Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos syöt kasvispainotteisesti tai olet kasvissyöjä, minkä vuoksi?

Vierailija
12.06.2022 |

Onko syynä terveyssyyt? Vai ilmasto- ja ympäristösyyt? Vai olosuhteet missä lihaa tuotetaan?

Vai joku muu syy? Minkä vuoksi syöt kasvisruokaa?.

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nuo on niitä syitä.

Vierailija
2/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki aloittajan mainitsemat syyt itselläni. Lisäksi vielä maku. En pidä lihan saati makkaroiden mausta lainkaan, vastenmielisiä. Kalaa pystyn syömään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala antoi Aadamille ja Eevalle luvan vain kasvissyöntiin. Sen takia heillä oli korkea elinikä eikä ollut sairauksia.

Vierailija
4/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä lihasta. Hyvin pieninä määrinä ok.

Vierailija
5/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä koska rakastan eläimiä. Plussana myös terveyshyöty. Kokeilin vegaanina oloakin jonkin aikaa, mutta tuli liikaa vatsaongelmia.

Vierailija
6/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset on maukkaita, vatsa tykkää, ja kivempia jääkaapissa kuin lihat.

Vierailija
7/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinrakkaus kai se on. Olen lakto-ovo. Lihansyöntiä minulla ei ole mitään vastaan mutta se, miten liha tuotettu, on väärin. Esimerkiksi riistaa voin syödä, se on eettistä ja eläimet saaneet elää luonnonmukaisen hyvän elämän. Ehkä kerran vuodessa syön peuraa tms.

Vierailija
8/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua syödä mitään eläimiä, joita ihminen tuottaa, jotta voi tehdä niistä tuotteita.

Vierailija
9/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön paljon kasviksia, vihanneksia ja juureksia ympäri vuoden. Minulla on kasvimaa ja puutarha jotka tuottavat enemmän kuin syön. Saavat naapuritkin ja säilön plus pakastan talveksi. Olen sekasyöjä, mutta lihaa vain kerran viikossa vähän ja kalaa kaksi kolme kertaa viikossa. Leikkeleitä ja makkaroita en syö ollenkaan. Erilaisia juustoja ja munia kohtuullisesti lisäksi. 

Vierailija
10/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää lihan mausta ja koostumuksesta, mutta joskus tulee sitäkin syötyä.

Ei mitään eettis-moraalisia syitä minulla siis.

Vierailija
11/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se lähti oikeastaan monen asian summasta. Lihan syönti ei oikein enää maistunut eettisistä syistä, mutta samoihin aikoihin aloin enemmän kiinnittämään huomiota ekologisiin näkökulmiin.

Vierailija
12/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryittekö suoraan kasvisruokaa vai lisäsittekö vähitellen?

Vierailija
13/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni suurin syy ruoansulatus. Se on heikohko itsellä joten parhaiten sulaa kasvisruoka ja ihan puhdas ruoka. Siirtynyt vähitellen.

Olen myös kovin eläinrakas joten nykyään ajatus siitä mitä se eläin kokee päätyäkseen siihen lautaselle on itselleni pahaatekevä/ etova ajatus joten tämän takia ei tee niin mieli esim jotain oksettavaa makkaraa johon tungettuna monen eri eläimen lihaa

Kanaa ja kalaa syön kyllä mutta ne sulaakin paremmin kuin punainen liha

Vierailija
14/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee vaan tosi harvoin mieli lihaa. Tykkään muutenkin kevyestä, raikkaasta ruoasta.

Plussaa on että ruokavalioni on ympäristö- ja eläinystävällisempi. 

Vierailija
15/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni suurin syy ruoansulatus. Se on heikohko itsellä joten parhaiten sulaa kasvisruoka ja ihan puhdas ruoka. Siirtynyt vähitellen.

Olen myös kovin eläinrakas joten nykyään ajatus siitä mitä se eläin kokee päätyäkseen siihen lautaselle on itselleni pahaatekevä/ etova ajatus joten tämän takia ei tee niin mieli esim jotain oksettavaa makkaraa johon tungettuna monen eri eläimen lihaa

Kanaa ja kalaa syön kyllä mutta ne sulaakin paremmin kuin punainen liha

Kai tiedät mitä kauheuksia se broileri joutuu kokemaan ennen kuin päätyy lautasellesi? Kasvaakin niin nopeasti että polvet pettää. Puhumattakaan jatkuvista tulehduksista ja kannibalismista broileritiloilla. Epäeettisempää lihaa ei olekaan.

Vierailija
16/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on reuma ja kokeilin oirepäiväkirjaa ja kipuasteikkoa käyttäen, että voinko paremmmin seka- vaiko lakto-ovo-kasvisruokavaliolla. Viimeinen on minulle henkilökohtaisesti parempi vaihtoehto.

Vielä 25 vuotta sitten terveydenhuollon henkilökunta kauhisteli asiaa ja kävin puutostautiepäiluiden vuoksi labrakokeissa. Lääkäri yritti maanitella minua syömään kanaa. Viimeiseen viiteen vuoteen ei ole kukaan nyrpistänyt nenää terveydenhuollossa kun on tullut puheeksi, että olen lakto-ovo-vege.

Minulla on rankkaan tautiin rankka lääkitys, joka lisää myös sydän ja verisuonitautien riskiä. Minun veriarvoni ovat erinomaiset. Luultavasti se johtuu kasvissyönnistä.

Vierailija
17/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettiset syyt, tehotuotannon tai tappamisen yleensä eläimille aiheuttama kärsimys.

Vierailija
18/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syönyt lihaa sitten vuoden 1996 kesän. Aukaisin marinoidun broilerin rintafilepaketin ja meinasin yrjötä samantien. Se haju ja se, miten lihansäikeet näkyi paloissa. Aloin miettiä miten se lihas oli kuulunut elävään eläimeen, ja miten se oli sätkinyt. En toki ollut ensimmäistä kertaa valmistamassa broilerista ruokaa, mutta jostakin syystä (oli kuuma hellepäivä, vaikuttiko hajuun?), se vain tökkäsi tähän kertaan. En ole sen jälkeen voinut syödä mitään lihaa, mutta kalaa pystyn kyllä syömään. Ja katkarapuja, käytän myös luomukananmunia ruuan valmistukseen sekä maitotuotteita, lähinnä juustoja. En tosin yleensä avaudu tästä, miksi en syö lihaa, vaikka jotkut sitä joskus inttävät minulta. Minua ei myöskään kiinnosta mitä toiset vetävät kitusiinsa. Muutaman kerran olen hermostunut tällaiselle "miksi miksi" -inttäjälle, ja kertonut inhorealistisen tarkasti kuvaillen miksi en syö lihaa. Ovat sen jälkeen olleet hiljaa.

Vierailija
19/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

13/ tämä on puheessa hämmentävä kun puhutaan juurikin en syö lihaa vaan kanaa. Eli et syö punaista lihaa vaan muita lihoja ja sekaruokaa.

Vierailija
20/104 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoin sikatilalla. Siat ovat todella samanlaisia kuin koirat, paitsi älykkäämpiä. En hyväksyisi koirien kasvatusta lihaksi, varsinkaan missään pienissä kopeissa. Miksi ihmeessä siis hyväksyisin sikatilat?

Muutenkin enemmän hyviä syitä olla syömättä lihaa kuin syödä sitä.