Jos syöt kasvispainotteisesti tai olet kasvissyöjä, minkä vuoksi?
Onko syynä terveyssyyt? Vai ilmasto- ja ympäristösyyt? Vai olosuhteet missä lihaa tuotetaan?
Vai joku muu syy? Minkä vuoksi syöt kasvisruokaa?.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä jotka syötte pelkkää kasvisruokaa eli siis oikeasti vain kasvipohjaista; ei punainen liha kala kana, maitotuotteet tai kananmuna, niin eikö teillä tule heikotusta/ heikko olo?
Ei tule heikko olo. Kasvissyönti ei ole sitä että syödään kuten ennenkin mutta jätetään liha pois, eli lihakeiton sijasta syödään sama keitto mutta ilman lihaa tai lihapihvin sijaan syödään pelkästä porkkanasta tehty pihvi. Proteiinia pitää syödä kasvissyöjänkin.
Pihvit voi tehdä proteiinirikkaista pavuista ja keitot linsseistä. Näitä käytin ensimmäiset 20 vuotta, nykyisin käytän hyvillä mielillä myös proteiininlähteeksi esim. nyhtökauraa tai härkistä ja etenkin meeat-tuotteet ovat suosikkejani.
Minua alkoi ällöttämään lihan olemus, tyyliin "tämä on ollut elävää kudosta, ja nyt kuollutta ihoa/lihasta/ruumiinnestettä/verta". Olen ollut kasvissyöjä yli 10 vuotta, kananmunat tökkii kausittain, mutta yritän pystyä niitä syömään koska niitä on todella hankala korvata. Maitotuotteet menee kun en niitä myöskään enempää ala pohtia. Suosin kasviperäisiä tuotteita, mutta kunnes esim. kaikille juustoille ja maitorahkoille löytyy hyvät ja edulliset vaihtoehdot, käytän vielä maitotuotteita.
Olen yksi niistä, jotka syövät mielellään näitä parjattuja "lihankorvikkeita", sillä itseäni ei niinkään se lihan maku/koostumus haittaa, vaan se, mitä se on.
Koska minua vaivaa krooninen ummetus ja kasvisruualla maha toimii. Lihasta voi tulla päiväkausinen ummetus.
Minä tykkään kasvisruoasta ja Lidlin hevihävikkilaatikot/S-ryhmän eiliset tähdet korista saa edullisesti näihin raaka-aineita eli itselläni se on ihan maku/rahakysymys. Olen kyllä siis sekasyöjä eli syön muutakin, mutta 90% syön kasvisruokaa.
Taitaa olla muutaman kuukauden yli 35 vuotta siitä, kun viimeksi olen mitään lihaa syönyt ja viimeisimmästä kalasta tai äyriäisestäkin melkein 35 vuotta. Aika on niin pitkä, että en enää ihan tarkasti alle kaksikymppisen ajatuksia muista, mutta kyllä se on ollut aikalailla kooste noista kaikista alkuun ja keskustelun myötä ainituista syistä jo silloin.
Nyt tilanne on se, että ajatus joskus elossa olleen syömisestä on puhdas mahdottomuus. Olin lakto-(ovo-)vege ensimmäiset 25 vuotta, mutta nyt viimeisimmät kymmenen se on ollut jo ruokavalion osalta veganismia. Vegaaniudesta en erikseen päätöstä tehnyt, huomasin vaan, että vähitellen maitotuotteet ja kananmunatkin vaan jäivät. Poikkeuksen poikkeuksena (lue: kyläpaikat, jossa kokilla on hankaluuksia vegaaniruokien kanssa) kelpuutan tarjoilujen sisältämät maitotuotteet ja munat edelleen, mutta lihan ja kalan suhteen en ole 35 vuoden aikana tehnyt ainuttakaan poikkeusta koskaan. Täysvegaani en ole siksikään, että omistan edelleen muutamat nahkakengät ja villavaatteita.
Moni asia vaikuttaa, mutta eniten alunperin se, että emmä niin välitä lihasta ja lapsesta saakka esim. kalanruodot ja kanan nahka ja luut ovat ällöttäneet.
Joskus esiteininä lempiruuat oli pinaattikeitto, kreikkalainen salaatti ja lehtipihvi 😃
Ravintoloissa on liha paremmin aina maistunut, mutta ällöttävää puuhaa kotona.
Vanhemmiten ylipäätään ajatus kuolleiden tapettujen eläinten _ruumiiden_ syömisestä on alkanut etoa. 🤢
Mutta nykyään toki eettiset ja ilmastosyyt painaa kupissa vähän myös!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä jotka syötte pelkkää kasvisruokaa eli siis oikeasti vain kasvipohjaista; ei punainen liha kala kana, maitotuotteet tai kananmuna, niin eikö teillä tule heikotusta/ heikko olo?
Ei ikinä, mutta pitää koostaa ruokavalio tietty hyvin, vegaanin lautasella tulee olla sekasyöjää enemmän kuitupitoista hiilaria ja on tärkeää lisätä hyviä rasvoja mukaan aterioile lähes joka kerta.
Ei mulla kyllä heikko olo ole huonoinakaan ruokapäivinä, mutta ihmiset on toki erilaisia.
Eläinten tuotanto-olosuhteet ja ilmasto. Tehotuotanto on kidutusta. En laittaisi koiraani sellaisiin oloihin ja esim siat ovat usein koiriakin älykkäämpiä. Olisi tekopyhää rakastaa koiraa ja antaa muiden eläinten kärsiä, että saan syödä hyvän pihvin, kun kasvisruoatkin ovat ihan hyviä. Toinen syy on ilmasto, koska lihantuotanto on valtava ilmastouhka. Tässäkin olisi hyvin itsekeskeistä ja pinnallista pitäytyä lihassa "koska se on hyvää." On ajateltava omia lapsiaan, ja muita tuntevia olentoja, koko planeettaa. En kuitenkaan kieltäydy lihasta, jos se on vaikka menossa jo roskiin eli en aiheuta lisätuotantoa ostamalla sitä ja tukemalla tuotantoa. Samoin voin syödä metsästettyä eläintä (mitä saa todella harvoin!), joka on voinut elää vapaana eikä minihäkissä. Näen kuitenkin ravintoketjun ja lihan syömisen sinänsä luonnollisena. Se ei vain ole luonnollista, miten lihaa nykyään tuotetaan ja mitä se aiheuttaa planeetalle.
Kasvissyöjät kuormittavat valtavasti ilmastoa hirveillä myrkkypäästöillään. Pupunruoan mussuttajathan pierevät ihan tolkuttoman paljon. Sillä on oikeasti vaikutusta ilmaston kuormitukseen sekä kanssaihmisten hengitysilman laatuun.
Tietäjä kirjoitti:
Kasvissyöjät kuormittavat valtavasti ilmastoa hirveillä myrkkypäästöillään. Pupunruoan mussuttajathan pierevät ihan tolkuttoman paljon. Sillä on oikeasti vaikutusta ilmaston kuormitukseen sekä kanssaihmisten hengitysilman laatuun.
Ei mua ainakaan juuri koskaan pieretä. Sen sijaan mun mieheni, joka syö lihaa, pärisee yöt ja päivät, niin että välillä ärsyttää.
Minä aloin kasvissyöjäksi jo 1990-luvulla. Se tapahtui ihan saman tien, päätin vain, että enää en syö lihaa. Sen jälkeen olen joskus syönyt kalaa, joskus olosuhteiden pakosta, kun muuta ei ole ollut saatavilla, esim. jos juhlissa ei ole muuta ruokaa kuin kalakeitto. Ihan itsekkäistä syistä jätin lihan pois. Se on aina ällöttänyt minua. Samoin mukana olivat terveydelliset seikat. Minua vaivasi jatkuvasti ummetus ja suolistotulehdukset. Niitä ei ole 2000-luvun puolella näkynytkään.
Olen ollut kasvissyöjä nyt 25 vuotta pikaisesti laskemalla, joskus 12-vuotiaana alkoi kiinnostaa eläinten oikeudet ja jätin lihan ja kalan pois ruokavaliosta. Syön pääosin vegaanisesti kun teen itse ruokaa tai vegaaninen vaihtoehto on tarjolla, mutta teen reissutyötä ja olen asunut ajoittain maissa, joissa puhtaasti kasvisruuan löytäminen on hankalampaa kun Suomessa, niin käytännön syistä voin syödä maitotuotteita tai munia. Eli luokittelen itseni lakto-ovovegeksi yleisesti.
Nykyään kasvissyöjänä olo on Suomessa helppoa, se vegevaihtoehto kun löytyy lähes mistä työmaaruokalasta tai pikkukylän huoltoaseman tarjonnasta hyvänsä. Eikä juuri kukaan enää auo päätäänkään asiasta, jos huomaa etten otakaan sitä makkaraa tai kinkkuleipää, vielä reilu kymmenen vuotta sitten sitä pupunruoka- ja makkarahan on kasvis -juttua joutui kuulemaan paljon enemmän.
En halua syödä tehotuotettua lihaa, ja pientilojen lähilihat ja riista ovat kallista tavaraa. Olen sekasyöjä, mutta jo pelkästään hinnan vuoksi syön lihaa melko vähän, en välttämättä edes joka viikko. Lihan pitäisi minusta olla arvostettu luksustuote, ei eläinten kustannuksella äärimmilleen halpuutettua mahantäytettä.
Säästösyistä ja kasvisruoasta on siinä tullut sitten suurta herkkuani.
Nyt olin viikon reissussa, ja söin sinä aikana aika lihapainotteisesti, niin sain vähän vatsaoireita. Sama oli aikoinaan toisin päin, kun aloittelin kasvisruokailua pääsääntöisesti, aiheutti se oireita.
Epäitsekkäät syyt:
- Ilmastonmuutos
- Haluan, että minun takia ei yksikään eläin kärsi tai kuole
- Tehotuotannon aatteellinen vastustus
Itsekkäät syyt:
- Parempi terveys
- Kasvisruokavalio sopii elimistölleni hyvin
- Rahaa säästyy
Tietäjä kirjoitti:
Siellä taas joku täys keh,arijuntti laukomassa viisauksiaan
Vierailija kirjoitti:
Tietäjä kirjoitti:
Ei mua ainakaan juuri koskaan pieretä. Sen sijaan mun mieheni, joka syö lihaa, pärisee yöt ja päivät, niin että välillä ärsyttää.
Nää idiootit tekee ton johtopäätöksen siitä, että heidän oma suoliston bakteerikanta on niin surkea ettei se pysty kasviksia sulattamaan. Siis jos he itse lisäävät kasvisruoan määrää niin heille voi tulla ilmavaivoja. Ovat vaan liian tyhmiä tajuamaan että se bakteerikanta mukautuu melko lyhyessä ajassa ja ilmavaivat katoavat.
Tietäjä kirjoitti:
Tämä on vastauksesi kysymykseen, että miksi olet kasvissyöjä????
Niin totta!
Lihan haju tarttuu herkästi niin vaatteisiin kuin hiuksiinkin, etovaa.