Ampiainen tuli sisälle ja liitelee sikin sokin, mikä avuksi?
Välillä tekee hyökkäyksiä kohti ja sitten liitelee tuhatta ja sataa ympäri kämppää muttei ikinä menä seinälle niin että saisi listittyä sen.
Kommentit (39)
Lautaselle jotakin makeaa, esim sokeria, hunajaa lusikallinen, hedelmänpala, saa siitä ravintoa ja voi lähteä taas pölyttämään. Istuu siihen lautaselle juomaan makeaa, niin nostat sen ikkunasta ulos jos et malta hänen syödä.
Meillä on nälänhätä tulossa siksikin kun tehomaatalous on tappanut pölyttäjät, niin ei tuotantokasvit pölyynny.
Kaikkia ampiaisia, kimalaisia, ja muitakin sittiäisiä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Avaa ikkuna ja sammuta sitten valot. Lentää itsestään ulos.
Kiitos!!!!
ap
Olen ymmärtänyt että ampiaisen merkitys pölyttäjänä on vähäisempi, toki silläkin jotain hyödyllistä tehtävää on. Mutta joissain tapauksissa on sama listiä. Varsinkin jos on aiheena pelätä että kuningatar tekee pesän rakenteisiin, joista pääsevät koko kesän vaikeuttamaan elämää.
Nimim. yhden kesän kotoaan juoksulla autoon lähtenyt, ja silti sain useita pistoja esim. huuleen, niskaan, jne.
Tarvitset vain suihkutettavan dödön ja sytkärin. Näin saat käyttöösi minikokoisen liekinheittimen. Talosi saattaa palaa siinä sivussa, mutta pääsetpähän eroon ampparista.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että ampiaisen merkitys pölyttäjänä on vähäisempi, toki silläkin jotain hyödyllistä tehtävää on. Mutta joissain tapauksissa on sama listiä. Varsinkin jos on aiheena pelätä että kuningatar tekee pesän rakenteisiin, joista pääsevät koko kesän vaikeuttamaan elämää.
Nimim. yhden kesän kotoaan juoksulla autoon lähtenyt, ja silti sain useita pistoja esim. huuleen, niskaan, jne.
Kiitos, punkut lensi näppikselle :D
Vierailija kirjoitti:
Mua ei oo ikinä ampiainen pistänyt, vaikka talon rakenteissa ollut pesiä ja koko kesän pörränneet kuistilla ja pihalla.
Käytätkö jotain hajuvesiä jotka suututtaa ampparit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaa ikkuna ja sammuta sitten valot. Lentää itsestään ulos.
Kuka pitää aurinkoisena kesäpäivänä sisällä valoja? Ja mitä niiden sammuttaminen auttaa, kun joka tapauksessa sisällä on yhtä valoisaa kuin ulkona?
Töissä pidetään valoja kesälläkin sekä jos on pohjoiseen ikkuna ja edessä metsikkö. Jos minulla on valoisaa, niin pakko olla kaikilla muillakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimim. yhden kesän kotoaan juoksulla autoon lähtenyt, ja silti sain useita pistoja esim. huuleen, niskaan, jne.Mua ei oo ikinä ampiainen pistänyt, vaikka talon rakenteissa ollut pesiä ja koko kesän pörränneet kuistilla ja pihalla.
En käytä. Mutta asun kyllä hirsimökissä, ja kun tekivät pesän välikattoon siihen kuistin yläpuolelle, niin tärinä luultavasti sai ne aina hermostumaan.
Lähde ulos ja palaa muutaman tunnin päästä kotiin. Amppari on luultavasti jo väsynyt ja siirtynyt joko lattialle makaamaan tai jonnekin piiloon kuolemaan
Voit sitten heittää ötökän pihalle, jos se on näkösällä
tarjoo sille bissee ja laita poppi soimaan, kerrankin sinulla on ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimim. yhden kesän kotoaan juoksulla autoon lähtenyt, ja silti sain useita pistoja esim. huuleen, niskaan, jne.Mua ei oo ikinä ampiainen pistänyt, vaikka talon rakenteissa ollut pesiä ja koko kesän pörränneet kuistilla ja pihalla.
Minullakin on ollut parvekkeella ampiaisen pesä ja hyvin tulimme toimeen. Tottuivat siihen, että ihminen kulkee ohi aiheuttamatta häiriötä. Amppareiden kanssa tulee toimeen, jos opettelee lukemaan niiden käytöstä. Yleensä sisällä lentely on sitä, että etsivät jotain ravinnoksi kelpaavaa ja ikkunassa poukkoilu sitä, että haluavat valon perässä ulos. Eipä ole koskaan pistänyt, koska en ole koskaan huitonut. Lasilla ja kortilla vienyt ulos, jos eivät ole osanneet itse suunnistaa.
Anna sille ampiaiselle koronapiikki niin se on mennyttä :)
Oletko varma, että se on ampiainen?
Ampiaisen voi periaatteessa tappaa. Se on aggressiivinen otus, joka hyökkää, pistää ja häiriköi yleensä jengissä. Siitä ei ole mitään hyötyä. Se ei tee hunajaa eikä pölytä kukkia.
Sen erottaa pölyttäjä-pörriäisistä siitä, että sillä ei ole "turkkia" päällä ja tietenkin "ampiaisvyötäröstä".
Kimalainen on muhkea, pyöreän mallinen ja kokonaan pörröinen pörisiä. Se on se otus, joka rikkoo fysiikan lakeja, pienillä siivillään ja muhkealla keskiruumiillaan. Se on hyötyeläin: se on ahkera pölyttäjä. Se on myös hyvin lauhkea ja rauhallinen otus, joka ei hyökkää edes ärsytettynä tai pistä, ellet satu astumaan päälle ym.
Mehiläinen on ruumiinrakenteeltaan "soikea" ja sillä pörröinen "puolitakki". Sekin on lauhkea otus, joka hyökkää vain jos sen pesää ja kuningatarta uhataan. Muuten se ei ole aggressiivinen. Tämä kaveri tuottaa hunajaa ja pölyttää kasveja. Voi keräillä mettä muutamien kymmenien kilometrien säteellä. Voi olla villi tai jonkun hunajan tuottajajan.
Itse toimin niin, että lyön pörisijän nenän eteen pahvinpalan jossa on siirappivettä. Kun otus juo, kannan sen ulos.
itse avustan kaikkia, myös ampiaisia, ulkoilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Lautaselle jotakin makeaa, esim sokeria, hunajaa lusikallinen, hedelmänpala, saa siitä ravintoa ja voi lähteä taas pölyttämään. Istuu siihen lautaselle juomaan makeaa, niin nostat sen ikkunasta ulos jos et malta hänen syödä.
Meillä on nälänhätä tulossa siksikin kun tehomaatalous on tappanut pölyttäjät, niin ei tuotantokasvit pölyynny.
Kaikkia ampiaisia, kimalaisia, ja muitakin sittiäisiä tarvitaan.
Joskus tutkin ampiaisten viestijärjestelmää ihan mielenkiinnosta. Yksi raitapylly oli löytänyt tiensä mehulasin pohjia lipittämään, lähti pois ja jonkun ajan kuluttua oli niitä enemmänkin. Hiljalleen siirsin lasia lähemmäksi ikkunaa laittaen lopulta sen kiinni. Vielä seuraavana päivänä kävivät ikkunan takana pyrkimässä sisälle. Hyvin toimii niillä viestitys ja muistikin näköjään. Loogisesti käyttäytyviä: pistävät ainoastaan, jos annat niille hyvän syyn pistää huitomalla tai tallomalla tai lähestymällä pesää.
Kuulostaa siltä että se on se uhanalainen liitoampiainen. Jos se tykkää liidellä asunnossasi, se tulisi julistaa Natura-alueeksi.
Suihkuta hiuslakkaa päälle ja lyö lehdellä.
Huidoin lehdellä kunnes osuin,kahtena peräkkäisenä päivänä.