Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos syöt kasvispainotteisesti tai olet kasvissyöjä, minkä vuoksi?

Vierailija
12.06.2022 |

Onko syynä terveyssyyt? Vai ilmasto- ja ympäristösyyt? Vai olosuhteet missä lihaa tuotetaan?

Vai joku muu syy? Minkä vuoksi syöt kasvisruokaa?.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä säälin eläimiä, nykyään pääsyy on terveys. Opiskelijana olin valitettavasti ns sipsikaljavegaani. Aloitin 20v jälkeen syömään kanaa mutta tuntui että aloin sairastelemaan enemmän kuin koskaan ennen joten lopetin ja siirryin 95% kasvisruokavalioon, joskus syön lohisalaatin tai vähän kefiriä, ehkä kerran kuussa. Kaikenlaisia vihanneksia ja hedelmiä menee samoin papuja sekä linssejä. Juuri nytkin porisee padassa bravuurini porkkanalinssikeitto. Kasviksista saa hyvin antioksidantteja ja kuitua ja on halvempaa kuin eläintuotteet. Nyt ensimmäistä kertaa koskaan kasvatan kirsikkatomaatteja ruukussa sekä eri värisiä paprikalajikkeita.

Vierailija
22/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä lihan mausta enkä koostumuksesta. Lapsuudessa vanhemmat pakottivat syömään lihaa eri muodoissaan ja päätin jo silloin, että kun saan itse joskus päättää mitä syön, en ainakaan syö lihaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin lihan syönnin jo 80 luvulla,koska tulin aina siitä kipeäksi. En syö leikkeleitä,en kanaa,en kalkunaa. Kala paljon,kuin ekuja ja juustoa. Puuroni teen maitoon.En julista olen kasvisyöjä!Valikoin mitä syön,niin vatsani ei kipeä eikä tule ummetusta.

Vierailija
24/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kasvispainotteisesta ruuasta. Ei siinä muuta. 

Vierailija
25/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani eläinten vuoksi

Kananmuna- ja maitoteollisuus ovat eläinten helvetti siinä missä lihateollisuuskin

Vierailija
26/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vegaani eläinten vuoksi

Kananmuna- ja maitoteollisuus ovat eläinten helvetti siinä missä lihateollisuuskin

Kuka käskee sinun ostamaan teollisuuslihaa/munia. Osta pientuottajilta.

Vierailija
27/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääosa ihmisistä on jo nyt kasvisyöjiä eli syö pääasiassa kasviksia. 

Vierailija
28/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te vegaanit tekisitte paljon enemmän tuotantoeläinten eteen, jos suosisitte eettisiä pientuottajia ja luomua. Mutta kun ei. Lapsellinen "jos mä en saa tota, mä en syö mitään" -asenne. Huoh.

Vierailija
29/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole syönyt lihaa sitten vuoden 1996 kesän. Aukaisin marinoidun broilerin rintafilepaketin ja meinasin yrjötä samantien. Se haju ja se, miten lihansäikeet näkyi paloissa. Aloin miettiä miten se lihas oli kuulunut elävään eläimeen, ja miten se oli sätkinyt. En toki ollut ensimmäistä kertaa valmistamassa broilerista ruokaa, mutta jostakin syystä (oli kuuma hellepäivä, vaikuttiko hajuun?), se vain tökkäsi tähän kertaan. En ole sen jälkeen voinut syödä mitään lihaa, mutta kalaa pystyn kyllä syömään. Ja katkarapuja, käytän myös luomukananmunia ruuan valmistukseen sekä maitotuotteita, lähinnä juustoja. En tosin yleensä avaudu tästä, miksi en syö lihaa, vaikka jotkut sitä joskus inttävät minulta. Minua ei myöskään kiinnosta mitä toiset vetävät kitusiinsa. Muutaman kerran olen hermostunut tällaiselle "miksi miksi" -inttäjälle, ja kertonut inhorealistisen tarkasti kuvaillen miksi en syö lihaa. Ovat sen jälkeen olleet hiljaa.

Olemme olleet yhtä pitkään ilman lihaa! Minä mietin kesällä 1996, minkä ihmeen takia syön juhannuksensa grillimakkaraa, vaikka en ole koskaan siitä pitänyt. Ja samalla ryhdyin miettimään, miksi ylipäänsä syön lihaa. Lopetin lihansyönnin siihen. Kalaa söin vielä useiden vuosien ajan, mtutta senkin jätin myöhemmin. Sittemmin jäivät myös maitotuotteet ja kananmuna. Hunajaa käytän flunssanhoitoon enkä ole tarkka väri- ja lisäaineista, joten en kutsu itseäni vegaaniksi, mutta käytännössä syön lähes vegaanisesti.

Vierailija
30/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on reuma ja kokeilin oirepäiväkirjaa ja kipuasteikkoa käyttäen, että voinko paremmmin seka- vaiko lakto-ovo-kasvisruokavaliolla. Viimeinen on minulle henkilökohtaisesti parempi vaihtoehto.

Vielä 25 vuotta sitten terveydenhuollon henkilökunta kauhisteli asiaa ja kävin puutostautiepäiluiden vuoksi labrakokeissa. Lääkäri yritti maanitella minua syömään kanaa. Viimeiseen viiteen vuoteen ei ole kukaan nyrpistänyt nenää terveydenhuollossa kun on tullut puheeksi, että olen lakto-ovo-vege.

Minulla on rankkaan tautiin rankka lääkitys, joka lisää myös sydän ja verisuonitautien riskiä. Minun veriarvoni ovat erinomaiset. Luultavasti se johtuu kasvissyönnistä.

Tätä lähestymistapaa arvostan suuresti. Ravinto voi vaikuttaa monien kroonisten sairauksien oireiluun paljon, ja vain oman voinnin dokumentointi tuo tietoa asiasta.

Rispektiä siitä, että hoidat itse itseäsi, etkä vain lääkitse yhä enemmän ja enemmän sen sijaan. Tätä vastuunkantamista saisi näkyä enemmänkin meissä kaikissa.

Vierailija
31/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin lihansyönnin lapsena kauan sitten. En ole oikein koskaan halunnut syödä lihatuotteita eikä lopettamisen jälkeenkään ole tullut mitään katumusta tai tarvetta palata entiseen. Myöhemmin on noussut esiin lukuisia syitä, jotka puhuvat lihansyönnin lopettamisen puolesta, enkä osaa sanoa, miten olisin reagoinut niihin nuorena tai aikuisena. Alkuperäinen syy lopettaa on ollut lihan maistumattomuus. En ole muuten mikään kranttusyömäri tai nirsoilija, erilaistenruoka-aineiden maut ja koostumukset eivät tuota ongelmia.

Vierailija
32/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään kasvispainotteisesta ruuasta. Ei siinä muuta. 

Sama minulla. En vain pidä etenkään punaisen lihan enkä maitotuotteiden syömisestä. Kalaa menee jonkin verran mutta sekin on pitkälti omin pikku kätösin pyydystettyä. Täysin kasvissyöjäksi en pysty koska fysiikkani rupeaa brakaamaan jos en syö yhtään lihaa. En myöskään halua luokitella itseäni minkään ismin mukaan.

Vierailija
33/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveys. Punainenliha ei minun terveysongelmien kanssa sovi yhteen.

Lisäksi arkiruokana liha on yleensä turhaa, jotain jauhelihaa yms mikä ei edes maistu miltään.

Kana on ällöttää niin en sitäkään syö.

Vierailija
34/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä inhoan lihan hajua sekä lihan tekstuuria ja suutuntumaa.

Vierailija
35/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveys. Punainenliha ei minun terveysongelmien kanssa sovi yhteen.

Lisäksi arkiruokana liha on yleensä turhaa, jotain jauhelihaa yms mikä ei edes maistu miltään.

Kana on ällöttää niin en sitäkään syö.

Kasviksia ja jotain salaattia taas joutuu syömään niin älyttömästi että maha täyttyy. Lihalla saa nopeammin mahan täyteen.

Vierailija
36/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te vegaanit tekisitte paljon enemmän tuotantoeläinten eteen, jos suosisitte eettisiä pientuottajia ja luomua. Mutta kun ei. Lapsellinen "jos mä en saa tota, mä en syö mitään" -asenne. Huoh.

Ei tarvita mitään eläintuotantoa, pientuottaja voi ryhtyä vaikka marjatilalliseksi tai tuottamaan kasviperäisiä luomutuotteita. Pientuottajathan ne tässä jääriä on, kun eivät suostu näkemään nykyajan ja tulevaisuuden trendejä ja muokkaamaan tuotantoaan sen mukaan.

Vierailija
37/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin vuosia sitten aloin miettimään lihansyönnin lopettamista mutta sen lopettaminen oli vaikeaa. Kerran Tanskan reissulla söin kanaa josta sain hirveän salmonellan ja luulin että kuolen. Siihen loppui lihansyönti mulla.

Vierailija
38/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähti aikoinaan tehotuotannon vastustamisesta ja olin muutaman vuoden lähes vegaani. Samalla huomasin, että oloni on paljon parempi ilman lihaa ja tämä onkin painavin syy jättää punainen liha ja kana syömättä. Kasvissyöjäksi en enää itseäni laske, sillä syön välillä kalaa, kananmunia, maitotuotteita sekä pari kertaa vuodessa riistaa.

Vierailija
39/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatunto ja maku. Olen ollut niin kauan ilman punaista lihaa, että ei se maistu enää hyvältä. Kanaa syön silloin tällöin, ei sekään enää suurinta herkkua ole. Kalaa rakastan, mutta säälittää niidenkin kohtalo, joten pyrin lopettamaan senkin.

Mua vaan suuresti ällöttää ihmisten tapa riistää eläimiä. Kasvattaa eläviä tuntevia olentoja vain ruoaksi/ tuottajiksi epäinhimillisissä oloissa. Musta sitä ei voi mitenkään perustella oikeutetuksi. Ainakaan siinä määrin miten ihmiset nykypäivänä eläinkuntaa käyttävät ravinnokseen tavalla tai toisella. Se on härskiä. En ymmärrä miten joka päivä lihaa kaksin käsin kittaavat perustelevat tän itelleen. Aamupalaksi munia, pekonia ja maitoa. Lounaaksi kanasalaatti ja fetaa. Päivälliseksi pihviä. Iltapalaksi kinkkuvoileipää. Ja tätä pidetään normaalina.

Vierailija
40/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari vuotta lähes lihattomalla ruokavaliolla perheenjäsenen toiveesta. Sen jälkeen ei ole liha oikein maistunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän