"Ei alle 12vuotiaita yksin hissiin, Ei vessojen vetämistä öisin".. mistä ihmeestä tulivat nuo 70 ja 80-lukujen oudot kerrostalo-säännöt?
Kommentit (65)
Itse luulen tuon hissisäännön olevan vain vastuun vapautuslauseke hissin valmistajalta, jotta eivät joudu vastuuseen, jos joku idiootti muksu tunkee sormensa hissin rakoon yms.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin sairaalassa töissä, niin todellakin kävin suihkussa töitten jälkeen. Vaikka olisi ollut yli klo 22. Siellä kun saattoi saada päällensä vaikka ja mitä, joten eipä jonkun nillittäjän mielipiteet paljoa kiinnostaneet.
Itse kävin pukuhuoneen suihkussa. Ennen omien vaatteiden pukemista. En olisi halunnut tulla kotiin asti sairaalan pöpöjä kantaen.
Hissi sääntö on vika tilanteita varten. Ei oleteta että alle 11v pystyy handlaamaan he nkisesti jos jää jumiin hissiin.
En ole varma oliko meidän lapsuuden kerrostalossa tuollaista sääntöä, ei alle 12v hissiin. Itse kuljin jo 3-vuotiaana välillä yksin hissillä. Ainut ongelma oli, että asuttiin 6.kerroksessa ja en ylettynyt painamaan kuin 4 nappia ja jouduin kävelemään loppumatkan. Isommat lapset usein noilla hisseillä leikki. 80-luvulla nämä.
Kasarimuisto: minä ja kaikki kaverini käytimme tietysti lapsesta lähtien hissiä. Kerran kun olimme menossa pyytämään yhtä kaveriamme ulos ja odotimme hissiä hänen kotitalonsa rappukäytävässä, joku vanha ukko (ilmeisesti talkkari) tuli huutamaan että "Oletteko te muka yli 12-vuotiaita? Alle 12-vuotiaat eivät saa käyttää hissiä! Häipykää täältä!"
Säikähdimme niin, että juoksimme pakoon emmekä koskaan enää menneet hakemaan sitä kaveria ulos vaan pyysimme myöhemmin koulussa että hän tulisi hakemaan meitä tästä lähtien. Emme uskaltaneet kertoa vanhemmillemme tapahtuneesta, kun tuntui niin kauhean häpeälliseltä että olimme vahingossa rikkoneet sellaista hissisääntöä ja vieras aikuinen oli huutanut meille.
Ukko39 kirjoitti:
Muistan omasta lapsuudestani...
Ei saanut kävellä nurmikolla. Sai vain katsella, ei oleskella nurmikolla.
Ei saanut kävellä kuin oman taloyhtiön pihalla.
Jos erehdyit naapuriyhtiön pihalle, sait huudot "oletteko tämän yhtiön lapsia, ette ole, POIS!"
Nurmikko oli tosiaan vain katsomista varten, yleensä nurmikolla oli kieltokyltti: "Älä tallaa nurmikkoa!" (Nalle Puh-sarjakuvassa nuoho oli kasvanut kyltin yli ja Puh luuli, että Puolen hehtaarin metsään oli muuttanut joku nimeltä Alla Urmi.)
Jäänyt lapsuudesta mieleen monien helsinkiläisten kerrostalojen porraskäytävissä olleet kyltit: Kerjääminen ja kaupustelu kielletty.
Nykyisin on ovikoodit, niin eipä niitä kaupustelijoita ja kerjäläisiä ole enää ovikelloja ollut soittelemassa.
N 69 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota alle 12-vuotiaat eivät saa yksin käyttää hissiä olen aina pitänyt idioottimaisena. Ilmeisesti on vaan katsottu että pitää laittaa jokin ikäraja ja sitten joku elämästä vieraantunut on vetänyt sen hatusta. Sen ymmärrän miksi putkiston käyttämistä vanhoissa kerrostaloissa paheksutaan: siitä lähtee niin kova ääni että se estää nukkumasta.
Et sitten ole käynyt vanhan mallisessa veräjähississä?
Ne hissit, joissa olen nähnyt tuon kiellon, eivät olleet veräjähissejä.
Meillä ei kello 22 jälkeen vedetä
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Muistan omasta lapsuudestani...
Ei saanut kävellä nurmikolla. Sai vain katsella, ei oleskella nurmikolla.
Ei saanut kävellä kuin oman taloyhtiön pihalla.
Jos erehdyit naapuriyhtiön pihalle, sait huudot "oletteko tämän yhtiön lapsia, ette ole, POIS!"Nurmikko oli tosiaan vain katsomista varten, yleensä nurmikolla oli kieltokyltti: "Älä tallaa nurmikkoa!" (Nalle Puh-sarjakuvassa nuoho oli kasvanut kyltin yli ja Puh luuli, että Puolen hehtaarin metsään oli muuttanut joku nimeltä Alla Urmi.)
Täälläpäin on yksi kerrostaloyhtiö, jonka piha on täynnä erilaisia kieltokylttejä, ja siellä on myös kyltti, jossa lukee "kaikenlainen oleskelu nurmikolla kielletty". Siis viihtyisä piha ja iso nurmikkoalue, mutta siellä ei saa viettää aikaa. En käsitä mitä järkeä tuossa on. Kuka siitä nurmikon katselemisesta muka iloitsee?
Olen syntynyt 1975 ja muistan tuon hissisäännön, meillä tosin se oli "Ei alle 13vuotiaat" mikäli nyt oikein muistan. Asuimme kuudennessa kerroksessa ja todellakin käytin hissiä kun tulin koulusta uupuneena kotiin reppu selässä! Vai olisko pitänyt kiljua ulkona "Äitiii tuu parvekkeelle, täällä huutaa Niina, äiti tuu hakee mut hissillä!"
Äitini muistaa tuon vessasäännön ajalta kun olivat isäni kanssa juuri yhteen muuttanut nuoripari, oli kuulemma kuukautisten aikaan ikävää kun koko ajan pissatti, yölläkin, eikä sitten saanut vetää vessaa jossa ne veret ja pissapaperit lillui.
pentuna (aikakausia sitten) piti aina jonku tussata siihen hissitauluun että kalle, 120- vuotiaat eivät osaa yksin hytkäyttää tissiä, oli kyllä muitaki versioita- varmasti monelle tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
pentuna (aikakausia sitten) piti aina jonku tussata siihen hissitauluun että kalle, 120- vuotiaat eivät osaa yksin hytkäyttää tissiä, oli kyllä muitaki versioita- varmasti monelle tuttuja.
Meillä luki Salle (Talonmiehen, Saulin lempinimi) 1200 vuotiaat eivät saa käyttää hissiä :D Ei yhtä nerokas kuin teillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin sairaalassa töissä, niin todellakin kävin suihkussa töitten jälkeen. Vaikka olisi ollut yli klo 22. Siellä kun saattoi saada päällensä vaikka ja mitä, joten eipä jonkun nillittäjän mielipiteet paljoa kiinnostaneet.
Itse kävin pukuhuoneen suihkussa. Ennen omien vaatteiden pukemista. En olisi halunnut tulla kotiin asti sairaalan pöpöjä kantaen.
Samoin minä kävin sairaalan kellarikerroksen pukkarissa suihkussa ja sitten vasta omat vaatteet päälle ja kotiin. Kaappiin sai säilöön työkengät ja nimineulan, työvaatteet pyykkiin ja vaatevarastolta sai hakea puhtaat. Ei olis tullu mieleenkään mennä työvaatteissa kotiin ja siellä vasta suihkuun, yök! Eihän työvaatteita pitäisi saada edes viedä sairaalan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota alle 12-vuotiaat eivät saa yksin käyttää hissiä olen aina pitänyt idioottimaisena. Ilmeisesti on vaan katsottu että pitää laittaa jokin ikäraja ja sitten joku elämästä vieraantunut on vetänyt sen hatusta. Sen ymmärrän miksi putkiston käyttämistä vanhoissa kerrostaloissa paheksutaan: siitä lähtee niin kova ääni että se estää nukkumasta.
Asuin 14 kerroksessa talossa. Hissi oli avokori. Eli hississä ei ollut ovea, vaan ne oli rapussa. Lapset sai ne auki ilman, että hissi oli kohdalla. Eli joskus kun menit hissillä oli vaikka 10 kerroksen ovi auki ja pikkuvandaalit seisoivat siinä naureskelemassa. Kauhea oli ajatella, että kun hissi ei ole siinä kohdalla ja ovi on auki ja pennut siinä seisomassa. On pudotus kuiluun aika paha. Kotihoidon oven sainsisäpulelta auki, jos se jäi jumiin. Sit vaan tunki sieltä pois ja varoi ettei putoa kuiluun, jos hissi oli kerrosten välissä. Siksi tykkää korihissestä, kun ei tarvi odotella huoltomiestä. Ennen ei ollut kännyköitä edes. Se hissin hälytys nappula soi rapussa. Joku asukas sit tuli, jos viitsi, kysymään mikä hätä ja sit soitti huoltoyhtiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin 14 kerroksessa talossa. Hissi oli avokori. Eli hississä ei ollut ovea, vaan ne oli rapussa. Lapset sai ne auki ilman, että hissi oli kohdalla. Eli joskus kun menit hissillä oli vaikka 10 kerroksen ovi auki ja pikkuvandaalit seisoivat siinä naureskelemassa. Kauhea oli ajatella, että kun hissi ei ole siinä kohdalla ja ovi on auki ja pennut siinä seisomassa. On pudotus kuiluun aika paha. Kotihoidon oven sainsisäpulelta auki, jos se jäi jumiin. Sit vaan tunki sieltä pois ja varoi ettei putoa kuiluun, jos hissi oli kerrosten välissä. Siksi tykkää korihissestä, kun ei tarvi odotella huoltomiestä. Ennen ei ollut kännyköitä edes. Se hissin hälytys nappula soi rapussa. Joku asukas sit tuli, jos viitsi, kysymään mikä hätä ja sit soitti huoltoyhtiöön.
Ei kotihoidon vaan KORIHISSIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa saa käydä milloin huvittaa. Itse saatan suihkutella vaikka klo 4 yöllä.
Minä sävellän öisin ja hakkaan bongorumpuja.
Mene takaisin sinne mistä olet tullutkin, emme halua sinua tänne !
Luultavammin noita vahinkoja sattuu humalaiselle aikuiselle kuin keskimääräisen fiksulle 11-vuotiaalle.