Mökkitien varren lähikauppa lopettaa kun alueen mökkiläiset käy Prismassa 30 km päässä - miksi suomalaiset ei tykkää lähipalveluista??...
Suomalainen ajaa tunnin ja 60 kilometriä saadakseen vähän halvemmalla maitoa ja olutta.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Itellä lähimpään ruokakauppaan on 15km - sellainen keskikokoinen? S-market.
Seuraavaksi lähin kauppa on 30km päässä, juuri laajennettu Prisma.
S-marketissa 400g halvin Kotimaista jauheliha maksaa 2,65e. Prismassa sama Kotimaista 2,25e.
S-marketissa kahvi Juhla mokka 400g 6,67e. Prismassa 6,29e.
S-marketissa Hau&Haun koiranruoka 15kg 32,90e. Prismassa sama 27,90e.S-marketissa ei ole laisinkaan tarjouksia, ei lihatiskiä, päivämäärien kanssa oltava todella tarkka, hyvin suppea valikoima joka ei muutu mihinkään. Samat viisi grillimakkaramerkkiä ja -laatua kesät talvet, joulut ja juhannukset. Kyselin greippimehua, ei tule. Kyselin veriappelsiineja, ei tule. Avokadoja, no joo on joskus, mutta saat vain 4e maksavan pikkupussukan, et saa vain yhtä avokadoa.
Prismassa paljon tarjouksia, löytyy myös vaatteita ja kodin tarvikkeita, valikoima laaja ja vaihteleva, iso lihatiski, jopa reilusti ennen parasta ennen päiväystä tuotteet tulevat alennukseen. Paikallisessa S-marketissa saa maksaa täyden hinnan vaikka pvämäärä olisi ollut eilen. Prismasta löytyy kaikki se mitä haluan ja enemmänkin, voi oikeasti tehdä ja kokeilla.
Vaikka bensa maksaa 2,599e/l tällä hetkellä, kannattaa silti ajaa Prismaan hakemaan isommat ostokset. Se missä ennen sain S-marketista ihan ne peruselintarvikkeet viikoksi noin 35 eurolla, nyt se maksaa 44 euroa. Toki ne peruselintarvikkeet teen silti paikallisessa, varsinkin kun työskentelen vieressä, mutta jos haluan syödä muuta kuin tyyliin jauhelihakastiketta ja perunamuussia, joutuu tarvikkeet läh
tee ostamaan Prismasta.
Nyt ihmettelen, missä S-marketissa käyt. Itse asun Pirkanmaan pohjoisosassa pienehkössä kaupungissa. Ei täällä Prismaa ole, joten sikäli en osaa tehdä vertailua siihen. S-marketissa on selkeästi halvimmat hinnat. K-market on oikein riistäjä.
Kerroit, ettei S-marketissa ole alennuksia ja tarjouksia. Höpönlöpön. Juuri oli mainitsemasi Juhla Mokka -kahvi alessa, 4,95 pkt. S-market myy 30-50% alennuksella tuotteita, joissa päiväys uhkaa umpeutua. Olen myös itse löytänyt aina haluamani tuotteet, eikä ole tarvinnut syödä muusia ja jauhelihaa.
Valikoima. Kaljaa on kyllä hylly kaupalla, mutta siihen se sitten jääkin.
Automaattikaupassa on tulevaisuus. Siis mikäli sieltä saa tuoretta tavaraa kohtuuhintaan.
Minä tukkään lähipalveluista ja käyttäisin niitä mieluusti, vaan kun kokoomuslaisten mopopennut toisesta kaupunginosasta polttivat meiltä marketin helmikuussa.
Kyllä niistä pienistä lähikaupoista ne peruselintarvikkeet löytyy.
Erikoistuotteita ei todennäköisesti.
Mökkiä ostaessa täytyy tuokin ottaa huomioon. Itse suosin pientä lähikauppaa täällä kaupungissakin.
Meidän mökkitien varren ainoat kaupat lopetti jo 45 vuotta sitten. Ja maakunta on Uusimaa.
Ei ole lähimmässä kaupungissa Prismaakaan (kaavoitussyistä) mutta ei haittaa. On S-market, K-supermarket, Lidl ja Tokmanni,.
Vierailija kirjoitti:
Mökkiä ostaessa täytyy tuokin ottaa huomioon. Itse suosin pientä lähikauppaa täällä kaupungissakin.
Mitä kaipaisin mökkkipaikkakunnalta on anniskeluravintola / baari.
Kaikki ovat kaupungissa 25 km päässä joten eipä tule käytyä. Mutta löytyy yksi ravintola 10 km venematkan päässä ja veneilessä saa olla 1 promillen hiprakassa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja sitten aina myydä mökki ja ostaa uusi kun edellisen mökin lähistöltä lähikauppa lopettaa.
Varmaan siellä kaupassa pitäisi käydä muutenkin kuin kesä kuukausina, että se kannattaisi.
Meidän kyläkauppa kuoli jo 70-luvulla kun joka taloon tuli auto ja kirkolle on 8km missä kohtuu kokoiset k ja s, nykyisin, ennen oli enemmän e sekä t myös. Mutta tosiaan 25km päässä on se prisma ja cittari, niissä käydään vähintäin pari kertaa kuussa, ihan katselemassa muitakin naamoja ja saahan sieltä vähän erilaisia tuotteita, samalla käydään vaikka kuppilassa kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Nahkatakki kirjoitti:
Jo 80 luvulla alkoi pikkukauppojen kuolema suomessa. 90 l lama tappoi useimmat.
Finski ja jenkki suosii isoja kauppoja.
Sen sijaan etelä euroopassa suositaan pikkuliikkeitä. Se on ruokakulttuuria ja sosiaalisuutta. Perinne.
Suomalainen asioi kasvottomassa isossa marketissa mieluusti, pikkuliikkeen intiimi tunnelma voi ahdistaa ujoa intro suomalaista.
Se, mikä alkaa ketuttaa hyvin nopeasti esim saksalaisessa kylässä asuessa on se, että saadakseen ostokset tehtyä , joutuu käymään useassa eri kaupassa. Mielellään ajaa 30-50 km lähimpään supermarkettiin. Metsäläisenä tykkään myös elää ilman naapurikontrollia ja kohteliaisuuskkvaatimuksia
Tai sitten käy vaan läheisessä Lidlissä taikka Aldissa, korkeintaan hakee lisäksi aamiaissämpylät aamuvarhain leipomon myymälästä.
Kauppiasn olisi pitänyt kysyä asiakkailta, mitä he haluavat ostaa ja milloin tulevat mökille. Koko ruokakassin voisi ehkä tilata valmiiksi. Eniten ruuassa harmittaa myrkyt ja se, ettei mitään saa tuoreena. Kolme neljästä avokadosta oli taas täysin syömäkelvottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-marketissa 400g halvin Kotimaista jauheliha maksaa 2,65e. Prismassa sama Kotimaista 2,25e.
S-marketissa Hau&Haun koiranruoka 15kg 32,90e. Prismassa sama 27,90e.S-marketissa ei ole laisinkaan tarjouksia, ei lihatiskiä, päivämäärien kanssa oltava todella tarkka, hyvin suppea valikoima joka ei muutu mihinkään. Samat viisi grillimakkaramerkkiä ja -laatua kesät talvet, joulut ja juhannukset. Kyselin greippimehua, ei tule. Kyselin veriappelsiineja, ei tule. Avokadoja, no joo on joskus, mutta saat vain 4e maksavan pikkupussukan, et saa vain yhtä avokadoa.
Prismassa paljon tarjouksia, löytyy myös vaatteita ja kodin tarvikkeita, valikoima laaja ja vaihteleva, iso lihatiski, jopa reilusti ennen parasta ennen päiväystä tuotteet tulevat alennukseen. Paikallisessa S-marketissa saa maksaa täyden hinnan vaikka pvämäärä olisi ollut eilen. Prismasta löytyy kaikki se mitä haluan ja enemmänkin, voi oikeasti tehdä ja kokeilla.
Vaikka bensa maksaa 2,599e/l tällä hetkellä, kannattaa silti ajaa Prismaan hakemaan isommat ostokset. Se missä ennen sain S-marketista ihan ne peruselintarvikkeet viikoksi noin 35 eurolla, nyt se maksaa 44 euroa. Toki ne peruselintarvikkeet teen silti paikallisessa, varsinkin kun työskentelen vieressä, mutta jos haluan syödä muuta kuin tyyliin jauhelihakastiketta ja perunamuussia, joutuu tarvikkeet läh
tee ostamaan Prismasta.
Nyt ihmettelen, missä S-marketissa käyt. Itse asun Pirkanmaan pohjoisosassa pienehkössä kaupungissa. Ei täällä Prismaa ole, joten sikäli en osaa tehdä vertailua siihen. S-marketissa on selkeästi halvimmat hinnat. K-market on oikein riistäjä.
Kerroit, ettei S-marketissa ole alennuksia ja tarjouksia. Höpönlöpön. Juuri oli mainitsemasi Juhla Mokka -kahvi alessa, 4,95 pkt. S-market myy 30-50% alennuksella tuotteita, joissa päiväys uhkaa umpeutua. Olen myös itse löytänyt aina haluamani tuotteet, eikä ole tarvinnut syödä muusia ja jauhelihaa.
Pieni 4000 asukkaan paikkakunta Savossa. Ei ole K-kauppaa, tuo S-market on ainut kauppa 30km säteellä. Tottakai meilläkin on punalaputettuja, mutta meillä kaupassa on todella paljon vanhaksi menneitä tuotteita ja vähän väliä tulee vahingossa ostettua kiireessä vanhentuneita, mutta vastikään kun kysyin S ketjusta eikö punalaputus pidä tapahtua silloin kun on viimeinen päivä, niin sepä on kunkin kaupan oma tapa miten viitsivät laputella, toki vanhoja eivät saisi myydä mutta se on taas myyjistä kiinni, miten kerkeävät laputella ja vanhoja katsella pois hyllystä. Ja sama koskee alennuksia, että ei n ole automaattisesti joka paikassa. Kyllä eilen oli Juhla mokka kun ostin 6,69e (6,67 tuli näppäilyvirhe).
Se että sinä löydät kaikki tuotteet mitä haluat, ei tarkoita että se sama valikoima on joka paikassa tai että minä löydän kaiken sen mitä haluan. :) meillä valikoima ei ole mikään järin laaja. Esimerkiksi ruokakermaa on 4 erilaista ollut niin kauan kuin muistan. Keliaakikko ystäväni käy Prismassa lähikaupungissa ruokaostoksensa, koska meillä on vain 2 erilaista pehmeää leipää ja siellä täällä joku gluteeniton versio. Prismassa taas pitkä hyllyrivi pelkkää gluteenitonta. Jogurttihylly on meillä 3m pitkä ja 4 riviä, mutta Prismassa varmaan 15m ja 5 vai 6 rivinen.
Toki ymmärrän että sitä mitä ei mene paljoa ei sitä voi pieni kauppa ottaakaan hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siellä kaupassa pitäisi käydä muutenkin kuin kesä kuukausina, että se kannattaisi.
Meidän kyläkauppa kuoli jo 70-luvulla kun joka taloon tuli auto ja kirkolle on 8km missä kohtuu kokoiset k ja s, nykyisin, ennen oli enemmän e sekä t myös. Mutta tosiaan 25km päässä on se prisma ja cittari, niissä käydään vähintäin pari kertaa kuussa, ihan katselemassa muitakin naamoja ja saahan sieltä vähän erilaisia tuotteita, samalla käydään vaikka kuppilassa kahvilla.
Itse asiassa meidän mökin lähellä oli yhteen aikaan elintarvikekioski joka oli avoinna vain kesäisin mutta se lopetti muutama vuosi sitten.
Sieltä oli kätevää hakea kaljaa ja muuta tarvittavaa jos oli vieraita ja jotain päässyt loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Valikoima. Kaljaa on kyllä hylly kaupalla, mutta siihen se sitten jääkin.
Ja just kaljaa mökkiläinen ei tarvitse. Vaikka niitä käyttäisikin, niin kaljat ja sidukat haetaan pakulla Virosta tai Latviasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tee ostamaan Prismasta.
Pieni 4000 asukkaan paikkakunta Savossa. Ei ole K-kauppaa, tuo S-market on ainut kauppa 30km säteellä. Tottakai meilläkin on punalaputettuja, mutta meillä kaupassa on todella paljon vanhaksi menneitä tuotteita ja vähän väliä tulee vahingossa ostettua kiireessä vanhentuneita, mutta vastikään kun kysyin S ketjusta eikö punalaputus pidä tapahtua silloin kun on viimeinen päivä, niin sepä on kunkin kaupan oma tapa miten viitsivät laputella, toki vanhoja eivät saisi myydä mutta se on taas myyjistä kiinni, miten kerkeävät laputella ja vanhoja katsella pois hyllystä. Ja sama koskee alennuksia, että ei n ole automaattisesti joka paikassa. Kyllä eilen oli Juhla mokka kun ostin 6,69e (6,67 tuli näppäilyvirhe).
Se että sinä löydät kaikki tuotteet mitä haluat, ei tarkoita että se sama valikoima on joka paikassa tai että minä löydän kaiken sen mitä haluan. :) meillä valikoima ei ole mikään järin laaja. Esimerkiksi ruokakermaa on 4 erilaista ollut niin kauan kuin muistan. Keliaakikko ystäväni käy Prismassa lähikaupungissa ruokaostoksensa, koska meillä on vain 2 erilaista pehmeää leipää ja siellä täällä joku gluteeniton versio. Prismassa taas pitkä hyllyrivi pelkkää gluteenitonta. Jogurttihylly on meillä 3m pitkä ja 4 riviä, mutta Prismassa varmaan 15m ja 5 vai 6 rivinen.
Toki ymmärrän että sitä mitä ei mene paljoa ei sitä voi pieni kauppa ottaakaan hyllyyn.
Niin, kirjoitat, että jos minä löydän kaikki, ei se tarkoita, että jokapaikasta löytyy. Toki näin on, mutta eikö asia ole myös toisinpäin. Jos sinä et ole tyytyväinen valikoimaan, ei se tarkoita, että S-marketit yleisesti olisivat näin huonoja.
Teillä S-marketissa siis vain 2 erilaista pehmeää leipää?? Uskomatonta. Eikö tästä voisi tehdä pyynnön, että niitä hankittaisiin useampia. Meidän S-marketissa on laajalti niin, että tulee jopa valinnan vaikeus.
Eli lopputuloksena voimme kai todeta, että toiset S-marketit on hyvin hoidettuja ja toisissa olisi parantamisen varaa.
Vierailija kirjoitti:
No kun ei aina löydy edes niitä peruselintarvikkeita. Siis valikoimassa on varmasti, mutta kun menet pe ilta mökille, niin hyllyt on tyhjiä tai vihannekset naapahtaneita.
Ja miksi pitäisi ottaa huomioon - jos lähtökohta on se, että mökille viedään isosta markista tavarat, niin silloinhan se lähikauppa on se ja sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tee ostamaan Prismasta.
Niin, kirjoitat, että jos minä löydän kaikki, ei se tarkoita, että jokapaikasta löytyy. Toki näin on, mutta eikö asia ole myös toisinpäin. Jos sinä et ole tyytyväinen valikoimaan, ei se tarkoita, että S-marketit yleisesti olisivat näin huonoja.
Teillä S-marketissa siis vain 2 erilaista pehmeää leipää?? Uskomatonta. Eikö tästä voisi tehdä pyynnön, että niitä hankittaisiin useampia. Meidän S-marketissa on laajalti niin, että tulee jopa valinnan vaikeus.
Eli lopputuloksena voimme kai todeta, että toiset S-marketit on hyvin hoidettuja ja toisissa olisi parantamisen varaa.
Olenko minä jossain väittänyt että kaikki S-marketit on tällaisia? Puhuin vain aiheeseen liittyen omasta kokemuksesta, ja sinä "hyökkäsit" heti puolustamaan omaa ilmeisen hyvin hoidettua S-kauppaa. Puhut myös asuvasi pienessä _kaupungissa_, joten oletettavasti siellä on jo senkin takia isompi valikoima kuin meillä 4000 asukkaan kylässä, jossa on yksi ainut kauppa ja seuraavaksi lähin kauppa on. 30km päässä.
Kyllä niitä lisäyksiä ja uutuuksia on kyselty mutta jos ei tule niin ei tule ja se on kuten sanoin, kauppakohtaista. Gluteenittomille on vain 2 leipälajia, vähän enemmän toki löytyy tavallisia leipiä, paikallisesta leipomostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja sitten aina myydä mökki ja ostaa uusi kun edellisen mökin lähistöltä lähikauppa lopettaa.
Tarkistele omat tarpeesi ja niiden tyydyttämisen mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon siitä mikä on lähikaupan valikoimakin. Tässä meidän lähistöllä (kaupungissa) avasi kerran yksi pikkukauppa ja minäpä sinne sitten periaatteessa pikkukauppaa tukemaan. Kaupan valikoima oli räätälöity huomioiden lähistön koululaiset, jotain sipsejä ja limsaa oli rivikaupalla. Sitten taas jotain lihaa, josta valmistaa ruokaa, oli tyyliin pari vaihtoehtoa. Heviosasto oli hedelmiä evääksi (ehkä joku koululainen ei halunnut sipsejä), ruoanlaitossa käytettäviä vihanneksia oli vain vähän. En vaan löytänyt sieltä riittävästi ruokaa. Samalla tavalla ne varmaan maallakin kaupat myyvät vain sitä, mikä menee kaupaksi eli varmaan maitoa, kaljaa ja leipää, sitä mikä loppuikin yllättäen ennen seuraavaa Prisma-reissua.
Miehen vanhemman mökin lähikauppa on aivan erilainen kuin meidän oma lähikauppa, vaikka ovatkin saman ketjun pikkukauppoja. Tuo mökkikauppa on pienen paikkakunnan pääruokakauppa, lähimpiin isohin marketteihin on matkaa 40-50 km. Koska kesä moninkertaistaa asukasmäärän alueella, löytyy sieltä vaikka mitä, jopa lihatiskikin toisin kuin omassa kaupassa (mistä on matkaa niin CM, Prisma ja Lidl on n. 1,5 km). Oman kaupan suurin asiakasryhmä on eläkeläiset, jotka eivät halua lähteä kiertämään isoja marketteja.
Se, mikä alkaa ketuttaa hyvin nopeasti esim saksalaisessa kylässä asuessa on se, että saadakseen ostokset tehtyä , joutuu käymään useassa eri kaupassa. Mielellään ajaa 30-50 km lähimpään supermarkettiin. Metsäläisenä tykkään myös elää ilman naapurikontrollia ja kohteliaisuuskkvaatimuksia