. Se ei ole mitään pumpulia.

Onko terapia mahdollista? Ainakin 3v täysin selvänä ja kohtaat hirviösi selvin päin. Sitten olet valmis.

Ota koira rakastettavaksi ja huolehdittavaksi. Ensin.

Vierailija
28/54 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiparka. Syntymä on kuolemantuomio.

Vierailija
29/54 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei ja vielä kerran ei. Tuollainen ihminen ei ole koskaan valmis äidiksi. Elimistökin aivan pilalla päihteiden takia.

Vierailija
30/54 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vasta menossa katkolke?

Olet 30 nyt ja viimeiset 17 vuotta käyttänyt päihteitä, ja viimeiset 5 vuotta olet ollut jo ihanassa suhteessa? Ei Ei Ei, Ethän sinä tiedä miten ihana se suhde on kun olet ollut päihteiden alla! EI MITÄÄN LASTA ennenkuin olet selvillä vesillä ja kumppani myös! Älkää leikkikö Luojaa, epäonnistutte!

Vierailija
31/54 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

shirly ja eve narskuilivat kanssakilpailijat terapiaan

Vierailija
32/54 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasta narkomaanille ja juopolle.

17 vuoden pitkä putki on ihan liikaa.

Lapsi ei paranna sinua.

Olisi todella itsekästä tehdä lapsi tuolla historialla.

Vierailija
33/54 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei paranna sinua.

Milloin ap sitten voisi tehdä mielestäsi?

Vierailija
34/54 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei paranna sinua.

Milloin ap sitten voisi tehdä mielestäsi?

Ei koskaan.

Vierailija
35/54 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmat periytyvät. Raitistu. Ja selvitä ensin miksi käytät päihteitä? 'selkeyttää elämistä'?!

Lapsia ei tehdä yhteiskunnan elätettäväksi tai "lääkkeeksi päästäksesi normaaliin perhe-elämään".

En suosittele raskautta. Kokeilkaa sijaisperheilyä erityislapsen kanssa. Saatte tuntumaa, mitä se lapsitulevaisuutenne on. Koska mitä varmemmin erityislapsi sieltä putkahtaisi tuon kemikaalielon jälkeen.

Vierailija
36/54 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On oikein tuoda lapsi maailmaan, koska olet parantanut selvästi tapasi. Mutta sinuna suosittelisin muutaman vuoden täysin raitista jaksoa sen takia kun 17 vuoden ajan olet vetänyt harmillista tavaraa kehoosi mikä varmasti vaikuttaa siihen kuinka terve vauva sieltä tulee niin sinuna nyt yrittäisin puhdistaa vartaloa ja ehdottomasti pysy erossa nyt siitä kamasta jos aiot miettiä lapsen tekoa. Ihan vaan sen lapsen parhaaksi ajatellen, että syntyy terve ja energinen lapsi.

Okei, ihana kun saa hyviä, järkeviä vastauksia eikä vaan mollaamista tällä palstalla:) olen jo pitkään miettinyt tätä mutten ole uskaltanut kysyä. Ja kyllä, kun kauan vetää ei se enään ole hauskaa enkä jaksa enään pähiteitä vaan normaali elämä tässä vaiheessa olisi mahtavaa ja kaikkein suotavaa minulle.

Kiitos viestistäsi, ehkä pitää kumminkin olla pari vuotta ensin selvinpäin ja poissa päihteistä ennekuin lasta alamme hankkia.

Todellakin. Haloo, olet vasta menossa katkolle.

Vierailija
37/54 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti ei voi juoda tai käyttää raskauden yrittämisen aikana, raskauden aikana, tai imetyksen aikana. Olen itsekin alkoholisti ja sain silti terveen, onnellisen lapsen aikaiseksi -mutta se vaati sitä, että yli kolmen vuoden ajan olin _kuiva_ alkoholisti, eli sellainen joka kyllä epätoivoisesti haluaisi juoda vaan ei juo. (Nykyisin repsahtelen joskus jos ahdistustilat menevät liian pahaksi, lapsen isä ei juo joten hoitaa perheen silloin. Tästäpä toinen kysymys: kotona täytyy aina olla joku, jolla on koko pakka kasassa -voitko luottaa siihen, että kumppanisi on aina selvä seuraavat 18 vuotta?). 

Mutta täytyy olla täysin rautainen tahtotila, että niin kauan kuin lapsi on biologisesti sinusta riippuvainen, on ihan pakko olla selvä, ahdisti sitten tai ei. Itse söin ruokalusikallisia tulisinta mahdollisesti hankittavaa chiliä; poltti aika pahasti mutta menivätpähän ajatukset muualle. Mitään lomaa ei saa tai tilaa virheille ole. Se on mahdollista -onnistuinhan minäkin -mutta helppoa ei. Enkä olisi uskaltanut edes yrittää ilman puolisoani, jolle terve lapsi oli tärkeysasia numero yksi -ei tullut tarvetta lukita minua kämppään, mutta olisi tehnyt sen jos olisi tullut. 

Mikä tää "3 vuotta selvinpäin" on? Itse tulin raskaaksi samalla kun olin suorittamassa loppuopintojani amkissa. Kerroin rehellisesti neuvolassa, että join kunnolla ns viimeisen kerran samalla kun tein ovulaatiotestin (ja samalla kun miehen kans tehtiin se lapsi). Kävin opiskelijoiden haalaribileissä. Ja ennen tuota olin myös aktiivinen haalaritapahtumiin osallistuja. Viikonloput meni samaan tyyliin opiskelijakavereiden kans juoden. Olin asiasta täysin avoin neuvolassa ja kerroin, että elän täysillä nuoruuttani ennen lapsenhankintaa ettei menojalka ala vipattaa myöhemmin. Ekan ultran aikana annettiin tästä syystä lähete verikokeisiin, jossa katsottiin mun maksa-arvot. Ja tuokin oli vain yhden kerran. Siinä mun "päihdeseuranta". Raskauden ja imetyksen olin selvinpäin.

Lapsi täyttää nyt 2 vuotta ja tuon yhden verikokeen jälkeen päihteidenkäytöstä ei olla puhuttu neuvolan kaikille pakollisten kyselylomakkeiden lisäksi.

Minä ja mies ihan hyvätuloisia ja työssäkäyviä, elämänhallinta kunnossa. Meillä on muitakin harrastuksia ja tekemistä vapaa-ajalla kuin alkoholi tosin. Itse en edes pystyis suorittamaan omaa harrastustani kännissä.

Vierailija
38/54 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmat periytyvät. Raitistu. Ja selvitä ensin miksi käytät päihteitä? 'selkeyttää elämistä'?!

Lapsia ei tehdä yhteiskunnan elätettäväksi tai "lääkkeeksi päästäksesi normaaliin perhe-elämään".

En suosittele raskautta. Kokeilkaa sijaisperheilyä erityislapsen kanssa. Saatte tuntumaa, mitä se lapsitulevaisuutenne on. Koska mitä varmemmin erityislapsi sieltä putkahtaisi tuon kemikaalielon jälkeen.

Siihen ei ole mitään mahdollisuutta tuolla taustalla.

Vierailija
39/54 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti ei voi juoda tai käyttää raskauden yrittämisen aikana, raskauden aikana, tai imetyksen aikana. Olen itsekin alkoholisti ja sain silti terveen, onnellisen lapsen aikaiseksi -mutta se vaati sitä, että yli kolmen vuoden ajan olin _kuiva_ alkoholisti, eli sellainen joka kyllä epätoivoisesti haluaisi juoda vaan ei juo. (Nykyisin repsahtelen joskus jos ahdistustilat menevät liian pahaksi, lapsen isä ei juo joten hoitaa perheen silloin. Tästäpä toinen kysymys: kotona täytyy aina olla joku, jolla on koko pakka kasassa -voitko luottaa siihen, että kumppanisi on aina selvä seuraavat 18 vuotta?). 

Mutta täytyy olla täysin rautainen tahtotila, että niin kauan kuin lapsi on biologisesti sinusta riippuvainen, on ihan pakko olla selvä, ahdisti sitten tai ei. Itse söin ruokalusikallisia tulisinta mahdollisesti hankittavaa chiliä; poltti aika pahasti mutta menivätpähän ajatukset muualle. Mitään lomaa ei saa tai tilaa virheille ole. Se on mahdollista -onnistuinhan minäkin -mutta helppoa ei. Enkä olisi uskaltanut edes yrittää ilman puolisoani, jolle terve lapsi oli tärkeysasia numero yksi -ei tullut tarvetta lukita minua kämppään, mutta olisi tehnyt sen jos olisi tullut. 

Mikä tää "3 vuotta selvinpäin" on? Itse tulin raskaaksi samalla kun olin suorittamassa loppuopintojani amkissa. Kerroin rehellisesti neuvolassa, että join kunnolla ns viimeisen kerran samalla kun tein ovulaatiotestin (ja samalla kun miehen kans tehtiin se lapsi). Kävin opiskelijoiden haalaribileissä. Ja ennen tuota olin myös aktiivinen haalaritapahtumiin osallistuja. Viikonloput meni samaan tyyliin opiskelijakavereiden kans juoden. Olin asiasta täysin avoin neuvolassa ja kerroin, että elän täysillä nuoruuttani ennen lapsenhankintaa ettei menojalka ala vipattaa myöhemmin. Ekan ultran aikana annettiin tästä syystä lähete verikokeisiin, jossa katsottiin mun maksa-arvot. Ja tuokin oli vain yhden kerran. Siinä mun "päihdeseuranta". Raskauden ja imetyksen olin selvinpäin.

Lapsi täyttää nyt 2 vuotta ja tuon yhden verikokeen jälkeen päihteidenkäytöstä ei olla puhuttu neuvolan kaikille pakollisten kyselylomakkeiden lisäksi.

Minä ja mies ihan hyvätuloisia ja työssäkäyviä, elämänhallinta kunnossa. Meillä on muitakin harrastuksia ja tekemistä vapaa-ajalla kuin alkoholi tosin. Itse en edes pystyis suorittamaan omaa harrastustani kännissä.

Siinä se ero, toinen on 17 vuotta kiskonut päihteitä ja sinä vain viikonloppuisin lyhyen ajan elämästäsi.

Vierailija
40/54 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä

Minulla on kumminkin isä joka on valmis kaiken kustantamaan vaikka olen sanonut itsekin päärjäväni. Mutta lähelläni on iso turvaverkko jos lapsen saan.

Itse sinä ne yöt valvot ja imetät, ei sitä kukaan voi puolestasi tehdä.