Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos Suomessa myytäisiin Thaimaassa kasvatettua kanaa tai Tshekissä kasvatettua naudanlihaa niin ostaisitko tai söisitkö?

Vierailija
12.06.2022 |

Onko sinulle merkitystä sillä onko Suomessa ostettu ja käytetty liha kotimaista vai muussa maassa kasvatettua?

Miksi tai miksi et ostaisi?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroaako lihantuotanto Thaimaassa jotenkin siitä mitä se on Suomessa?

Jossain luki että vuonna 2016 Thaimaassa kanoille syötettiin 161 000 kiloa antibiootteja. Niitä käytetään kasvun maksimoimiseen.

EU:ssa mikrobilääkkeiden käyttö kasvunedistäjinä kiellettiin vaiheittain alkaen 1990-luvun lopusta ja päättyen täydelliseen kieltoon vuonna 2006. Yhdysvalloissa siirtymäjakso kasvunedistäjäkäytön lopettamiseksi on vasta meneillään. Maailman eläintautijärjestö OIE:n mukaan mikrobilääkkeiden kasvunedistäjäkäyttö oli vuonna 2015 sallittua 26 %:ssa kyselyyn vastanneista maista. Matalan vastausprosentin takia tulosta voidaan pitää vain suuntaa antavana.

Suomessa ei ole tarvinnut lääkitä broilereita muutenkaan mikrobilääkkeillä vuoden 2009 jälkeen. https://projects.luke.fi/ruokafakta/yleista-tietoa/antibioottien-kaytto/

Vierailija
22/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa antibioottien käyttö kasvun edistämiseen? Siis että sitä ei käytetä lääkkeenä vaan että kasvaisi enemmän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen saattanut nähtä säilykkeitä jotka on tehty jossain aasian maassa.

Vierailija
24/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa antibioottien käyttö kasvun edistämiseen? Siis että sitä ei käytetä lääkkeenä vaan että kasvaisi enemmän?

Haetaan maksimaalista kasvua ja sitä kautta maksimaalista voittoa. Tuohon filosofiaan ei juurikaan eläinten hyvinvoinnista välittäminen kuulu.

Vierailija
25/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen marketti myy lihatiskissään brasialaista broileria, saksalaista possua ja nautakin tulee jostain vinkuintiasta, mutta jokainen tuote on perempi kuin kotimainen vastine. Maku ratkaisee - hinta ei.

Vierailija
26/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin tietenkin. En matkustaessakaan ota repullista saarioisten lihapullasäilykkeitä mukaan. 

Vierailija
27/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan ja syön. Suomeen tuodaan 70000-80000 tonnia lihaa. Elintarviketeollisuusliiton mukaan tuontiliha päätyy Suomessa ravintolasektorille, teollisuuden raaka-aineeksi ja päivittäistavarakauppaan. Kun suomessa menee ravintolaan/burgeripaikkaan syömään on tarjottava liha todennäköisesti peräisin ulkomailta. Ja hyvää on.

Vierailija
28/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä työpaikkaruokaloiden liha tulee? Tai pikaruokapaikkojen kuten Kotipizzan tai McDonaldin liha tulee?

Ei ainakaan Suomesta. Mutta ei se mitään, aina voi valehdella itselleen ja vauvapalstalla iloisesti että minä se vaan syön kotimaista!

Vierailija
29/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa Tshekissä on? Tshekin tasavalta on merkittävä keskieurooppalainen valtio ja kyllä siellä lakia noudatetaan. Tshekki on monessa mielessä parempi maa kuin Suomi. En näe heidän ruoantuotannossaan mitään huomautettavaa.

Thaimaasta asti ei kyllä kannata roudata kanaa.

Vierailija
30/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Syön ainoastaan paikallisen metsästysseuran kautta ostettua tai itse pyydettyä riistaa ja sellaista lähilihaa, minkä elin- ja kuolinolosuhteet voin käydä itse katsomassa.

Vierailija
31/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosin suomalaista, koska mun mielestä on ihan absurdia kuskata lihat toiselta puolen maapalloa. Myös eläinten olot on täällä paremmat kun monessa muussa maassa.

Vierailija
32/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkiläistä söisin, thaikkua en. Aasialaisia ei kiinnosta eläinten hyvinvointi eikä paljon ihmistenkään.

Vierailija
33/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö missään tapauksessa. Joskus haluaisin ostaa Subwaysta patongin, mutta en osta koska se kana on tuotettu joko Thaimaassa tai Brasialiassa, ja siipikarjalle syötetään aivan tolkuttomasti antibiootteja noissa maissa. En halua edistää antibioottiresistenssiä.

Kotipitsassa syön silloin tällöin, siellä käytetään kotimaista lihaa ja juustoa. Mamupitseroihin ja kebabbiin en sorru , koska liha on ulkomaalaista. Myös Heset, Mäkit, Burger King on pois käynneiltäni, koska niissäkin ulkomaiset lihat.

Vierailija
34/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan valmissalaattiaterioissa ja itsepalvelusalaattipisteissä on thaimaalaista broileria.

35/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää vuosikymmeniin ole syönyt lihaa, munia, maitotuotteita.

Minun takiani ei kenenkään eläimen tarvitse kuolla tai elää vankina.

Olen terve ja hoikka.

Vierailija
36/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei siinä työpaikkaruokalan ruokalistalla mitään lue että olisi liha vaikka Thaimaasta? Siinä on vain annoksen nimi, vaikka Kana-ananas pizza tms

Vierailija
37/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En söisi, koska hiilijalanjäljen suurentaminen ja toisten luonnonvararesurssien tuhlaaminen on järjetöntä.

Vierailija
38/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä työpaikkaruokaloiden liha tulee? Tai pikaruokapaikkojen kuten Kotipizzan tai McDonaldin liha tulee?

Ei ainakaan Suomesta. Mutta ei se mitään, aina voi valehdella itselleen ja vauvapalstalla iloisesti että minä se vaan syön kotimaista!

Itse asiassa Kotipizzan sivujen mukaan he käyttää vain suomalaista lihaa. Monissa pizzapaikoissa ei varmaan ole näin!

Vierailija
39/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ongelma joka vaikuttaa suuresti siihen mistä tilaamme ruoan silloin kun ulkoa tilaamme eli 1x/vkossa.

Lähes joka paikassa lukee lisätiedoissa esim.kanan kohdalla,nettä alkuperämää Thaimaa ja lisäksi Uusi Seelanti ja "jokin eu-maa".

Itselleni asia on kynnyskysymys, miehelle ja teinille ei.

UusiSeelanti ok, muut ei.

Vierailija
40/43 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thaimaa kanaa saa Subwaysta ja Tsekki nautaa melkein kaikista suomen kebab-ravintoloista

En ole koskaan käynyt yhdessäkään kebab-ravintolassa enkä syönyt kanaa Subwayssa, enkä kovin monta kertaa mitään muutakaan. Pikaruokaa syön niin harvoin, että ihan sama, mitä lihaa siellä on, ja ravintolaruokaa vielä harvemmin, jos paikallisia lounaspaikkoja ei lasketa. Toivon, että niissä on mahdollisimman paljon kotimaisista raaka-aineista valmistettua ruokaa.