Lääkäreillä on niin iso palkka, että töitä tarvitsee tehdä vain osan vuodesta.
Voi olla vaikka puoli vuotta töissä ja viettää puoli vuotta Espanjan auringon alla.
Ja sitten ihmetellään lääkäripulaa Suomessa ja nostetaan palkkoja.
Järki käteen!
Kommentit (56)
Pyrin ja pääsin aikanaan sekä biologiaa että lääketiedettä lukemaan. Pitkän harkinnan jälkeen valitsin bilsan. Lääkis on kova ala ja vaatii paljon. Lääkärin tehtävä ei ole olla mukava vaan osata tehdä nopeita ratkaisuja todella stressaavissa olosuhteissa. Ja tehdä diagnooseja - juuri se minua arvelutti, en varmasti pystyisi sellaiseen edes 100 vuoden koulutuksen jälkeen...
" Lääkärin tehtävä ei ole olla mukava" - niin, toisin kuin jonkun kahvinkeittäjä-aulaemännän.
JEDEM DAS SEINE!
Miettikääs nyt sh:t ensinnäkin eroja koulutuksessa... mm. pituus ja vaativuus aivan eri luokkaa. Ja käytännön työssä lopullisen vastuun potilaasta kantaa aina lääkäri. Eihän nyt kaupallisella puolellakaan assistentti tienaa samaa, kuin esim. tj. Vastuu merkitsee aikasta paljon myös rahaksi muutettuna.
Ja laitoshuoltajien, jotka pitävät ne ovenkahvat puhtaana ettei kalikivirus leviä ympäri sairaalaa...
Vierailija:
Moni teistä sen ehkä aikanaan tajuaa, kun omalle kohdalle osuu... Minun lapseni hengen ovat lääkärit pelastaneet ja olen siitä ikuisesti kiitollinen. :)
Sairaanhoitajien palkka on ihan perseestä. En vertaa palkka lääkäreiden palkkaan, vaan siihen, miten palkka korreloi työn vaativuuteen. Lääkärit saavatkin tienata enemmän kuin me, mutta kyllä mekin ansaitsisimme saada enemmän.
t. sh
Vierailija:
Miettikääs nyt sh:t ensinnäkin eroja koulutuksessa... mm. pituus ja vaativuus aivan eri luokkaa. Ja käytännön työssä lopullisen vastuun potilaasta kantaa aina lääkäri. Eihän nyt kaupallisella puolellakaan assistentti tienaa samaa, kuin esim. tj. Vastuu merkitsee aikasta paljon myös rahaksi muutettuna.
Silti hoitsut eivät anna hoita- ja lääkintämääräyksiä. Voi nyyh...
lääkäriksi jos kerta palkka on niin huono?
Tuskin kukaan, joka on vlamis tekemään kovaa työtä valmistuakseen lääkäriksi, sitten yllättäen haluaakin rannalle makoilemaan?
Ei edes käytännössä onnistu, se, että tekee vain osan vuotta työtä.
Lääkärin työ on sen verran vaatiivaa, että äkkiä putoaa kärryiltä jos ei kokoajan kouluttaudu ja tee käytännön työtä.
Lisäksi verotus kyllä huolehtii, siitä ettei käteen jää juuri enempää kuin naapurille.
vuoksi lueta lääkäriksi ja palkaa saa sen verran että sillä pystyy elämään niin miksi pitää sitten ruikuttaa huonosta palkasta?
Mun kk palkka on 2900 e/kk, ei mitään lisiä päälle. Joku kertoo tienaavansa 4pv/kk työstä 2800 e/kk. kertokaa mulle rakkaat kollegat mistä tuollaista tiliä saa niin mäkin haen sieltä töitä. Olis ihanaa viettää oikeita keälomiakin, mutta vasta valmistuneena joutuu kökkimään pätkätöissä ja lomia on ehkä viikko kerrallaan. 2 lasta,joilla pitkät päivät päiväkodissa.
t. eräs lääkäri
Sitten on pari paikkaa, joista maksettais enemmän, mutta toiseen tosi pitkä työmatka täysin eri suuntaan kuin mieheni työpaikka ja meillä vain 1 auto ja toisessa ollut tuttuja töissä ja kuulemma ihan hirveä työpaikka, 8-18 normaali työpäivän mitta, ei ruokataukoja jne...Niin että kyllä huonot on palkka-asiat ja monesti mietin lääkäreiden palkkauutisointia lukiessani, että mitä ihmettä sitten olen tehnyt väärin...jos sanoisin, etten tule tuolla palkalla, niin tota tota, sanoisivat vaan että älä tule sitten.
68
jotka tekee esim. jossain periferian lääkäripulaterkkarissa jouluja ja juhannuksia ja putkiviikonloppuja. Ei arkityöstä tai arkipäivystyksistä tuollaisia tienaa. Tuskinpa tuollaista työtä kukaan vuosikaupalla tekee, lähinnä kyse nuorista perheettömistä miehistä, jotka kiertävät pitkin Suomea runsasrahaisten keikkapäivystysten perässä tienaamassa jotain nelivetoAudia ittelleen. Kyllä se arki niillekin koittaa viimeistään erikoistumisvaiheessa... ja edellä kirjoittanutta palkkakuopassa olevaa erikoistuvaa lääkäriä ihmettelevälle: kyllä, totuus on juuri näin. Valtaosa esim. yliopistosairaaloiden ympärivuorokautisesta työmäärästä tehdään juuri erikoistuvien lääkärien työpanoksella juuri tuolla edellämainitulla palkalla, toki päivystyslisät päälle, jos on päivystävällä alalla. Kaikilla aloillahan ei päivystyksiä ole, joten tuo on silloin könttäsumma. Lisäksi erikoistuminen tehdään yleensä pätkätyönä muutaman kuukauden määräyskirjoilla, eli jos sairastut pitempiaikaisesti tai esim -hui sentään -hankkiudut raskaaksi, määräyskirjaa ei uusita.
Vierailija kirjoitti:
Vastuullinen työ ja pitkä koulutus, vittumaiset työajat ja jatkuva ammattitaidon päivittäminen oikeuttavat kyllä kunnon korvaukseen. Lääkärien palkka kansainväliselle tasolle Suomen pohjamudista!
Roskaa. Ongelma länsimaissa on se että lähes kaikissa länsimaissa on lääkäriliitolle annettu liian kova valta. Suomessa on aivan liian vähän lääkäreitä. Määrä pitäisi moninkertaistaa.
Toinen on se että Suomessa pitäisi ottaa käyttöön samanlainen laki kuin esim. Venäjällä. Eli lääkärin on valmistuttuaan työskenneltävä valtiolle määrätyn ajan heidän määräämällä palkalla.
Moni teistä sen ehkä aikanaan tajuaa, kun omalle kohdalle osuu... Minun lapseni hengen ovat lääkärit pelastaneet ja olen siitä ikuisesti kiitollinen. :)