Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ei alle 12vuotiaita yksin hissiin, Ei vessojen vetämistä öisin".. mistä ihmeestä tulivat nuo 70 ja 80-lukujen oudot kerrostalo-säännöt?

Vierailija
07.06.2022 |

Muistaako kukaan muu?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tuo outo väliviiva yhdyssanassa? Tietääkö kukaan?

Vierailija
2/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudattikohan niitä kukaan, ei ainakaan mun tutut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan! Ja tajusin nyt et en anna mun alle 12-v lapsen mennä yksin hissillä 😅 sieltähän tuo siis periytyy. V. 85 syntynyt.

Vierailija
4/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon hissisäännön ajatuksena oli varmaan se, että lapsi ei osaa välttämättä toimia, jos hissi jää jumiin. Lisäksi vanhemman malliset hissit (korissa ei ole omaa ovea) ovat oikeasti hengenvaarallisia, jos ei osaa olla hississä oikein.

Vierailija
5/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa luokkaa on hiljuus ja suihkun kieltokäyttö klo:22. Only in Finland.

Vierailija
6/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noudattikohan niitä kukaan, ei ainakaan mun tutut.

Kaverin kotona kerrostalossa ei saanut vetää vessaa iltakymmenen jälkeen. Hänen äitinsä siis kielsi. Tästä on aikaa viitisentoista vuotta.

Ällötti mennä aamulla vessaan, kun kusi oli marinoinut pöntön ja koko vessa haisi.

Vierailija
7/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota alle 12-vuotiaat eivät saa yksin käyttää hissiä olen aina pitänyt idioottimaisena. Ilmeisesti on vaan katsottu että pitää laittaa jokin ikäraja ja sitten joku elämästä vieraantunut on vetänyt sen hatusta. Sen ymmärrän miksi putkiston käyttämistä vanhoissa kerrostaloissa paheksutaan: siitä lähtee niin kova ääni että se estää nukkumasta.

Vierailija
8/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hiljuus estä suihkunkäyttöä tai vessan vetämistä.

Vierailija
9/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen iltavuorosta kotia,aivan varmasti saan käydä suihkussa.Työni loppu kello 22.Koti olen kello 23.Suihkuun ,syön ja ruuan jälkeen aina Myös paskannan, vedän vessan.

Vierailija
10/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulen iltavuorosta kotia,aivan varmasti saan käydä suihkussa.Työni loppu kello 22.Koti olen kello 23.Suihkuun ,syön ja ruuan jälkeen aina Myös paskannan, vedän vessan.

Siis käytkö ensin suihkussa ja sen jälkeen paskalla?

Vierailija
11/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin sairaalassa töissä, niin todellakin kävin suihkussa töitten jälkeen. Vaikka olisi ollut yli klo 22. Siellä kun saattoi saada päällensä vaikka ja mitä, joten eipä jonkun nillittäjän mielipiteet paljoa kiinnostaneet.

Vierailija
12/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tuo outo väliviiva yhdyssanassa? Tietääkö kukaan?

Pitäisi olla sellainen sääntö, että väliviivaa ei saa käyttää kello 22 jälkeen ilman isännöitsijän lupaa...

Vierailija
13/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä sääntöjä ollut minun lapsuudessani 60-70 luvuilla. Taloyhtiössä oli aina joku jäärä joka itse keksi näitä ja kulki valittamassa, niin taitaa olla nykyäänkin.

Vierailija
14/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin sairaalassa töissä, niin todellakin kävin suihkussa töitten jälkeen. Vaikka olisi ollut yli klo 22. Siellä kun saattoi saada päällensä vaikka ja mitä, joten eipä jonkun nillittäjän mielipiteet paljoa kiinnostaneet.

Suihkussa saa käydä milloin huvittaa. Itse saatan suihkutella vaikka klo 4 yöllä.

Vierailija
15/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja mattojen pitäminen tuuletusparvekkeella oli sallittua tyyliin maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 12:15-13:45 ja perjantaisin klo 15-16:30. Asuin 2000-luvun alussa 50-luvulla rakennetussa kerrostalossa ja siellä mummot pitivät edelleen tiukasti kiinni tuollaisesta säännöstä, joka siellä oli joskus ollut :D

Vierailija
16/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota alle 12-vuotiaat eivät saa yksin käyttää hissiä olen aina pitänyt idioottimaisena. Ilmeisesti on vaan katsottu että pitää laittaa jokin ikäraja ja sitten joku elämästä vieraantunut on vetänyt sen hatusta. Sen ymmärrän miksi putkiston käyttämistä vanhoissa kerrostaloissa paheksutaan: siitä lähtee niin kova ääni että se estää nukkumasta.

Sitten kun se 12 vuotias pääsee hengistään kun ei osaa toimia oikein, niin sitten haastetaan taloyhtiö ja hissifirma oikeuteen

Vierailija
17/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hygienian kannalta parempi olisi ollut käydä suihkussa töissä

Vierailija
18/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hygienian kannalta parempi olisi ollut käydä suihkussa töissä

Suuressa osassa työpaikkoja se ei ole mahdollista

Vierailija
19/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen hisseissä ei aina ollut samanlaisia turvaovia yms. Saattoi olla sellainen avoin häkkyrä jossa olisi ollut helppo menettää kätensä tai henkensä jos typerehti.

Vierailija
20/65 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille säännöille oli hyvät perusteet. Hissi on lapsille vaarallinen sekä aiheuttaa häiritsevää melua (jotkut pennut paiskoo niitä haitariovia ja ajelee huvikseen ees taas), veskistä/suihkusta tulee ehkä jossakin taloissa putkimelua, tuuletusparvekkeilta lentää pölyä (jos sulla on ikkuna auki, niin kiva, kun Maj-Lis hakkaa matoistaan pölyt teille sisään) ja muutenkin on kohteliasta välttää klo 22-07 hirveän kovaa ääntä, että ihmisillä on nukkumisrauha. 

Näitä sääntöjä ei porukat edes tiedä olevan olemassakaan, kun muuttavat kerrostaloihin maalta ja häiriö on sen mukaista, ikävä kyllä.

Meillä on semmoinen ikivanha taloyhtiön sääntötaulu eteisen kaapissa, jossa lukee em. sääntöjen lisäksi: "Kerjääminen ja kaupustelu ankarasti kielletty." Tämä kielto on ihan pätevä vielä 2000-luvullakin, kun kaiken maailman taulukauppiaat, varashälytinmyyjät ja muut ramppaavat ovilla ja osa näistä huijaa ihmisiä.

Mutta nykyäänhän säännöt ahdistaa ja aiheuttaa ihmisissä raivoa ja tarkoituksellista sääntöjen rikkomista, koska "mä saan".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan