G: Mistä saitte itsekuria laihduttaa 30kg? Kertokaa vinkkejä
Kommentit (7)
Syöpäriski pelotti toimintaan, kaiken lisäksi olo on parempi hoikempana, sitä vain jaksaa paremmin. Päivä kerrallaan ja jos tulee takapakkia niin uutta yritystä kehiin. Itse jouduin luopumaan monista suosikkiruoista pysyvästi ja oppia tykkäämään kevyemmistä ruoista. Nyt on lähtenyt noin 25kg ja vielä on matkaa tavoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Syöpäriski pelotti toimintaan, kaiken lisäksi olo on parempi hoikempana, sitä vain jaksaa paremmin. Päivä kerrallaan ja jos tulee takapakkia niin uutta yritystä kehiin. Itse jouduin luopumaan monista suosikkiruoista pysyvästi ja oppia tykkäämään kevyemmistä ruoista. Nyt on lähtenyt noin 25kg ja vielä on matkaa tavoitteeseen.
Mitä söit?
Karppaus on hyvä jos tarve pudottaa noin paljon, itse pääsin eroon 20kg raskauden jälkeen helposti tuolla tavalla. Vuoden aikana. Muuten laihdutus on vaatinut aina hirveää pakottamista ja loppunut aika lyhyeen.
Minulle ongelmana se, että tuon jälkeen pitäisi jotenkin päästä normaaliin ruokavalioon missä paino pysyy samassa. Aloin liikkua vähän enemmän ja maittaa syömiset ylös appiin ja lisäsin varovasti hiilarit noin 100g päivässä mikä vielä ihan ok mutta saa syödä leipää, riisiä, banaania tms. eikä ole niin rajoittava. Tämä kombinaatio ollut itselleni paras
-50kg kahdessa vuodessa.
Meni vuosia ennen kuin sain aikaiseksi laihduttaa.
Lopullinen motivaatio oli, kun en töissä jaksanut kulkea portaita hengästymättä ja yskiessä kärsin inkontinenssista. Alle 40-vuotiaana.
Nyt, seitsemän vuotta myöhemmin, kolme kiloa on tullut takaisin, pitäisi niiden kanssa tehdä jotain.
Selaa vanhoja kirjoituksia aihesta tällä.Ollut jo pilvin pimein kuukausia. Laihduttaminen lihoittaa!Jätä sokeri pois, hilihapoliset juomat. Ne laajentaa vain vatsalaukua ja mahtu enemän ruokaa. Jotta oppisit ruoka rytmin ja kellon mukan syömisen.Lopun elämä ja noudatasitä : Hakun netti sairaalan ruoka ajat. Katso sitä ja kelon ajat. noudata sitä ,Koti ruokaa.Jos et tiedä mitä se on? Siltä sivulta löytty 1-2 vikkon ravinto kellon mukaan päivässä.Ei pitäisi olla vaikeaa.Aamiainen.lounas.välipala. päivälinen ,iltapala. muu aika et lapaa suuhusi mitään. Ota käytön edes hyöty liikunta. Laihdut varmasti hitaasti mutta ilman diettiä!Ikuinen laihdutaja ja takaisin ylipaino saaja. Opeteli ruoka rytmin ja kelon mukan syömisen. Kolmessa vuodessa laihtui 30 kg.läskit ei tullut takasin kun elää ruokarytmillä ja kellon mukaan syö, Sama asia meni viisivutta naisella kun 40kg ylipaino lähti sama systemi. Läskit ei takasin tuleet kun noudattaa myös kellon mukaan syömien ja siis ruokarytmi.Laihtuessa kävelevät minimi askelmitaria seuraten minimi 12 000 askelta per päivän aikan. Käytäen hyödyksi urheilupuistojen ilmaisia kuntolaiteita. Siellä ohjet,joten tumpelokin oppi laiteiden käytön.Ovat muuttunet mukaviksi ihmisiki sosaalisiksi ja pois on heistä ilkeys, kateus ,katkerus,kun läskit pois.
Vaihda sana 'itsekuri' sanaan 'motivaatio' niin urakka tuntuu heti jo vähän vähemmän ankealta.
Mulla motivaationa toimi alussa valitettavasti ihan puhdas itseinho. En voinut enää sietää peilikuvaani, en halunnut olla kuvattavana, en halunnut lähteä kotoa ellei ollut pakko, inhosin kaikkia vaatteita mitä oli tarjolla mun kokoiselle, jne. Ensimmäiset n. 15-20 kg meni inhon voimin, ja sen jälkeen muutos ulkonäössä ja olossa innosti jatkamaan. Aloin ajatella laihdutusta vähemmän negatiivisuuden kautta.
30 kg pudotuksen jälkeen motivaation säilyttäminen alkoi olla vaikeampaa, koska ei ollut enää niin pakottavaa tarvetta laihtua. Tässä vaiheessa otin lisätavoitteeksi kiinnittää entistä enemmän huomiota ruoan laatuun, makuun ja monipuolisuuteen. Ruoanlaitosta tuli ihan mukava laihdutusta ja hyvinvointia tukeva harrastus.
Reilun 40 kg jälkeen ja normaalipainon raja saavutettuna, painon pudottaminen tuntuu jo todella tylsältä ja hitaalta alkuun verrattuna, joten yritän pitää homman mielenkiintoisena liikunnan avulla. Rapakuntoisena muutokset kestävyydessä ja voimassa huomaa nopeasti, mikä taas antaa hyvän motivaatiobuustin.
Tavoitepaino häämöttää ja haluaisin aloittaa ompeluharrastuksen. En viitsi ommella vaatteita itselleni kunnes olen tyytyväinen kokooni, joten tämän tavoitteen avulla yritän jaksaa loppurutistuksen.
Matkan varrella motivaatio on välillä ollut täysin hukassa ja on tullut ihan kunnolla takapakkiakin. Silloin pitää vaan tehdä muutoksia joilla homman saa tuntumaan taas mielenkiintoiselta ja tuoreelta. Urakka olisi tuntunut liian raskaalta ja olisin varmasti luovuttanut jos olisin yrittänyt tehdä kaiken heti alusta asti oikein ja täydellisesti. On siis ihan ok keskittyä parantamaan yhtä osa-aluetta kerrallaan.
Karppaamalla.
-32 kg.