Miten saada rahaa palkan lisäksi? Palkka ei riitä.
Menot on karsittu todella alhaisiksi.
Miten tuloja saisi lisää?
Kommentit (971)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lähtisin yhä karsimaan menoja. Alkoholin juonti loppuu kokonaan, tupakointi on tietysti jo aikaa sitten lopetettu, ei syödä tai kahvitella ulkona. Yle Areena on vallan hyvä suoratoistopalvelu.
En pysty enää karsimaan menoja.
En juo alkoholia, en polta tupakkaa, en juo kahvia.
Onneksi ei ole ketään ketä pitäisi elättää.Ap
Eipä oo muullakaan onneksi enää elätettäviä. Eläke on 1340 e. Ruoka ym 300 e, vastike, vesi ja sähkö 250 e, puhelin 20 e ja sairauskulut + lääkkeet 60 e/kk. Säästöön jää joka kuukausi 600 e, kun olen vielä huomioinut lasten ja lasten- lasten synttäri- ja joululahjat. Olen erittäin tyytyväinen. Tietysti on iso etu, että sain 3 v sitten maksettua asuntovelan pois nousta samoista tuloista, silloin oli tiukkaa.
Minä teen työn lisäksi hommia kevytyrittäjänä. Kaikki, mitä kevytyrittämisestä tulee, menee pienikuluiseen indeksirahastoon korkoa kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa järkevä vaihtoehto taitaa olla lisätyö tai kakkosduuni.
Itse olen vuosien ajan tehnyt kahta työtä, muutoin ei raha riitä. Asumme Helsingissä jossa on onneksi työtä tarjolla.
Minulla itselläni ei ole velkoja harteillani, mutta minun talouttani rasittaa mm iäkäs äitini, jolle pitää joka kuukausi antaa rahaa jotta selviäisi ja saisi ruokaa.
Vuosien ajan kun tekee kahta työtä, eikä saa pidettyä lomia, niin se kyllä näkyy ja tuntuu kehossa.
En kyllä jaksaisi tehdä enää kahta työtä näin säännöllisesti.. olen äidille ehdottanut muuttoa halvempaan asuntoon, jotta hänen kulut pienenisivät ja tätä kautta hänelle jäisi omista rahoista enemmän rahaa. Äiti ei suostu, hänen koti on kuulema tuossa asunnossa, eikä iäkkäänä voi muuttaa.Sinulle ihan ystävän neuvo: pyydä äitiäsi näyttämään sinulle muutaman kuukauden tiliotteet. Jos äidillesi jää joka kuukausi eläkkeestä enemmän rahaa mitä hänellä on menoja, niin lopeta avustaminen. Sinä teet itsestäsi tuolla menolla työkyvyttömän ja kukas sinusta sitten huolen pitää? Auttaa toki voi, jos on ylimääräistä rahaa, mutta sinulla ei sitä selvästi ole. Sen lisäksi sinun pitää selvittää, onko äidilläsi oikeutta johonkin tukeen, jota hän ei ole hakenut.
Kyllä ihmettelen suuresti, että äitisi eläke ei riitä. Lienee saa myös asumistukea, jos on pieni eläke. Itse olen myös pienellä eläkkeellä, mutta rahat kyllä riittävät menoihin, vaikka on monta eri lääkitystä kun ja usein käyntejä lääkärillä. Nyt ei kaikki ole kunnossa, eihän vaan ole peliongelma äidilläsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa järkevä vaihtoehto taitaa olla lisätyö tai kakkosduuni.
Itse olen vuosien ajan tehnyt kahta työtä, muutoin ei raha riitä. Asumme Helsingissä jossa on onneksi työtä tarjolla.
Minulla itselläni ei ole velkoja harteillani, mutta minun talouttani rasittaa mm iäkäs äitini, jolle pitää joka kuukausi antaa rahaa jotta selviäisi ja saisi ruokaa.
Vuosien ajan kun tekee kahta työtä, eikä saa pidettyä lomia, niin se kyllä näkyy ja tuntuu kehossa.
En kyllä jaksaisi tehdä enää kahta työtä näin säännöllisesti.. olen äidille ehdottanut muuttoa halvempaan asuntoon, jotta hänen kulut pienenisivät ja tätä kautta hänelle jäisi omista rahoista enemmän rahaa. Äiti ei suostu, hänen koti on kuulema tuossa asunnossa, eikä iäkkäänä voi muuttaa.Ulosottovelka on meno toimeentulotuesta. Koittakaapa hakea tt-tukea.
Sinulle ihan ystävän neuvo: pyydä äitiäsi näyttämään sinulle muutaman kuukauden tiliotteet. Jos äidillesi jää joka kuukausi eläkkeestä enemmän rahaa mitä hänellä on menoja, niin lopeta avustaminen. Sinä teet itsestäsi tuolla menolla työkyvyttömän ja kukas sinusta sitten huolen pitää? Auttaa toki voi, jos on ylimääräistä rahaa, mutta sinulla ei sitä selvästi ole. Sen lisäksi sinun pitää selvittää, onko äidilläsi oikeutta johonkin tukeen, jota hän ei ole hakenut.Kiitos sinulle ystävällisestä vastauksestasi.
Äitini rahaingelista olen täällä avautunut muutamia kertoja. Hän velkaantui eläkkeelle jäätyään, ulosottoon päätyi lopulta ja tuolloin meille lapsille selvisi, että hänellä on niskassa 88.000 euron velat.
Lisäksi asuu kalliissa isossa asunnossa.
Ei anna periksi muutossa halvempaan.
Velkajärjestely hänelle myönnettiin nyt viime kuussa, mutta nyt itkee sitä, että häneltä viedään VJ vuoksi liikaa rahaa eli 295 euroa kuussa, oli itse ajatellut 130 euron kuukausi maksua 3 vuoden ajan, nyt vahvistetun ohjelman mukaan maksaa 5 vuotta.Ei näytä minulle tiliotteitaan, on toki ne käräjäoikeudelle toimittanut.
Hän vain aloittaa haukkumisen, huutamisen kun kyselen tapahtuneista velkaantumiseen johtaneista syistä. Hän mm huutaa, että mikä on muna kanaa neuvomaan? Tai sinulla ei edes karvat vielä pi*lussa kasvaneet, kun minä olen vuosikymmenet asioitani hoitanut siis tuollaista todella ilkeää puhetta minua kohtaa.
Lisäksi tässä vaatii lisää rahaa lähetettävän ja kun sanoin, ettei minulla ole, hän vaati minua lähettämään hänelle omat tiliotteeni ja palkkatapahtumat.Tiedän, ettei tuollaisen äidin kanssa pitäisi olla tekemisissä, mutta jos nyt katkaisen välit ja rahahanat, on sisareni todella kovilla äidin avustamisen kanssa.
Sama
Jos ei lisätyöt kiinnosta, eikä sossurahaa saa, eikä tutuiltakaan, niin eihän siinä auta kuin mennä leipäjonoon.
Lisäksi pitää laittaa ne kaikki menonsa uudemman kerran paperille ja karsia jokainen turha pikkuostoskin pois, karkkeja ym. tarpeetonta myöten, ja ostaa punalaputettuja tuotteita, muita tarjoustuotteita ja halpamerkkituotteita.
Totuus on, että kaikki tuhlaavat tarpeettomiin, liian kalliisin tai muihin vastaaviin joka kuukausi. Aina myös löytyy halvempi vaihtoehto, kun on asiantuntijat yhdessä talousahdinkoon joutuneen kanssa niitä ostoksia katsoneet.
Se, että ostaa mitä tahansa valmisruokia, säilykkeitä, valmispitsoja, eineksiä, limuja tai herkkuja, kasvattaa esim. kauppalaskua jo niin, että niiden hinnalla saisi jo vaikka kunnon lihapaketin, josta saa kunnollista edullista ruokaa valmistettua. Esimerkiksi 400 g naudan jauhelihaa maksaa n. vähän alle 5 euroa. 400 g lihaa pitäisi riittää ainakin 2 eri ruokaan. Pitää siis karsia turhaa 5 euron edestä, saadakseen ainakin parin päivän ruoan.
Olen itse elänyt euroja laskien, joten tiedän, mistä puhun.
Kysy joltain rahtihamekansalaiselta
Myy pikkareita/kenkiä/kuvia. Jos löydät sellasen miehen kuka haluaa just sun juttuja maksaa hyvin. Ja noiden lisäksi käyn välillä runkkaa yhen tutun ukon ja se maksaa hyvin. Sen verran millä muut naiset antaa jo panna. Se on yrittänyt vähä nostaa jos annan pillua mut en oo suostunut.
Nythän on osinkojenmaksuaika. Väitättekö ettette muka saa ollenkaan osinkoja?
Ja ainahan sitä voi myydä pikkuisen metsää, jos on pikkurahan puutetta.
Kullan hintakin on yli 2000$/oz. Jonkun harkon voisi ihan hyvin rahastaa näillä hinnoilla.
Ei se rahanteko ole niin kovin vaikeaa, kun vähän yrittää.
Kouluttaudu alalle, jolla tienaa! Tai ala tehdä jotakin niin erikoista, että saat itse määritellä mitä siitä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Robin Hoodin malli, otetaan rikkailta ja jaetaan köyhille!
Niin, ainahan se on rikkaan ahneuden syy, jos köyhä on köyhä. Ja köyhyys johtuu aina siitä, että yhteiskunta ei anna tarpeeksi rahaa. Kyllä köyhälle pitää antaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Myy pikkareita/kenkiä/kuvia. Jos löydät sellasen miehen kuka haluaa just sun juttuja maksaa hyvin. Ja noiden lisäksi käyn välillä runkkaa yhen tutun ukon ja se maksaa hyvin. Sen verran millä muut naiset antaa jo panna. Se on yrittänyt vähä nostaa jos annan pillua mut en oo suostunut.
Painu nyt Pera takaisin sinne peräkammariisi. Äitis huutaa kohta puurolle.
Vierailija kirjoitti:
Pirkka-ketsupin hinta viime vuonna 2.29€, äsken ostettuna 3.79€. Korotusta "maltillisesti" vain 65%. Mistähän tässä vielä pihistäisi kun ei makaronilientä ole varaa enää edes pirkka-ketsupilla piristää?
Syökö joku vielä vehnämössöä eli makaronia? Peruna on vihannes, halvempi, terveellisempi, monin verroin maukkaampi. Perunoita voi keittää ison kattilallisen ja syödä vaikka suolakurkun ja yrttien kanssa - kesällä vihannesten ja metsästä kerättyjen sienien kanssa. Voikukan lehdistä saa maukasta salaattia. Tai sitten paistaa siihen kylkeen halvan lenkkimakkaran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkkasi on pieni, kannattaa toivoa potkuja ja alkaa elämään samansuuruisilla tuilla.
Itselle ei työsopimusta onneksi jatkettu.
Nettopalkkani oli 1200e/kk
Nyt saan tukia 1000e/kk.
Ei ole mitään järkeä olla töissä jos ero on noin pieni. Lisäksi työmatkoihin kului lähes toi 200e.Näinpä. Töissäkäydessä tarvitsee autoa; autolaina 200e/kk bensa 200e/kk plus verot ja vakuutukset. Lisäksi tarvii työvaatteet ja lounaat maksaa 11-12e per päivä. Kyllä käteen pitäisi jäädä noin 2700e että olisi järkeä käydä töissä.
Ei noin kalliita lounaita voi köyhä syödä (n. 60 vk). Osta ruokatermari ja keitä siihen puuroa, keittoa tms, jos töissä ei ole mikroa, jolla voi lämmittää ruuan. Lisäksi muutama voileipä ja vaikka pari porkkanaa. Hengissä pysyy. Työpaikkaruokaloiden lounaat ovat liian kalliita meille pienipalkkaisille. Eväillä onnistuu syömään puolta halvemmalla. Ei tietenkään yhtä terveellistä kuin monipuolinen lounas ruokalassa.
Marjatta58 kirjoitti:
Itse jäin eläkkeelle viime syksynä ja nyt tämä inflaatio ja sähkönhinta (sähkölämmitys) niin eipä meinaa nämä ennestään pienentyneet tulot riittää... Noh sukupaispoika vähän valisti rahankäytöstä, ensin meinasin suuttua, mutta vinha perä... en ole paljon kaupoissa hintoja kattonut. Tämä www.lisatuloja.com sivusto tuli googlesta, kun vinkkejä etsin. En nyt noista varsinaisista tuloista mitään uutta löytänyt, mutta muuten ihan ok vinkkejä. Vakuutukset ja puhelinlyyttmä toi ainakin vähän säästöä. Marjastanut olen aina, mutta vaan omaan tarpeeseen. Tykkään niin miksi ei voisi muillekkin kerätä ja myydä. Noh sekava teksti, mutta kyllä niitä etenkin säästökohteita ja lisäansionmahdollisuuksiakin löytyy kun vähän miettii ja etsii.
Miten on mahdollista olla tuossa tilanteessa? Olet jo eläkkeellä etkä ole itse oppinut hintoja katsomaan? Tarvitaan sukulaispoika avaamaan silmät että ymmärrät mihin pienet rahasi katoavat. Ei voi kuin ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta, mikä on tollasen hoidon käypä hinta?
Vierailija kirjoitti:
Jos olet hoikka parikymppinen mies niin helposti tienaat seksillä rahaa
Palkkatyötähän sekin on. Silloin teet kahta työtä.
Osinkoja kaipailtiin kuukausierissä. Siinä on tiivistettynä ongelma, miksi rahat ei riitä. Opettele elämään niin, ettei raha polta taskussa, toisin sanottuna kädestä suuhun, ja ihmeesti palkka alkaakin riittää.
Olen pienituloinen ja minulla on tilipäivä kerran vuodessa. Vaatii malttia ja suunnittelua, mutta on todella kasvattavaa.
Marjatta58 kirjoitti:
Itse jäin eläkkeelle viime syksynä ja nyt tämä inflaatio ja sähkönhinta (sähkölämmitys) niin eipä meinaa nämä ennestään pienentyneet tulot riittää... Noh sukupaispoika vähän valisti rahankäytöstä, ensin meinasin suuttua, mutta vinha perä... en ole paljon kaupoissa hintoja kattonut. Tämä www.lisatuloja.com sivusto tuli googlesta, kun vinkkejä etsin. En nyt noista varsinaisista tuloista mitään uutta löytänyt, mutta muuten ihan ok vinkkejä. Vakuutukset ja puhelinlyyttmä toi ainakin vähän säästöä. Marjastanut olen aina, mutta vaan omaan tarpeeseen. Tykkään niin miksi ei voisi muillekkin kerätä ja myydä. Noh sekava teksti, mutta kyllä niitä etenkin säästökohteita ja lisäansionmahdollisuuksiakin löytyy kun vähän miettii ja etsii.
Joo kyllähän sitä jokainen pystyy tuollaisilla ihan arkielämän perusvinkeillä säästämään huomattavasti kuukausittain. Tuolla sivullakin iso osa "vinkeistä" on sellaisia, jotka pitäisi olla ihmisille itsestäänselvyyksiä.
Neljättäkymmentä vuotta olen käynyt töissä (nyt onneksi jo eläkkeellä) ja kertaakaan en ole lounasta ostanut työpaikalta, aina eväät olleet mukana. Ei oo ollut varaa..