Ihme vanhempia uimahallissa.
Tuovat sinne huudattamaan lapsiaan niin, että käytävät raikuvat, eivätkä puutu siihen mitenkään. Ei ennen ollut näin. Jos lapsi alkoi kiljua kurkku suorana eikä lapsen rauhoittelu onnistunut, niin vanhempi lähti hyvin pian lapsensa kanssa pois koko uimahallista.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus vanhempaansa läpsivä jälkikasvua. Tapahtui viime keväänä. Noin 7-8-vuotias tyttö alkoi yhtäkkiä läpsiä isäänsä. Isän reaktio: sitä ei ollut. Meillä ei olisi tullut kuuloonkaan tuollainen käyttäytyminen.
Koskaan, koskaan ei saa antaa lapsen lyödä aikuista! Se on paha merkki auktoriteetin menetyksestä. Jos lapsi lyö vanhempaansa, ollaan isojen kasvatusongelmien äärellä ennemmin tai myöhemmin. T: ammattikasvattaja
Ei lapsen saisi koskaan antaa lyödä myöskään toista lasta, mutta tätä jostain syystä katsellaan hymistellen vierestä. Lapsi hakee lyömisellä nimenomaan reaktiota, hän halveksii hymistelevää vanhempaansa. Ei siinä mitkään lässytykset auta. Vanhempaansa lyövä lapsi todennäköisesti lyö muita lapsiakin. Hänelle on vain ylpeänä hymistelty voi kun meidän aaron-annabella on niin taiteellinen ja sitten kun hän lyö vanhempaansa hän ei voi käsittää, mikä siinä on niin kauheaa, lyöhän hän naurunremakan saattelemana myös pikkusiskoa ja naapurin Pekkaa päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin 7v kirkuu täysillä tunninkin, kunnes ääni lähtee, ellei saa mitä haluaa tai jos joku asia ärsyttää häntä. Saattaa kerrostalossa huutaa suoraa huutoa klo 06-23 välillä ihan mihin aikaan tahansa. Olen miettinyt että missä iässä tuosta sitten pääsee yli jos hermonsa menettäneelle lapselle ei koskaan sanota että nyt hiljaa, muutkin ihmiset on otettava huomioon?
En osaa sanoa erityislasten kanssa olemisesta mitään joten heidän arkeaan ja vanhempien taakkaa en kommentoi, mutta itse olen lähtenyt omieni (nyt 7-16v) kanssa useasta paikasta pois kun lapsi on alkanut raivota, jokaisen paikan (kauppa, uimahalli, sisäleikkipuisto, bussi) osalta kukin lapsi on oppinut kerrasta. Toinen lapsi meni täysin hämmennyksiin kun nousimme bussista pois 2 km ennen kotia rankkasateeseen. Sanoin että emme voi matkustaa jos joku meistä huutaa tällä tavalla, ymmärrän että suututtaa mutta kenenkään muun ei tarvitse kuunnella tällaista.
Eri lapsi on vuosien aikana flipannut eri paikoissa mutta jokainen joka jossain alkoi raivota ja kiukutella aivan pikkulapsi-iän jälkeen tosiaan käsitti tämän kun en uhkaillu lähtemisellä vaan oikeasti lähdin. Lapseni saattavat olla keskivertoa helpompia tässä asiassa, mutta jos jossain menisi aina riehumiseksi, sinne ei sitten todellakaan olisi enää menty. En osaa edes kuvitella että kukaan heistä 4v iässä enää olisi alkanut jossain julkisessa paikassa sekoilla niin että se olisi häirinnyt muita muutamaa minuuttia pidempään. Satunnaisia lyhyitä tilanteita toki tullut mutta jos puhutaan sellaisesta jatkuvasta päättämästä huutamisesta ja vastaanpanemisesta - minusta niitä pitää mennä tekemään muualle.
Yhden kerran pois lähteminen toimi jokaisessa paikassa. Lapset oli tuolloin alle 3v ja seuraavilla kerroilla isommat jo sanoi pienelle että äiti sitten oikeasti vie meidät heti pois jos jatkat huutamista. Olivat oikeassa. Kerron miten toimin jos ei kyetä rauhoittumaan, en menetä itse hermojani melkein mistään joten olen vain sitten tyynesti vienyt heidät pois. Jos joku ei pysty olemaan, ei pysty, ja sitten lähdetään kotiin.
Maailma ei ole lasten opettelupaikka kuin tietyssä määrin. Asiat on pakko oppia ja sillä hommalla ei voi häiritä muita määrättömästi.
Hallelujaa ja aamen tälle!!
Ymmärrän että lastakin välillä ketuttaa mutta en ymmärrä ettei siihen puututa mitenkään silloin kun käyttäydytään niin kuin ei aikuisenakaan sovi käyttäytyä ainakaan julkisilla paikoilla.
Kyllä minulla oli usein kaikenlaisia kepposia mielessäni, kun olin lapsi ja teini, mutta vähintään 95 % niistä jäi toteuttamatta, koska isälläni oli huutaessaan niin paha ääni. Ei sitä oikein viitsinyt eikä jaksanut kuunnella. Läksytys saattoi kestää parikin tuntia, kuten kävi kerran, kun lintsasin lukion äidinkielen tunneilta (sietämätön nainen!). En arvannut, että opettaja soittaisi kotiin, kun olin jo kuitenkin täyttänyt 18.
Kannattaa käyttää vain sellaisia rangaistuksia, jotka oikeasti toteuttaa. Muuten lapsi lopulta oppii, että ei sitä rangaistusta tarvitse pelätä, kun ei sitä toteuteta.