Järkyttävä väsymys koronan jälkeen, kauanko tää kestää?
Kurkkukipu nuha ja yskä alkavat hellittää mutta tämä väsymys on aivan järkyttävää! Eikä tunnu hellittävän yhtään. Kauanko tämä on kestänyt teillä muilla? Miten pian olit täysin kunnossa koronan jälkeen?
Kommentit (59)
Mulla samansuuntaisia kokemuksia kuin numerolla 23. Itse koronatauti meni aika vähillä oireilla ekan viikon, mutta sen jälkeen sitten alkovatkin uupumus, kuiva yskä ja vaihteleva nuha. Ja hikoilu ilman kuumetta, ihan kummallista. Paitoja saa vaihtaa vähän väliä.
Eikös suurin osa pitkäaikaisista koronaoireista kärsivistä kuitenkin toivu ajan mittaan ennalleen? Minusta tutkimukset olisivat olleet tämänsuuntaisia. Siksi yritän vielä pysuä kärsivällisenä ja odottaa että tämä jossakin vaiheessa menisi kokonaan ohi.
Viikon, pari nukuin joka päivä päiväunet.
Lieväoireinen mutta pitkällinen korona täälläkin. Muu perhe on jo parantunut mutta itselläni oireitten aaltoilu jatkuu. Oireilu kestänyt nyt reilun puolitoista kuukautta. Pahinta on kova väsymys. Ellen tietäisi että kyseessä on korona, olisin jo huolissani tästä lamauttavasta väsymyksestä. Tottakai nytkin huolettaa, meneekö tämä ohi, mutta uskoisin että menee (viitaten tutkimuksiin).
Osalta menee korona ohi tosi lievänä, osalla oireettomana ja osa saa siitä sitten pitkän riesan tai vieläkin pahempaa. Viheliäinen tauti.
Oma tauti oli lieväoireinen myös sinänsä, mutta kuukauden päivät olen kyllä ollut tosi väsynyt. On toki parempia päivä välissä, mutta heti tulee takapakkia, jos alkaa liikaa heilumaan.
Vain välttämättömät kotityöt on tullut tehtyä ja tänäänkin tein pätkäsiivousta pää märkänä. Huvittavaa, että pelkkä imurointi voi pistää hikoilemaan niin kuin olisi kunnon jumpat vetänyt.
Yskä alkaa hellittämään, mutta keuhkot ovat edelleen ärtyneen oloiset.
Pääministerihän hyppäsi viskomaan palloa jo parin päivän päästä korona tartunnasta.
Teinipojalla (kaksi rokotusta alla ennen tartuntaa) väsymys kesti juuri tuon 4 - 6 viikkoa. Mitään muuta oireita ei edes ollut koko koronan aikana tai sen jälkeen. Ainoastaan tuo lamaannuttava väsymys. Aloin olla jo tosissaan huolissaan, mutta nykyään kuulemma ei enää vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Marinia ei väsyttänyt. Mahtoiko sillä mitään ollakaan?
Teki kotona pikatestin. Pitäisi tehdä kaksi ja jos näyttää positiivista vielä kunnon testi. En ole työelämässä, vaaditaanko sairauslomaan kunnon testi.
Ei kai enää suositella virallista testiä kuin sotealan työntekijöille ja voimakasoireisille tai riskiryhmäläisille?
Nro 28 kirjoittaa ihan kuin mun näppikseltä! Juuri samanlainen taudinkulku ja tämänhetkinen tilanne minullakin. Hyvin sanottu että keuhkot ovat vielä ärtyneen oloiset. Ja hiki virtaa. Tässäkin keittoa kokatessa uuvuttaa ja käytävä vaihtamassa kuivia vaatteita. Ihme tauti kyllä. Pikaista paranemista meille kaikille sairastaville ja toipuileville! Eiköhän tästä vielä kuntoon toeta vaikka kärsivällisyyttä tässä tunnutaan tarvittavankin! Hyvää kesää kaikille!
Heikko olo on edelleen. Koronan alusta nyt reilut viisi viikkoa. Lievät oireet mutta tosi kova väsymys. Päänsärkyä johon ei lääkkeet auta, kurkun karheutta ja pientä kipua, keuhkoputken arkuutta, rintakehessäkin ajoittain pientä paineen tunnetta. Pientä nuhaa, pientä yskää. Alussa lihaskipuja, erityisesti jaloissa.
Monta kertaa olen jo luullut olleeni paremmassa kunnossa ja lähtenyt käymään kaupassa tai kastelemaan puutarhaa tms. Heti tullu oireet takaisin, aika hurjaa. En ymmärrä miten varovasti pitäisi olla ettei tulisi takapakkeja. Virus ei selvästikään ole poistunut vielä elimistöstäni. Nyt lepään niin paljon kuin mahdollista, teen pakollisia kotitöitä pienissä erissä, yritän syödä ja juoda erityisen terveellisesti, naukkailen vitamiinejakin. Ja yritän nukkua hyvin vaikka se onkin jotenkin vaikeaa, väsymyksestä huolimatta.
Kyllä on kunto mennyt huonoksi minullakin. Odotan jo tosi kovasti että tulisin taas kuntoon. Harmittaa kun kaksi vuotta sain välteltyä tämän taudin mutta nyt sen sitten sain kun työpaikalla lopetettiin maskien käyttö ja kaikki loputkin sairastuivat. :( Toivottavasti vielä tulen kuntoon, ei voi muuta sanoa.
Niin ja kuumettahan minulla ei ole ollut missään vaiheessa, vaan alilämpöä alkuviikkoina. T. 34
Oletteko ottaneet lisäravinteita? Mulla koronasta nyt kuukausi ja on aivosumua ja väsymystä, mutta ei tolkutonta, sellaista että haittaa jonkin verran olemista ja huomaa, että kunto on alentunut, kun lähtee ulos kävellen.
Olen ottanut d-vitamiinia tuplat, sinkkiä, seleeniä, rautaa, serrapeptaasia (limaa varten), b-ja c-vitamiinia reilusti, omega-rasvahappoja (veritulppariskiä vähentääkseni) ja vielä fosfolipidejä aivoille, A- ja E-vitamiinia ja l-lysiiniä. Aion jatkaa vielä ainakin kuukauden.
Deetä, ceetä, beetä, maitohappobakteereja olen nyt ottanut. Alkuvaiheessa otin imeskeltävää sinkkiä. Muuten olen yrittänyt syödä paljon kasviksia ja huolehtia proteiinien riittävästä saannista (kanaa, kalaa, lihaakin vähän, herneitä, papuja jne).
Toista kuukautta sairastettu täälläkin lievin oirein ja nyy ehkä valoa näkysissä, ehkä. Todella rasittava ja raskas tauti ollut, en olisi hyväkuntoisena nuorehkona osannut kuvitella miten tarkkaan virus on vienyt voimat. Joutuu aloittaa kunnonkohennuksen suunnilleen nollilta, kunhan nyt sinne asti ensin päästään.
Huh.
Noin viikko. Itse korona hyvin vähäoireinen ja kesti muutaman päivän. 3 rokotetta ennen sen saamista.
Kyllä tämä koettelee hermoja kun ei tule kokonaan kuntoon. Älytön väsymys päällä. En tiedä mitä tehdä.
N. 8kk enemmän tai vähemmän, viime kuussa tunsin itseni taas virkeäksi viimein. TIetty taisi olla omikroni taas välissä.
Onko teiltä pitkään oireilevilta otettu jotain testejä tai tehty tutkimuksia, verikokeita tms? Onko niistä selvinnyt mitään?
Jos CFS puhjennut niin ikävä juttu. Toivottavasti ei! Itse menetin elämäni tälle sairaudelle. Kaikki meni, olen täysin työkyvytön, sängyssä vain makaan ja toivon toipumista vaikka sitä ei enää taida tulla. Varokaa kaikkia tauteja!