Itse tehty jauheliha ruskea kastike
Ei niin mitään makua vaikka mausteita lyöty sinne vaikka ja kuinka. Miten te maustatte että maistuu muukin kuin vesi ja jauho?
Ennen oon onnistunu tekemään niin että maistuu mutta nykyisin ei onnistu millään.
Kommentit (25)
Lihaliemikuutio, hieman ketsuppia.
Eihän se sitten ole ruskea kastike jos laittaa ketsuppia.
Ruskista tarpeeksi ruskeaksi niin on makua vaikka maustaisi vaan suolalla ja pippurilla. Itse laitan kuitenkin yleensä maustepippuria ja soijakastiketta.
Jos olet laittanut samat mausteet kuin ennenkin, mutta silti ei maistu miltään, vika on sinun makuaistissasi. Sitä on liikkeellä. Useimmilla paranee puolen vuoden sisällä.
Jauhoit siis lihan itse. Kokeile ensi kerralla useampaa jauhamiskertaa.
Voissa ruskistaa jauhot ensin ja tekee kastikkeen kunnolla! , jos vaan sekoittaa jauhelihan joukkoon vettä ja jauhoja niin silloin siinä maistuu vaan jauhot.
Se on ruskea jauhelihakastike.
Liemeen liemikuutio tai fondi, mausteeksi haudutettu/ruskistettu sipuli, nelimauste.
Nelimauste:
2 osaa valkopippuria
2 osaa muskottia
1 osa maustepippuria
1 osa neilikkaa
Tätä mausteseosta ei nykyään kaupasta saa.
Lihaliemikuutio,soijakastiketta,maustepippuria,mustapippuria,sipulia joskus chiliä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se sitten ole ruskea kastike jos laittaa ketsuppia.
Miksi ketsuppi mausteena olisi eri asia kuin esim soijakastike? Mausteena, ei ainesosana huom.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä ole tarkoitus tehdä mitään pilttimuusia hampaattomille.
Suolakurkun lientä joukkoon ja mustapippuria kokonaisena( en itse kyllä käytä kokonaisena, mut jotku tekee noin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä ole tarkoitus tehdä mitään pilttimuusia hampaattomille.
Oletan, että ap on jauhanut lihan vain kerran. Jos haluaa kastikkeeseen tarvittavaa jauhelihaa, on kokoliha syytä jauhaa vähintään kahdesti. Otsikkohan oli itse tehty jauheliha ruskea kastike eikä suinkaan itse tehty jauheliha-ruskeakastike.
Itse teen niin, että kypsennän jauhelihan pannulla ensin, ja maustan sen siinä vaiheessa. Koska käytän sikanautaa, niin lisärasvaa ei tarvita kuin ihan vähän, eli voita pieni nokare. Sitten jauhot sinne sekaan paistumaan - ja niitä pitää oikeasti paistaa kauan, että tulee kunnon väriä. Sitten sekaan vesi ja lihaliemikuutio - mausteet olivat jo siinä jauhelihassa.
Sitten jätän hautumaan hiljaa poreilemalla, ja pesen ja kuorin perunat ja laitan perunamuussin tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Lihaliemikuutio,soijakastiketta,maustepippuria,mustapippuria,sipulia joskus chiliä.
Ja välilyöntejä!
Keitä kastike kypsäksi, ei maistu jauhot, jos kastike on kypsää.
Soijakastiketta, musta ja valkopippuria, suolaa, ketsuppia, sipuli tai valkosipulijauhetta. Jauheliha paistetaan ja maustetaan näillä paitsi ketsuppi ei vielä. Tehdään kastike pohja voista, jauhoista ja vedestä ja sinne ripsautetaan samoja mausteita plus ketsuppi. Lisätään jauheliha ja sekoitellaan. Ja on makua.
Ei se mitään lihaliemikuutioita tarvitse!
Laita mukaan valkopippuria, sinappia ja ketsuppia ja loraus kermaa.