Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko eettistä tehdä lapsia, jos on perussairauksia tai esimerkiksi tosi huono näkö

Vierailija
10.06.2022 |

Voivat kuitenkin periytyä eteenpäin. Itselläni molemmat.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasit, piilolinssit ja näön korjausleikkaukset on keksitty.

Ja vaikka saisit geneettisesti täysin terveen lapsen, ei voi koskaan tietää mitä sattuu syntymän jälkeen. Elämässä on uskallettava ottaa riskejä, ja pieniä kremppoja tulee iän myötä ihan kaikille.

Vierailija
42/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös köyhyys on vakavien eettisten pohdintojen paikka. Itse kituutan pienellä palkalla niin turha tehdä tähän kurjuuteen lapsia. Ei ole mitään tarjottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se laskee lisääntymishaluja jos tietää etukäteen, että kumppanin suvussa on jotain. Esim. muistelen kun kuulin, että eräälle entiselle oli syntynyt lättäjalka lapsi. Ajattelin et huh onneksi en ehtinyt tehdä lapsia sen kanssa, kun olin vähän "ihastunut" aikoinaan. Huono näkö ehkä ei sinänsä estäisi. Hörökorvat siinä ja siinä.

Tästäkin hauska kertomus, kun yhdeltä lapsuuden ajankaverilta leikattiin hörökorvat. Mummini ei muistanut kuka kaveri oli kyseessä ja kävi ihan toiselta kyselemään ja tarkistelemaan et onks korvat kunnossa, kun viime vierailulla oli juuri kuullut tuon yhden menevän leikkakseen. Tyyppi oli ihan hämillään.

Vierailija
44/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös köyhyys on vakavien eettisten pohdintojen paikka. Itse kituutan pienellä palkalla niin turha tehdä tähän kurjuuteen lapsia. Ei ole mitään tarjottavaa.

Lapset elävät vanhempiensa (ja yhteiskunnan) siivellä 18 vuotiaaksi. Sen jälkeen on vielä aika monta vuosikymmentä aikaa lapsen hankkia itse elantonsa ja elää vaikka kuinka rikasta elämää.

Itse voi myös vaikuttaa siihen, miten kurjaa elämää lapsilleen tarjoaa. Rahahan ei tunnetusti onnea tuo.

Vierailija
45/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoset eugeniikka pohdiskelut.

En kritisoi muita. Pohdin asiaa omasta näkökulmastani. AP

Juu, niin minäkin.

Vierailija
46/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt harmittaa että minunkin suvussa on ADHD ta ja se on vahvasti perinnöllistä.

Vierailija
47/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset elävät vanhempiensa (ja yhteiskunnan) siivellä 18 vuotiaaksi. Sen jälkeen on vielä aika monta vuosikymmentä aikaa lapsen hankkia itse elantonsa ja elää vaikka kuinka rikasta elämää.

Itse voi myös vaikuttaa siihen, miten kurjaa elämää lapsilleen tarjoaa. Rahahan ei tunnetusti onnea tuo.

Mielestäni kaupunki tarjoaa monenlaisia virikkeitä lapsille. Puistot ovat lasten paikkoja esim. Lapsi on tyytyväinen päivän viettoon, kun menee vaikka puistoon ja ottaa eväät mukaan. Enempää ei tarvita hyvää päivään.

Aktiivinen vanhempi löytää ilmaista tekemistä lapsille vaikka kuinka. Museoihinkin on ilmaispäiviä. Kesällä on mukavaa vain retkeillä lähiympäristössä.

Vierailija
48/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aloittajan tilanne tuntuu hyvältä. Hän on harkitseva ja  kiinnostunut lapsensa hyvinvoinnista.

Itse talousihmisenä olen miettinyt enemmän poliittisten päättäjien  huolestumista lapsiköyhyyden lisääntymisestä. Samat päättäjät eivät kuitenkaan ole valmiita nostamaan esille esimerkiksi toimeentulotuen varassa elävien suuria lapsilukuja. Ilmeisesti ei ole oikein tuoda esille, että nykyisin Suomessa pidetään hyvänä lasten hankkimista silloin, kun itse pystyy kantamaan päävastuun elatuksesta. Lapsilisät, joiden pitäisi porrastuakin eri tavalla ovat vain lisänä. Rasismistakin voitaisiin vihjailla. Lapsiköyhyyden pääsyy ei ole se, ettei lapsiperheitä tueta tarpeeksi vaan se, ettei lapsia synny oikeisiin perheisiin.

Vierailija
49/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tiettyjä sairauksia, joista jos olisin tietoinen hylkäisin kumppanin lisääntymistarkoituksessa. Sellaiset, jotka vakavia ja vahvasti perinnöllisiä. Ja kai nyt jokainen ylipäätään lisääntyy sellaisen kanssa, jonka ei koe kovin vastenmieliseksi ainakaan, vaikka olisikin huonoja puolia tai jotain sairauksia.

On kuitenkin tekopyhää sanoa sellaista ihmistä turhamaiseksi, jonka mielestä ladten hankkiminen saattaa olla kyseenalaista, jos on oikeasti vakava riski jostain pahasta perinnöllisestä sairaudesta.

Juu eihän ne fyysisesti terveet tai mt-diagnooseista vapaat aina täydellisiä vanhempia ole, mutta se on kuitenkin eri asia mielestäni täysin, onko kaikki tip top vai lapsi esim. vaikeavammainen. Ihan ihmisten omia päätöksiä tietenkin, miten suhtautuu esim. perinnöllisiin sairauksiin. Hyvä että esim. testauksia tarjotaan halukkaille ja ei ole kenenkään asia pahastua, jos jotkut niihin haluavat osallistua. Niihin pakottaminen olisi eettisesti taas kyseenalaista.

Vierailija
50/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa harkita tarkkaan. Miksi haluaisit väkisin jatkaa heikomman aineksen geeniperimää?

Jaha, rodunjalostaja ketjussa.

Mitä jos onkin jotain likinäköisyyttä pahempaa, esimerkiksi niukka äly ja vaikea persoonallisuushäiriö kuten sinulla?

Näön korjaus silmälaseilla on helppoa mutta typeryyttä ei korjata millään.

Vierailija
51/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei ole eettistä tehdä lapsia jos vanhemmat on kusipäitä

Vierailija
52/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä aloitus.

Yleensä lisäännytään muista syistä kuin rotuopin pohjalta.

Vierailija
53/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei ole eettistä tehdä lapsia jos vanhemmat on kusipäitä

Sepä se.

Vierailija
54/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rahahan ei tunnetusti onnea tuo."

Tuo on köyhän puhetta. Tottakai se tuo. Ehkä yksi merkittävin onnellisen elämän asia että voi stressittömästi elää talouden puolesta ja ostaa sen mitä tarvitsee ja myöskin nauttia ja harrastaa.

Vierailija
55/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta aloittajan tilanne tuntuu hyvältä. Hän on harkitseva ja  kiinnostunut lapsensa hyvinvoinnista.

Itse talousihmisenä olen miettinyt enemmän poliittisten päättäjien  huolestumista lapsiköyhyyden lisääntymisestä. Samat päättäjät eivät kuitenkaan ole valmiita nostamaan esille esimerkiksi toimeentulotuen varassa elävien suuria lapsilukuja. Ilmeisesti ei ole oikein tuoda esille, että nykyisin Suomessa pidetään hyvänä lasten hankkimista silloin, kun itse pystyy kantamaan päävastuun elatuksesta. Lapsilisät, joiden pitäisi porrastuakin eri tavalla ovat vain lisänä. Rasismistakin voitaisiin vihjailla. Lapsiköyhyyden pääsyy ei ole se, ettei lapsiperheitä tueta tarpeeksi vaan se, ettei lapsia synny oikeisiin perheisiin.

Tuokin on hyvä näkökulma, mutta köyhyys ei välttämättä tiedä kamalia oloja lapselle verrattuna länsimaissa, verrattuna esim. köyhiin maihin, vaikka monissa tapauksissa saattaa huonontaa kuitenkin monella tavalla.

On asioita, jotka riippuvat rahasta ja niitä, jotka ei riipu rahasta.

Vierailija
56/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa harkita tarkkaan. Miksi haluaisit väkisin jatkaa heikomman aineksen geeniperimää?

Mites vaikka Steven Hawking? Hänellä oli heikkoutensa mutta myös vahvuutensa. Yhdenkään ihmisen ei pitäisi lisääntyä tuolla periaatteella.

Ylipäätään on luonnonvastaista säädellä lisääntymistä ( vaikka ihmisillä se on välttämätöntä). Ihminen lisääntyy jos niin sattuu käymään. Ainakin ennen meni niin.

Vierailija
57/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natsismi on pipipäinen ideologia. Kokoomus on viittä vailla sama.

Vierailija
58/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä tähän lisääntymisetiikkaan minusta ihan pari selkeää rajaa on jos normaalijärjellä ajattelee. Esim kehitysvammaiset. Jos et pysty huolehtimaan lapsesta niin kyllä todellakin pitäisi ympäristön ja lähipiirin pyrkiä puhumaan sinulle järkeä tässä päätöksessä vaikka se surullista sinun henkilökohtaisen haaveesta luopumisen kannalta olisikin. Eihän se ole eettistä että hurrataan ajatukselle tulevasta kaltoinkohdellusta lapsesta! Siis jos et vain pysty ymmärtämään esim lapsen tarpeita ja huolehtimaan siitä, eihän sitä voi pitää hyvänä juttuna ellei sulla ole sitten komppaniaa läheisiä huolehtimassa siitä yhdessä. En voi henkilökohtaisesti ymmärtää miksi jotkut "eettisyyden" kultajumalat eivät pysty tunnustamaan tätä tosiasiaa. Sama tietenkin pätee päihteisiin ja psyykkisesti sairaisiin, joilla se vaikuttaa elämänhallintaan omassakin huolessapidossa. Kyllä lapsenhankintaan jotain kynnyksiä ja kykyjä tulee olla. Ihan sama jos se asettaa ihmisiä lisääntymisen kannalta eriarvoiseen asemaan. Sairaampaa ja epäinhimillisempäähän se on tietoisesti lisätä vahinkoa ja hirvittävää huolta niille tuleville yksilöille ja heidän pärjäämiselleen. Toisinsanoen, jos et pysty huolehtimaan itsestäsi, ei sun kyllä pitäisi edes harkita lastentekoa ja kyllä se pitäisi sanoa ääneen tuomitsematta yksilöä mutta tuomitsemalla epäeettisen teon suunnittelu.

Vierailija
59/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan käynyt mielessäkään että huono näkö voisi olla jollekin syy olla hankkimatta lapsia. Silmälasit ja piilarit on kuitenkin keksitty.

Vierailija
60/74 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeistolainen polttouuni kertoo fasismista ja knasallisosialismista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi