Miten saada rahaa palkan lisäksi? Palkka ei riitä.
Menot on karsittu todella alhaisiksi.
Miten tuloja saisi lisää?
Kommentit (971)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkkasi on pieni, kannattaa toivoa potkuja ja alkaa elämään samansuuruisilla tuilla.
Itselle ei työsopimusta onneksi jatkettu.
Nettopalkkani oli 1200e/kk
Nyt saan tukia 1000e/kk.
Ei ole mitään järkeä olla töissä jos ero on noin pieni. Lisäksi työmatkoihin kului lähes toi 200e.Näinpä. Töissäkäydessä tarvitsee autoa; autolaina 200e/kk bensa 200e/kk plus verot ja vakuutukset. Lisäksi tarvii työvaatteet ja lounaat maksaa 11-12e per päivä. Kyllä käteen pitäisi jäädä noin 2700e että olisi järkeä käydä töissä.
Osta halpa auto tai kulje työmatkat kimppakyydein/julkisella/pyörällä. Pyörällä, kun kuljet neljä kuukautta vuodessa, nostat nettopalkkaasi noiden kulujen perusteella jo noin 2000 :lla.
Tee itse lounaat tai osta einestä, säästät kuussa jo yli 150 .
Älä maksa kaikkea osamaksuilla, vaan maksa ensin aikaisemmat pois ennen kuin otat lisää kulutusluottoa.
Osta aina käytettyä, jos vain voit.
Tee asioita itse, esim. auton renkaiden vaihto/öljyn vaihto. Muutaman kympin säästö on aina säästöä.
Kilpailuta palvelut ja osta halvinta tai parhainta hinta-laatu-suhdetta.
Kalliin ja halvan kännykkäliittymän hintaero on noin 20 /kk eli 240 /vuosi.
Tee lista palveluista, joista maksat ja ostoksista, joita teet. Lajittele ne, jotka ovat pakollisia, vapaaehtoisia ja tarpeettomia. Tarpeettomat peru välittömästi ja vapaaehtoisista karsi niin monta kuin on järkevää.
Tuolta, kun tekee edes muutaman, käteen alkaa jäämään jo pari-kolmetonnia vuodessa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoalla tienaa jokainen joka päivä, kun syö soijaa, herneitä, papuja, kauraa, perunaa.
Iso purkki mausteita ei tule kalliiksi. Kuukauden aikana jo tottuu uutta elämäntapaa noudattamaan.
Kerrotko miten TIENAA. Kuka siis maksaa sinulle ja miksi noiden syömisestä?
Sillä tavalla tienaa, että säästää ruokamenoissa. Kun rahaa menee vähemmän, sitä jää enemmän säästöön. On paljon helpompaa säästää satanen kuin hankkia satasen lisätulot.
Ja kun yleensä maksetaan vielä veroja, veroprosentista riippuen pitää ansaita yli 125 euroa, saadakseen 100 euroa käyttörahaa. Joten säästäminen ehkä helpompaa kuin vastaavat lisäansiot..
Miten haetaan lehdenjakajan sijaiseksi?
Pystyyköhän tekemään ilman ajokorttia ja onko silloin kannattavaa?
Mene alastonmalliksi taidekurssille. Se ei ole likaista jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Alastomuus on monelle vain taidetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt kaiken tarpeettoman
Tyhjensin ruokakaapit
Esim en tykkää poppareista, turkin miten voi tuunata. Laitoin kerran voita, tuli hyvää. Sitten sulatin suklaata, tuli tosi hyvää.
Nyt kuivakaapit ovat suht tyhjät, käytän kaikki, mitä kaapissa on, max kk sisällä.
Kun saan autokyydin, ostan enemmän.Pidän hyvää huolta vaatteista. Laitan talvivaatteet pois, käyn läpi, pesen, huollan, kiillotan jne.
Hoidan asian heti.
Koti on lähes minimalisti. En sorru ostoksiin, jotka eivät ole välttämättömiä, tai edes tarpeellisia.
Harrastan vaihtokauppoja
Pidän hyvää huolta itsestäni. Käyn säännöllisesti yleislääkärillä ja hammaslääkärillä.
Olen vuokrannut lasteni huoneet heidän ollessa isällä.
Huoneesta ei saa paljon, tulo on n 400 e kk käteen.Olen tehnyt paljon käsitöitä. Niille oli ostaja. Langat tuli vaihtokaupoissa. Purin villapaitoja, pesin langat ja tein niistä mm sukkia. Tuottoon nähden palkka oli liian pieni. Tein sitä lähinnä ympäristöllisistä syistä.
Samaan kastiin menee mm sulatan lunta jääkaapissa. Veden käytän vessan pytyn vetämisen sijaan. Myös lumettomana aikana rännien alla on ämpärit, sadevettä varten. Laskin vuodessa puhdasta vettä kuluu n 10 000 l tämän vuoksi.
Lumi sulaa jääkaapissa. Vapauttaa kylmää ja jääkaappi kuluttaa vähemmän sähköä. Vuodessa säästö on ehkä 2 euroa.
Lisätyö on helppo ratkaisu. Esim pe ilta hampurilaispaikassa. Jos on akuutti työvoimapula, kyllä 1 vuoro riittää heille.
Näitä riittää.
Lumen sulattaminen jääkaapissa jos säästää 2 e vuodessa, taitaa kyllä kerrostaloissa asuvilla jäädä helposti väliin. Hienoa sinänsä, että jaksat tuollaista, säästäähän se puhdasta vettä.
Teen sen vettä säästääkseni. Minua on aina inhottanut vetää vessa puhtaalla vedellä.
Se 2 euron säästäminen sähkökuluissa oli pelkkä heitto. Ämpärillinen lunta, siitä tulee vain vähän vettä, vaiva on pieni.
Minulla on 3 isoa , sinistä astiaa, jotka täytän talvella lumella, nyt ovat täynnä sadevettä.
Vaiva on minimaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoalla tienaa jokainen joka päivä, kun syö soijaa, herneitä, papuja, kauraa, perunaa.
Iso purkki mausteita ei tule kalliiksi. Kuukauden aikana jo tottuu uutta elämäntapaa noudattamaan.
Sillä tavalla tienaa, että säästää ruokamenoissa. Kun rahaa menee vähemmän, sitä jää enemmän säästöön. On paljon helpompaa säästää satanen kuin hankkia satasen lisätulot.
Tienata ei tarkota samaa kuin säästäminen. Tienatessa saat rahaa, säästäessä menetät vähemmän. Nuorison suomen kieli on kyllä järkyttävässä jamassa, ei voi muuta sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun yleensä maksetaan vielä veroja, veroprosentista riippuen pitää ansaita yli 125 euroa, saadakseen 100 euroa käyttörahaa. Joten säästäminen ehkä helpompaa kuin vastaavat lisäansiot..
Onhan se säästäminen helpompaa, mutta jos ei ole mistä säästää niin tarvitsee lisätuloja.
Mun palkka oli viimekuussa 1200e ja verot pois siitä. Sama mitä saisin työttömänä ansiosidonnaisella.
Pakko olla syömättä melkein koko työpäivä ja illalla syö jotain.
Lapset valittelee jo nälkäänsä joten mun on oltava koko päivä nälässä.
Työteho ja laatu kärsii kun verensokerit alhaisena tekee duunia, mutta talouselämä sanelee tämän.
Ei ole mun päätös. En olisi syömättä, jos ei olisi pakko.
Voisin olla tuottavampi työntekijä jos palkka olisi kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienata ei tarkota samaa kuin säästäminen. Tienatessa saat rahaa, säästäessä menetät vähemmän. Nuorison suomen kieli on kyllä järkyttävässä jamassa, ei voi muuta sanoa.
Onhan se kun ei ole varaa maksaa edes kelvollista palkkaa opettajille ja kaikessa säästetään.
Osalla porukkaa on sitten monta autoa pihassa ja näyttäisi olevan varaa ostaa takapihalleen kolmentonnin arvoinen robottiruohonleikkurikin.
Suurin osa ei nykyään saa säästettyäkään matalapalkka-alalla sitä kolmea donaa tililleen edes kymmenessä vuodessa...
Vierailija kirjoitti:
pimee työntekijä kirjoitti:
Tehkää pimeitä töitä. Itse ainakin teen ja olen työtön. Työsopimusta on vaikea saada mutta pimeita töitä helppo saada.
Pimeän duunin ongelma on se, että tehdessään niin ja jättäessään verot maksamatta ja samalla yhteiskunnan tukia saaden, tulee tehneeksi rikoksen.
Myös ajatus siitä, että tekemäänsä rikosta voisi peitellä voi kariutua niinkin helposti, että muut henkilöt jotka ovat tietoisia pimeän työsi tekemisestä, voivat ilmiantaa sinut tai käyttää sitä sinun kiristämiseen.
Hyvin helposti voisi tapahtua skenaario jossa joudut kiristyksen kohteeksi toimiessasi noin.
No, jokainen taaplaa tyylillään, itse en ole nähnyt kovinkaan hyviä syitä pyrkiä toimimaan noin.
Toiset nälissään päätyy varastamaan jotain toisen omaa, mutta toiset ne alistuu tekemään pimeää duunia. Harva ryöstää ketään, mutta kun nälkä on kova, niin joku senkin tekee vielä.
Hakeudu esimieheksi. Päivät kuluvat lupsakasti palavereissa istuen ja palkka nousee. Jos alaisesi lähestyy sinua, voit vedota palaverikiireisiin ja todeta vastakysymyksenä alaiselle, "miten sinä sen hoitaisit?" ja poistua sitten linjoilta loppupäiväksi. Varmasti löytyy myös joku toinen pomo, jota voit syyttää kaikista epäselvyyksistä. Mieluiten vähän epäsuorasti, ettet siitä jää kiinni.
Osatoiminen yrittäjyys. Alat tekemään harrastuksena jotain esim. Viikonloppuna, mistä nautit ja markkinoit palveluita lähialueella aluksi ja kerrytät asiakaskuntaa. Tai teet jotain ylimääräistä keikkatyötä. Verotuksen kannalta en tiedä kannattaako, eihän Suomessa työnteko oikein kannata. Mutta sanoisin että noi on ne keinot lisätienesteihin, jos vaan jaksaa.
Joko ap kertoi mihin ne rahat menee?
Vierailija kirjoitti:
Myyt peppua tai huumeita.
Noh totta, noilla tienaa aika helposti ylimääräistä. Mut aika sääd että mm. tähän se on mennyt, että pärjää laskuistaan.
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu esimieheksi. Päivät kuluvat lupsakasti palavereissa istuen ja palkka nousee. Jos alaisesi lähestyy sinua, voit vedota palaverikiireisiin ja todeta vastakysymyksenä alaiselle, "miten sinä sen hoitaisit?" ja poistua sitten linjoilta loppupäiväksi. Varmasti löytyy myös joku toinen pomo, jota voit syyttää kaikista epäselvyyksistä. Mieluiten vähän epäsuorasti, ettet siitä jää kiinni.
Noin se toimii ehkä valtionhallinnossa. Ja sielläkin naamakerroin systeemi siihen, et kuka rekrytään esihenkilöksi.
Jos oot kätevä käsistäs niin laita käsitöitä myyntiin Etsyyn. Globaalit markkinat.
Vierailija kirjoitti:
Joko ap kertoi mihin ne rahat menee?
Vuokraan menee nykyään 3/4 palkasta niin monilla suomalaisilla.
Tirppuna kirjoitti:
En tiedä,itseni tulot joku rupuinen 552kk,eläsitkö sillä?.Sairastuin töissä ja nyt 12v.alkaa ei mitään töitä,työkyv.eläkkeet hylätään.Mä äänestän jaloillakin.En äänestä ketään.Kela kyykyttää minkä ehtii,luottamus siihen nolla.Onneksi toisella perheessä on työ.Kyllä tässä on opittu.Onneksi vielä menot pysyneet kohtuullisina.Muuten olis muutto pois Suomesta.Miks ihmeessä pitää kurjistaa omien kansal.elämää.Muille jaetaan.Jos palkka riitä ,kela syytää kyllä rahaa ikkunoista ja ovista.Tiedän.Moni muuttaa eroon puolisostaan,silti yhdessä.Tosin kelaan keksii sulle puolison,naapurin ukosta.Lähtisin töihin jos voisin.Olen sosiaalinen ja moniosaaja.Ehkä 2työpäivää viikossa menisi..saikkuja loput.Kukaan ei palkkaa kuin 12h töitä vaan tarjolla.Puolip.työtä 4h,ei löydy.Eläsinkö 200kk?lääkkeet maksaa helv..i.Joku päivä tää yhteiskunta maksaa ja kalliisti tän ajan pidän huolen.
Yhteiskunta on maksanut jo kalliisti - "12 vuotta." 79 488€ tarkalleen. Kuinka paljon vielä saisi olla?
Niin köyhä en voi edes olla että söisin papuja, soijaa tai herneitä.
T. Työtön