32 rahanarvoista vinkkiä: näin säästät huomaamatta arjessasi
"Yllättävästi" listassa on seuraavanlaisia älynväläyksiä :D
- Luopumalla tupakasta säästät juuri niin paljon kuin tupakkaan kuluu rahaa.
- Voit säästää joka viikko kymmeniä euroja, jos korvaat omilla eväillä päivittäisen ravintolalounaan, pikaruuan ja kahvilaherkut tai osan niistä.
- Opettelemalla eroon päivittäisestä noutokahvista
.- Vältä soittamista maksullisiin numeroihin
- Puhelinta ei kannata vaihtaa uuteen malliin, jos nykyinen vielä toimii.
- Osta vaatteet käytettyinä
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä laihempaa kahvia.
Älä syö ikinä kalaa, se on terveellistä, mutta kallista.
Terveellisestä ruoastahan justiinsa kannattaa säästää. Mitäs terveydestä, kunhan on halpaa.
Kenenkään terveys ei mene vaikka ei syö kalaa. Terveysvinkeissä ei ole milloinkaan huomioitu hintaa.
Ei kannata ostaa liian kallista ruokaa jonka syömisen etuna on esim että kynnet ei haurastu.
Ihmettelen kun nykyään toimeentulotuella elävät haluavat lohta ja avokadoa että olisi terveellistä. Itse en keskituloisenakaan raaski ostaa usein.
Mulla on periaate että ainutkaan firma ei saa automaattisesti veloittaa mun luottokortilta maksuja.
Sulkee aika hyvin veks kaikki kk-maksulliset turhakkeet
Vierailija kirjoitti:
Varaa majoitus kohteesta, jossa voit laittaa itse ruokaa. Jos olet liikkeellä perheen kanssa, ulkona syömiseen kuluu rahaa todella paljon.
Jää kotiin mielummin kuin lahdet pihtaamaan reissuun.
Itseasiassa ei tuo edes ole pihtaamista vaan antais hyvän mahdollisuuden tutustua paikallisten kauppojen ja torien valikoimaan ja elää enemmän kuin paikalliset.
Mikä sen parempaa kuin nauttia croissantit ja kahvit omalla parvekkeella ja maistella paikallisia makkaroita ja juustoja sen sijaan että käy ehdointahdoin hakemassa koronan raflasta.
Osta halvinta, karheinta vessapaperia. Huomaat, että kaverit eivät enää käy huvikseen vessassasi kyläillessöän luonasi.
Lopeta kahvin juominen. Säästät huomattavasti, kun tutut eivät ole tunkemassa joka päivä kahvikupin toivossa ovellesi.
Vinkkejä keskiluokalle:
Matkailun lopettamisella/vähentämisellä voi säästää tonneja vuodessa.
Autoilun vaihtaminen kävelyyn tai pyöräilyyn (autosta luopuminen) myös säästää tonneja.
Lihan kulutuksen vähentäminen. Esim että 400g jauhelihasta käyttää vain puolet kastikkeeseen ja pakastaa loput. Säästö satasia vuodessa.
Elintarviketarjousten ja punalappujen hyödyntäminen. Tälläkin useimmat säästäisi tonnin vuodessa.
Kahviloissa käymisen lopettamalla säästää sen 10-20/kerta. Säästö satasia useimmilla.
Alkoholin ja tupakka pois. Säästö useimmilla tonneja.
Sähkön säästäminen. Älä keskity merkityksettömiin pikkujuttuihin kuten kännykän laturiin. Vaihda Led-lamput niin 60W kulutus vaihtuu noin 6 wattiin, per polttimo. Lämmitä saunaa harvoin tai ei lainkaan. Pidä kylppärin lattialämmitys kiinni tai alhaisella lämmöllä.
Laita maksullinen Spotify kiinni ja kuuntele ilmaiseksi mainosten kera. Lopeta turhat palvelut ja jäsenyydet.
Harrasta jotakin ilmaista tai halpaa urheilua kalliin välineurheilun sijaan. esimerkiksi lenkkeilyä laskettelun sijaan.
Älä osta kirjoja tai lehtiä. Lue niitä maksutta kirjastossa.
Älä osta mitään muodin/kauden/sesongin vuoksi, vaan ainostaan todelliseen tarpeeseen. Jos vanha vaatekappale on vielä käyttökelpoinen, käytä loppuun.
Tässä nyt muutamia mitä tuli mieleen. Kaikki näistä ei ole mahdollisia kaikille. Toteutan itse lähes kaikkia näistä.
Vaikka lopetin polttamisen, niin yhtään enempää ei ole kuun lopussa jäänyt tilille.
Niin. En ole ostanut vuoden vaihteen jälkeen muuta kuin ruokaa ja polttoainetta. En oikein tiedä, mistä enää säästäisin. Jos asuisin yksin, voisin elää viikkoja vaikka pelkällä makaronilla ja voilla, mutta teinit tarvitsevat muutakin.
Palkka ei nouse. Työtä hankala vaihtaa, olen vain osittain työkykyinen ja uutta paikkaa tuskin ilman uuden ammatin opiskelua löytyy. Opiskelu pudottaisi tuloja entisestään.
Varaa majoitus kohteesta, jossa voit laittaa itse ruokaa. Jos olet liikkeellä perheen kanssa, ulkona syömiseen kuluu rahaa todella paljon.
Jää kotiin mielummin kuin lahdet pihtaamaan reissuun.