Pankkipomolta raju ehdotus: Asumisen tuet pitäisi ajaa alas
Hypon toimitusjohtajan Ari Paunan mukaan vuokra-asumisen tuista pitäisi luopua 1520 vuoden siirtymäajalla, koska julkinen talous ei kestä tukien jatkuvaa kasvua.
Kommentit (473)
Aja nyt arvoisa Marin se perustulo läpi! Olet aikaansaava pääministeri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin näiltä etelän lusmuilta, yhteiskunnan loisilta tuet pois ja asumaan halvempiin maakuntiin.
Työkkäri käskee pysymään hyvien kulkuyhteyksien päässä.
Syrjäkylät saavat työkkärin hilseilemään.
Monet pikkupaikkakunnat on työpaikkaomavaraisia. Asuin itse ennen alle 10 000 asukkaan kunnassa Itä-Suomessa, jossa oli enemmän työpaikkoja kuin mitä kunnassa työikäisiä. Ja varsinkin eläkeläiset voitaisiin ihan hyvin siirtää jonnekin reservaattiin halpoihin asuntoihin.
Ikäraja ja opiskelijoille asumislisä. Mutta jos vanhempi aikuinen ihminen elää asumistuella niin ei ei. Aikuistuttua ja opinnot suoritettua pitää maksaa oman asumisensa ihan itse. Kyllä Suomessa riittää aloja mihin työllistyy heti. Eli ottaa sen huomioon ja hakeutuu vaikka siivous- tai hoitoalalle, jos on epävarmaa muualle työllistyminen, ja maksaa itse. Jää ne haahuilualat hakematta, kun pitää vastuuta ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen pääsi helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle. Tätini oli 45 vuotta eläkkeellä ja oli 80- vuotiaana vielä kova leipomaan.
Kyllä silloin jo tuon ikäiset pääsi vain ja ainoastaan mielenterveyssyillä. Ei hän varmaan sitä mainostanut, mutta älä sinä ole lapsellinen enää kymmenien vuosien jälkeen ja puhu jostain leipomisesta. :D
Perustulo-pro kirjoitti:
Aja nyt arvoisa Marin se perustulo läpi! Olet aikaansaava pääministeri!
ja sido se kuluttajahintaindeksiin!!
Vierailija kirjoitti:
Ikäraja ja opiskelijoille asumislisä. Mutta jos vanhempi aikuinen ihminen elää asumistuella niin ei ei. Aikuistuttua ja opinnot suoritettua pitää maksaa oman asumisensa ihan itse. Kyllä Suomessa riittää aloja mihin työllistyy heti. Eli ottaa sen huomioon ja hakeutuu vaikka siivous- tai hoitoalalle, jos on epävarmaa muualle työllistyminen, ja maksaa itse. Jää ne haahuilualat hakematta, kun pitää vastuuta ottaa.
yksi asia mistä ei saa puhua on alaikäisten työnteko. kovasti perustellaan sillä että saa työkokemusta mutta samalla se määräaikainen alipalkattu nuori vie paikan työttömältä aikuiselta joka voi tehdä hyvinkin saman työn.
nuori saa kotona ruoan nenän eteen ja katon pään päälle joka tapauksessa.
Kuka s aatana siellä piipittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että vuokralla asuvat eläkeläiset sitten kadulle asumaan?
Monet eläkeläiset saavat enemmän rahaa kuin työssäkäyvät.
Suurin osa näistä "köyhistä" eläkeläisistä omistaa asuntonsa ja pari muutakin asuntoa siihen päälle.
Se oli muuten Sipilän hallitus joka toi opiskelijat yleisen asumistuen piiriin. Mikään muu tässä ei ollut takana kuin se että se avasi markkinat asuntosijoittajille ottamaan vuokralle opiskelijoita. Aiemmin kun itsekin opiskelin ei ollut opiskelijallle yleistä asumistukea vaan asumislisä.
Itse asuin opiskeluajan pienessä huoneessa jossa oli mitätön keittokomero ja suihku sekä vessa. Ne olivat opiskelija-asuntolan asuntoja. Opiskeluvaiheessa ihminen on kuitenkin eri asemassa siinä suhteessa että hänellä on toivoa paremmasta ja asumisjärjestely on tilapäinen. Moni asumistukea saava pienituloinen on tilanteessa jossa ei juurikaan ole toivoa paremmasta ja tilanne on pysyvä.
On myös hyvä tietää että asumiskustannuksien rajat ovat sellaisia että asunnon joka mahtuu noihin rajoihin on käytännössä mahdoton saada. 70% asumistukea saavista maksavat vähistä varoistaan osuutta jota asumistuki ei kata. Ja toisin kuin esim. Petteri Orpo luuli ei asumistuki kata sataa prosenttiia asumistuista vaan korkeimmillaankin vain 80% hyväksyttävänä pidettävistä asumiskustannuksista jotka eivät siis ole todellisten markkinahintojen mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yksi asia mistä ei saa puhua on alaikäisten työnteko. kovasti perustellaan sillä että saa työkokemusta mutta samalla se määräaikainen alipalkattu nuori vie paikan työttömältä aikuiselta joka voi tehdä hyvinkin saman työn.
No mutta ei nuori tuossa tilanteessa saa mitään asumistukia. Työttömän aikuisen pitää katsoa peiliin eikä vajota niin alas, että alkaa syyttää LAPSIA omasta työttömyydestään. Itselläni on 17 ja 16v nuoret ja eivät he kenenkään paikkoja vie jos todellinen tarve on. Nuo paikat on sellaista hyllyjen täyttöä kaupoissa tai vähän lattioiden lakaisua. Alipalkka, mutta ei työntekokaan muuta kuin tutustumista ja totuttelua työelämän pelisääntöihin. Ihan naurettavaa, ja jopa röyhkeää, että joku elämässään epäonnistunut "aikuinen" nyt tulee kitisemään, että he vievät työpaikat. Työkokemus on perusteltu ja ihan aiheesta. Ei nuorten kuulu kärsiä elämäntapatyöttömistä jotka nyt keski-iässä päättävätkin, että vois vähän tehdä jotain.
Jaaha ja siellä joku elämäntapaluuseri aikuinen alapeukuttaa, kun lapset vie sun tuet? En tajua miten kehtaatte edes vajota noin alas. Itsellä ollut koko elämä aikaa tulla toimeen, mut ei mikään riitä, niin käydään lasten kimppuun. Tuet on alunperinkin tarkoitettu siihen, että ihminen saa ponnahduslaudan tulevaisuuteen. Ei siihen, että niillä elellään koko elämä. Ne ei ole mitään tuloja vaan tukia ja väliaikainen ratkaisu. Kyllä jotain pitää olla keksittynä, kun ikää alkaa tulla, ei vaan tukia tukia tukia mulle. Ikäraja voisi olla vaikka 30v, kaiken tuen suhteen. Lääkärin toteama sairaus olisi poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta ei nuori tuossa tilanteessa saa mitään asumistukia. Työttömän aikuisen pitää katsoa peiliin eikä vajota niin alas, että alkaa syyttää LAPSIA omasta työttömyydestään. Itselläni on 17 ja 16v nuoret ja eivät he kenenkään paikkoja vie jos todellinen tarve on. Nuo paikat on sellaista hyllyjen täyttöä kaupoissa tai vähän lattioiden lakaisua. Alipalkka, mutta ei työntekokaan muuta kuin tutustumista ja totuttelua työelämän pelisääntöihin. Ihan naurettavaa, ja jopa röyhkeää, että joku elämässään epäonnistunut "aikuinen" nyt tulee kitisemään, että he vievät työpaikat. Työkokemus on perusteltu ja ihan aiheesta. Ei nuorten kuulu kärsiä elämäntapatyöttömistä jotka nyt keski-iässä päättävätkin, että vois vähän tehdä jotain.
Jaaha ja siellä joku elämäntapaluuseri aikuinen alapeukuttaa, kun lapset vie sun tuet? En tajua miten kehtaatte edes vajota noin alas. Itsellä ollut koko elämä aikaa tulla toimeen, mut ei mikään riitä, niin käydään lasten kimppuun. Tuet on alunperinkin tarkoitettu siihen, että ihminen saa ponnahduslaudan tulevaisuuteen. Ei siihen, että niillä elellään koko elämä. Ne ei ole mitään tuloja vaan tukia ja väliaikainen ratkaisu. Kyllä jotain pitää olla keksittynä, kun ikää alkaa tulla, ei vaan tukia tukia tukia mulle. Ikäraja voisi olla vaikka 30v, kaiken tuen suhteen. Lääkärin toteama sairaus olisi poikkeus.
sitten pompshataa mukavasti yli 30 vuotiaiden rikollisuus tilastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään, että 50 prosenttia asumistuista menee vuokraan ja 2/3 vuokralla asuvista saa asumistukea. Tästä voidaan laskea, että 2 miljardin vuotuinen asumistukimeno nostaa koko vuokramarkkinoiden vuokria yhden miljardin, jonka maksaa tämä 1/3 joka ei tukia saa ja lisäksi hänen veroistaan maksetaan myös nämä asumistuet. Jos asumistuesta luovutaan ja se siirrettäisiin nykyisille maksajille veronkevennyksinä, tarkoittaisi tämä, että ostovoima kasvaisi 3 miljardilla, joka vastaa suuruudeltaan noin seitsemää kiky-sopimusta. Yksi miljardi tästä summasta kohdistuisi niihin, ketkä asuvat nyt vuokralla ja maksavat oman asumisensa. Tämä parantaisi vuokralla asuvan pienituloisen työssäkäyvän asemaa ihan valtavasti esim. pääkaupunkiseudulla.
Ai että vuokraloorditko alentaisivat vuokria, jos asumistuki poistettaisiin? 🤪
Ennen pääsi helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle. Tätini oli 45 vuotta eläkkeellä ja oli 80- vuotiaana vielä kova leipomaan.