Paljonko teillä pitää olla minimisumma tilillä rahaa että voitte elää huoletta jos tulee yllättäviä menoja?
Kommentit (41)
~15000-20000 käteisenä jos tulee nopea rahantarve ja loput sijoituksissa.
Käyttötilillä ei tarvii olla kuin sen verran, että tietää ettei kassalla tule noloa tilannetta ostoksia tehdessä, eli muutama satanen. Säästötilillä vähintään 40 000, tai muuten aiheuttaa huolta tulevaisuudesta. Nyt oli pakko uusia auto ja välttätöntä kodin tekniikkaa, niin saldo tippui 35 000:een. Aiheutta tilapäistä huolta, mutta onneksi kesällä lävähtää lomarahat ja veronpalaukset, niin ollaan lähellä aiempia lukuja.
Tällä hetkellä varmaan myös 20 000 olisi summa, että mennään huolettomasti eteenpäin. Vähemmälläkin puskurilla pärjätään, mutta tuossa vaiheessa kyllä jo mietin säästämistalkoita.
Mutta muistan myös, että nuorena ja huolettomana muutama sata markkaa riitti.
Ja aina puskurista, oli se vaikka vasta pienikin, on apua. Ja pienestä se aina alkaa, harvalle yhtäkkiä pompsahtaa iso summa tilille.
Käyttötlillä 1000, säästötilillä 4000, arvo-osuustilillä 150,000.
Vierailija kirjoitti:
Ei näköjään mikään riitä. 20 000 pankkitilillä on ehdoton minimi. Mulla säästöissä noin 60 000. En ole koskaan ollut näin varakas mutta en myöskään koskaan ole ollut näin nuuka. Vaikea sallia itselle mitään. Eilen teki mieli tilata Marinekon ALEsta mutta en raaskinut..
Silloin kun rahaa oli alle 1000 olisin onnellisena ostanut.
Täytyisi löytää balanssi.
N45
Joo. Mä päätin, että en halua kiintyä liikaa rahaan, joten aloin ostella ihan mitä vaan haluan ja tarvitsen. Kulutus asettui noin 3000-3500 euroon kuukaudessa. Nyt on tämä vuosi kokonaan ilman tuloja ja vähän hirvittää, kun saldo hupenee, mutta se on vaan rahaa ja miksi ihmeessä käyrän pitäisi mennä niin, että ihminen on varakkaimmillaan kuolinhetkellään?
N48
N.1500-2000 peruskäyttötilillä, yhteisellä säästötilillä vajaa 5000 ja omalla säästötilillä vajaa 30000. Pian on kyllä yhteinen säästötili nollissa kun harmaavesisäiliö uusittiin.
Yritän että ei menisi alle 100e.
T. Työtön
Parin vuoden palkka on hyvä. Ei tarvitse stressata juuri mistään.
Jos käteisvarat menee alle 20 000, alkaa ahdistaa.
Tili on pääsääntöisesti nollilla, mutta käteistä rahaa on sellaiset 12 euroa.
Juu kyllä sitä kannattaa myös sijoittaa eikä pitää vain käyttö- ja säästötiliä.
Pyrin siihen, että säästötilillä on kymppitonnin verran.
Yleensä tsekkaan tilipäivän jälkeen kuinka iso visalasku ja muut sillä hetkellä maksamista odottavat laskut ovat ja jätän muuutaman satasen puskuria. Ylimääräiset siirrän muualle. Visa on se minun puskurini.
Joka viikko tulee tilille rahaa, toisilla viikoilla joka päivä. Tarvittaessa voin vinguttaa luottokorttia kun tiedän että laskun pystyn kuitenkin maksamaan kuun vaihteessa veks.
Eli en juurikaan pidä puskuria tilillä, kyllä mä laitan mieluummin rahat töihin.
Eikös se olisi hyvä olla noin kolmen kuukauden menoihin rahat tilillä.
Puolen vuoden nettopalkka on oma turvarajani joka ei saa koskaan alittua.
Nyt on 25000e ja vähän ahdistaa, kun sijoitukset putoaa, että olisko pitänyt jättää tilille enemmänkin varmuusvarastoa. Asuntolainaahan mulla on n. 230000e yhdelle ihmiselle (asunnon arvo nyt n. 300000e, mutta kai sekin tällä menolla putoaa). Sijoituksista sulanut melkein 10000e tässä viimeisen puolen vuoden aikana (nyt enää vähän päälle 40000e jäljellä). Palkka onneksi juoksee vielä, vaikka työelämässäkään ei mikään tietysti ole varmaa.
t. yh-mutsi
Jos menee alle 300 000 niin huolestun.
Aika kehnoa taloudellista ajattelua palstalaisilta.