Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten puutun kiusaamiseen :(

Vierailija
06.06.2022 |

Mun tyttöä kiusataan koulussa. Luokan yksi tyttö kysynyt että miksi hän käyttää niin usein raidallisia vaatteita. Miten tähän puuttuisin? Nyt mun lapsi puhuu että ei halua käyttää raidallisia vaatteita enää kun tämä tyrtö kyselee asiasta ja on aikaisemmin tykännyt näistä vaatteista.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni kyllä koulun pitää puuttua tähän ja myös mietin sitä että miten kiusaaja tytön voisi saada eri luokalle niin kiusaaminen loppuisi ehkä siihen? Voiko rehtorilta kysyä?

Vierailija
22/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en usko että tytön äidistä on mitään apua koska tyttönsä on kiusaaja :( ei varmaan tee yhtään mitään tälle asialle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja sanoi vaan että ihan normaalia uteliaisuutta lapsilla ja ei ole muka tarkoittanut millään pahalla. En ymmärrä miksi kiusaamiseen ei puututa ollenkaa

Vierailija
24/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sulla on raidallisia vaatteita?

- Koska raidat on mun juttu

- raidoissa on taikaa

- pidän raidoista

- En mä tiedä, miks sulla on aina niin tyhmiä kysymyksiä ?

- koska kuulun raitajengiin

- että sä voisit kysyä

- siks kun on, onko se joku ongelma sulle?

Vierailija
25/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on ala-arvoinen provo. Tehdä nyt pilaa todellisilla ongelmilla. Häpeä.

Vierailija
26/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja sanoi vaan että ihan normaalia uteliaisuutta lapsilla ja ei ole muka tarkoittanut millään pahalla. En ymmärrä miksi kiusaamiseen ei puututa ollenkaa

Mitä Ukraina tekee kun Venäjä kiusaa ?

Vierailija
27/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetat lapselle että saa tykätä mistä itse haluaa vaikka kukaan muu ei tykkäsi. Että voi vastata että pidän näistä vaatteista, siksi käytän niitä.

Älä itse epäröi lapsen kuullen omaa painoa, pukeutumista yms. ulkonäköön liittyvää, sellainen epävarmuus tarttuu.

Vierailija
28/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lapselle, että hän on just hyvä sellaisena kuin on ja jokaisen vaatteet on hyviä sellaisina kuin on. Tytössäsi ei ole vikaa eikä hänen vaatteissaan. Vaan sen toisen tytön käytöstavoissa on parantamista, jos nyt jossain olisi parannettavaa. Hänen tulee opetella, että toisten vaatteita ei arvostella ja pääasia, että on vaatteet eikä palele. Puhtaat ja ehjät vaatteet olisi tietty hyvä olla kaikilla, mutta sekään ei haittaa, jos joskus jollain ei ole eikä sitäkään tule arvostella. Jokaisella oma maku ja niin saa ollakin!

Meillä ekaluokkalainen poika ja myös tullut kommenttia mm. "mikä merkki toi on olevinaan", kun on esim. yhdet collegehousut, joissa nyt sattuu lukemaan logomerkki. Meille ne ei merkkaa, ja kyseessä yksi lasten keskuudessa varmasti ei mikään tunnettu juttu. Itse vaan oon tykännyt suosia luomupuuvillavaatteita ja Suomessa/lähellä tehtyjä, eikä nuo todellakaan sano muille yleensä mitään eli meillä ei ole mitään adidasta, vansia ym. mitä kuulemma muilla luokan pojilla on. Käytiin keskustelu, että merkeillä ei ole mitään väliä. Eri ihmiset arvostaa eri asioita eikä ole pakko olla samanlaista kuin toisilla.

Opeteltiin, mitä voi sanoa takaisin. Esim. "mitä sit?", "no mulla nyt vaan on tällaiset, ihan sama", "no hei, pääasia ettei pylly vilku", "opettele kuule käytöstavat", "no oisko kiva, että oltaisiin kaikki samannäköisiä?".

Jos teillä on joku vanhempainyhdistys, niin voisi myös olla sinne yhteyksissä tai opeen/rehtoriin ja ehdottaa, että kukin vois käydä kotona lapsensa kans tällaisen keskustelun. 

Vierailija
29/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö sanoi tosiaan että tämä toinen tyttö tuli häneltä kysymään että "miksi sulla on melkein aina raidalliset vaatteet". On hänellä muitakin vaatteita

Eihän tuo toki mukavaa ehkä ole mutta täytyy nyt kuitenkin sanoa että on melko tavallista että lapset kysyvät suoraan toisiltaan tai aikuisiltakin asioita joita huomaavat tai ihmettelevät. Onko tilanne ollut muuten jotenkin pilkallinen tai onko naureskeltu tms? Vai onko siellä vaan ihmetelty ehkä. Kai ne raidat sitten käy enemmän silmään kuin muut värit, mene ja tiedä? Olen itse välillä kysynyt miesystävältä miksi hän käyttää usein tiettyä paitaa. En koe olevani loukkaava. Itse jouduin lapsena käyttämään mitä satuin kaapista löytämään. Usein kai aika pieniä ja samoja vaatteita. Serkkujen vanhoja ja siten vanhanaikaisia riepuja. Joskus likaisia alusvaatteita ym mitä nyt alakouluikäinen likapyyykistä kaivoi. Siitä kai jäänyt ajatus että lapsilla pitäisi olla päivittäin eri vaatteet mielellään. Eipä ainakaan kukaan mieti että on pulaa vaatteista. Nykyään en juuri välitä asiasta kylläkä omalla kohdallani.

Vierailija
30/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yksi opettaja sanoii hyvin että kouluun tullaan opiskelemaan. Että se on sen tarkoiitus.

Vierailija
31/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin todennäköisesti, osa lapsista on vaan ihan hirveän lapsellisia vielä ala luokilla ja kyselee kuin kyselyikäiset mitä tahansa. Voit sanoa omalle lapselle että tuo oppilas on ehkä hieman jälkeenjäänyt...

Vierailija
32/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat testaa aina miten toinen pitää rajoistaan. Opeta jämäkkyyttä, topakkuutta.

Opeta lapsi sanomaan "ei kuulu sulle", "et sä mua määrää", "ei kiinnosta" ym.

Vierailija
33/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin opettajalle, että otan yhteyttä rehtoriin mikäli hän ei asialle mitään tee. Turha jäädä odottamaan pahempaa, kiusaaminen on aina vakava asia :( 

Vierailija
34/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan meidän lapsi samalla luokalla. :D

Ei olla tästä aiheesta vielä puhuttukaan open kans, mut muista isommista jutuista mitä riittänyt. Jokaiseen tuntuu tulevan toi "ei se sitä pahalla, se vaan vielä harjoittelee". Sit vielä päälle sellainen kilttien lasten syyllistys takaisin, jos kerrankin toinen sit laittaa takaisin, ni ne tilanteet ne kyllä näkee ja kuulee & tulee viestiä, että teidän lapsi teki niin ja näin... Mut ne, jotka oikeasti aloitti pääsee kuin koirat veräjästä. Tai just tollaista, että "ei pitäisi ottaa niin vakavasti" tms. :-(

Yksikin poika oli vetänyt yhtä toistaa poikaa turpiin. Tän lyödyn äiti oli ollut yhteyksissä kouluun ja siellä oli vaan vedottu "että yksittäistapaus".

Sori, pitipä avautua, mut pisti vaan taas risomaan kovasti.

Vierailija
35/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuolla mitään tekemistä kiusaamisen kanssa? Mä en näe tätä kuvattua tilannetta kiusaamisena mitenkään päin.

Vierailija
36/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin muka ei ole kiusaamista? Kiusaaja tyttö tuli sanomaan "Miksi sulla on melkein aina raidallisia vaatteita" ja toisenakin päivänä että "Taas sulla on raidallinen paita, sulla on melkein aina raidallisia vaatteita" ja samalla jotain että "sä tykkäät eniten kaikista raita jutuista kun sulla on niitä niin paljon". Lapseni ei halua enää käyttää raidallisia vaatteita tämän kiusaamisen vuoksi.

No ei tuo itsessään miltään kiusaamiselta kuulosta? Vai onko sanottu tosi ivalliseen sävyyn se? Jos ei, niin ei sinun tarvitse kuin opettaa lapsellesi että makuasioista ei tarvitse kiistellä. Se ei ole lapseltasi pois jos joku ei ole samaa mieltä siitä mitkä vaatteet on kivoimpia. On ok käyttää just sellaisia vaatteita mistä tykkää. Nolompaa se on, jos käyttää samoja mitä muut vaikka itse ei niistä edes pitäisi.

Vierailija
37/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just,samakuin joillekkin kaikki rasismia...

Kaupan kassa kysyy  haluatko kuittia niin sekin on kiusaamista jollekkin,aloittajalle ainakin.

Vierailija
38/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua että tämä ei ole kiusaamista jonkun mielestä sitten?

Kiusaaja tyttö oli sanonut myös että "sä oot raita fani ja mä oon pallo fani" ja osoittanut omaa pallo paitaansa siinä :(

Vierailija
39/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ala-arvoinen provo. Tehdä nyt pilaa todellisilla ongelmilla. Häpeä.

Provoksi minäkin tunnistin. Uskoisin, että ap on itse joku kiusaaja, joka ei edes osaa keksiä uskottavaa kiusaamisen aihetta tai -tilannetta. Kun siis tuo ap:n kuvaama tilanne ei edes ole kiusaamista, vaan normaalia keskustelua. Saahan ihminen nyt kysyä jotain. Kiusaaminen on loukkaamista, porukasta ulos sulkemista, haukkumista ja kiroilua/alatyylistä kielenkäyttöä toista kohtaan.

T. Oikeasti monen vuoden ajan koulukiusattu

Vierailija
40/75 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan turpaan ja täysii!

Voi kysyä, että mikä häntä häiritsee raidallisissa vaatteissa? Tuskin hänkään pelkästään yksivärisissä vaatteissa kulkee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä