Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten puutun kiusaamiseen :(

Vierailija
06.06.2022 |

Mun tyttöä kiusataan koulussa. Luokan yksi tyttö kysynyt että miksi hän käyttää niin usein raidallisia vaatteita. Miten tähän puuttuisin? Nyt mun lapsi puhuu että ei halua käyttää raidallisia vaatteita enää kun tämä tyrtö kyselee asiasta ja on aikaisemmin tykännyt näistä vaatteista.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille jotka kommentoi asiallisesti, en ihan tajua miksi näitä provo huutelijoita on aina. Mun lapsen koulu on Kiva koulu, tietääkö joku miten sellaiseen pääsee? Voinko sanoa että kiusaaja tytön pitää mennä Kiva koulu juttuun? Tuntuu tosi tylsältä että mun lapsen pitää jatkaa samalla luokalla hänen kanssa.

Vierailija
62/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap_n kuvaama tilanne ei ole kiusaamista. Ei sinne päinkään. Kuulostaa siltä että toinen lapsi hakee kontaktia toiselta lapselta ja kommentoi vaatteita (ei edes toistuvasti) aivan hyväntahtoisesti. Jos ei tämä ole provo niin nyt jäitä hattuun. Jos opettajakin sanoo että kyse on normaalista ladten välisestä puheesta, niin siihen voi tälläisessä tilanteessa kyllä luottaa. Aikuinen (ap) tässä keksii kiusaamista jos näkee tässä tilanteessa tälläistä.

Jos et ap ole provo niin mieti miksi reagoit niin rajusti tähän.Onko sinua itseä kiusattu?nyt saatat aiheuttaa aika pahasti hallaa lapsien välille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on provo, mutta jos olisi totta niin ei siinä välttämättä mitään hallaa aiheuteta, jos aikuinen puuttuu ja ohjaa lasta olla puuttumatta toisen ulkonäköön/vaatteisiin. Voi käydä niin, että jos lapsi ei itse hoksaa mikä voi ärsyttää toisia niin häneltä katoaa kaverit. Kun häntä ohjataan ja kerrotaan että ei ole kohteliasta kysellä toisen vaatteista vaan voi ottaa kontaktia vaikka niin, että kysyy "Moi, mikä sun nimi on? Haluisitsä leikkiä mun kanssa?". Jotkut lapset tarvitsee ohjausta ihan tällaisiin yksinkertaisiin asioihin.

Vierailija
64/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärsin että tässä tilanteessa olis puututtu jo ja ope sanonut että ei ole kiusaamisra tapahtunut. Ap vain jankkaa ja jankkaa.

Vierailija
65/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kysyy miksi raidalliset vaatteet niin voishan tuo olla kai myös vain uteliaisuutta? kun monia kiusattuja esim. hakataan porukalla vuosien ajan niin tuosta alotuksesta voi saada kuvan, että kiusatut on jotain nirppiksiä jotka huutaa kiusaamista joka asiasta.

Vierailija
66/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on loistava ketju! :D Tuo esille sen, että edelleenkään ei näköjään ymmärrettä miksi esim. kouluissa tulee opettaa lapsille sosiaalisia ja tunnetaitoja.

Vierailija
67/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tiedän (itse koulumaailman kokemuksella) että kiusaamissyyttely on mennyt osalta vanhemmista aivan överiksi. Tähän on monet opettajat turhautuneita. Kiusaamisena pidetään jos mitä pikkulasten normaalia vuorovaikutusta ja heti huudetaan Kiva-koulua ja kuraattoria apuun (tulee mieleen av). Tekee lähinnä vahinkoa todelliselle kiusaamiselle ja kiusatuille.

Vierailija
68/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian voi tietysti esittää kuraattorille ja opettajalle myös niin, että luokkaan toivotaan lapsille sosiaalisten ja tunnetaitojen opettamista, jos opettajalla/koulunväellä on tullut kyllästyminen termiin 'kiusaaminen'. Kuraattori tekee nimenomaan ennaltaehkäisevää työtä ja he usein mainostavat työtään niin, että on helpompi puuttua kun asia on vielä pieni eikä ole paisunut liian hankalaksi selvittää. Saman asian voi siis esittää rakentavastikin ja jättää tämän "kiusaaminen"-termin pois, koska se nostattaa joillakin hiukset heti kättelyssä pystyyn.

Vierailija
69/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin muka ei ole kiusaamista? Kiusaaja tyttö tuli sanomaan "Miksi sulla on melkein aina raidallisia vaatteita" ja toisenakin päivänä että "Taas sulla on raidallinen paita, sulla on melkein aina raidallisia vaatteita" ja samalla jotain että "sä tykkäät eniten kaikista raita jutuista kun sulla on niitä niin paljon". Lapseni ei halua enää käyttää raidallisia vaatteita tämän kiusaamisen vuoksi.

Heh, tästä tulee mieleen kun olin töissä koululaisten parissa ja yksi kaveriporukka kysyi JOKA päivä, että "miksi sulla on taas toi paita", "sulla on taas sama paita!!!". Aina vastasin että, nämä on mun työvaatteita, en halua että kivemmat vaatteeni rähjääntyy ja likaantuu ja ohjasin keskustelua aina muualle mutta se ei auttanut vaan jatkui joka ikinen päivä. Vähän kyllä mietin, että onko noi ihan pimeitä päästään kun jankuttavat samaa asiaa.

Vierailija
70/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä ap nimittelet 7-vuotiasta kiusaajaksi? Taidat olla itse kiusaaja.

Vierailija
71/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan ettei monella ole täällä tajuakaan kiusaamisesta. Mua kiusattiin 9 vuotta peruskoulussa ja lukion ekalla. Amk yritettiin kiusata mutta onnistuin saamaan kavereita. Lukion 2-3 luokalla mulla oli kavereita ja amkissa.

Myös yli puolissa töissä on kiusattu. Mulle on sanottu myös että oon kiltti mutta näin nelikymppisenä näen sen voimavarana. Haluankin olla kiltti. Oon sillä saanut myös paljon ihania ihmisiä elämääni ja nykyään moni ihminen uskaltaa lähestyä. Mutta fakta on että noille kiusaajille ei silloin mahdettu mitään eikä tulla jatkossakaan mahtamaan. Siinä on kaksi vaihtoehtoa murtua tai kestää. Tsempit.

Vierailija
72/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on tosi outoa että teidän mielestä minun lapsen pitää "puolustaa itseään" ja keksiä mitä sanoo kiusaajalle :( sen kiusaaja tyrön olisi pitänyt olla kiusaamatta. Edelleen ajattelen että on hyvä jos voisin saada yhteyden rehtoriin ja jos kiusaaja tyttö voisi mennä kakkosella eri luokalle. Pääasia että kiusaaminen loppuu ja menen kyllä miten pitkälle vaan että tämä asia selvitetään! Opettaja sanoo vain että tyttö ei kysynyt pahalla asiaa mutta on tuo raita fani juttu ihan tarpeeksi hyvä todistus tästä asiasta minusta myös...En hyväksy kiusaamista.

No sen takia voi opettaa omaansa sanomaan takaisin, että oppii hoitamaan tilanteita myös itse ja puuttumaan tilanteisiin. Enkä siis silti puolustele tätä raidoista sanonutta. Häntä samalla tottakai ohjataan olemaan puuttumatta toisten vaatteisiin. Tarkoitti sitten hyvällä uteliaisuuttaan tai ikävään sävyyn. Eli molemmille lapsille tehdään selväksi, ettei ole ok kommentoida toisen vaatteita noin. Luokkaa ei vielä kuitenkaan tästä voi tai kannata vaihtaa. Siksi voi opetella sanomaan takaisin tai saisi olla vaihtamassa luokkaa loputtomiin... Aina lapset jotain tyhmää kommentoi tai tekee. Ja ihan kaikella hyvällä kirjoitan <3 meillä oman lapsen kans samoja juttuja ja häntämyös jouduttu opettaan miten pitää puoliansa.

Vierailija
73/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin varmaan molemmille lapsille hymyssä suin että kuulkaapas nyt raitafani ja pallofani, ihanat vaatteet on molemmilla ja haluaisitteko leikkiä meillä joku päivä? Varsinkin pienien lapsien kanssa aika moni tilanne laukeaa ihan vaan olemalla ystävällinen ja huumorintajuinen aikuinen molemmille. Kiusaajista puhuminen nyt tietty on täysin asiatonta jos tenavat on seitsemänvuotiaita.

Vierailija
74/75 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa että ap lapsi ite kiusaa

Vierailija
75/75 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän vuoksi heidän kurkkunsa viillellään auki, ettäs tiedätte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän