Onko eettistä tehdä lapsia, jos on perussairauksia tai esimerkiksi tosi huono näkö
Voivat kuitenkin periytyä eteenpäin. Itselläni molemmat.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Me emme päätöstä tee. On jokaisen pariskunnan henkilökohtainen asia ja ei pidä edes kysyä tämä sivusto,tai mistään muualta aiheesta yhtään mitään. Älä tee lapsia,jos tarvitset siihen muiden mielipide?Kasva aikuiseksi itsenäiseksi ihmiseksi,
Tämä. Ja aika paljon on tahdittomia kyselijöitä. Ja monet eivät kerro mahdollisista ongelmista näille, koska näihin ihmisiin ei voi eikä kannata luottaa. Juoruavat kaiken eteenpäin ties kenelle.
Vierailija kirjoitti:
Minusta aloittajan tilanne tuntuu hyvältä. Hän on harkitseva ja kiinnostunut lapsensa hyvinvoinnista.
Itse talousihmisenä olen miettinyt enemmän poliittisten päättäjien huolestumista lapsiköyhyyden lisääntymisestä. Samat päättäjät eivät kuitenkaan ole valmiita nostamaan esille esimerkiksi toimeentulotuen varassa elävien suuria lapsilukuja. Ilmeisesti ei ole oikein tuoda esille, että nykyisin Suomessa pidetään hyvänä lasten hankkimista silloin, kun itse pystyy kantamaan päävastuun elatuksesta. Lapsilisät, joiden pitäisi porrastuakin eri tavalla ovat vain lisänä. Rasismistakin voitaisiin vihjailla. Lapsiköyhyyden pääsyy ei ole se, ettei lapsiperheitä tueta tarpeeksi vaan se, ettei lapsia synny oikeisiin perheisiin.
Lapsiperheköyhyys on usein tilapäistä. Pikkuvauvaa on toisen vanhemman pakko jäädä kotiin hoitamaan, jos ei halua laittaa alle vuoden ikäistä päiväkotiin. Kotihoidontuen käteen jäävä osuus on n. 250 e/kk. Mekin olemme hyvätuloinen (akateeminen) perhe, kun molemmat vanhemmat ovat töissä, mutta yhden vanhemman tuloilla tilanne on vähän toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa harkita tarkkaan. Miksi haluaisit väkisin jatkaa heikomman aineksen geeniperimää?
Minulla on muuten hyvät geenit. Olen rohkea, sosiaalinen, perusnätti ja fiksu. Näillä ominaisuuksilla olen pärjännyt elämässä pitkälle.
Kuka kusi sun aamumuroihin? Provohan tämä onkin....
Arviolta jokainen meistä kantaa tuhansia sairausmahdollisuuksia geeneissämme joista vain 4 tulee elämän aikana mahdollisesti toteen. Jokaisen sukupolven myötä ihmiskuntaan tulee 100 sairautta lisää.
Kukaan meistä ei täytä siis vaatimuksia jos oikein geeneihin katsotaan.
Itsekin olen rillipää vahvasti likinäköisenä ja samoin kaikki sisarukseni. En koe likinäköisyyden olevan niin iso haitta että en haluaisi lapsia tästä syystä.
Elämäs nyt voi sattua muutenkin asioita, joille ei voi yhtään mitään. Ylipäätääm sairaudetkin (jopa ne perussairaudet) eivät välttämättä itsessään ole periytyviä vaan pikemminkin alttius. Ympäristöllä ja elintavoilla on myös merkitystä.
Ja lopulta ehkä surkein valinta on antaa lisääntyä vain pienen marginaalisen joukon. Sillähän ei sairauksien todennäköisyys ihmiskunnassa vähene välttämättä.
Meillä kävi niin, että nuorin lapsi sai teininä autismikirjon diagnoosin. Sen myötä selvisi että ollaan koko perhe autisteja 🤓
Ollaan hyvin toimeentuleva perhe. Miehen kanssa ollaan kumpikin opiskeltu ja työskennelty ulkomailla. Nyt asumme Suomessa, eikä elämässä ole valittamista. Työuralla menee hyvin ja lapset pärjäävät hyvin opinnoissaan.
En todellakaan usko että olisimme jotenkin heikompaa ainesta, jonka olisi pitänyt jättää lisääntymättä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi niin, että nuorin lapsi sai teininä autismikirjon diagnoosin. Sen myötä selvisi että ollaan koko perhe autisteja 🤓
Ollaan hyvin toimeentuleva perhe. Miehen kanssa ollaan kumpikin opiskeltu ja työskennelty ulkomailla. Nyt asumme Suomessa, eikä elämässä ole valittamista. Työuralla menee hyvin ja lapset pärjäävät hyvin opinnoissaan.
En todellakaan usko että olisimme jotenkin heikompaa ainesta, jonka olisi pitänyt jättää lisääntymättä.
Ihana! Kun ei tiedä olevansa erityinen, voi menestyä rauhassa. Pitäisiköhän tuota diagnosointia vähän vähentää ja laajentaa ns. normaalin skaalaa.
Miksi jollekin ihmisille on ongelma se millaisia eettisiä ajatuksia kullakin on perinnöllisistä sairauksista. Aika asiatonta, jos joku paheksuu esim. sikiöseulontojen tarjoamista ja niihin osallistumisesta. Eikö sekin ole oma asia mitä niistä ajattelee. Ei ole kenenkään asia olettaa, että niihin ei pitäisi osallistua tai niitä ei pitäisi tarjota, jos itse on niitä vastaan tai toisinpäin.
Itselleni läheinen henkilö on vapaaehtoisesti lapseton perussairauksiensa vuoksi. Niiden kaikkien oireiden kombo on saanut hänet tekemään päätöksensä. Minusta vastuullista ja hienoa. Hän toivoo paria kummilasta, joihin pitäisi sitten paljon kontaktia.
Vierailija kirjoitti:
Arviolta jokainen meistä kantaa tuhansia sairausmahdollisuuksia geeneissämme joista vain 4 tulee elämän aikana mahdollisesti toteen. Jokaisen sukupolven myötä ihmiskuntaan tulee 100 sairautta lisää.
Kukaan meistä ei täytä siis vaatimuksia jos oikein geeneihin katsotaan.
Itsekin olen rillipää vahvasti likinäköisenä ja samoin kaikki sisarukseni. En koe likinäköisyyden olevan niin iso haitta että en haluaisi lapsia tästä syystä.
Elämäs nyt voi sattua muutenkin asioita, joille ei voi yhtään mitään. Ylipäätääm sairaudetkin (jopa ne perussairaudet) eivät välttämättä itsessään ole periytyviä vaan pikemminkin alttius. Ympäristöllä ja elintavoilla on myös merkitystä.
Ei se likinäköisyys välttämättä periydy, ainakaan kaikille lapsista. Itse olen hyvin vahvasti likinäköinen. Toinen lapsistani on likinäköinen, toinen ei. Ovat jo lähes aikuisia. Tiesittekö, että tutkimusten mukaan älykkyys ja likinäkö korrellivat vahvasti. Siksi varmasti likinäkö on säilynyt evoluutiossa. Myös lähelle katseleva elämäntapamme suosii sitä. Fiksuista aasialaisista 60-85 prossaa on likinäköisiä. Suomessakin iso osa. Ei näy nykyisin niin katukuvassa, koska jopa lapset voivat käyttää piilareita.Ja lopulta ehkä surkein valinta on antaa lisääntyä vain pienen marginaalisen joukon. Sillähän ei sairauksien todennäköisyys ihmiskunnassa vähene välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni läheinen henkilö on vapaaehtoisesti lapseton perussairauksiensa vuoksi. Niiden kaikkien oireiden kombo on saanut hänet tekemään päätöksensä. Minusta vastuullista ja hienoa. Hän toivoo paria kummilasta, joihin pitäisi sitten paljon kontaktia.
Juuri näin! Maailmasta ei vastuuttomuus lopu, vaikka osa yrittäisikin uida vähän vastavirtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa harkita tarkkaan. Miksi haluaisit väkisin jatkaa heikomman aineksen geeniperimää?
Minulla on muuten hyvät geenit. Olen rohkea, sosiaalinen, perusnätti ja fiksu. Näillä ominaisuuksilla olen pärjännyt elämässä pitkälle.
Kuka kusi sun aamumuroihin? Provohan tämä onkin....
Miksi olisi provo? Kyllähän sikiöseulontaakin tehdään. Miten se eroaa tästä? Abortissa sentään lopetetaan jotain, nyt en tee muuta kuin pohdiskelen asiaa. AP
Riippuu vähän sairaudestakin. Kyllä joku paha diabetes on jo aika rajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän sairaudestakin. Kyllä joku paha diabetes on jo aika rajoilla.
Diabetes ei oikeastaan periydy, enemmän on kiinni siitä että kestääkö kroppa raskautta, jos sairaus on äidillä.
Ei ole eettistä tehdä lapsia, jos asuu maapallolla.