Lentomatkailuun uudet säännöt?
Miksei voida säätää lakia, jolla lentomatkustaminen saataisiin vähentymään siihen asti, että on keksitty ekologisesti kestävämpiä lentokoneita? Esim. jokaisella ihmisellä olisi vaikka 6 lentoa käytettävissään/vuosi eli esim. Kreikkaan lentäminen ja takaisin vähentäisi saldoa kahdella. Jos osa perheestä asuu ulkomailla, tällöin olisi mahdollista hakea pari lentoa extraa tuohon perusmäärään. Työmatkoja lentävillä olisi tuplat eli 12 lentoa käytettävissään/vuosi. Luulisi monet kokoukset hoituvan näin koronan jälkeen etänä, siihen on luotu uusia toimintamalleja. Tällainen säännöstely tosiaan siihen asti, että lentomatkailu saadaan huomattavasti ekologisemmaksi. Osa ihmisistä (moni julkkis, työmatkalainen, miljonääri, somettaja, matkailuriippuvaiset) lentää vaikka 100 lentoa vuodessa.
Kommentit (68)
Sama systeemi julkiseen terveydenhuoltoon. Jokaisella suomalaisella on jokin summa jonka saa käyttää aikuiselämänsä aikana. Tämän jälkeen otetaan suoraan tuloista kunnes on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihminen edes lentää kerran vuodessa? :D
Mä olen lentänyt elämäni aikana kolme kertaa ulkomaille ja takaisin.
No esim. itse olen lentänyt n. sata lentoa, joista työhön liittyviä n. 15.
Ensi viikolla puolen vuoden sisään lennot 9 ja 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet porvari ja sinun hiilijalanjälki on valtava, sinuako nyt saa syyttää ilmastonmuutoksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet porvari ja sinun hiilijalanjälki on valtava, sinuako nyt saa syyttää ilmastonmuutoksesta?
Ei ne suuret tulot katsokaas, vaan ne pienet menot....
Ilmastonmuutos taas ei kiinnosta pätkääkään. Kuten joku aiemmin spekuloi omaa jalanjälkeään, niin mun lista on melkein täysin samanlainen. Eli lennän edelleenkin niin paljon kuin persus kestää.
Kieltolistalle sitten myös moottoriveneily vesijetit ja risteilyt. Kolme kertaa vuodessa saa lähteä vesille jollain härpäkkeellä.
Älä höpötä. Lentäminen on vain pieni osuus ympäristön saastuttamisesta. Ilmailu tuottaa 2,1% hiilidioksidipäästöistä. Suurinpiirtein saman tuottaa datacenterit. Joten kielletään sitten myös instakuvien ja -storyjen lataaminen, turhanpäiväinen bloggaaminen, youtube-videot etc.
Tarkennuksena, koska osa kommenteista ihan ufoja: En elä millään tuilla ja lennän vuosittain. Mutta samaan aikaan olen huolissani lentämisen ilmastovaikutuksista. Rahaa olisi lentää enemmänkin, mutta en halua, sillä tunnen piston sydämessä jokaisen lennon jälkeen. Joskus on vaan pakko mennä (sukulaisia kahdessa maassa). Ap
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää suunnattomasti se että autoilua paheksutaan ja autoilua verotetaan vaikka pääosin autoilu on pakollista työmatkailua kun taas lentomatkustusta ei paheksuta eikä veroteta vaikka se on pääosin hupimatkustamista.
Ai kuka? No meillä esim. on talo kahdessa maassa, joten vuoden mittaan tulee kymmeniä lentoja.
Vierailija kirjoitti:
Kieltolistalle sitten myös moottoriveneily vesijetit ja risteilyt. Kolme kertaa vuodessa saa lähteä vesille jollain härpäkkeellä.
Mutta miksi autoilu on tehty niin kalliiksi...Miksi lentomatkustamiseen en lätkäistä veroja että yksi lento aasiaan maksaisi 2000e ja lento eurooppaan maksaisi 1000e?
Njaa, lentomatkustaminen aiheuttaa 2,1% maapallon päästöistä, sivuvaikutuksineen todellinen lukema on noin 4%.
Samaan aikaan teskstiiliteollisuuden osuus maapallon päästöistä on yli 10%, maatalouden noin 15%.
Lähtisin kyllä kieltämään rajummin tuota pikamuotia ja määräämään sinne kunnon sanktioita. Se on isompi ongelma.
Toki joku tolkku lentoihinkin pitää saada, mutta lentokoneita kehitetään koko ajan isolla rahalla ympäristöystävällisemmiksi. Samoin kuin kerosiinia/vaihtoehtoisia polttoaineita.
Vierailija kirjoitti:
Njaa, lentomatkustaminen aiheuttaa 2,1% maapallon päästöistä, sivuvaikutuksineen todellinen lukema on noin 4%.
Samaan aikaan teskstiiliteollisuuden osuus maapallon päästöistä on yli 10%, maatalouden noin 15%.
Lähtisin kyllä kieltämään rajummin tuota pikamuotia ja määräämään sinne kunnon sanktioita. Se on isompi ongelma.
Toki joku tolkku lentoihinkin pitää saada, mutta lentokoneita kehitetään koko ajan isolla rahalla ympäristöystävällisemmiksi. Samoin kuin kerosiinia/vaihtoehtoisia polttoaineita.
Ja kuinkas monta % se tavallisen työssä käyvän ihmisen auto aiheuttaa maapallon päästöistä joka ajaa autolla töihin sekä kauppaan? Päästäänkö edes lukemaan 0,00000001%?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinkas monta % se tavallisen työssä käyvän ihmisen auto aiheuttaa maapallon päästöistä joka ajaa autolla töihin sekä kauppaan? Päästäänkö edes lukemaan 0,00000001%?
Liikenne koko EU:n alueella tuotti vuonna 2019 neljänneksen kaikista päästöistä. Siitä neljänneksestä 71,7% tuli maantieliikenteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenne koko EU:n alueella tuotti vuonna 2019 neljänneksen kaikista päästöistä. Siitä neljänneksestä 71,7% tuli maantieliikenteestä.
Tuolla tiedolla ei tee mitään vaan tärkeämpää on laskea se kuinka paljon se yksi auto keskimäärin aiheuttaa päästöjä. Sitä yhtä autoilijaa tässä jatkuvasti rangaistaan veronkorotuksilla koska se hänen auto mukamas tuhoaa ilmaston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos taas ei kiinnosta pätkääkään. Kuten joku aiemmin spekuloi omaa jalanjälkeään, niin mun lista on melkein täysin samanlainen. Eli lennän edelleenkin niin paljon kuin persus kestää.
Sinun ei tarvitse olla kiinnostunut ilmastonmuutoksesta ja voit elää kuten haluat. Samalla sinun kannattaa nauttia tästä vielä kun voit.
Elämme viimeistä vuosikymmentä, jolloin yksilö voi vapaasti valita. Viimeistään 2030-luvulla aika moni asiaa muuttuu luvan varaiseksi ja yksilön kannalta harmilliseksi. Saavutetut edut poistuu, näiden joukossa vapaa matkustaminen milloin tahansa minne tahansa ja millä välineellä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetan saastuttamisen lomailun muodossa vasta siinä vaiheessa kun naiset lopettavat pikamuodilla ja kosmetiikka tuotteilla saastuttamisen
Kyllä miesten pikamuoti ja urheiluvälinekrääsä saastuttaa ihan samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei tarvitse olla kiinnostunut ilmastonmuutoksesta ja voit elää kuten haluat. Samalla sinun kannattaa nauttia tästä vielä kun voit.
Elämme viimeistä vuosikymmentä, jolloin yksilö voi vapaasti valita. Viimeistään 2030-luvulla aika moni asiaa muuttuu luvan varaiseksi ja yksilön kannalta harmilliseksi. Saavutetut edut poistuu, näiden joukossa vapaa matkustaminen milloin tahansa minne tahansa ja millä välineellä tahansa.
Ei poistu, vaan esim. juuri lentokoneista on tullut nopeampia ja saasteettomampia. Mutta sellainen lomailutyyli että mennään vain johonkin lojumaan ja saastuttamaan paikallinen ranta muovilla on mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Sama systeemi julkiseen terveydenhuoltoon. Jokaisella suomalaisella on jokin summa jonka saa käyttää aikuiselämänsä aikana. Tämän jälkeen otetaan suoraan tuloista kunnes on maksettu.
Kannatan. Pannaan vaan kaikki kortin taakse ja ihmisille päästöoikeudet hankittavaksi porrastetusti tulotason mukaan.
Jos ajatellaan vaikka T-paidanvalmistusta: puuvillan viljelyyn menee paljon vettä. Yleensä (huonosti palkatut köyhät!) keräävät sadon pelloilta, jonka jälkeen puuvilla käsitellään langaksi&kankaaksi ja värjätään ties millä myrkyillä jotka lasketaan suoraan jokeen. Sitten kankaasta ommellaan jossain nyrkkipajassa t-paita, joka kuskataan esim. Suomeen merikontissa. Toki välissä myös autoilla kuskataan puuvillaa/kangasta/paitaa pellolta tehtaalle, satamasta varastolle, ja varastolta ostarille ja kauppaan jne.
Jokainen suomalainen ostanee (vähintään!) yhden t-paidan/vuosi, se tekee n. 5 miljoonaa -t-paitaa. Miettikää jos jokainen suomalainen olisi vaikka vuoden ostamatta uusia t-paitoja, paljo se vaikuttaisi. Puhumattakaan siitä, että esim. puhelimia käytettäisiin nykyistä puolet kauemmin jne.
Noilla arjen valinnoilla on enemmän väliä kun lentämisillä ym. koska harva lentää joka päivä, mutta moni syö lihaa/juustoa joka päivä, ostaa useita vaatteita joka vuosi jne,
Vierailija kirjoitti:
Tällainen säännöstely voisi motivoida lentoyhtiöitä kehittämään koneitaan ilmastoystävällisempään suuntaan.
Ei ne lentoyhtiöt niitä koneita tee. Luulitko, että Finnair on itse rakentanut ne Airbus lentsikat?
Itsekin paheksun kaikenlaista kulutusta paitsi juuri sitä mistä minä satun pitämään.