Hyvä ompelukone
Olen jo pari päivää googlannut ompelukoneita pää pyörällä. Miten ihmeessä osaan noista valita?
Minkä merkin sinä ottaisit/et missään nimessä ottaisi?
Onko automaattinen langanpujotus oikeasti toimiva, vai ikuinen riesa?
Osaatko suositella jotain mallia hintaluokassa 200-400 eur? Tai onko joku malli, mitä ei ainakaan pitäisi ottaa?
Mitä ominaisuuksia ilman, et pärjäisi?
Apua!!
Kommentit (55)
Bernina on paras, on kallis, muuta laadusta kannattaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Kävin googlamassa näitä, mutta olivat 1000-2000eur. Varmasti hyviä koneita, mutta valitettavasti minulle liian kalliita. 😔
Osta joku Songerin tai Husqvarnan perusmalli. Itsellä on 30 vuotta vanha " perus- Singer",joka ei petä.
Nykyaikana kannattaa ajatella, että mitään ei enää valmisteta kunnolla. Koneet suunnitellaan hajoamaan, myös Berninat. Sillä asenteella pääsee pitkälle.
Joku käytetty kone voisi olla ihan hyvä.
Tuossa hintaluokassa koneet on ns. kertakäyttötavaraa eli niitä ei oikein voi huoltaa muovikomponenttien takia. Jos aiot ommella vain verhoja ja lyhentää lahkeensuita, niin merkillä ei ole väliä, halvat Singerit tehdään Kiinassa samassa tehtaassa muiden halpamallien kanssa.
Jos aiot ommella enemmän, osta käytetty kone. Mitä enemmän rautaa, sitä paremmin kestää.
Minulla on PFAFF sekä ompelukone että saumuri. Olleet nyt 3v ja ei valittamista! Yhteensä hinta oli jotain 1300.
Jos on mahdollista suunnata ensi viikonloppuna pääkaupunkiseudulle, niin Espoossa järjestetään kolmipäiväiset Ommel-festarit, sinne kannattaa tulla katselemaan ompelukoneita. On paljon esittelijöitä, pääsee kokeilemaan ja on myös yleensä ollut ihan hyviä tarjouksia näistä.
200-400 luokassa ei ikävä kyllä kannata ompelukonetta ostaa, ikävä tosiasia. Kerää vähän lisää rahaa, 700e alkaa olla jo sellainen millä saa ihan hyvän koneen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on PFAFF sekä ompelukone että saumuri. Olleet nyt 3v ja ei valittamista! Yhteensä hinta oli jotain 1300.
Jos on mahdollista suunnata ensi viikonloppuna pääkaupunkiseudulle, niin Espoossa järjestetään kolmipäiväiset Ommel-festarit, sinne kannattaa tulla katselemaan ompelukoneita. On paljon esittelijöitä, pääsee kokeilemaan ja on myös yleensä ollut ihan hyviä tarjouksia näistä.
Mainitsen vielä että festareilla on myös ompelukonemyyjillä yleensä hyviä osamaksutarjouksia. Mitään parin sadan euron konetta kun ei kannata oikeasti ostaa, siitä tulee vain vihaiseksi...
Halvalla et saa hyvää. Halvat ovat "muovikoneita", jotka hyppivät pöydällä, kun alat ommella pidempää saumaa vähän suuremmalla nopeudella.
Kalliit taas ovat niin kalliita, että hirvittää. Ja niissäkin on susia. Itse haksahdin Pfaffiin, joka oli täysin paska ja jonka kauppias otti pitkin hampain takaisin, kun sanoin, että se ei vaan tee kunnon tikkiä.
Oma koneeni maksoi 600 eur ja siihen olen ollut tyytyväinen.
Harmi, että manuaalisäätöiset koneet ovat jo mahdottomia löytää. Kaikissa on vain näppäimiä ja elektroniikkaa. Tämä tietty sitten hajoaa aikanaan. Tämänkään takia ei kannata omaisuutta sijoittaa ompelukoneeseen, vaan ostaa sitten uusi, kun vanha levahtaa alta.
Mutta vaikeaa on. Itselläni tuli kaksi vikaostosta (jotka onneksi sain palautettua) ennen kuin löysin riittävän hyvin toimivan koneen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yli 50 vuotta vanha äidiltä peritty Bernina ja toimii edelleen.
Tuolla hintaluokalla kannattaa mieluummin ostaa käytetty hyvä Husqvarna tai Bernina kuin uusi halpis.
Ompelukoneet on sellaisia laitteita, että mitä enemmän pistät rahaa sitä paremman saat. Eli mihinkään halpiskoneeseen ei kannata tuhlata rahojaan. Jos on rahaa pistää 400e niin se kannattaa kokonaan käyttää. Muutenkin kannattaa mennä ompelukoneliikkeeseen ja kysyä sieltä suosituksia haluamallesi hintaluokalla, pääset helpoimmalla.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, oma Berninani on yli 30v ja toimii kuin ajatus. Koko perheelle on ommeltu ihan kaikki yli 30 vuotta.
Tosin Bernina on huollatettu noin kolmen vuoden välein.
Ota vankka kalliimpi perusmalli, maksat laadusta, et tarvitse mitään ihmeellisyyksiä. Kunhan on vankka kone, ei mikään heppula. Paras olisi testata jossakin liikkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä nämä nykyiset elektroniikalla varustetut Berninat vakuuta, vaimo osti sellaisen uutena ja hajosi kahdessa vuodessa. Vaihtoi tilalle vanhan mekaanisen koneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, oma Berninani on yli 30v ja toimii kuin ajatus. Koko perheelle on ommeltu ihan kaikki yli 30 vuotta.
Tosin Bernina on huollatettu noin kolmen vuoden välein.
Ja viepä kone paskalle huoltajalle, niin pilalle menee hyväkin kone. Näin omassa kotikaupungissani. Eli koneen ohella hyvän huoltajan löytäminen on kullan arvoista. Minä ostan jatkossa mielummin uuden koneen kuin maksan huollosta enää penniäkään.
Minulla Singer (Simple), olen ollut siihen todella tyytyväinen.
Se on helppokäyttöinen ja on pysynyt hyvänä, vaikka ompelen paljon.
En tarvitse automaattista langanpujotusta yms. erikoisominaisuuksia, joten edullinen malli sopii minulle. Kun ostaa ompelukonetta, kannattaa miettiä millaisia asioita aikoo ommella yms.
Osta käytetty Pfaff ompelukoneliikkeestä. Ostin käytetyn koneen ja monta vuotta olen sillä pärjännyt.
Älä vain osta halppis singeriä tai Lidlin ompelukonelankoja. Molempiin menee hermo.
Sen nimi on Vaemo