En viitsi kysyä palkanlaskennasta, joten kysyn jos täällä jollain on tietoa: saanko yhtään lomaa & lomarahaa jos olen aloittanut uudessa työsuhteessa 1.3.?
Eikö se mene niin, että 1.4. alkaa aina uusi vuosilomakausi. Joten onko minulle ehtinyt kertyä yhdeltä kuukaudelta, eli maaliskuulta, jo se 2 päivää lomaa tälle vuodelle? Entä lomarahaa?
Kommentit (37)
Aloittajalle sellainen tieto, että katso omasta työsopimuksesta mikä TES teillä on käytössä, etsi sitten se käsiisi joko paperiversiona työpaikalta tai netistä ja opiskele se huolella. Tuo on ihan välttämätöntä, ihan yhtä tärkeää kuin palkkaerittelyn tarkistaminen huolella kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Lomarahaa tulee, jos se on TESissä niin sovittu. Ei muuten. Ja kaksi päivää lomaa on kertynyt, jos olet maaliskuun aikana tehnyt joko 14 päivää (kk-palkkainen) tai 35h (tuntipalkkainen) töitä, Ja teillä ei ole sovittu erillisen lomakorvauksen maksamisesta, tämä näkyy työsopimuksessa.
Mitä sinä tarkoitat "erillisellä lomakorvauksella"?
Jos minä nyt menen katsomaan vuosilomalaista näitä termejä mm. lomakorvausta, niin en todellakaan ymmärrä, mitä sinä tarkoitat lomakorvauksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voit kysyä palkkalaskennasta. Samalla voit saada kaikkea muutakin tietoa. Varsinkin kun olet uusi työntekijä. Reippaasti vain, annat hyvän vaikutelman itsestäsi. Ja sitten kun sinulla on 'oikein kunnon' kysymistä, esim. sairauslomasta, palkkalaskennan puoleen kääntyminen on huomattavasti helpompaa. Ota ylös palkanlaskijan nimi ja yhteystiedot (sähköpostiosoite ja puhelinnumero). Voithan sanoa vaikka, että tulet esittäytymään (jos pienempi työpaikka). Esimieskin arvostaa että hoidat itse asioitasi.
Meillä ei todellakaan saa itse soitella palkanlaskentaan vaan kaikki hoidetaan esimiehen kautta. Tämän vuoksi meille ei ole edes annettu palkkatoimiston tietoja.
Tuollaisesta työpaikasta on syytä lähteä asap. Ei ole tervettä, että kaikki pitää hoitaa esimiehen kautta.
Viimeisimmässä työpaikassa oli sama juttu. Kyseessä oli todella iso työnantaja ja palkanlaskenta oli ulkoistettu palvelukeskukseen. Ei siellä ollut aikaa vastata työntekijöiden puheluihin tai sähköposteihin.
Miksi kukaan maksaisi palvalusta joka ei palvele? Kyllä minä olen aina saanut tietoa palkanlaskennasta jos olen sitä kaivannut. Ja tämä riippumatta siitä onko palkanlaskenta ollut saman firman sisällä vai ulkoistettuna.
Siitä palvelusta ei maksa yrityksen työntekijät vaan yritys. Jokainen kysely maksaa työnantajalle rahaa, joten tietenkin yritys määrää, että määrätyt henkilöt hoitavat yhteydenpidon palkanlaskentaan. Esimiesten täytyy tietää tuollaiset perusjutut kuten kuinka monta lomapäivää on kertynyt maaliskuulta ja maksetaanko lomarahaa. Ihan samoin ulkoistetussa siivouksessa ei työntekijät sano siivoojalle, että pyyhis nuo hyllyjen päälliset, kun siitä ei ole sovittu siivoussopimuksessa.
No sitten ei tietenkään ole mitään ongelmaa jos ne tiedot saa siltä esimieheltä. Mutta nythän kerrottiin että joku esimies kyselee aina oman välikätenään erikseen joka kerta jo jollain työntekijällä on jotain kysyttävää palkanlaskennasta. Miten se vähentää yhteydenottoja palkanlaskentaan jos sen tekee esimies sen sijaan että työntekijä tekee sen itse? Siinähän nimenomaan menee enemmän rahaa kun saman asian hoitamiseen käyttää aikaa vielä se esimies välissä.
Työsuhteeseen liittyvissä asioissa esimies on se henkilö, jolta tällaisia asioita kysytään. Jos hän ei osaa vastata, hänen tehtäviinsä kuuluu ottaa asioista selvää.
Kun työsopimus tehdään, tällaiset asiat käydään työntekijän kanssa yleensä läpi, vaikka niitä ei työsopimukseen kirjatakaan. Ja jos ei huomata käydä läpi, pitää työntekijän siinä vaiheessa itse uskaltaa kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Työsuhteeseen liittyvissä asioissa esimies on se henkilö, jolta tällaisia asioita kysytään. Jos hän ei osaa vastata, hänen tehtäviinsä kuuluu ottaa asioista selvää.
Kun työsopimus tehdään, tällaiset asiat käydään työntekijän kanssa yleensä läpi, vaikka niitä ei työsopimukseen kirjatakaan. Ja jos ei huomata käydä läpi, pitää työntekijän siinä vaiheessa itse uskaltaa kysyä.
Jos ei esimies, niin luottamusmies, jos ei luottamusmies, niin työsuojelupiiri avissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomarahaa tulee, jos se on TESissä niin sovittu. Ei muuten. Ja kaksi päivää lomaa on kertynyt, jos olet maaliskuun aikana tehnyt joko 14 päivää (kk-palkkainen) tai 35h (tuntipalkkainen) töitä, Ja teillä ei ole sovittu erillisen lomakorvauksen maksamisesta, tämä näkyy työsopimuksessa.
Jos minä nyt menen katsomaan vuosilomalaista näitä termejä mm. lomakorvausta, niin en todellakaan ymmärrä, mitä sinä tarkoitat lomakorvauksella?
On työpaikkoja, jossa ei kerry lomaa vaan joka kuukausi palkanmaksun yhteydessä maksetaan lomakorvaus, joka siis korvaa sen loma-ajan palkan. Esim puhelinmyynnissä on joissain firmoissa tämä käytössä. Eli palkallista lomaa ei kerry, vaan jos sitten haluaa vapaata, se on palkatonta, koska loma-ajan palkka on maksettu jo aiemmin palkanmaksun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On työpaikkoja, jossa ei kerry lomaa vaan joka kuukausi palkanmaksun yhteydessä maksetaan lomakorvaus, joka siis korvaa sen loma-ajan palkan. Esim puhelinmyynnissä on joissain firmoissa tämä käytössä. Eli palkallista lomaa ei kerry, vaan jos sitten haluaa vapaata, se on palkatonta, koska loma-ajan palkka on maksettu jo aiemmin palkanmaksun yhteydessä.
Jaa. Tämä tietysti selvensi. Mutta lain mukaan kun mennään, niin jos ei kertynyttä lomaa pysty pitämään, niin pitää maksaa rahana. Laki on kuitenkin se minimi. Että sinällään en asiaa sinun ensimmäistä kirjoitustasi ymmärtänyt, kun tuollainen sinun kertomasi systeemi ei ole koskaan eteen tullut, ettei lomapäiviä työnantaja edes anna pitää, paitsi palkattomina. En tosin ymmärrä mitä itua tuossa esittämässäsi systeemissä on! Mutta uskon toki kertomasi todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kertyyhän siellä lomapäiviä, kun ne kerran maksetaan rahana, mutta lomaa ei saa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voit kysyä palkkalaskennasta. Samalla voit saada kaikkea muutakin tietoa. Varsinkin kun olet uusi työntekijä. Reippaasti vain, annat hyvän vaikutelman itsestäsi. Ja sitten kun sinulla on 'oikein kunnon' kysymistä, esim. sairauslomasta, palkkalaskennan puoleen kääntyminen on huomattavasti helpompaa. Ota ylös palkanlaskijan nimi ja yhteystiedot (sähköpostiosoite ja puhelinnumero). Voithan sanoa vaikka, että tulet esittäytymään (jos pienempi työpaikka). Esimieskin arvostaa että hoidat itse asioitasi.
Meillä ei todellakaan saa itse soitella palkanlaskentaan vaan kaikki hoidetaan esimiehen kautta. Tämän vuoksi meille ei ole edes annettu palkkatoimiston tietoja.
Tuollaisesta työpaikasta on syytä lähteä asap. Ei ole tervettä, että kaikki pitää hoitaa esimiehen kautta.
Viimeisimmässä työpaikassa oli sama juttu. Kyseessä oli todella iso työnantaja ja palkanlaskenta oli ulkoistettu palvelukeskukseen. Ei siellä ollut aikaa vastata työntekijöiden puheluihin tai sähköposteihin.
Miksi kukaan maksaisi palvalusta joka ei palvele? Kyllä minä olen aina saanut tietoa palkanlaskennasta jos olen sitä kaivannut. Ja tämä riippumatta siitä onko palkanlaskenta ollut saman firman sisällä vai ulkoistettuna.
Siitä palvelusta ei maksa yrityksen työntekijät vaan yritys. Jokainen kysely maksaa työnantajalle rahaa, joten tietenkin yritys määrää, että määrätyt henkilöt hoitavat yhteydenpidon palkanlaskentaan. Esimiesten täytyy tietää tuollaiset perusjutut kuten kuinka monta lomapäivää on kertynyt maaliskuulta ja maksetaanko lomarahaa. Ihan samoin ulkoistetussa siivouksessa ei työntekijät sano siivoojalle, että pyyhis nuo hyllyjen päälliset, kun siitä ei ole sovittu siivoussopimuksessa.
No sitten ei tietenkään ole mitään ongelmaa jos ne tiedot saa siltä esimieheltä. Mutta nythän kerrottiin että joku esimies kyselee aina oman välikätenään erikseen joka kerta jo jollain työntekijällä on jotain kysyttävää palkanlaskennasta. Miten se vähentää yhteydenottoja palkanlaskentaan jos sen tekee esimies sen sijaan että työntekijä tekee sen itse? Siinähän nimenomaan menee enemmän rahaa kun saman asian hoitamiseen käyttää aikaa vielä se esimies välissä.
Olen itse tehnyt palkanlaskentaa ja jotkut työntekijät kyselevät suunnilleen joka kuukausi jotain täysin yhdentekevää asiaa, joka on sama kuukaudesta toiseen. Yhdentekevällä tarkoitan sitä, että se löytyy työsopimuksesta, tessistä tai palkkaerittelystä. Kun asia menee esimiehen kautta, hän pystyy kertomaan saman vastauksen joka kerta.
En ymmärrä, mitä tarkoitat, että esimiehen kautta kyselyihin menee enemmän rahaa mitä työntekijän suoraan. Jos 20 uutta työntekijää kysyy erikseen, onko juhannusaatto palkallinen vapaa, niin joka vastauksesta palvelukeskus veloittaa työnantajaa. Esimies osaa kertoa tuon ilmaiseksi tai sitten kysyy yhtenä kysymyksenä useita henkilöitä askarruttavan asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Tämä tietysti selvensi. Mutta lain mukaan kun mennään, niin jos ei kertynyttä lomaa pysty pitämään, niin pitää maksaa rahana. Laki on kuitenkin se minimi. Että sinällään en asiaa sinun ensimmäistä kirjoitustasi ymmärtänyt, kun tuollainen sinun kertomasi systeemi ei ole koskaan eteen tullut, ettei lomapäiviä työnantaja edes anna pitää, paitsi palkattomina. En tosin ymmärrä mitä itua tuossa esittämässäsi systeemissä on! Mutta uskon toki kertomasi todeksi.
Toimii firmoilla joissa kaikki työntekijät on osa-aikaisia ja esim pääsääntöisesti vaikka opiskelijoita. Niin vapaata voi pitää oman halun mukaan ja töitä oman halun mukaan ja firmalle ei kerry lomapalkkavelkaa taseeeseen. Eikä heidän tarvitse vahtia, onko lomat lain mukaan pidetty vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kommenttihan oli sarkasmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kommenttihan oli sarkasmia.
Mitä sarkasmia? Kyllä noin voi olla, oli minunkin työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ulkoistettu palkanlaskenta jonne voi olla yhteydessä vain nimetyt yhteyshenkilöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä minäkään koskaan tuollaisesta kuullut. Onkohan edes työehtosopimus voimassa noissa paikoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos on ulkoistettu palkanlaskenta niin ihan ymmärrettävää, että ison työpaikan kyselyt kulkevat yhden yhteyshenkilön kautta.
Olen tilitoimistoyrittäjä ja kollegani on palkanlaskija, joka on pakon edessä joutunut määräämään asiakasyritykset nimittämään vain yhden yhteyshenkilön, jonka kautta palkat ym. ilmoitetaan, koska aiemmin palkkatietoja ja kyselyitä tuli ripottain eri henkilöiltä pitkin kuukautta ja tämän vuoksi myös virheellisiä ja ristiriitaisia tietoja sattui palkkoihin, pahimmassa tapauksessa. Oli aivan mahdotonta kuulemma pysyä enää kärryillä, että kuka oli tehnyt mitkäkin tunnit ja ollut milloinkin sairaana ja milloin piti palkka maksaa, kun 10 ihmistä lähetteli kuukauden mittaan 30:ssa sähköpostissa näitä tietoja pienissä erissä.
Ei siis aina ole mikään irtisanoutumisen (?!) aihe tällainen.
Tuossa on kyse eri asiasta eli tuntitietojen yms. lähettämisestä palkanlaskentaan päin. Se toki kannattaakin keskittää että hommasta ei tule härdelli. Mutta on eri asia jos työntekijä haluaa tietää juuri hänen omaan palkkaansa tai lomakertymään liittyvistä asioista. Ei niitä voi lähettää jonkun yhteyshenkilön kautta vaikka kuukausittain kuten tuntitietoja vaan vastaus pitää saada aika pian.
Myös oman miehen työpaikalla palkanlaskenta on ulkoistettu palvelukeskukseen ja se tuntuu vaihtuvan määräajoin kilpailutuksen perusteella. Kaikki kysymykset pitää laittaa kirjallisesti kirjautumalla palveluun, vastaus tulee kun tulee. Toinen vaihtoehto on kysyä esimieheltä.
Näinhän se toimii melkein kaikkialla. Ei palkanlaskennassa ole aikaa rupatella satojen työntekijöiden kanssa.
Eikö sulle muka palkanlaskenta ilmoittanut kertyneitä lomia lomakauden alussa?
Niin, siis se ero oli kk- palkkalaisen ja tuntipalkkalaisen välillä, että mitkä ne rajat lomapäivien ansannaissa työssäolon suhteen oli. Sori.