Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jännittämisestä kysymys!

Vierailija
15.10.2006 |

Koen aikamoista jännittyneisyyttä seminaareja ja esitelmiä pitäessäni. Välillä oli helpompaa ja nyt taas tuntuu, että on niin vaikea mennä pitämään esityksiä. Ääni väpisee ja sydän hakkaa, yleensä menee alun jälkeen ohi. Ja oma tuleva ammattini on sellainen, jossa joutuu olemaan esillä.

Miten muilla? Miten olette tulleet toimeen asian kanssa? Aika moni on kertonut mulle jännittävänsä esiintymistilanteissa. En oikein osaa sanoa, mikä eniten jännittää. Ehkä se, että muut huomaisivat. Aina olen kuitenkin esitelmät ja seminaarit pitänyt!

Muita kohtalotovereita?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilöön yleisössä eli ikään kuin ajatellut, ettei muita ole. Lisäksi olen itse ajatellut jotain luontaislääkettä käydä ostamassa, jos se auttaisi. Kun itsekin olen kärsinyt aika lailla jännittämisestä ja ikää kohta 30! Tämä jännittäminen on kuitenkin melko yleistä, vaikka joskus tuntuu, että itse on ainoa asian kanssa kamppaileva!

Vierailija
2/24 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy katsoa, miten se marraskuu menee. Ei mullakaan se jännitys ole esiintymisten mukana kauheasti laantunut. Kiitoksia teille, jotka olette jaksaneet vastata ja osallistua keskusteluun. Olen tästä puhunut miehelleni ja perheelleni ja he juuri toitottavat, että kaikkia jännittää ja se menee ohi kokemusten karttuessa. Mieheni sanoi, että mitään lääkkeitä ei kannata alkaa ottamaan ihan vähässä kummassa. Mutta hyvä tietää, että propral on mahdollinen apu, jos ei tämä asia mene muuten ohi.

T. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on olemassa Propral, käy lääkärissä ja hanki resepti!

Vierailija
4/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-stella-

Vierailija
5/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yrittänyt pärjätä ilman lääkkeitä. Mielestäni myös se, että menee niihin tilanteisiin ja saa kokemuksia auttaa myös. Tsemppiä esiintymiseen, harva kuitenkaan huomaa jännitystä.

Vierailija
6/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tietoisesti treenata sitä muutenkin. Ennemmin kuin alkaa popsia lääkkeitä!

Vierailija
7/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että jokin esiintymiskurssi voisi olla hyväksi.

Vierailija
8/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieltä, että en ihan ensimmäisenä alkaisi syödä lääkkeitä, toki olen sitäkin miettinyt!

T. ap

Vierailija
9/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jännittää. Esiintymisjännitys on ihan normaalia.

Itsekin olen kova jännittäjä, ja silti ammatissa, jossa esiintymistä.

Vinkkinä: esiinny aina kuin vain mahdollista. Jos esiintymisiä tulee harvakseltaan, niin niitä jännittää aina erikseen, mutta jos mahdollisuuksia harjoitteluun on runsaasti, niin vähitellen huomaat, että totut etkä jännitäkään enää niin paljon! Tsemppiä!

Vierailija
10/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä niin paljon, joten siksi ne kai jännittävätkin. Kaipa ajan kanssa opin hallitsemaan tätä jännitystä ja alankin puolesta. Opiskelen psykologiksi.

T. ap

Vierailija
11/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyri saamaan kokemusta esiintymistilanteista! Ajan oloon ja kokemusten karttuessa se varmasti helpottaa!

Tsemppiä!

Vierailija
12/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin ollut kyllä tuota esiintymisjännitystä. Siitä pääsin aika hyvin eroon vaan menemällä rohkeasti sellaisiin tilanteisiin. Toinen pahempi juttu oli koejännitys koulussa ja se, miten se ilmeni..Vatsa alkoi aina toimia ja voitte kuvitella, miten ahdistavaa on olla kokeessa, kun pidätät ulostetta koko ajan..Ylioppilaskirjoitusten äidinkielen toinen aine oli varsinainen bravuuritapaus. Ensimmäinen oli jo lähtenyt ällänä eteenpäin, mutta meikä se vaan jännittää toisessa niin, että juoksen solkenaan vessassa ja opettaja tietysti mukana vahtimassa..Koitti lohduttaa ja hoki, ettei se mitään..

Vierailija
13/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa etukäteen miettiminen ainakin itselläni vain lisää ramppikuumetta. Joku mainitsi luontaislääkeen käytön. En ole kokeillut, mutta kannattaa ehkä kokeilla sitä kuin heti mennä hakemaan lääkereseptiä!

Vierailija
14/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta kyselen Propralia käyttävältä, että kuinka paljon se lievensi esiintymisjännitystä. Otatko sen aina ennen jotain esiintymistä? Olen harkinnut lääkityksen hankkimista itsekin. Siksi kyselen kokemuksia muilta! Ja kuinka helposti sait reseptin?

Vierailija
15/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti sanoisin, että mitä enemmän esiinnyt sitä helpommaksi se tulee. Itse jännitin koulun esitelmiä hirveästi ja nyt vedän koko päivän pituisia luentoja ja esitelmiä eikä jännitä enää kun pääsen yleisön eteen. Edelleen jännitän ennen kun olen nähnyt ketä siellä on.

Vierailija
16/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei punastele, kädet ei tärise, sydän ei pamppaile niin kovaa, että pyörryttää. Kun näihin ei tarvitse kiinnittää huomiota, on paljon rennompi olo ja uskaltaa avata suunsa. Propral ei vaikuta keskushermostoon. Minulle se toi ison avun. Joudun käyttämään Propralia päivittäin rytmihäiriöihin, mutta otan ylimääräisen annoksen n. tunti ennen jännittävää tilannetta.

Vierailija
17/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin mulla on paljon omituisia fyysisiäkin oireita, jotka alkoivat jo paljon ennen töihinpaluuta... joten alan jo itse epäillä, että pohjalla on lievä masennus?? joka pahentaa tuota esiintymisjännitystäkin.

Hankalaksiu koen lähinnä ajatusten katkeamisen, yhtäkkiä ei olekaan mitään järkevää sanottavaa. Fyysiset jännittämisen oireet ovat tympeitä nekin, mutta itsetunto vajoaa todella alas, kun järki ei luista.

Beetasalpaaja auttaa kyllä vähän, mutta ei poista kauhun tunnetta.

Ja minä kun luulin, että ikä ja kokemus olisivat jo tehneet tehtävänsä ja esiintyminen olisi helpompaa : (

Vierailija
18/24 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli esiintymisen alun jälkeen. Ei kai kannata ruveta lääkettä syömään vain sen alun takia. Monet neuvovat sanomaan yleisölle aluksi, että jännittää vietävästi se esitys. Riippuu tietty tilanteesta, voiko tuollaista sanoa. Mutta jos voi, niin siitä vaan. Esiintyminen on kivaa, kun sen alun ohi pääsee, eikös?

Vierailija
19/24 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen näihin asti jotenkin selvinnyt näistä esiintymistilanteista alkukankeuden jälkeen. Nyt kun jatkoin opintojani psykologiksi on jännitys jotenkin tullut esiin ja esiintymisiähän meidän koulutukseen riittää. Jotenkin omituista, koska meillä on tosi pienet seminaariryhmätkin; maksimissaan 15-17 henkilöä.

Yritän nyt vain jotenkin saada tämän asian hallintaan. Muistan kerran yläasteella, kun eräs luokkatoverini kuukahti esitelmää pitäessään etupulpetille. Niin kovaa mun jännitämiseni ei ole ollut. Mutta silloin tuntui kyllä kamalalta sen tytön takia ja jotenkin myötäelin sitä.

Jotkut ovat kovempia jännittäjiä kuin toiset. Meidän yksi opettaja yliopistossa on aikamoinen jännittäjä, äänestä kuulee ja on itse myös asiasta muissa yhteyksissä eräälle opiskelijakaverilleni kertonut.

On hyvä tietää, että on näitä jännittäjiä muitakin!

T. ap

Vierailija
20/24 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarvitsen sitä 40 mg, joillekin riittää 10 mg. Kokeilemalla löytyy oikea annostus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme