Mökkitien varren lähikauppa lopettaa kun alueen mökkiläiset käy Prismassa 30 km päässä - miksi suomalaiset ei tykkää lähipalveluista??...
Suomalainen ajaa tunnin ja 60 kilometriä saadakseen vähän halvemmalla maitoa ja olutta.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Olin viime kesänä pari viikkoa yhdessä tällaisessä pikkukaupassa töissä ja voin kyllä sanoa, että suomalaiset on tosi köyhiä ja pihejä.
Ostetaan halvimmat makkkarat, jäätelöt ja tarjouskahvit. Sitten ängetään pullavapeppu ruosteiseen toyotaan ja mennään takas mökille.
Mutta suomalainen ei ole köyhä ja pihi, silloin kun jotain pitää naapurille tai sukulaisille näyttää :)
Kuvailit juuri meidät. Me vaan ei vaivauduta näyttämään edes naapureille tai sukulaisille. Ei vaan kiinnosta. Pitänee jättää jatkossa se pikkukauppa väliin.
Suomalaiset on niin nuukia ja kateellisia. Pienellä paikkakunnalla ei mikään yritys pysy kauaa pystyssä kun ei haluta, että Seppo vaurastuu MINUN rahoilla! Mielummin ajetaan naapurikuntaan kuin tuetaan oman kunnan yritystä.
Näin prisma tappa kaikki kilpailijat.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on niin nuukia ja kateellisia. Pienellä paikkakunnalla ei mikään yritys pysy kauaa pystyssä kun ei haluta, että Seppo vaurastuu MINUN rahoilla! Mielummin ajetaan naapurikuntaan kuin tuetaan oman kunnan yritystä.
Ongelmahan tässä on se, ettei Sepolla ole mitään mistä haluaisin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mökiltä sinne aja vaan käyvät siellä mökille tullessaan koska paljon edullisempaa.
Silti toivotaan niitä kyläkauppoja.
Sitten niistä ei osteta, kun ne ovat kalliita.
Sama homma kaikilla aloilla. Musiikkiliikkeessä on kiva kokeilla kitaraa ja tilata se sitten Thomannilta.
Kyläläisten pitää ITSE pitää kauppansa elossa eikä odottaa että kaupunkilaiset tulisivat sen tekemään.
lähikaupoissa on vanhentunutta tavaraa ja korkeat hinnat
Vierailija kirjoitti:
Valikoima on vähän eri Prismoissa ja lähikaupoissa.
JA sama pätee ihan taajamassakin pikkukaupoissa. Itse kun olen laktoositon ja vehnätön, niin lähikaupasta on aika vaikeaa ostaa edes niitä pikkuostoksia. Siellä on tasan yksi laktoositon jukurtti, joka on samalla myös sokeriton ja rasvaton makeutusaineellinen, eli ei täytä elintarvikkeen kriteerejä. Kermaviiliä jos haluaisi dippiin, niin ei ole, koska ainoa kermaviili on laktoosia sisältävä.
Gluteenitonta leipää on tasan yksi pieni vuokaleipä, joka maksaa 6 euroa, vehnätöntä ei ole yhtään.
Vessapaperiahan sieltä saa kyllä, mutta ei ole vielä tullut tarvetta, kun ostan aina isosta kaupasta kerralla paljon, niin kompensoituu ne bensakulutkin siinä.
https://yle.fi/uutiset/3-10387188
"Kouvolan kaupunki on määrännyt harvinaisen elintarvikkeiden myyntikiellon kyläkaupalle, joka on myynyt vanhentuneita tuotteita vuosikausien ajan.
Myyntikielto määrättiin, koska kauppa oli useista kehotuksista huolimatta myynyt vanhentuneita elintarvikkeita. Myynnissä on ollut esimerkiksi vanhaa jauhelihaa ja maitotuotteita."
Paljonkohan vastaavia tapauksia löytyy? Tämäkin oli 13 vuotta saanut jatkaa huomautuksilla.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-10387188
"Kouvolan kaupunki on määrännyt harvinaisen elintarvikkeiden myyntikiellon kyläkaupalle, joka on myynyt vanhentuneita tuotteita vuosikausien ajan.Myyntikielto määrättiin, koska kauppa oli useista kehotuksista huolimatta myynyt vanhentuneita elintarvikkeita. Myynnissä on ollut esimerkiksi vanhaa jauhelihaa ja maitotuotteita."
Paljonkohan vastaavia tapauksia löytyy? Tämäkin oli 13 vuotta saanut jatkaa huomautuksilla..
tällaisia kokemuksia itselläkin pikkukaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näillä palkoilla ja hinnannousuilla viitsi bensaa turhaan kuluttaa ja lähikaupastakin saa keittotarpeet halvalla. Ja hiivan ja jauhot, mistä leipoa leipä.
Eri asia, jos on varaa ajella ja ostella kaiken maailman valikoimista kaikkea.
Jos on varaa ajella mökille, on varmasti varaa ajaa myös kauppaan.
Outo logiikka sulla, jos on "varaa" käyttää x-summa rahaa johonkin, niin se automaattisesti tarkoittaisi että on myös varaa käyttää sen lisäksi y-summa rahaa? Mitä taikasieniä oikein vedät?
No ei tässä ollut kyse siitä että jos on varaa mökkimatkan bensoihin, on varaa myös avaruuslentoon.
Kyllä me se ymmärrettiin, että kyse on siitä että sinä päätät kuka käyttää rahansa ja mihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkukaupat eivät tule toimeen enää samalla reseptillä kuin 30 vuotta sitten. Autolla tulevat ihmiset eivät osta ylihintaista paskaa. Sen sijaan jos erikoistutaan ja myydään vaikka lähituotettuja lihoja, omassa kylässä leivottua leipää, paikallista olutta ja sienikaudella edullisia sieniä ja marjoja, eikä pumpata hintoja pilviin, on näillekin paikoille varmasti asiakkaansa. Kaupungin mökkiläiset ovat ostovoimaista väkeä ja heillä on usein korkeat odotukset sen ostettavan tavaran suhteen. Tähän pitää mukautua, jos meinaa pärjätä kilpailussa.
Eipä se leipä taida olla loppujen lopuksi sen kummempaa oli se leivottu sitten Jyväskylässä tai Nilsiässä.
Itselle ei maistu minkäänlainen olut, kaikki ne on pahanmakuisia ja olen kokeillut useampaa merkkiä ja laatua. Arvelin, että olut voisi olla hyvä saunajuoma tai janojuomakin, mutta hyi helv... ei maistu moinen oksennus. En käsitä miten jotkut voi juoda sitä, juopot vieläpä pullotolkulla!
No on siinä eroa, onko kyseessä joku paikallisen leipomon tuote vai Vaasan ruispalat. Esim. Varsinais-Suomen seudulta saa Ullan Pakarin erinomaisia leipiä, jotka on kyllä ihan toista maata kuin perusleipä mitä kaupasta saa. Eikä silti ole hinnalla pilattu.
Meillä kyllä Turussa ne Ulla Pakarit on juurikin niissä isoissa kaupoissa (ihan Prismasta olen ostanut), ei niitä missään pikkukaupoissa ole. Omassa Prismassa myös leivotaan leipää, joten sieltä saa ihan oikeasti tuoretta herkkuleipää. Pikkukaupoista saa niitä Vaasan ruispaloja, joissa on yksi käyttöpäivä.
lähikauppias kertoi säästävänsä sähköä sammuttamalla kylmälaitteet öiksi. ei kuulemma paljon lämmennyt, kun ovia ei availtu
Kannatan lähikauppaa, vaikka on kallista mutta kävellen pääsee. Ei ole autoa. Lähikaupasta löytyy perus tarvikkeet.
Vierailija kirjoitti:
lähikauppias kertoi säästävänsä sähköä sammuttamalla kylmälaitteet öiksi. ei kuulemma paljon lämmennyt, kun ovia ei availtu
riittää, että se maito tuntuu hieman viileältä asiakkaan kädessä. kotimatkalla se kuitenkin lämpenee
Vierailija kirjoitti:
Kannatan lähikauppaa, vaikka on kallista mutta kävellen pääsee. Ei ole autoa. Lähikaupasta löytyy perus tarvikkeet.
En viihdy prismassa pidempään koska jonot.
- tekstin kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Mites jäätelöt? Nehän sulaa yön aikana.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se näköharha jonka sosiaalinen media aiheuttaa niin monessa muussakin asiassa.
"Kaikkien mielipiteenä" esitetyt asiat kuten tässä se "ihana lähikauppa johon pääsee ilman autoa" ei oikeasti kiinnosta pennin vertaa ketään jolla on nollasta poikkeavaa ostovoimaa.
Ne joilla ostovoimaa on, ovat kiinnostuneita vain siitä että marketissa on ilmaiset parkkipaikat oven edessä, sinne on helppo ajaa ja sieltä saa kerralla kaiken sen mitä tarvitaan.
Sitten somessa taivastellaan sitä miten ihmeessä nämä "autoilusta vapaan elämäntavan mahdollistavat" pikkuputiikit kuolevat kysynnän puutteeseen.
Vastaus: siksi että kaikkea somekeskustelua dominoi kourallinen johonkin ideologiaan hurahtaneita elämäntapaintiaaneja joiden mielipiteillä ei oikeasti ole mitään tekemistä sen kanssa mitä suomalaiset haluavat
Kyseessä on yleisyysharha. Yleensä se koetaan ensimmäistä kertaa lapsena, kun "kaikki muut lapset saa tietyn lelun mutta minä en", ja nuorena kun "kaikki muut saavat olla kauoungilla yömyöhään".
Tosiasiassa näin ei ole kuin ihan siinä lapsen/nuoren lähipiirissä, mutta hänestä tuntuu että ilmiö on yleinen.
Nykyihminen on niin sokea omalle somekuplalleen että nisitä tehdään jopa medioihin juttuja jotka näyttävät tällaisen vähän laajemmalta skaalalta maailmaa katsovan silmissä lähinnä huvittavilta. Kun on elänyt silmät ja korvat avoinna, niin ei kompastu yleisyysharhaan.
Olen Citymarketin asiakas. En menisi Prismaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites jäätelöt? Nehän sulaa yön aikana.
Joo, mutta jäätyy taas nopeasti aamulla, kun laittaa koneet päälle.
Ihan samaa shittiä nämä Ullan paakarit ja muut "paikalliset" leipomot ovat verrattuna tuoreista itse jauhetusta jauhoista leivottuun leipään.