Jos vauva syntyy jotenkin sairaana
Siis jos vauva joutuu olemaan jonkin sairauden/mahdollisen sairauden tutkimisen takia sairaalassa syntymän jälkeen pari viikkoa niin onko äiti siellä myös sen koko ajan, vai lähetetäänkö äiti kotiin muutaman päivän päästä? Mietin ihan vaan imetyksen takia, että eihän siitä mitään tule jos ei ole itse koko ajan siinä lähistöllä?
Meille tulossa tutkimuksia vauvalle syntymän jälkeen ja sairaala-aikaa 1-2vkoa vaikka kaikki olisi suht hyvinkin. Olenko minä siellä myös koko sen ajan?
Kommentit (14)
Saat varman tiedon ja mielenrauhan, eikä tarvitse sitä asiaa vatvoa kun olet varmasti muutenkin huolissasi. Parempi fiilis mennä synytämäänkin kun tiedät mitä on odotettavissa. Ja pystyt tekemään käytännön järjestelyt, jos tarvis.
Nim. saman kokenut. itse sain olla sairaalassa koko ajan kun meidän visiitti jäikin vain viiteen päivään!
Ainakin esikoinen aikoinaan söi yölläkin, joten pitääkö sinne reissata pari kertaa yössäkin?
Sori jos on typeriä kysymyksiä, mutta mietityttää, että miten käytännössä kaikki tapahtuu.
ap
Vierailija:
Ainakin esikoinen aikoinaan söi yölläkin, joten pitääkö sinne reissata pari kertaa yössäkin?
Sori jos on typeriä kysymyksiä, mutta mietityttää, että miten käytännössä kaikki tapahtuu.ap
Sairaala oli muuten tosi avulias (NKL / Lastenklinikka, HKI) ja todella mielellään opasti ennen synnytystä mitä tulee tapahtumaan (tai siis mikä oli todennäköisintä). Soita sinne ihmeessä, ap! Ja pidän peukkuja, että kaikki olisikin paremmin kuin odotatte!
Täytyy tosiaan ensi kontrollissa kysyä enemmän että mitä on odotettavissa.
Ajatuskin siitä, että vauva pitää jättää osastolla yksinään tuntuu nyt ihan hirveältä, mutta jos on pakko niin on pakko. Imetyksen onnistuminen kyllä silloin epäilyttää, jos ei vauva pääse itse imemään niin usein. Esikoisen kanssa aikoinaan pumppaaminen oli aika työlästä ja tehotonta. Mutta kai tuo jollain järjestyy.
ap
Meillä syntyi pari vuotta sitten Espoon Jorvissa poikavauva, joka joutui jäämään lastenosastolla vajaaksi kolmeksi viikoksi.
Olin itse sairaalassa synnytyksen jälkeen 3 yötä. Vauva oli siis lastenosastolla, ei kanssani vuodeosastolla. Vietin päivät vauvan luona, öisin en käynyt. (Jorvissa on aika pitkä vaellus maanalaisia käytäviä pitkin lastenosastolle..)
Kun pääsin itse kotiin, kävin joka päivä kahdesti vauvan luona. Yleensä lähdin siinä aamusella kahdeksan aikoihin ja tulin taas kotiin puoliltapäivin. Iltapäivällä sitten taas uudestaan Jorviin muutamaksi tunniksi. (Meillä on useampia lapsia, joten heidän vuokseen en voinut koko aikaa viettää vauvan luona. Onneksi tuolloin oli kesäloma-aika ja mies oli lomalla!!!)
Sairaalassa ollessani imetin vauvaa ja kotona ollessani lypsin maitoa vauvalla noin parin tunnin välein. Parina ekana yönä heräsin jopa yöllä lypsämään, mutta en sitten jaksanut muina öinä... Mulla oli kuitenkin maidontulo ollut runsasta aiemmissakin imetyksissä, joten ajattelin, että ei tarvi yöllä lypsää.
Kotona lypsetyn maidon vein aina sairaalaan mennessäni. Siellä oli " keittiöhuone" , jossa oli jääkaappi ja siellä varattu hylly meidän vauvan maidoille. Sairaalasta sai tuttipullot, joihin lypsää. Oma maito riitti hyvin, vain ekoina öinä olivat antaneet luovutettua äidinmaitoa meidän pojalle. Maitoa itse asiassa oli vähän liikaakin omasta takaa. Kun vauva pääsi pois sairaalasta, saimme mukaamme melkein 10 pulloa pakkaseen laitettua mun maitoani... Sen lisäksi kotona huomasi, että maitoa oli liikaa, olin lypsänyt enemmän kuin vauva tarvitsi ja tilanteen tasaantuminen kesti jonkin aikaa.
Meillä sairaala ei todellakaan ole lähellä kotia, vaan erittäin kaukana ja nyt synnytyksen lähestyessä on alkanut tietenkin enemmän ja enemmän miettimään että miten kaikki käytännössä oikein tapahtuu.
ap
Itse olen aina ollut lapsen kanssa osastolla, kun on sinne joutunut (3kk-1,5v.).
Jorvin lastenosastolla oli käytettävissä sähköiset lypsyvehkeet. Niitäkin tuli käytettyä, koska vauva ei välttämättä huolinut rintaa tai oli juuri syönyt, kun itse saavuin paikalle täysien rintojeni kanssa!
Jorvissa näkyi joissain huoneissa (joissa oli vain yksi vauva, meidän vauva oli " kahden vauvan" huoneessa) olevan sänky äitiä varten. Käsittääkseni äidit eivät kuitenkaan yöpyneet sängyissä vaan ne oli tarkoitettu lepäämistä varten.
Lastenosastolla oli tosi mukava henkilökunta! Kaikki hoitajat olivat erittäin ystävällisiä ja kivoja.
Erikoista oli tavallaan se, että imettävät äidit, joiden lapset olivat osastolla saivat käydä ilmaiseksi syömässä Jorvin henkilöstöravintolassa! Sitä etua käytinkin päivittäin...
Ja huoneessa on ollut muitakin lapsia ja äitejä (paitsi infektio-osastolla).
Minut laitettiin kotiin 3 vuorokauden kuluttua. Itse olin sen 3 vuorokautta synnyttäneiden osastolla. Päivät vietin vauvan kanssa lastenosastolla, öisin sinne ei saanut mennä kuin hätä tapauksessa. Kun pääsin itse kotiin sairaalasta lypsin maitoa vauvalle iltaisin ennen kotiin lähtöä yötä varten. hoitajat sitten ruokkivat vauvan. Päivällä tietenkin imetin.
Vastasyntynyttä vauvaakaan ei saa olla koko aikaa hoitamassa. Pari kertaa päivässä voi käydä.
mukana lasteni sairastaessa.
Esikoiseni joutui Jorvin osastolle L2 hänen ollessa 2vkon ikäinen.
Sain olla koko ajan hänen luonaan, yöt hän nukkui lastenhuoneessa ja minulla oli onni yöpyä ns. vanhempien huoneessa, kun kukaan muu ei sitä huonetta yöaikaan tarvinnut. Hoitaja kävi yöllä herättelemässä, kun vauvaa piti imettää.
Kuopukseni joutui Jorvin osastolle L3 (infektio-osasto) hänen ollessa 3vkon ikäinen. Sielläkin olin koko ajan läsnä. Yöt poika nukkui omassa sängyssään ja minä patjalla lattialla sängyn vieressä.
Olen todella kiitollinen Jorvin sairaalalle näistä järjestelyistä.
En olisi pystynyt pitämään itseäni kasassa, jollen olisi saanut olla lasteni luona heidän sairastaessaan. Huoli olisi uuvuttanut minut.
Jorvi on loistava paikka (myös synnyttää)!!!!
Joissakin sairaaloissa on myös jonkinlaisia asuntoja vanhemmille, joihin voi jäädä " vuokralle" , jos asuu kauempana, siis osastolle ei äiti jää niin pitkäksi aikaa. Itse asun niin lähellä sairaalaa, että kävin kaksi viikkoa vauvaa imettämässä vastasyntyneitten osastolla.