Jos syöt kasvispainotteisesti tai olet kasvissyöjä, minkä vuoksi?
Onko syynä terveyssyyt? Vai ilmasto- ja ympäristösyyt? Vai olosuhteet missä lihaa tuotetaan?
Vai joku muu syy? Minkä vuoksi syöt kasvisruokaa?.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te vegaanit tekisitte paljon enemmän tuotantoeläinten eteen, jos suosisitte eettisiä pientuottajia ja luomua. Mutta kun ei. Lapsellinen "jos mä en saa tota, mä en syö mitään" -asenne. Huoh.
Näihin ei tietenkään pitäisi vastata, mutta aivan samoin se kananmunien pientuottaja tappaa vastakuoriutuneet kukkotiput tai vuohenjuustotuotannossa vastasyntyneet kilipukit. Eetisen tuotannon tämä ongelma ei muutu miksikään. Mielestäni on lapsellista maksaa eläinten tappamisesta ja kuvitella olevansa hyväntekijä tuotantoeläimille.
Näin juuri. Eläintuotantoa se ihan yhtälailla on, vaikka tila olisi pienempi. Muutenkin kumma ajatus, että minkäänlaisen eläintuotannon suosiminen olisi suurempi eläinoikeusteko, kuin täysin koko touhusta irtisaunoutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä jotka syötte pelkkää kasvisruokaa eli siis oikeasti vain kasvipohjaista; ei punainen liha kala kana, maitotuotteet tai kananmuna, niin eikö teillä tule heikotusta/ heikko olo?
Mistä se heikotus tulisi?
Haluan edes pienillä teoilla (kuten kasvissyönnillä) pienentää hiilijalanjälkeäni. Eikä liha muutenkaan ollut ikinä mikään oma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä jotka syötte pelkkää kasvisruokaa eli siis oikeasti vain kasvipohjaista; ei punainen liha kala kana, maitotuotteet tai kananmuna, niin eikö teillä tule heikotusta/ heikko olo?
Mistä se heikotus tulisi?
Itselläni se tulee varmaan suoliston puhdistus oireilusta. Paskannan kasvisruoallq useamman kerran päivässä. Tämä varmaan helpottaa ajan myötä
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tulisi? Eihän kasvissyönti tarkoita vihannesten ja juuresten syöntiä vaan kyllä siihenkin ruokavalioon kuuluu proteiini. Se proteiini on vaan kasvisten muodossa sekin. Itse käytän paljon kotimaista härkäpapua. Lisäksi linssejä ja soijaa. Joka ikinen päivä on proteiinia ravintosuositusten mukainen määrä ravinnossa.
Jos tarkoitit rautaa, niin sitä on samoissa tuotteissa sekä esimerkiksi täysjyväviljassa ja leseissä.
Eläinoikeussyistä aloitin. En pystynyt enää perustelemaan itselleni tuntevien ja älyllisten olentojen syömistä. Nyt se on vaan jäänyt tavaksi, en oikein osaisi enää tehdä mitään ruokaa lihasta tai kalasta. Välillä olen joustanut ruokavaliosta ja syönyt vaikka työn yhteydessä jotakin missä on myös maitotuotteita eivätkä ne hyvältä maistu. Juustot ovat jotenkin liian vanhalta maidolta maistuvia ja varsinainen maito taas muuten vaan pahaa. Hassua miten makutottumukset voivat muuttua, muistan ajan kun kaipasin juustoa tosi paljon. Varmaan sitten jatkan näin.
Olen ollut yli 20v vege ja aluksi syyt olivat pelkästään eettiset. Nykyisin myös ekologisuus on noussut toiseksi syyksi.
Söisin lihaa, jos pystyisin.
Tekee oikein kovasti mieli paisteja ja pihvejä
Mutta kun en pysty, vatsa ei kestä.
Ekologisuus (eikö maapallon soijasta noin 80 % mene elukoiden ruoaksi, jotka sitten harvat ja valitut syö). Eettiset syyt, eli tuotantoeläinten suuri kärsimys. Terveyssyyt.
Pidän kasvisruuasta enemmän kuin lihasta, näin on ollut lapsesta saakka.
Vierailija kirjoitti:
Eläinoikeussyistä aloitin. En pystynyt enää perustelemaan itselleni tuntevien ja älyllisten olentojen syömistä. Nyt se on vaan jäänyt tavaksi, en oikein osaisi enää tehdä mitään ruokaa lihasta tai kalasta. Välillä olen joustanut ruokavaliosta ja syönyt vaikka työn yhteydessä jotakin missä on myös maitotuotteita eivätkä ne hyvältä maistu. Juustot ovat jotenkin liian vanhalta maidolta maistuvia ja varsinainen maito taas muuten vaan pahaa. Hassua miten makutottumukset voivat muuttua, muistan ajan kun kaipasin juustoa tosi paljon. Varmaan sitten jatkan näin.
Mä olen myös huomannut tämän ilmiön, että maitotuotteet ovat alkaneet maistumaan suorastaan vastenmielisiltä. Ennen olin voimakkaiden juustojen ystävä ja nyt joku mozzarellakin on jo ihan liikaa. Se eläimen maku tulee vaan liikaa läpi. Samoin olen pari kertaa testannut näitä vegaanisia jauhelihapihvijäljitelmiä ja nekin maistuvat omaan makuun liian lihaisilta.
En yleensä pidä minkään lihan mausta. Syön lihaa jos tiedän että se on hyvää (esim. hamburilaisen välissä oleva liha on ok). Pidän kalasta ja syön paljon kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Samoin olen pari kertaa testannut näitä vegaanisia jauhelihapihvijäljitelmiä ja nekin maistuvat omaan makuun liian lihaisilta.
Olen aina ajatellut, että niiden kohderyhmää ovat sekasyöjät, joita yritetään houkutella maistamaan kasvipohjaisia ruokia. Niin moni kasvissyöjä karsastaa niitä, myös minä. Se lihaisuus on vaan liian outoa.
Olen sekasyöjä mutta teen törkeän hyvää kasvisruokaa. Siksi
En ole koskaan pitänyt väkivallasta enkä tappamisesta enkä halua sellaista tukea. En söisi ihmislihaakaan. Itseasiassa minua etoo koko ajatuskin ruumiiden syömisestä. Myöskään en pysty syömään eritteitä tai kanan munasoluja.
Mielestäni kasvisruoka on myös raikkaampaa ja maukkaampaa kuin ruumis.
Söisitkö itse ihmisen lihaa? Jos et niin miksi? Samanlaista lihassäiettä se on.
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset on maukkaita, vatsa tykkää, ja kivempia jääkaapissa kuin lihat.
Värikäs jääkaappi ja lautanen on ihana! Mieli piristyy! Teurastamohenkinen jääkaappi on masentava, surullinen.
Vierailija kirjoitti:
Siirryittekö suoraan kasvisruokaa vai lisäsittekö vähitellen?
Minulla kesti 3 vuotta jättää liha pois. Tuolloin 80-luvulla ei ollut oikein korvikkeitakaan joita olisi voinut syödä silloin kun mieli halajasi jotain lihaisampaa. Sitten jäi nopsaan myös muna pois. Laktovegenä menin 10 vuotta, nyt vegaanina jo 20 vuotta. Olen tavattoman onnellinen omasta elämäntavastani ja nautin siitä. Enää en edes ymmärrä miten lihasta ja maidosta vierottautuminen olikin niin vaikeaa, kumpaakaan en kaipaa.
Pidän eläimistä liikaa voidakseni syödä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on reuma ja kokeilin oirepäiväkirjaa ja kipuasteikkoa käyttäen, että voinko paremmmin seka- vaiko lakto-ovo-kasvisruokavaliolla. Viimeinen on minulle henkilökohtaisesti parempi vaihtoehto.
Vielä 25 vuotta sitten terveydenhuollon henkilökunta kauhisteli asiaa ja kävin puutostautiepäiluiden vuoksi labrakokeissa. Lääkäri yritti maanitella minua syömään kanaa. Viimeiseen viiteen vuoteen ei ole kukaan nyrpistänyt nenää terveydenhuollossa kun on tullut puheeksi, että olen lakto-ovo-vege.
Minulla on rankkaan tautiin rankka lääkitys, joka lisää myös sydän ja verisuonitautien riskiä. Minun veriarvoni ovat erinomaiset. Luultavasti se johtuu kasvissyönnistä.
Tätä lähestymistapaa arvostan suuresti. Ravinto voi vaikuttaa monien kroonisten sairauksien oireiluun paljon, ja vain oman voinnin dokumentointi tuo tietoa asiasta.
Rispektiä siitä, että hoidat itse itseäsi, etkä vain lääkitse yhä enemmän ja enemmän sen sijaan. Tätä vastuunkantamista saisi näkyä enemmänkin meissä kaikissa.
Minä aloin kasvissyöjäksi 80-luvulla Voi hyvin-lehden ja T-lehden(terveys) vaikutuksesta. Luin ja opiskelin terveyskasvisruokavalioista elävästä ravinnosta lähtien. Mehupaastosin säännöllisesti, joogasin, meditoin jne. jne. intohimoisesti. Superfoodeja käytin jo 20 vuotta ennen kuin ne tulivat muotiin, viherjuomat herkkujani.
Ei ne silti auta jos on sairastuakseen. Olen sairastanut mm. syövän ja nykyisin vetelen lääkkeillä ja olen monivaivainen. Joidenkin mielestä kasvissyönti on myös syy sairauksiin, itse en kyllä usko tätä, kaikki muut syöpätuttavani ovat lihansyöjiä.
Mä kärsin vuosia huimauksesta ja hemoglobiinini oli aina siinä anemian rajoilla, kasvissyönnin myötä tuo ongelma poistui ja hemoglobiinikin on nykyään hyvä.