Miksi ihmiset eivät kouluta koiriaan?
Järkyttävää katsoa miten pihalla ihmiset on koiriensa kanssa. Pieni osa koirista on koulutettu edes perustottelevaisuuden osalta. Suurin osa vetää hihnassa, omistaja lässyttää " Tessu eipäs vedetä" vuodesta toiseen ja samalla koiran annetaan vetää. Puhutaan kuin ihmiselle, annetaan täysin ristiriitaisia viestejä koiralle jne. Koirien annetaan leikkiä hihnassa toisten koirien kanssa, omistaja ei saa koiraansa mitään kontaktia saati, että tottelisi haastavammassa tilanteessa. Todella surullista toimintaa ja näin tokoa harrastavana todellakin ihmetyttää.
Kommentit (35)
Minulla on puolivuotias koira, joka on kokonsa ja olemuksensa perusteella varmasti monen silmissä jo täysikasvuinen koira, joka on vain huonosti kasvatettu. Koira on kuitenkin aivan pentu vielä ja ihmisjoukossa olemista ei voi opetella kuin siellä ihmisjoukossa. Teen kyllä kaikkeni, että koiraa pysyy ihan vieressä, mutta sekin on varmasti jonkun mielestä väärin, kun "roikotan" koiraa lyhyellä hihnalla. Kuitenkin koira ihan itse kiskoo itsensä siihen kummalliseen asentoon, en minä. Kyseessä vielä sen verran jääräpäinen yksilö, että töitä saa tehdä vielä paljon. Neuvoja kuuntelen vain sellaisilta, jotka oikeasti tietävät jotain haastavamman koiran käsittelystä.
Minun koira on lukenut filosofiaa ja uskontotiedettä.
Se osaa suorittaa pahojen henkien karkotuksia ja miettiä kaikkeuden olevaisuutta.
Ei koiran tarvitse olla uimamaisteri.
Minun koira on tyhmä kuin saapas ja on ihan pihalla.
Nytkin nauttii elämästä hassuheinä huulessa luurit luppakorvissa.
Meidän koirasta tuli remmirähjä sen jälkeen, kun kaksi kertaa lyhyen ajan sisään irtokoira hyökkäsi kimppuun lenkillä. Sen jälkeen meidän koira on rähissyt melkein kaikille vastaantuleville koirille.
Niin. Tai miksi ei kasvateta lapsia. Uskon että suurin osa koiran omistajista kouluttaa koiraansa. Joillakin koirilla voi olla vaikea tausta tai terveydessä jotain mitä pitäisi korjata. Yleensä vika kuitenkin löytyy narun toisesta päästä. Kasvattaja on yleensä paras neuvomaan mitä kannattaa tehdä jos oman koiran kanssa on ongelmia. Jos Aplla on koira, kannattaa keskittyä oman koiran koulutukseen eikä murehtia sitä ettei muut kouluta omaansa. Jos taas APllä ei ole omaa koiraa, niin herää kysymys miksi aloitus on tehty? Onko ikäviä kokemuksia toisten koirista vai tahdotko vain valittaa?
Taas meidän käytävässä niin kuvottava koiran haju. Miten kukaan voi pitää koiraa kerrostaloasunnossa?
Ei kouluteta, se näkyy. Jengi löntystelee koiriensa perässä ja antaa näiden päättää, mitä tehdään ja minne mennään. Sitten apaattisina seurataan koiraa ja odotetaan, että sitä alkaisi huvittaa lähteä takaisin kämpille ulostuksen jälkeen syömään. Ihmiset ovat niin helvetin kujalla siitä, mitä koirat ovat. Jokainen kouluttamaton koira on uhka kanssaihmisille. Sen lemmikin pinnan alla on petoeläin.
Jengi on katsonut liikaa jotain Disney-elokuvia ja kuvittelee, että koiran kanssa voi kaveerata, eläin tykästyy omistajaansa ja sitten eletään onnellisina elämän loppuun asti. Oikeasti koira ei kunnioita sinua paskan vertaa ja halutessaan puree vaikka sylivauvalta kurkun auki kun saa mahdollisuuden.
Koiran omistamista varten pitäisi olla "ajokortti". Jokin koulutus siihen, miten koiralle ollaan isäntä.
Olen opettanut koiralleni vain luoksetulon, irti ja odota enkä mitään muuta.
Saa leikkiä toisten koirien kanssa niin paljon kuin haluaa, jos sille toisen koiran omistajalle vain sopii.
Yleensä ei kyllä halua leikkiä vaan lähinnä kiertää muut koirat.
Moni luulee koiran ymmärtävän tuosta vaan suomenkieltä, ei-sanan ja prkeleitä. Ei viitsitä hankkia yhtään tietoa koiran kouluttamisen periaatteista ennen pennun tuloa. Tai ei vaan viitsitä, ylipäätään. On muka siinä hetkessä helpompaa antaa pennun rynnätä hihnassa toisen koiran/pyörän/linnun perään, kuin opettaa koiraa esimerkiksi LAT-tekniikalla käyttäytymään toisin.
Suurin syy koirien kouluttamattomuuteen on ilman muuta tiedon ja viitsimisen puute.
Eri asia sitten ovat se osa ongelmakoirista, joitten omistajat yrittävät ratkoa ongelmia ja jotka jatkuvasti pyrkivät harjoittelemaan esimerkiksi ohituksia. Heille iso peukku ja paljon tsemppiä harjoitteluun!
Vierailija kirjoitti:
Meidän koirasta tuli remmirähjä sen jälkeen, kun kaksi kertaa lyhyen ajan sisään irtokoira hyökkäsi kimppuun lenkillä. Sen jälkeen meidän koira on rähissyt melkein kaikille vastaantuleville koirille.
Juuri tuollaiset traumat tekevät kouluttamisen erityisen haastavaksi. Pelkäävän ja varuilla olevan koiran päähän on vaikea saada yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kun ihmiset eivät kasvata lapsiaan. Halutaan laiskotella ja päästä helpolla
Juuri näin. Kävelin juuri katua pitkin, ja edessäni oli vanhempi nainen pystykorvan kanssa sekä (ilmeisesti) hänen poikansa pyörällä.
Koira haukkui kuin kaistapäinen aivan turhaan. Kun menin heidän ohitseen, niin käskin naisen kouluttaa koiraansa. No, nainen oli hiljaa, mutta juniori alkoi soittaa suutansa. (Jonkun pitää näistä sanoa, koska koiranomistajat eivät tajua koirien aiheuttamaa meteliä.)
Eli nainen ei ollut kasvattanut koiraansa eikä lastansa. Toivottavasti kuitenkin nainen alkaa kouluttaa molempia, mutta en pidätä hengitystä sen vuoksi.
Niin, monet eivät viitsi. Itse treenailen pk- puolella ja tiedän näitä huippuunsa korkeaviettisiksi jalostettujen koirien omistajia jotka kilpailevat SM- tasolla ja joutuvat käyttämään sähköpantaa koiralla. Itse en ole missään nimessä tällaisten koulutusmetodien kannalla, mutta nähnyt kaikenlaisia koiria. Eräskin koira elellyt ihan normaalisti pitkään, kisattu ja treenattu kunnes alkoi oireilemaan. Röntgenissä paljastui uusia sekä jo parantuneita murtumia. Näihin joihinkin on vaan pakattu aivan liikaa viettejä ja se arki voi osaavissakin näpeissä olla hyvin haastavaa.
Kuten on vatipääidiootteja ja muuten vaan heikkolahjaisia koiran omistajissa, samoin niitä on myös koirissa. Harmillisesti ne ei kaikki vaan opi yhtä helposti, vaikka kuin olisi erinomainen omistaja.