Huvipuistoranneke lähemmäs 50 ! Sitten vielä hotelli, matkat, ruoat... Lapsiperheen viikonloppureissu Suomessa, hinta lasketaan tuhansissa!
Taidetaan mennä vaan sukulaisen mökille ja säästää lomarahat ulkomaan reissuun ensi kesänä. Eihän näissä hinnoissa ole mitään järkeä.
Kommentit (1480)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tultiin juuri 2 yön reissulta ja käytiin särkänniemessä lasten kanssa. Kyllähän tuota rahaa paloi aikalailla hotellit, parkkipaikat, bensat kun tullaan kaukaa, ruoat, liput huvipuistoon jne..
Koko reissu tuli maksamaan vajaan tonnin.Miten tuohon noin paljon rahaa meni?
Rannekeliput 250e, hotelli 300e, bensat 100e, meno/ tulomatkalla abc.llä seisovassa pöydässä syömiset 85e, muut ruokailut tampereella n.150e, parkkimaksut 40e ja jotain pientä mitä lapset vielä ostivat.
Täysin oma valintaan tuo on tuollaisia summia maksaa. Valinnoilla voi vaikuttaa. Itse otin tälle kesälle majoituksen Tampereen leirintäalueelta 5 henkilön mökki 95e. Halvempiakin mökkejä olisi ollut ja teltassa vielä halvempaa. Ruuat ostetaan kaupasta ja syödään mökillä. Kaupasta ostetuilla eväillä pärjää päivän huvipuistossa. Käydään muissakin huvipuistoissa ja majoitutaan leirintäalueen mökeissä. Jos majoituttaisiin hotelleissa niin olisi 250-300€/yö/5 henkilöä. Leirintäalueista tykkää lapsetkin kun pääsee suoraan ulos leikkimään ja tekemistä riittää paremmin kuin perus hotellissa.
Edellisellä kerralla kun käytiin Tampereella 3 vuotta sitten lapset oli pienempiä kävin yksin heidän kanssaan. Ajoin aamulla Tampereelle ja suoraan Särkänniemeen heti kun aukesi. Eväillä päivä Särkänniemessä. Yöksi hotelli Ville. Nuorimmat lapset niin pieniä että saivat nukkua omalla ilmapatjalla lattialla. Yö maksoi muistaakseni 2 hengen huone 70€. Siitä aamulla aamupala eväistä ja ajo Powerparkiin. Päivä Powerparkissa ja ruokaluna eväät. Päivän jälkeen läheisestä k-kaupasta ruokaa ja Powerparkin mökkiin yöksi. Muistaakseni 70€/yö. Ruuan valmistus onnistui huoltorakennuksessa ja eväät säilyi kylmänä mökin jääkaapissa. Seuraavana päivänä aamupalan jälkeen ajon Tuuriin. Teltta pystyyn ja hinta noin 12€/yö.. Lapset tivolissa ja eväät. Kaupasta täydennystä ja illalla lämmin ruoka grillissä tai huoltorakennuksessa. Taidettiin saada samalla rahalla kolme huvipuistoa mitä te yhden.
Hotelli Ville Tampere 2 h huone 82 €, mutta 5 henkeä tarvitsee kaksi huonetta = 164 €/yö. Kaksi yötä 328 €. Eli valehtelet.
Joku airbnb voisi tulla halvemmaksi noin isolla porukalla kuin hotellihuone. Siellä airbnb:ssahan saisi laitettua ruokaakin, niin säästyisi ruokakuluissa, kun ei tarvitsisi joka päivä syödä ravintolassa.
Tää on just sellaista pihistelylomailua, mitä inhoan. Eli lomallakin pitää laittaa ruoat ja aamupalat itse. Ei enää ikinä. Lapsuudessa perheen kanssa reissattiin etelän lomakohteissa halvimmissa huoneistohotelleissa aina sillä idealla, että siinä säästää kun kaikki ruoat voi kokkailla itse. V-tutti ihan mielettömästi olla jossain Italiassa tai Kreikassa ja nähdä muiden hotelleiden katettuja aamupalapöytiä tai kulkea ihanien ravintoloiden ohi. Vasta viimeisenä iltana vanhemmat raaski maksaa ravintolaruoasta.
Se ei ole sitten ainakaan sun juttu. Ei tässä sitä kaikille ratkaisuksi ehdotetakaan, vaan esim. tilanteeseen, jossa matka kokonaisuudessaan hotellimajoituksineen ja ruokailuineen tulisi liian kalliiksi. Silloin taitaa olla ratkaisuna joko jättää matka tekemättä tai miettiä, miten kuluja saisi pienemmiksi. Tuo airbnb voi olla yksi ratkaisu joillekin. Ehkä moni mieluummin sitten tekee huvipuistolomalla ne ruuat itse voidakseen tarjota lapselle kivan reissun kuin jättää kokonaan menemättä. Ehkä aikuinen voi tuossa kohtaa ajatella, että juuri tuo reissu ole se jossa kaikki menee oman fiiliksen mukaan, vaan voi vähän joustaa lasten takia.
Olen itsekin sinänsä kaltaisesi, etten jaksa lomalla kokkailla, mutta pari kertaa olen yöpynyt airbnb:ssäkin, ja nekin kokemukset olivat ihan kivoja, enkä kokenut aamupalan laittamista itse mitenkään kuormittavaksi. Tosin ostin kyllä sellaisia helppoja aamiaistarvikkeita, joita ei erityisemmin tarvitse laittaa, kuten jugurttia, hedelmiä, pussipuuroa... Eihän hotelleissakaan aamupalaa tarjoilla pöytiin, vaan itse pitää hakea noutopöydästä, ja ei se loppujen lopuksi sen vaikeampaa ollut airbnb:ssakaan. Hotelliaamiaisellakin pitää laittaa itse leivät paahtimeet, voidella ne ja laittaa leivänpäälliset, joten hiukan joutuu hotelliaamiaisellakin "laittamaan itse". Ja onhan airbnb:ssa plussaa se, ettei ole jonoja ja muita ihmisiä, vaan saa olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se sukulaisten luona mökkeily silti ilmaista ole. Ostat tuliaisia ja maksatte omat ruuat ainakin. Kiitoksena voit myös kantaa puita, siivota jne.
Mä inhoon kun meille tulee sukulaisia, jättävät likaiset astiatkin pöytään, kun edes se oma osa voitaisiin tehdä ja kantaa omat roskat roskikseen, kun jättävät karkkipaperit, nessut, tyhjät pullot kaikki pitkin pöytiä. Sikoja.
Mistä Johtunee että ei meillä, enkä ole kuullut tuttavillakaan käyvän (sikailevia) vieraita. Vain hyviä ystäviä ja tuttavia joitten kanssa aika kuluu kuin siivillä. Ehkä meillä on parempi itsetunto että emme kaipaa niitä Hyväx käyttäjiä joita mielistellä ja nöyristellä.
Äiti×4 kirjoitti:
Järjen käyttö sallittua, jopa suositeltavaa...
Ei uskota rahanahneitten mielikuvamainontaa ja aivopesua.
Lasten suusta totuus tulee.
Suunnittelimme puolison kanssa kesälomaa. Päätimme että lapset edellä mennään ja siitä sitten lähti...ajatus viikoksi kotimaan matkailuun ja kierros Muumimaasta Tampereelle, Tampereelta Helsinkiin eläintarhaan ja Linnanmäelle.
Ajomatkat siirtyminen hyödyntäen samalla reissulla kylpylät ja luonnonvesi uintipaikat.
Viikot vierähti nopeasti ja kotiuduttua perheen pojat 6 ja 8-vuotiaat vastasivat kysymykseen mikä oli lomalla mukavinta ja jäänyt parhaiten mieleen.
Ainolan puistossa käynti ja sorsien syöttö...milloin mennään uudestaan?!
Olimme ennen reissua käyneet pyöräillen koko perhe kotikaupungin puistossa.
( vakipaikka muutoinkin)Siihen jäivät turhat reissut ja ressit...päätettiin porukalla pitää lomat lepäillen ja perheen yhdessäolon keskiössä.
Onko pakko maksaa siitä että suoritetaan lomaakin, jopa velaksi jotkut.
Tehdään lapsille ja itselle palvelus ja kuunnellaan lapsia rakastaen, sen saa ihan ilmaiseksi.
Oletkos jotenkin yksinkertainen? Se, että sorsien syöttäminen jäi mieleen kivoimpana muistona, ei suinakan tarkoita, etteivätkö ne muutkin olisi olleet kivoja ja mieleenpainuvia. Veikkaan, että jos olisitte tarjoilleet lapsille pelkkää sorsien syöttämistä koko kesän ajaksi, olisivat he alkaneet kaipailla ja pyytää jotain muutakin. Ei huvipuiston tai muun matkan tarvitsekaan olla kesän ehdottomasti paras kokemus. Se on vain yksi kiva, yhteinen kokemus monien muiden, toivottavasti myös kivojen ja mieleenpainuvien joukossa. Yhteiset muistot ovat tärkeitä ja niitä tulee yhtä lailla huvipuistossa kuin sorsia syöttäessä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla pisti silmään, että puhutaan Lintsillä syömisestä herkutteluna! Oletteko syöneet siellä, hyi että miten ala-arvoista se ruoka on. Klähmäisiä ranskalaisia, haaleita nugettejä ja jotain jota sanovat hampurilaisiksi. Ällöttävää, lämmitettävää teollista mössöä törkeään hintaan. Meillä ei lapset edes halua syödä siellä tarjottavaa ruokaa vaan on otettu omat eväät.
Joidenkin käsitys herkuttelusta on se, että mätetään vatsa täyteen ja enemmänkin juuri pikaruokaa ja kaikkea mahdollista. Ja reissuhan on pilalla, jos ihan kaikkea ei saa. Eli pakko syödä ne pikaruuat, jätskit, hattarat, metrilakut, jotkut lisäkarkit, popparit ja ostaa vielä jotkut sokeripitoiset juomat lisäksi. Olisipa tylsää jos joutuisi näistä valitsemaan vain yhden, ei tuntuis yhtään hauskalta. Ja painoindeksi huitelee varmaan pilvissä...
Tuosta on ABC:n seisova pöytä ainakin ihan omavalintainen lisäkulu. Myös Tampereen ruokailut olisi saanut halutessaan halvemmalla. Eikö hotellissa asiakkaille ole ilmainen pysäköinti? Jos hotelli sijaitsi keskustassa, Särkänniemeen olisi voinut kävellä, jos taas kauempana, olisivat paikallisliikenteen liput tulleet parkkimaksuja halvemmiksi. Eli äkkiseltään olisi tuosta saanut varmaan n. 200 eur pois toisenlaisilla valinnoilla.[/quote]
Missään keskustahotellissa jossa minä olen Suomessa yöpynyt ei ole ollut ilmaista asiakaspysäköintiä.
Viikonloppureissullakin voi oikein hyvin yöpyä leirintäalueella, teltassa tai mökissä. Leirintäalueet ovat erittäin hyvin varustettuja, myös ruuanvalmistus, pyykinpesu ja peseytyminen onnistuu. Huvipuistoissa ei kannata syödä mitään, oma vesipullo ja evästä mukaan. Ei tule liian kalliiksi teillekään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 56v enkä ole koskaan ollut tuollaisessa eikä ole kaivattu perheessä enkä itse. Väite että menee tonneja on väärä. Ei mene, ellei pane menemään.
Jos ei tykkää huvipuistoista, niin ei niihin mikään pakko ole nennä. Se on ihan ok tehdä asioita joista itse tykkää.
Olen 52 v ja olen käynyt huvipuistoissa silloinkin kun ei vielä ollut lapsia. Parhaat huvipuistokokemukset olen saanut USAssa. Suosikkini on Universal studios teemapuisto Orlandossa.. Suomessa tykkään eniten Powerparkista.
Legoland kuuluu myös suosikkeihini. Siellä ollaan käyty lasten kanssa joitakin kertoja.
En ole miettinyt kuinka monta tonnia on mennyt huvipuistoihin. Eväiden kanssa en ole koskaan niissä käynyt. En tykkää kanniskella yhtään ylimääräistä kampetta mukanani.
Lintsillä ollaan käyty perheen kanssa vain kerran. Se riitti. Pohjoisesta kun lähtee, niin samalla vaivalla menee vaikka Tanskaan tai Ranskaan. Silloinkin kallein yksittäinen matkalippu on kotimaan lentolintolippu. Suomessa matkustaminen on kallista.
Oltiin 2 aik + 4 lasta yö Edenissä Nokialla, 160eur sis. aamupala, kylpylä, ei pysäköintimaksua. Iltapalaa kaupasta. Sieltä aamulla täydellä vatsalla Särkänniemeen, 3 ranneketta ennakkoon 120eur, pienin ei vielä tarvitse. Pysäköinti 15eur, narunvedot ja jäätelöt. Välipalaa kaupasta. Kotimatkalla Burger Kingiin. Loppusumma tais kaikkine ruoka- ja matkakuluine noin 460eur. Ihan siedettävää, lapset nimenomaan huvipuistoon halusi. Olishan siihen enemmänkin saanut helposti menemään, valintoja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi noi matkat ovat vapaaehtoisia.
Leirintäalueella me aina yövyttiin tai tehtiin vaan päiväreissu mutta noi nykyajan pullamössöt vaatii hotellimajoitusta?Puhuin viikonloppureissusta, eli huvipuisto, nähtävyyksiä, shoppailua, ravintolasyömistä jne. Telttareissut on eri asia, eikä liity tähän keskusteluun.
ApMutta onko ap vähän väärin sitten tuo että laitat kaikki kulut Linnanmäki reissun piikkiin. Eli tarkoituksena on viettää viikonloppu Helsingissä ja käydä myös Linnanmäellä? Lintsin osuus tuossa ne rannekkeet?
Itse hankin rannekkeet aina työpaikan henkilöstöyhdistyksen kautta. Siellä tulee joka kevät tarjontaan rannekkeet halvemmalla. Ja ei meillä aikuiset koskaan ota noita rannekkeita, eli kahdelle lapselle ostetaan. Omena-hotellissa yövymme, taisi olla 78 e yö 4 hengen huone, on hyvällä paikalla ja käydään brunssilla ihanassa kahviossa siinä lähellä. Minusta ihan kohtuuhinnalla päästään.
Ap taisi suunnitella matkaa Tampereelle Särkänniemeen, ei Lintsille Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää maksaa hotellista? Menkää aamulla huvittelemaan ja illalla kotiin.
Täh? Jostain esim. Rovaniemeltä tai Oulusta Tampereelle tai Helsinkiin, ja meinasit että yöksi kotiin?
No Rovaniemessä ei kyllä monta ihmistä asu. Ja ne, jotka asuvat, säästävät vastaavasti ruokamenoissa (porot ja hirvet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Jostain esim. Rovaniemeltä tai Oulusta Tampereelle tai Helsinkiin, ja meinasit että yöksi kotiin?
No Rovaniemessä ei kyllä monta ihmistä asu. Ja ne, jotka asuvat, säästävät vastaavasti ruokamenoissa (porot ja hirvet).
??? Rovaniemen asukasluku on päälle 63 000. Näyttää olevan 17. suurin kaupunki Suomessa. Luuletko että siellä Rovaniemellä on jotenkin sallittua tai tapana pyydystellä tuosta noin vaan hirviä tai poroja omaan pataan?
Oulun asukasluku päälle 211 000, on Suomen 5. suurin kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??? Rovaniemen asukasluku on päälle 63 000. Näyttää olevan 17. suurin kaupunki Suomessa. Luuletko että siellä Rovaniemellä on jotenkin sallittua tai tapana pyydystellä tuosta noin vaan hirviä tai poroja omaan pataan?
Ei vaikuta uskottavalta. Ja joka tapauksessa suurin osa on iäkkäitä ihmisiä, jotka eivät haluaisikaan mihinkään Särkänniemelle. Poroja, hirviä ja muita ruokaeläimiä salametsästetään moottorikelkalla.
Huvittavia osa kommenteista.Eikö jokainen matkaile oman budjetin varoissa?Toive voisi olla jostain enemmästä,mutta jos ei se ole mahdollista,niin sitten ei.Täytyy vain etsiä vaihtoehtoja.Lapset nyt lähtökohtaisesti haluavat mitä vaan,aikuiset määrittää raamit.Monenlainen loma voi olla kiva,itse tulin reppureissulta.Lastenlasten kaa retkeillään,vanhemmat vievät ulkomaille ja kylpylöihin.Lapset ymmärtääkseni tykänneet molemmista.Ymmärrän et vanhemmat kaipaa valmista,se on heille lomaa arjesta,joku muu hoitaa ruuat ja muut.
Mutta palvelu maksaa,se on jonkun työ ja hän saa siitä elantonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, ovat tosiaan kaupunkeja. Hassua, että nykyisen kuntalain mukaan kunta voi ihan itse julistautua kaupungiksi. Ei tarvitse olla ratikkaa, huvipuistoa, eläintarhaa tai edes liukuportaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla pisti silmään, että puhutaan Lintsillä syömisestä herkutteluna! Oletteko syöneet siellä, hyi että miten ala-arvoista se ruoka on. Klähmäisiä ranskalaisia, haaleita nugettejä ja jotain jota sanovat hampurilaisiksi. Ällöttävää, lämmitettävää teollista mössöä törkeään hintaan. Meillä ei lapset edes halua syödä siellä tarjottavaa ruokaa vaan on otettu omat eväät.
Lintsin pikaruoka on kyllä aika skeidaa jopa pikaruuaksi mutta kallista. Joskus mietin, että varmaan tienaisivat paremmin jos tekisivät ne sapuskat kunnolla ja samaan hintaan kuin näillä mäkkäreillä.
Itse kun viimeksi Lintsillä kävin, oli meillä silloin teini-ikäisen tyttären kanssa sen verran pro-meininki, että päivän mittaan vedettiin vain pähkinöitä ja parit voikkaleivät äidin repusta ettei tule paha olo ja juostiin laitteesta toiseen.
Jokainen päättää itse. Me käytetään aina lintsin palveluita. Niillä on työllistävä vaikutus. Nuorille kesätyöpaikkoja. Oikein hyvät pitsat saatiin viimeksikin. Ja jäätelöt ennen kotimatkaa. Reppuja ei viitsitä kantaa mukana.
Meidän teini on lintsillä töissä. Joka euro menee taatusti typeriin herkkuihin ja vaatteisiin. Nyt haaveilee tatskasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos rahat on tiukilla, leirintäalue. Miksi kotimaan loman pitäisi olla hotelliloma? Telttailu on kiva kokemus useimmille lapsille myös.
Maksaa se telttakin, makuupussit, makuualustat. Leirintäpaikka. Kertaeränä iso kustannus sekin, toki pitäisi katsoa pitkänäköisemmin, että ens kesänä sitten taas.
Kun loma alkaa niin helsinkivantaa kutsuu, kotimaan matkailuun ei ole pistetty eurokaan vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Kun loma alkaa niin helsinkivantaa kutsuu, kotimaan matkailuun ei ole pistetty eurokaan vuosiin.
Tarpeeton lentomatkustaminen pitäisi kieltää tai ainakin haittaverottaa.
Jokainen päättää itse. Me käytetään aina lintsin palveluita. Niillä on työllistävä vaikutus. Nuorille kesätyöpaikkoja. Oikein hyvät pitsat saatiin viimeksikin. Ja jäätelöt ennen kotimatkaa. Reppuja ei viitsitä kantaa mukana.