Minun ensimmäinen synnytys, toista ei tullut
Kotona alkoivat supistelut. En osannut erottaa välejä joita laskisi. Tulivat niin epäsäännöllisesti ja ryppäinä.
Sairaalaan lähdettiin kun en kestänyt enää (supistuksia 4h kotona).
Makasin siellä jossain synnyttämään tulevien odottelutilassa sängyssä. Itkin ja vaikeroin jatkuvaa kipua (3,5h).
Hoitaja kävi kyllästyneenä sanomassa että supistaessa koita hengittää vaan puhaltaen, valittaminen ei auta. Ja että tässä menee vielä tunteja, ensisynnyttäjä kun olen.
Sanoi sitten että katsotaan nyt sitten mikä on tilanne.
Kohdunsuu oli täysin auki.
Oho, sanoi vaan ja sanoi että huuhtelun aika.
Kävi hakemassa peräruiskeen, pisti sen ja käski odottaa hetken. En osannut kyseenalaistaa tätä, makasinhan kovissa kivuissa sängyllä.
Muutaman minuutin kuluttua tuli tunne että pakko mennä. Pieni vessa oli hoitajien pöydän vieressä. Siinä sitten istui kaksi hoitajaa ja minä ohuen oven takana perä raikaen räjäytin pönttöön kaiken. Tämä oli se hetki jolloin häveliäisyyden rippeetkin menivät.
Jouduin kävelemään synnytyssaliin vaikka tuskin pystyssä pysyin kivuiltani.
Kätilö sanoi, kohtahan tuo syntyy, ei tässä kipulääkitystä enää ehdi.
Oksitosiiniä lisättiin ja lisättiin. Supistukset olivat jatkuvia, ilman taukoja.
Lääkäri kutsuttiin, josko sittenkin kohdunkaulan puudutusta. Lääkäri tuli, katsoi ja totesi ettei pysty enää laittamaan.
Lisää oksitosiinia. Nyt se kyllä saa luvan syntyä.
Toinen kätilö tulee painamaan vatsasta kun ponnistan. Jatkuva kipu nousee järjettömäksi.
Vauva syntyy (salissa yli4h).
Kätilö huolehtii vauvasta ja minä makaan liikkumatta. Vauva tuodaan syliini ja saan syötävää jota en pysty tosin syömään. Hetken kuluttua kätilö pyytää menemään suihkuun ja noustessa sängystä pyörryn lattialle. Herään sängystä kun kätilö ja opiskelija herättelevät. Vuosin ilmeisesti todella paljon verta.
Kätilö pesee minut sängyssä ja aloittaa tikkaamisen. En tunne mitään.
Osastolle päästessä nukahdan ja vauva viedään hoitajien huomaan.
Kuusi vuotta synnytyksestä. Edelleenkin ajatus uudelleen synnyttämään joutumisesta hirvittää. Pyörällä en voi enää ajaa, välilihan leikkausarven kohta kipeytyy. Seksi sai jäädä. Sisäosan tikkaus veti ihoa vinoon niin että on kireä ja pienikin hankaus ärsyttää ihon.
Kommentit (83)
Missä maassa synnytit, ei Suomessa anneta enää rutiinimaisesti peräruiskeita
Supistukset jatkuvia ja annetaan lisää oksitoniinia?
Mitä sitten että parittelu jäi? Roolisi on nyt olla tärkeimmän eli uusimman sukupolven tarpeiden tyydyttäjä kunnes luonto korjaa lopullisesti pois. Luonto on raaka mutta niin se on tarkoitettukin.
Sen sijaan jalostaminen niin pitkälle ettei pysty enää avustamatta synnyttämään ei ole luonnollista.
Kuulostaa vähän väritetyltä tarinalta.. Sektion saa, jos haluaa. Ei ketään pakoteta Suomessa synnyttämään.
Olen todella pahoillani sun puolesta. Tapasitko kätilöitä vielä synnytyksen jälkeen, kävittekö synnytystä läpi?
Kaksi lasta alakautta synnyttäneenä tiedän, että kätilöitä on moneen junaan.
Toinen synnytys voi todella olla voimaannuttava ja paikat saattaa tulla jopa parempaan kuntoon. Minulle kävi näin, vaikka synnytysten välillä oli kymmenen vuotta. Tästä toisesta palauduin tosi hyvin ja olen nyt paremmassa kunnossa kuin olin ensimmäisen jälkeen, vaikka en olisi ikinä uskonut :).
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä on liikaa.
Eli porsiminen ei ole tarpeeksi vaikeaa.
Just näiden juttujen vuoksi oon hankkinut kaikki kolme lastani sektiolla.
1:22 kirjaus synnärille, 2:00 vauva pihalla. Kivunlievityksenä pelkkä ilokaasu. Välilihan leikkaus, imukuppiavustus. Ensisynnytys.
Ei enää ikinä uudestaan. Lapsiluku jää yhteen.
Olen pahoillani että kokemus oli niin ikävä. Tällaisten takia en enää aio synnyttää sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani että kokemus oli niin ikävä. Tällaisten takia en enää aio synnyttää sairaalassa.
No missäs sitten?
Vierailija kirjoitti:
Just näiden juttujen vuoksi oon hankkinut kaikki kolme lastani sektiolla.
Ne jotka alapeukuttaa tätä on just näitä revenneitä, kropat pilalla ja pissat lirahtaa housuun. Olisitte tekin vaan vaatineet sektion.
Vapaa synnytys-meiningillä voi synnytellä omien mieltymysten mukaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Eikö jokin aika sitten ollut juttua, että toinen synnytys voisi olla voimaannuttava ja vähän kuin parantaa traumat? Missä synnytit?
Joo mulla kävi näin. Oli imukuppisynnytys ja kesti myös useamman tunnin. Mutta ihmettelen AP:n kohdalla tuota peräruisketta ja suihkuun patistelua. Peräruiskeen olisi voinut antaa aikaisemmin, kun ehkä vielä olit kunnossa (jää vaikutelma, että kätilö vaan halusi itse säästyä paskan siivoamiselta). Ja pakkoko sitä äitiä on vasta synnyttäneenä patistaa suihkuun? Kyllä taas niin venäläistä meininkiä Suomen sairaaloissa että. Liukuhihnalta vaan kakara ulos vaginasta ja menoks.
Minusta tuossa on tehty väärin, että annettu peräruiske kun olet täysin auki. Olen minäkin sen saanut, mutta yksi oli käynnistetty synnytys ja toisessa olin vain 3 senttiä auki. Kummatkin oli kyllä kamalia kokemuksia, varsinkin kun samalla supisti.
Itse menin kerran viime hetkillä sairaalaan kun oltiin niin painotettu, että tule vasta kun et pysty olemaan enää kotona.
Näin tein, olin neljä tuntia supistuksissa kotona ja sairaalassa olin lähes auki. Ehdin kuitenkin saamaan ilokaasua ja spinaalin.
Minulla kävi kaikenlaista synnytyksessä mm. vauva jäi hartioistaan kiinni, mutta kuitenkaan välilihaa ei leikattu, enkä myöskään revennyt.
Muistan kyllä miten vaikeaa oli käydä suihkussa se vaati kyllä kaikki loputkin voimat ja aika paljon sisua. Olin nimittäin ponnistanut pää punaisena vauvaa, joka ei mahdu ulos. Ja olin myös valvonut koko yön.
Mielestäni pitäisi kyllä heti tarkistaa miten pitkällä synnytys on kun on saapunut sairaalaan. Erittäin ikävää, että kokemuksesi oli noin negatiivinen. Et tehnyt itse mitään väärää, vaan henkilökunta teki huonoja päätöksiä.
Monta tuttua elementtiä oli omastanikin.
Toinen tuli kuitenkin, ja sen kanssa meni kaikki täydellisesti.
En edes harkinnut sektiota, sillä viimeiseksihän nyt olisin vuodepotilaaksi halunnut tuollaisten hirviökätilöiden käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liukuhihnalta vaan kakara ulos vaginasta ja menoks.
Suomessakaan ei ole ikinä ennen ollut näin paljon ihmisiä. Synnytyssairaalat ovat täynnä, lisää populaa tulee koko ajan ja edellisten emättimet on tyhjennettävä ennen kuin heitä voi patistaa tiehensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessakaan ei ole ikinä ennen ollut näin paljon ihmisiä. Synnytyssairaalat ovat täynnä, lisää populaa tulee koko ajan ja edellisten emättimet on tyhjennettävä ennen kuin heitä voi patistaa tiehensä.
Emättimessäkö se vauva on 9 kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emättimessäkö se vauva on 9 kk?
Sairaalassako tiineysaika lorvitaan?
Eikö jokin aika sitten ollut juttua, että toinen synnytys voisi olla voimaannuttava ja vähän kuin parantaa traumat? Missä synnytit?