Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos syöt kasvispainotteisesti tai olet kasvissyöjä, minkä vuoksi?

Vierailija
12.06.2022 |

Onko syynä terveyssyyt? Vai ilmasto- ja ympäristösyyt? Vai olosuhteet missä lihaa tuotetaan?

Vai joku muu syy? Minkä vuoksi syöt kasvisruokaa?.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön pihvejä, ja siksi kunse on hyvää.

Vierailija
42/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kasvanut maatalossa (maitotila) ja itse asiassa nuorempana kannatin metsästystä. Sitten vähitellen tuli luettua, katsottua dokumentteja ja lopulta ymmärrettyä, etten tarvitse tai halua enää syödä lihaa, ei tarvitse minun takiani enää tappaa. Haluan tehdä myös oman osuuteni ilmaston eteen. Kerrasta lähti eläinperäinen. Myöhemmin kun tapasin mieheni, aloin käyttää tavallisia juustoja. Mies on sekasyöjä, mutta ajan myötä hänkin on päätynyt syömään kotona lähinnä kasvisruokaa. Osaan kuulemma tehdä siitä hyvää. Vanhempien kanssa ei ole tarvinnut asiasta onneksi väitellä, vaikka melkein lihansyöjiä ovatkin. Ei minun tarvitse asiaa onneksi arjessa juuri tuoda esille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen eläinrakas, enkä tahdo tukea eläimille aiheutettavaa kärsimystä millään tavalla. Kukaan lihaa/maitotuotteita syövä ei voi sanoa olevansa eläinrakas, koska se on valehtelua. Voi sanoa esim. että rakastan eläinharrastustani tai rakastan tiettyjä eläimiä, mutta ei olevansa eläinrakas.

Vierailija
44/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettisistä syistä ensisijaisesti. Päätin asian jo pienenä lapsena, vaikka silloin 70-luvun lopulla kukaan ei ollut kuullutkaan kasvissyönnistä. Teinistä asti lakto-ovovegenä ja viimeiset parikymmentä vegaanina. Elämän filosofia, oikeudenmukaisuusperiaatteet ja elämän kunnioittaminen päällimmäisinä syinä. Toisaalta olen jo nyt niin kauan ollut syömättä eläimiä, että tuskinpa auton alle jäänyttä oravaa/jänistäkään söisin, vaikka sen kuolemaan ja elämään ei olisi liittynyt mitään epäeettistä tai omaa kuollutta lemmikkiä. Toki myös ekologiset arvot ovat tärkeät, mutta jos täytyy valita sen ja eettisyyden väliltä, niin jälkimmäinen voittaa, tai jätän tietyissä tilanteissa kokonaan ostamatta esim. jos pakkauskoko/tapa on epäekologinen vaikka tuote itsessään vegaaninen.

Vierailija
45/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te vegaanit tekisitte paljon enemmän tuotantoeläinten eteen, jos suosisitte eettisiä pientuottajia ja luomua. Mutta kun ei. Lapsellinen "jos mä en saa tota, mä en syö mitään" -asenne. Huoh.

Miten niin " jos mä en saa tota..." Luomulihaa saa kaupasta, jos haluaa. Täällä on ihan muita syitä lueteltu kasvisruokavalioon. Olet itse vähän lapsellinen?

Vierailija
46/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönti vähentää kuormitusta ympäristölle. Parempi maailman muulle väestölle, metsille, vesistöille yms että ei kuluta luonnonvaroja niin paljoa kuin mahdollista.

Jos voi itse tehdä pieniä asioita niin miksi ei.

Vierailija
47/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te vegaanit tekisitte paljon enemmän tuotantoeläinten eteen, jos suosisitte eettisiä pientuottajia ja luomua. Mutta kun ei. Lapsellinen "jos mä en saa tota, mä en syö mitään" -asenne. Huoh.

Näihin ei tietenkään pitäisi vastata, mutta aivan samoin se kananmunien pientuottaja tappaa vastakuoriutuneet kukkotiput tai vuohenjuustotuotannossa vastasyntyneet kilipukit. Eetisen tuotannon tämä ongelma ei muutu miksikään. Mielestäni on lapsellista maksaa eläinten tappamisesta ja kuvitella olevansa hyväntekijä tuotantoeläimille.

Vierailija
48/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ajatellut sitä, että miten voi olla terveellistä, syödä jotain sairasta? Siis tehotuotettuja, sairaaksi syötettyjä eläimiä, ja liha pakataan johonkin kaasuun ja haiseeekin ihan hirveälle.

Vierailija
49/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aloittajan mainitsemat syyt itselläni. Lisäksi vielä maku. En pidä lihan saati makkaroiden mausta lainkaan, vastenmielisiä. Kalaa pystyn syömään.

Tapat kuitenkin kaloja. Et ole sen parempi ihminen kuin ne, jotka syövät lisäksi lihaa.

Vierailija
50/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläimet, terveys, ulkonäkö, hinta

saa syödä määrällisesti paljon, koska vihannekset eivät ole tiheitä energialtaan, tykkään syödä

Vierailija
51/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Broileri- tai jauhelihapaketti jääkaapissa on vaan jotenkin vastenmielinen ja molemmat haisee raakana pahalta. En pidä lihan valmistamisesta ja suutuntuma on usein epämiellyttävä. Kasvisruuat ovat edullisia ja maistuvat hyviltä myös lämmitettyinä kun taas etenkin broileri on suorastaan pahaa uudelleenlämmitettynä.

Parhaan makuista lihaa on sisäfilee mutta ei ole kovin taloudellista syödä sitä usein. Syön riistaa ja naudanlihaa aina välillä kuitenkin.

Vierailija
52/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä jotka syötte pelkkää kasvisruokaa eli siis oikeasti vain kasvipohjaista; ei punainen liha kala kana, maitotuotteet tai kananmuna, niin eikö teillä tule heikotusta/ heikko olo?

Vierailija
53/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole syönyt lihaa sitten vuoden 1996 kesän. Aukaisin marinoidun broilerin rintafilepaketin ja meinasin yrjötä samantien. Se haju ja se, miten lihansäikeet näkyi paloissa. Aloin miettiä miten se lihas oli kuulunut elävään eläimeen, ja miten se oli sätkinyt. En toki ollut ensimmäistä kertaa valmistamassa broilerista ruokaa, mutta jostakin syystä (oli kuuma hellepäivä, vaikuttiko hajuun?), se vain tökkäsi tähän kertaan. En ole sen jälkeen voinut syödä mitään lihaa, mutta kalaa pystyn kyllä syömään. Ja katkarapuja, käytän myös luomukananmunia ruuan valmistukseen sekä maitotuotteita, lähinnä juustoja. En tosin yleensä avaudu tästä, miksi en syö lihaa, vaikka jotkut sitä joskus inttävät minulta. Minua ei myöskään kiinnosta mitä toiset vetävät kitusiinsa. Muutaman kerran olen hermostunut tällaiselle "miksi miksi" -inttäjälle, ja kertonut inhorealistisen tarkasti kuvaillen miksi en syö lihaa. Ovat sen jälkeen olleet hiljaa.

Juu, ihan jees, mutta kyllä kala ja katkaravutkin ovat eläinlihaa.

Vierailija
54/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinten julma kohtelu ja törkeä hyväksikäyttö ovat sellaisia asioita, joissa en todellakaan halua olla osallisena.

Myös ilmastosyyt painavat paljon vakaumuksessani olla syömättä eläinperäistä ravintoa.

Muiden lajien häikäilemätön hyödyntäminen keinoja kaihtamatta saa minut suorastaan häpeämään sitä, että edustan ihmislajia.

Homo sapiens (viisas ihminen), just joo... Homo idiotus olisi paljon osuvampi!

Vierailija
55/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin ei tietenkään pitäisi vastata, mutta aivan samoin se kananmunien pientuottaja tappaa vastakuoriutuneet kukkotiput tai vuohenjuustotuotannossa vastasyntyneet kilipukit. Eetisen tuotannon tämä ongelma ei muutu miksikään. Mielestäni on lapsellista maksaa eläinten tappamisesta ja kuvitella olevansa hyväntekijä tuotantoeläimille.

Tämä!

Vierailija
56/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä jotka syötte pelkkää kasvisruokaa eli siis oikeasti vain kasvipohjaista; ei punainen liha kala kana, maitotuotteet tai kananmuna, niin eikö teillä tule heikotusta/ heikko olo?

Pikemminkin kevyt olo. Ei heikotusta. Pitää vain keksiä itselle sopivaa ja täyttävää mättökasvisruokaa. Tietysti elimistöltä vie aikaa tottua, jos siirtyy lihansyöjästä suoraan pelkkään kasvisravintoon. Tähän voi mennä vuosiakin.

Vierailija
57/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin kevyt olo. Ei heikotusta. Pitää vain keksiä itselle sopivaa ja täyttävää mättökasvisruokaa. Tietysti elimistöltä vie aikaa tottua, jos siirtyy lihansyöjästä suoraan pelkkään kasvisravintoon. Tähän voi mennä vuosiakin.

Mä kärsin heikotuksesta kun olin vuosia ilman punaista lihaa. Nykyään syön sitä harvoin mutten halua jättää kokonaan pois. Se uupumus oli kauheaa.

Vierailija
58/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettisistä syistä lopetin syömästä mitään eläinperäistä ja myöhemmin lisäksi tuli myös jollain tavalla ilmastotietoisesti tehdyt valinnat. Eettiset syyt on kuitenkin itselleni ne tärkeimmät.

Vierailija
59/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi parempi siirtyä kokonaan kasvisravintoon.

Vierailija
60/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää lihasta enkä halua edistää eläinten kidutusta ja tappamista. Moni potsi on älykkäämpi kuin sika joka sen syö ja monella naudalla kavereita toisin kuin niillä, jotka mussuttavat pihviä.

Liha sulaa huonosti, siitä tulee liikaa energiaa ja se ei maistu miltään. Lisäksi siinä on ennen ja jälkeen syömisen sama haju ja väri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi