Ekonomistit tyrmäävät polttoaineveron alennuksen
Ylen haastattelemat kaksi ekonomistia antavat veronalennukselle täystyrmäyksen samoin tukimuoodoille kokska "tuet eivät ole linjassa ilmastotavoitteiden kanssa". Lisäksi he "painottavat, että hintojen nousun vaikutusta voi itse pehmentää pyrkimällä vähentämään polttoaineiden kulutusta. Se voi tarkoittaa enemmän kimppakyytejä, siirtymistä julkisiin kulkuvälineisiin, vaihtamista sähköautoon tai ajonopeuden laskua"
Veikkaan, että molemmat haastateltavat ovat itse varsin hyvätuloisia ja asuvat kehäkolmosen sisäpuolella hyvien liikenneyhteyksien äärellä. Niin sfääreissä ajatuksineen tuntuvat leijuvan jalat tukevasti irti maasta.
Kommentit (32)
Julkisella matkustaminen on ainakin täällä niin kallista, että sillä hinnalla saa jo bensaa. Itse olen kyllä pyöräillyt nyt enemmän hintojen takia, mutta ei pyörällä saa kaikkea tavaraa tuotua ja kaukaa. Taloudellinen ajo on kyllä ihan fiksua ja jokaisen kannattaisikin se osata, mutta ei silläkään entisille bensanhinnoille pääse. Sähköautoon ei nyt jostain kumman syystä ole varaa.. Kimppakyytejä ei ole, koska ei ole ystäviä. :(
Itse pyrin ekonomiksi, mutta en kyllä koskaan tule unohtamaan millaista se on, kun rahat on tiukilla ..
Vierailija kirjoitti:
Toinen heistä on myös ilmastopaneelin edustaja ja toinen on todennut aiemmin Hesarissa että "polttoaineiden hinnan hyvittäminen kotitalouksille pn hallitukselta perusteeton ja ilmastotavoitteita haittaava toimi".
Toivoisin YLEltä monipuolisempaa viestintää, aika tarkoitushakuiselta vaikuttaa tuo haastateltavien valinta.
Ilmastokiiman voisi lykätä ö-mappiin odottamaan aikoja parempia.
Tämmöstä se on kun päästää mädättäjät valtaan.
Sitten kun ihmiset vähentävät ajamista, verotulot vähenevät, jolloin bensan hintaa pitää taas nostaa, jolloin ihmiset taas vähentävät ajamista, jolloin verotulojen turvaamiseksi hintoja on taas nostettava. Kunnes nämä "viisaat" eknomistitkin tajuavat, että verotuloja ei enää saada, jolloin paniikissa keksitään joku sähkölatausvero, joka on 50% hinnan päälle.
Juu kimppakyyti on hieno ajatus! Siinä saan minä, lapsiperheen äiti, kulumaan työmatkoihin 45min-1h enemmän. Pienen kulutuksen riisikippooni toki mahtuu tunkemaan mun mukulat, kollegojen mukulat ja me aikuiset. Kaikilla lapsilla tietty harrastuskamat mukana, sinne peräluukkuun ne mahtuu pienimpien lasten kanssa! Pitää yksi kollegani tosin tunkea sinne takaboksiin, mutta mitäpä sitä ei suomalainen tekisi ilmaston vuoksi :) Yhdessä hoidetaan myös työpäivän jälkeiset menot, aina harrastuksista gynekologikäynteihin. Irmeliä ja hänen 2,5v kaksisia varmasti kiinnostaa työpäivän jälkeen tulla mun kanssa valitsemaan lahjaa Kustaa-sedän lauantaisella synttäreille, käydään toki myös kaupungin toisella laidalla kkmppakyytiporukalla kun Irmelin lapsella on 1h optikkoaika. Oho, ai kello onkin jo puoli kahdeksan ja lapset ulvoo autossa nälissään. Hurraa kimppakyydit.
Vierailija kirjoitti:
Juu kimppakyyti on hieno ajatus! Siinä saan minä, lapsiperheen äiti, kulumaan työmatkoihin 45min-1h enemmän. Pienen kulutuksen riisikippooni toki mahtuu tunkemaan mun mukulat, kollegojen mukulat ja me aikuiset. Kaikilla lapsilla tietty harrastuskamat mukana, sinne peräluukkuun ne mahtuu pienimpien lasten kanssa! Pitää yksi kollegani tosin tunkea sinne takaboksiin, mutta mitäpä sitä ei suomalainen tekisi ilmaston vuoksi :) Yhdessä hoidetaan myös työpäivän jälkeiset menot, aina harrastuksista gynekologikäynteihin. Irmeliä ja hänen 2,5v kaksisia varmasti kiinnostaa työpäivän jälkeen tulla mun kanssa valitsemaan lahjaa Kustaa-sedän lauantaisella synttäreille, käydään toki myös kaupungin toisella laidalla kkmppakyytiporukalla kun Irmelin lapsella on 1h optikkoaika. Oho, ai kello onkin jo puoli kahdeksan ja lapset ulvoo autossa nälissään. Hurraa kimppakyydit.
Niinpä, voi kun nuo ekonomistit edes hetkeksi asettuisivat miettimään asioita tavallisten ihmistenkin näkökulmasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kun muissa maissa voidaan tukea kansalaisia.
Tai no, kyllähän me tuemme Italialaisten ilmaisia energiaremontteja.
Kiitos Sanna!
Pääministeri Sanna Marinhan ei ole tuota ekonomien lausuntoa antanut.
Polttoaineveron korotuksesta on päättänyt koko hallitus, päälle päsmärinä valtiovarainministeriö.Koska valtiovarainminiseriö on se, jonka pitää haalia niitä tuloja, ihan sieltä, mistä vaan pysytyttään pienikin tulonlisä puristamaan.
Valtiovarainministeriö on se taho Suomessa, joka valmistelee aina tulevan budjetin eli tulo-ja menoarvion.
Se on siinä mielessä Suomen tärkein miniseriö, sillä se määrää, miten Suomi makaa, istuu ja seisoo kunakin vuonna.
Sanna Marin on pääministeri ja johtaa koko hallitusta, myös valtionvarainministeriö on hänen allaan.
Tämä on Marinin hallitus, hänen hallitusohjelmansa, hänen ohjelmansa, - hän vastaa!
Siinä on kyllä ekonomeilla mennyt koulutus aivan vessanpöntöstä alas. Ei paljon järki päätä pakota.
Vierailija kirjoitti:
Veroa pitäisi nostaa reilusti, jotta kulutus laskisi!
Hyvä idea ilmoitettavassa päättäjille. Suomalaisten pitää laskea kulutusta, että muut saavat kuluttaa enemmän.
Uskomatonta. Suomalaisten täytyy ainoana kansana laskea elintasoaan.
Härskiä puhetta.
"Päättäjien ei "missään tapauksessa" kannata puuttua bensan rajuun kallistumiseen, sanovat ekonomistit – sen sijaan kulutusta pitää vähentää"
Millä lailla ihmisten ajatellaan teleportaavan itsensä töihin jatkossa? Tai ostavan mitään kun tuotanto- ja kuljetuskustannukset kasvavat? Mitä ihmisten ajatellaan tekevän, kun rahat elämiseen loppuvat?
Kovin pääkaupunkikeskeinen on näkökulma heillä.
Oikeasti ärsyttää kun noilla ei ole mitään käsitystä pienituloisten ihmisten arkisista selviytymiskamppailuista nousevien elinkustannusten (ruoka, asuminen, sähkö, bensa) kanssa!