Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten puutun kiusaamiseen :(

Vierailija
06.06.2022 |

Mun tyttöä kiusataan koulussa. Luokan yksi tyttö kysynyt että miksi hän käyttää niin usein raidallisia vaatteita. Miten tähän puuttuisin? Nyt mun lapsi puhuu että ei halua käyttää raidallisia vaatteita enää kun tämä tyrtö kyselee asiasta ja on aikaisemmin tykännyt näistä vaatteista.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tosi outoa että teidän mielestä minun lapsen pitää "puolustaa itseään" ja keksiä mitä sanoo kiusaajalle :( sen kiusaaja tyrön olisi pitänyt olla kiusaamatta. Edelleen ajattelen että on hyvä jos voisin saada yhteyden rehtoriin ja jos kiusaaja tyttö voisi mennä kakkosella eri luokalle. Pääasia että kiusaaminen loppuu ja menen kyllä miten pitkälle vaan että tämä asia selvitetään! Opettaja sanoo vain että tyttö ei kysynyt pahalla asiaa mutta on tuo raita fani juttu ihan tarpeeksi hyvä todistus tästä asiasta minusta myös...En hyväksy kiusaamista.

Vierailija
42/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkin mietin että voisiko puhua tästä asiasta vähän muille vanhemmille että tietävät varoa kiusaaja tyttöä. Parempi leikkiä kivojen kaverien kanssa eikä kiusaajan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raidoista kyselevälle tytölle pitäisi saada sosiaalisten taitojen henk.koht. opetusta. Häneltä puuttuu sosiaalista tilannetajua. Olisiko autisminkirjolla? Autismi/aspergerlapset eivät ymmärrä hienotunteisuuden päälle vaan täräyttävät kysymykset/kommentit ilmoille miettimättä toisen tunteita.

Vierailija
44/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisten taitojen opetusta koko luokalle ja siellä sitten esimerkkinä erittäin huonosta tilannetajusta tämä raidoista kysely niin johan nolottaa tätä kyselijää ja oppiipa kerrasta että toisten vaatteita/ulkomuotoa yms..ei kommentoida tai kysellä typeriä.

Vierailija
45/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitavaatteisiin pukeutumisen teemapäivä joko koko luokalle tai koko koululle. Kaikki osoittavat tukensa "me too"-hengessä että saa pukeutua miten itse haluaa.

Vierailija
46/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisten taitojen opetusta koko luokalle ja siellä sitten esimerkkinä erittäin huonosta tilannetajusta tämä raidoista kysely niin johan nolottaa tätä kyselijää ja oppiipa kerrasta että toisten vaatteita/ulkomuotoa yms..ei kommentoida tai kysellä typeriä.

Off topiccina: en ymmärrä, miksi raidoista ei saisi kysyä. Jollekin alle 12-vuotiaalle tuo voi oöla viaton kysymys. Ehkä teinille tuollainen on v*ttuilua eli kiusaamista. Mutta nuorempi lapsi voi kysyå ilman kiusaamisajatusta tuollaisia.

Vierailija
47/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä osoittaa sen, kuinka subjektiviinen kokemus on kiusaaminen. Provo ehkä, mutta aivan oikeasti on ihmisiä, jotka kokevat jonkun täysin viattoman kysymyksen kiusaamiseksi. Tai sitten ap:lla ei oikeasti ole pienintäkään ymmärrystä kiusaamisesta.

Vierailija
48/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo koulukaverin toistuva kysely raitavaatteista vaikuttaa lähinnä jotenkin yksinkertaisuudelta ja jankutukselta. Ei kivaa ole mutta en todellakaan kiusaamisena tuota pitäisi.

Kiusaaminen on sana, jota käytetään

monesti sellaisissakin tilanteissa, jossa ei todellakaan ole kyse siitä. Jotkut on tosi herkkähipiäisiä. Tätä tapausta en tarkoita. Kiusaaminen? Epähieno käytös? Häirintä? Kukin ymmärtää omalla tavallaan.

Vierailija
49/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ei tarvita opettajia eikä kuraattoreita, kun menet tytön kanssa tapaamaan kiusaavaa ja kysyt, miksi hän puuttuu toisten pukeutumiseen. Kehoita katsomaan mitä itsellään on päällä. Sano tiukasti, että seuraavasta kiusaamisesta kutsut poliisin.

Vierailija
50/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajan vanhempiin yhteys ja ilmoittaa, että jos meinaa käydä koulunsa terveenä loppuun. niin syytä käytöksen muuttua. Väkivalta lopettaa kiusaamisen ei oikein muu.

Vierailija
51/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi "sä oot raitafani ja mä oon pallofani" oli aivan ihana kommentti. Monet mun lasten kaverisuhteet on alkaneet tuollaisista huomioista. Tämä "kiusaajatyttö" kuulostaa varsin normaalilta 7-vuotiaalta. Miten monta kertaa hän on näistä raidoista huomauttanut ap?

Vierailija
52/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 2 kertaa kiusaaja tyttö on sanonut näistä. Helmikuussa sanoi ensin "miksi sulla on noin usein raidallisia vaatreita" ja sitten kun oli pari päivää myöhemmin niin "Taas sulla on raidallinen paita! taidat olla raita fani mä olen pallo fani".

Voiko luokan vaihtamista pyytää rehtorilta tietääkö joku tästä?

Vierailija
53/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 2 kertaa kiusaaja tyttö on sanonut näistä. Helmikuussa sanoi ensin "miksi sulla on noin usein raidallisia vaatreita" ja sitten kun oli pari päivää myöhemmin niin "Taas sulla on raidallinen paita! taidat olla raita fani mä olen pallo fani".

Voiko luokan vaihtamista pyytää rehtorilta tietääkö joku tästä?

Älä jaksa enää, tämä on oikeasti todella inhottava provo ja tekee pilkkaa kaikista joita on oikeasti kiusattu koulussa. Joutaisi poistoon koko roskaketju.

Vierailija
54/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea vastata? Kun putin kiusauksen nasvaltaisessaa kerhossa. Kiusauksen henkisen väkivalla kohde en minä.Olin turha valittaja.Minua ei kunneltu,en tulut kuluksi huonosta ilmapiristä kerho.Lähdin pois sieltä piste se!Niin se on päiväkodit,koulut,työpaikat sama asia.Kuisattu vaihtavat nissä paikka.Kiusaja saa jäädä tai kiusaajat,ottavat vaan uuden uhrin!

Vierailija
55/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo tai ei, mutta tällaisia vanhempia on oikeesti. Kaikki normaali lapsien välinen sanailu on kiusaamista ja heidän lapset viattomia uhreja kaikessa.

Vierailija
56/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 7-vuotias on 2 kertaa joskus helmikuussa kysäissyt, tykkääkö lapsesi raidoista tosi paljon...? Ja tämä on kiusaamista jonka takia pitää olla yhteydessä rehtoriin ja vaihtaa luokkaa?

Rehtori nauraa partaansa kun olet yhteydessä. Mutta lapsellesi voi olla elämä vaikeaa jos oppii tuollaisen asenteen.

Vierailija
57/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on selvä provo. Varmaan jonkun oikeasti toisia kiusaavan lapsen vanhemman kirjoittama. On ärsyyntynyt kun on käynyt ilmi, että se oma kullannuppu voikin olla tosielämässä ilkeä muille. Tällä provolla ko. henkilö haluaa saattaa kaikki kiusatut/kiusaamiseen puuttuvat jotenkin naurunalaiseksi. Tosielämässä kiusaaminen lakaistaan aivan liian usein maton alle. Johan se Koskelan tapauskin jo asian osoitti. Päiväkodissa alkanut varmaan juuri näin pienistä asioista kuin toisen pukeutumisen kyseenalaistamisesta.. ja mitä pojat lopulta tekivätkään.. se me kaikki saatiin sitten lukea mediasta.

Vierailija
58/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toi "sä oot raitafani ja mä oon pallofani" oli aivan ihana kommentti. Monet mun lasten kaverisuhteet on alkaneet tuollaisista huomioista. Tämä "kiusaajatyttö" kuulostaa varsin normaalilta 7-vuotiaalta. Miten monta kertaa hän on näistä raidoista huomauttanut ap?

Etkö huomaa että tämä koko ketju on silkkaa kettuilua. Ei ap ole todellinen vanhempi. Ketjun aloittaja on joku ärsyyntynyt mamma, jonka lapsi on jäänyt toisten kiusaamisesta kiinni. Keksinyt koko tarinan raitoineen ja luokanvaihtoineen.

Vierailija
59/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on provo. Mutta aika pelottavaa miten moni on kommentoinut tässä ketjussa kaikkia "heti vaan rehtorille / poliisille / turpiin sitä lasta" ja on valmis pitämään kiusaajana tätä toista lasta. Siis kun eihän tossa ap:n kuvaamassa tilanteessa ole tapahtunut yhtään mitään. Lapsi on kiinnittänyt huomiota toisen lapsen vaatteisiin ja päätellyt että tää tykkää sellaisista ja tuo huomion esiin niinkuin pieni lapsi nyt tuo. Kiusaamiseksi väitetään vaikka mitä millä ei ole mitään tekemistä kiusaamisten kans.

Vierailija
60/75 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan on provo. Mutta aika pelottavaa miten moni on kommentoinut tässä ketjussa kaikkia "heti vaan rehtorille / poliisille / turpiin sitä lasta" ja on valmis pitämään kiusaajana tätä toista lasta. Siis kun eihän tossa ap:n kuvaamassa tilanteessa ole tapahtunut yhtään mitään. Lapsi on kiinnittänyt huomiota toisen lapsen vaatteisiin ja päätellyt että tää tykkää sellaisista ja tuo huomion esiin niinkuin pieni lapsi nyt tuo. Kiusaamiseksi väitetään vaikka mitä millä ei ole mitään tekemistä kiusaamisten kans.

Selvään provoon vastataan provokatiivisesti. Tuodaan esille onko kåiusaamista vastaan vai sen puolella. Siitä nämä vastaukset kertovat, eivät mistään todellisuudesta.

Jos mennään asiaan niin kiusaaminen ei lopu, jos siltä suljetaan silmät. Kyllä usein sitä "viatonta sanailua" on jatkunut jo pidempään ennen kuin kukaan puuttuu. Jossain vaiheessa sanailun kohteelle tulee mitta täyteen ja hän kertoo aikuiselle. Kun aikuinen puuttuu niin tilanne voi tuntua "naurettavalta", koska asia voi vaikuttaa hyvin pieneltä ja viattomalta, mutta jos lähdetään penkomaan asiaa tarkemmin niin kyllä sieltä löytyy kaikenlaista. Se pieni asia, joka täyttää kupin, on vain se jäävuoren huippu. Pinnan alta löytyy muutakin.

Kiusaaminen alkaa hyvin pienistä asioista. Monet lapset ottavat "viatonta sanailua" vastaan vuosikaudet kunnes romahtavat esim. teini-iässä. Ja miksi lapset eivät kerro? No juuri tässäkin ketjussa esille tulevien aikuisten asenteiden vuoksi: ei ne kuitenkaan usko ja asia kuulostaa naurettavalta.

Lopuksi kysyn, mitä ihmeen haittaa voisi olla, että aikuinen puuttuisi jos tässä provokatiivisestI esitetty keksitty tapahtumaketju olisi todellinen? Joku keskustelisi sen kyselijän kanssa ja ohjaisi toimimaan sosiaalisesti hienovaraisemmin ja älykkäämmin. Näin raitakyselijän sos.taidot kehittyisivät ja hän saisi mahdillisesti lisäö kavereita. Lapsi oppii sosiaalisia taitoja. Mitä pahaa tapahtui? Miksi olisi pitänyt jättää puuttumatta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi