Pyöreät syntymäpäivät vs puolitutun häät, joihin tulee kutsu viime tipassa
Ollaan järjestämässä kesällä pyöreät syntymäpäiväjuhlat läheisille perheille. Luvassa o hyvää ruokaa, musiikkia, hyvää juomaa, seurustelua. Kutsut onnlaitettu jo kuukausia sitten, ja tulijat ilmoittautuneet.
Yht äkkiä yksi hyväksi luultu tuttavaperhe peruu, ja ilmoittavatkin, että heiltä tuleekin koko perheen sijasta vain 1 henkilö, ehkä, jos saavat jotain muita menojaan vielä järjesteltyä. Joku puolituttu on päättänyt järjestää häät samana päivänä, ja on viime tipassa toimittanut kutsun. Olivat siinä silmänräpäyksessä perumassa meidän juhlia.
Ovatko läheisen kaveriperheen 40 tai 50-vuotisjuhlat jotenkin vähempiarvoinen juhla, kuin puolitutun häät?
Itselle opetettu, että sinne mennään minne on ehditty ilmoittautua. On epähienoa ja epäkohteliasta, että aletaan ensin ilmoittautumaan ja sitten perumaan.
Meidän syntymäpäivien aikaan ainakin yksi läheinen ilmoitti jo aikaa sitten, että heillä on samaan aikaan häät, ei puolitutun vaan läheisen, ja olivat jo ilmoittautuneet sinne. Tämä on aivan selvä, he menevät tietenkin häihin koska olivat sen jo sopineet.
Tuntuu ettei käytöstapoja ole jäljellä pientä ripaustakaan. Tuntuu että perheen isäntä vain haluaa keksiä syyn jäädä pois juhlistamme Ei siinä mitään, mutta on tosi kuormittavaa näin järjestäjänä selvitellä näitä juupas-eipäs-perheitä. Ei mikään käytöstapa enää päde. Sinne mennään, josta on saatavissa eniten hyötyä itselle, sellainen fiilis on tullut
Onko Teillä kokemuksia vastaavasta?
Kommentit (66)
Mä menin häihin kun kaksi ystävää juhli toinen 40 v ja toinen siis häät.
Minulle syntymäpäivät on tärkeitä vasta kun ihminen on ns ehtoopuolella, ei niinkään vielä viiskymppiset. Ja häissä edelle menee kirkot ja niiden tunnelmat.
Kyllä itse ymmärtäisin, jos häät menevät edelle. Miten osaat luokitella kyseisen hääparin kaveriesi puolitutuiksi?
Eiköhän se ole kutsutun asia päättää, mikä on juhlien tärkeysjärjestys. Jos juhliisi on aikaa vielä viikkoja, tuskinpa osallistumisen peruminen aiheuttaa merkittäviä ylimääräisiä kustannuksia. Olisi eri asia, jos juhlat olisivat aivan lähipäivinä ja taloudellisesti merkittävä osa valmisteluista on ehditty tehdä.
Mistä edes tiedät, että kyse on "puolitutusta"? Tuskinpa kovin monia edes kutsutaan puolitutun juhliin ja vaikka kutsuttaisiin, harva menee pelkän puolitutun juhlaan, jos on jo ehtinyt ilmoittautua johonkin muualle aiemmin. Kenties kyseinen henkilö on puolituttu vain sinulle läheisimmälle kutsutun perheen jäsenelle ja perheen toiselle aikuiselle vaikkapa paras ystävä? En minäkään tunne kovin hyvin puolisoni parhaita ystäviä.
Vaikka on hyvä periaate pitää kiinni luvatusta, tilanne voi muuttua. Ketään ei oikein voi pakottaa osallistumaan juhliin vastentahtoisesti, joten juhlien järjestäjän pitää varautua siihen, että osa ilmoittautuneista muuttaa mieltää ja ilmoittaa, ettei tulekaan tai vielä pahempaa, jättää tulematta kertomatta asiasta.
Sinunkin tapauksessasi kutsutut ovat yrittäneet löytää kompromissin eli perheen jakamisen eri juhliin. Minä olisin iloinen, että kutsumasi perhe yrittää järjestää asiat niin, että edes joku heistä pääsee juhlaasi.
Minullakin on elokuussa 40v johon jo varaukset on tehty. Läheinen ystävätär ilmoitti vain sivulauseessa että heidän Jorma ei tulekaan juhliin vaan menee muualle😵💫 Oi aikoja, Oi tapoja
Mun mielestä 40- tai 50-vuotissynttärit on vähän omituinen konsepti... Miksi niitä pitää juhlia? 80-, 85-, 90- ja siitä eteenpäin sitten vaikka vuosittain on ihan eri asia. Kyllä häät minullakin menisi edelle.
Ihan oikeasti. Vertaat häitä ja jotain 40-50-v. juhlia?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä 40- tai 50-vuotissynttärit on vähän omituinen konsepti... Miksi niitä pitää juhlia? 80-, 85-, 90- ja siitä eteenpäin sitten vaikka vuosittain on ihan eri asia. Kyllä häät minullakin menisi edelle.
Minun mielestäni 30-, 40- ja 50 -vuotissynttärit ovat lähinnä rennot juhlat, joissa tavataan "pitkästä aikaa" ystäviä ja sukulaisia, ja halutaan tarjota hyvää ruokaa ja juomaa. Viinat vaan paranee, mitä enemmän ikää ja varallisuutta tulee lisää.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on elokuussa 40v johon jo varaukset on tehty. Läheinen ystävätär ilmoitti vain sivulauseessa että heidän Jorma ei tulekaan juhliin vaan menee muualle😵💫 Oi aikoja, Oi tapoja
Ja otat tuosta itseesi? Mikä ihmisiä vaivaa nykyjään?
Kyllä häät on mun mielestä tärkeämpi juhla kuin synttärit, vaikka juhlittaisiinkin pyöreitä.
Minä mene mieluummin syntymäpäiville koska ne on aidommat. Vanhimpia vihittäviä lukuunottamatta häät on ensimmäinen askel ehkä likaisellekin erolle.
Jotkut 40-vuotisjuhlat ovat p#rseestä, verrattuna häihin.
Ilman muuta itsekin menisin häihin enkä nelikymppisille.
Ja sitäpaitsi jos juhlat ovat samaalla paikkakunnalla, molmpiin juhliin ehtii mainiosti.
Ja vaikka kauemmaksi, jos on auto käytössä.
Kuka viitsii edes syntymäpäiväksi kutsua jotain nelikymppisiä.
Eri asia on kokonaan 50-60-70 vuotisjuhlat.
Häitä voi tulla useammatkin, samalle ihmiselle, pyöreitä täyttää sen kerran. Itse arvostan synttäreitä enemmän, samoin hautajaisia, ne ovat taatusti vain kerran.
Mun mielestäni kaveriperhe teki kyllä ihan kivasti eli osa perheestä tulee yhä juhliisi, osa menee häihin. Itse lähtökohtaisesti ajattelen, että häät ovat tärkeämpi juhla kuin syntymäpäivät, mutta tietenkin sitä tulisi arvioida juhlasankarin läheisyyden perusteella. Ehkä tuo kaveriperhe onkin hääpariskunnan kanssa läheisempi kuin sinä ajattelet?
Kyllähän se katkeruutta aiheuttaa kun huomaa että ei olekkaan kaikille se kaikkein tärkein. Ja lisäksi syntymäpäivät on joka vuosi ja häät ei ole kun parin kolmen vuoden välein
Itse kertoivat naureskellen että jonkun puolitutun häät kyseessä
Niin te olettekin niitä puolituttuja vaikka muuta oletit. Varmasti kova paikka, mutta nytpä tiedät asemasi.
Tottakai menisimme koko perhe läheisen ystäväni juhliin. Menisimme sinne, minne ilmoittauduttu ensin ja jonne kutsut jo annettu.
Törkeää käytöstä heiltä.
Tottakai läheisen kaverin juhla on tärkeämpi kuin puolitutun häät. Jotkut kutsuvat häihin paljon porukkaa näyttääkseen.
Tottakai sinne mennään minne on jo ilmoittauduttu. Vain sairaustapaukset on erikseen.
Tulee sama mieleen että tätä perhettä ei kiinnosta teidän juhlat, vaan hakevat häistä esim etua työelämässä tai muuta ryyppyreissua jossa saavat olla rauhassa.
Älkää tekään muistako jatkossa heitä. Menkää puolestanne sellaisten juhliin jotka pitävät lupauksensa ja tulevat koko perheen kanssa.