Kaksosten epätasa-arvoinen kohtelu kummin osalta
Kaksoseni pääsivät ylioppilaiksi. Heidän molempien kummi ei päässyt paikalle, mutta lähetti ruusut ja kortit molemmille. Toisen kortissa oli erittäin lyhyt ja suorastaan ankea teksti. Toisen kortti oli pitkä ja täynnä valtavaa suitsutusta ja ylitsevuotavia kehuja ja kuinka ylpeä hän on kummilapsestaan.
Minulle äitinä tuli paha mieli, kun näin molempien korttien tekstit. Olen ihan ymmälläni miksi lasten kummi toimi kuten toimi. Eihän sille mitään voi, jos tykkää enemmän toisesta kummilapsestaan, mutta jotenkin toivoisi että sitä ei ihan noin räikeästi alleviivattaisi ja aiheutettaisi tarpeetonta pahaa mieltä.
Mitä ajatuksia tämä teissä herättää? Pitäisikö asiasta jutella kummitädin kanssa vai antaa asian olla. Jokainen taaplaa tyylillään. Lyhyen ja jopa viileäsävyisen kortin saajan mieli pahoittui nähtyään sisarensa kortin. Puhuimme asiasta ja sanoin, että minä en tiedä miksi kummi toimi näin. En kertakaikkiaan tiedä. Tämä ei toki ollut ensimmäinen kerta, kun kummi selkeästi suosii toista.
Kommentit (44)
Hämmästynyt kirjoitti:
Totta tuokin. Ei pidä tietenkään ryhtyä valehtemaan, mutta voisihan sitä pitäytyä vaikka perus onnitteluissa. Tässä on taustalla myös sellainen, että tämä kyseinen kummi on itse kärsinyt ja puhunut paljon, miten hänen vanhempansa suosivat hänen veljeään eri tavoin ja miten kurjalta se on tuntunut.
No tämähän sopii hyvin tähän tarinaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on kyse lukiolaisista eikä mistään pikkulapsista enää. Tarviiko noita kortteja edes näyttää kenellekään? Miksi menit edes lukemaan toisten yksityiskortit?
Nämä kortit näytettiin minulle nuorison toimesta. Enkä kokenut asiaksi kieltäytyä niiden lukemisesta.
Hämmästynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se johtua ihan ylioppilaistakin. Toinen on ilmoittanut kummilleen, miten opinnot meni ja kehui tätä kortissa. Toinen ei ole pitänyt yhteyttä kummiin, eikä kummi tiedä miten opinnot meni, niin pelkkä onnittelu.
Kumpikin on raportoinut kummille about samat jutut. Kumpikin nuorista on tosi kohteliaita ja ystävällisiä. Tytär, ankean tekstin saaja, on tosi lämmin tyyppi ja kertoo asioistaan avoimemmin. Poika, joka sai suitsutuskortin on hänkin ystävällinen mutta ei mikään sanaseppo tekstiviesteissä.
Minä olen tässä tilanteessa. Mulla on kolme siskontyttöä, mutta yksi heistä pitää minuun paljon enemmän yhteyttä kuin siskonsa. Yritän pitää yhteyttä kaikkiin tasapuolisesti, mutta tämä yksi taas pitää aktiivisesti minuunpäin yhteyttä ja olen hänen kanssaan enemmän tekemisissä. Hänen kanssaan juttu luistaa ja viestitellään ja laitetaan kuvia tai soitetaan videopuheluita. Olen kuitenkin laittanut ihan samanlaiset kortit kaikille heidän valmistuttuaan.
Ymmärtäisin tuon tyyppisen tilanteen oikein hyvin. Kyllähän ihmissuhteissa on aina kyse kemiasta. Eikä sitä voi puolin ei voi toisin teeskennellä, ei siis pidäkään. Pyrkisin kuitenkin tasapuolisuuteen ilmaisuissani, vaikka olisinkin enemmän tekemisissä luonnostaan yhden lapsen kanssa.
Toisaalta aika vaikeaa, jos toisia ei voi täti vähempää kiinnostaa. Laitan jotain yhteiviestejä kaikille, mutta en halua kuitenkaan olla toisiin väkisin yhteydessä.
Hämmästynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on kyse lukiolaisista eikä mistään pikkulapsista enää. Tarviiko noita kortteja edes näyttää kenellekään? Miksi menit edes lukemaan toisten yksityiskortit?
Nämä kortit näytettiin minulle nuorison toimesta. Enkä kokenut asiaksi kieltäytyä niiden lukemisesta.
Pahoittiko toinen kaksonen mielensä näistä korteista?
Kateus on ihan perustunne, johon lapsi ei kuole. Toisista pidetään enemmän, toiset saa parempia lahjoja jne. Näin se vain on. Ei pidä mennä kauhistelemaan että kaikille kuuluu saman verran, kun eihän se niin mene. Tyhmää laittaa sama kummi usealle lapselle, mutta tyhmähän on myös se kaveri joka siihen suostui.
Itsehän en pidä mitään yhteyttä kummilapsiini, kun välit on menneet poikki ahneisiin äiti-ihmisiin. Yhteydenpito ei ole mikään itsestään selvyys, että kannattaa todellakin miettiä miten muita kohtelee.
Toisaalta aika vaikeaa, jos toisia ei voi täti vähempää kiinnostaa. Laitan jotain yhteiviestejä kaikille, mutta en halua kuitenkaan olla toisiin väkisin yhteydessä. [/quote]
Ei tietenkään odota, että kummitädin täytyisi loppuelämä väkisin pitää yhtä paljon yhteyttä lapsiini. Se tapahtuu, mikä luontevasti tapahtuu. En vain ymmärrä, että jos on helppo olla tasapuolinen samalla vaivalla, niin miksi suosia toista korostetusti.
Mä olen kaksonen. Tökeröä toimintaa kummilta. Ja täällä ketjussa moni ihmettelee, miksi kaksosilla sama kummi, niin mulla ja mun kaksosellakin samat kummit, eikä meille onneksi ikinä käynyt noin.
Vierailija kirjoitti:
Kateus on ihan perustunne, johon lapsi ei kuole. Toisista pidetään enemmän, toiset saa parempia lahjoja jne. Näin se vain on. Ei pidä mennä kauhistelemaan että kaikille kuuluu saman verran, kun eihän se niin mene. Tyhmää laittaa sama kummi usealle lapselle, mutta tyhmähän on myös se kaveri joka siihen suostui.
Itsehän en pidä mitään yhteyttä kummilapsiini, kun välit on menneet poikki ahneisiin äiti-ihmisiin. Yhteydenpito ei ole mikään itsestään selvyys, että kannattaa todellakin miettiä miten muita kohtelee.
Tässä ei nyt ollut kyse kateudesta, joka tosiaan on sekin ihan normaali ja sallittava tunne. Eikä myöskään kenenkään ahneudesta. Elämässä tulee vastaan erilaisia tilanteita ja erilaisia ihmisiä. Sitä vain toivoisi, että kummi ei tieten tahtoen aiheuttaisi mielipahaa. Lähinnä askarruttaa mikä voi olla takana tämän tyyppisessä toiminnassa.
Hämmästynyt kirjoitti:
Toisaalta aika vaikeaa, jos toisia ei voi täti vähempää kiinnostaa. Laitan jotain yhteiviestejä kaikille, mutta en halua kuitenkaan olla toisiin väkisin yhteydessä.
Ei tietenkään odota, että kummitädin täytyisi loppuelämä väkisin pitää yhtä paljon yhteyttä lapsiini. Se tapahtuu, mikä luontevasti tapahtuu. En vain ymmärrä, että jos on helppo olla tasapuolinen samalla vaivalla, niin miksi suosia toista korostetusti.
Herätyskello sille toiselle, että yhteydenpito on vastavuoroista. Kortti sen mukaan miten ollaan lopulta yhteyksissä. Tässä on kuitenkin kyse lukiolaisista, jotka ovat jo aikuisia.
Pahoittiko toinen kaksonen mielensä näistä korteista? [/quote]
Kyllä pahoitti, mutta ehkä vielä enemmän ihmetteli miksi kummi toimi kuten toimi ja tämä ei tosiaan ollut eka kerta. Aikaisempiin kertoihin eivät ole lahjat tai muut muistamiset liittyneet mitenkään. Kummin toiminta on muuttunut muutaman viime vuoden aikana. Sitä ennen hän oli todella kivasti molempien kummilapsien kanssa ja molemmat lapset tykkäävät hänestä. Kummisuhde on molemmille lapsille tärkeä ja iloinen asia. Tai on ollut näihin aikoihin asti. Räikeä suosiminen aiheuttaa hämmästelyä.
Kuulehan ap, sinun toimestasi kirjoitettiin nyt todella pöhkö provo. :)
Herätyskello sille toiselle, että yhteydenpito on vastavuoroista. Kortti sen mukaan miten ollaan lopulta yhteyksissä. Tässä on kuitenkin kyse lukiolaisista, jotka ovat jo aikuisia. [/quote]
Ankean kortin saaja pitää yhteyttä ja on äärimmäisen ystävällinen eli siitä ei ole kysymys. Uskallan väittää, että tässä kohtaa kyse ei ole siitä miten lapseni ovat toimineet kummitädin suhteen vaan kummitädin omasta ajatusmaailmasta ja arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Hämmästynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittiko toinen kaksonen mielensä näistä korteista?
Väittäisin, että molemmat lapset pahoittivat mielensä. Harva sisarus nauttii siitä, että hänen sisarustaan kohdellaan huonommin.
Toki molemmat ovat jo sen verran vanhoja ettei tuohon kannata puuttua. Mikäli molemmat pahoittivat mielensä, niin eiköhän molempien suhde kummiin viilene.
Väittäisin, että molemmat lapset pahoittivat mielensä. Harva sisarus nauttii siitä, että hänen sisarustaan kohdellaan huonommin.
Toki molemmat ovat jo sen verran vanhoja ettei tuohon kannata puuttua. Mikäli molemmat pahoittivat mielensä, niin eiköhän molempien suhde kummiin viilene.[/quote]
Ei tämä tosiaan mikään maailmaloppu ole. Kenellekään. Ihmetyttää vaan kummin toiminta. En tiedä onko kyse jollakin tavalla "vahingosta" tai esim. ajattelemattomuudesta vai ihan tietoista toimintaa. Tai kummi suosii alitajuisesti poikaa tyttären kustannuksella tai jostakin ihan muusta. Jos itse tuottaisin pahaa mieltä vahingossa, niin kyllä mä haluisin kuulla siitä jotta voisin korjata/yrittää korjata toimintaani.
Hämmästynyt kirjoitti:
Herätyskello sille toiselle, että yhteydenpito on vastavuoroista. Kortti sen mukaan miten ollaan lopulta yhteyksissä. Tässä on kuitenkin kyse lukiolaisista, jotka ovat jo aikuisia.
Ankean kortin saaja pitää yhteyttä ja on äärimmäisen ystävällinen eli siitä ei ole kysymys. Uskallan väittää, että tässä kohtaa kyse ei ole siitä miten lapseni ovat toimineet kummitädin suhteen vaan kummitädin omasta ajatusmaailmasta ja arvoista.
No valitsit väärän kummitädin heille ja jopa vielä saman molemmille.
Elämässä tulee pettymyksiä ja tälle ei voi mitään. Et mielestäni kuitenkaan voi antaa ohjeita hänelle kuinka pitää yhteyttä jo aikuisiin lapsiisi.
[/quote]
Elämässä tulee pettymyksiä ja tälle ei voi mitään. Et mielestäni kuitenkaan voi antaa ohjeita hänelle kuinka pitää yhteyttä jo aikuisiin lapsiisi. [/quote]
Lapsilla on ollut kummitädin kanssa paljon mukavia hetkiä. En kadu, että hänestä tuli lasten kummi. Haluaisin vain ymmärtää miksi hän toimii nykyään toista suht räikeästi suosien, varsinkin kun itse on kärsinyt, että hänen vanhempansa ovat suosineet ja suosivat edelleen hänen veljeään.
Hämmästynyt kirjoitti:
Elämässä tulee pettymyksiä ja tälle ei voi mitään. Et mielestäni kuitenkaan voi antaa ohjeita hänelle kuinka pitää yhteyttä jo aikuisiin lapsiisi.
Lapsilla on ollut kummitädin kanssa paljon mukavia hetkiä. En kadu, että hänestä tuli lasten kummi. Haluaisin vain ymmärtää miksi hän toimii nykyään toista suht räikeästi suosien, varsinkin kun itse on kärsinyt, että hänen vanhempansa ovat suosineet ja suosivat edelleen hänen veljeään.
Hän yksinkertaisesti tulee toimeen paremmin sen toisen kanssa. He ovat jo aikuisia eikä mitään pikkulapsia, joita pitää kohdella tasan tarkkaan tasavertaisesti. Miksi et kysy asiaa suoraan häneltä itseltään, niin saat lopullisen vastauksen siitä sitten?
Vaikea sanoa, miksi kummi suosii toista. Ei ole oleellista, tuleeko ankean toivotuksen saajalle paha mieli (tottakai tulee, se on täysin luonnollista), Vika on nyt kummissa, ei kummilapsessa.
Pointtini on se, että jokainen, joka vähänkään osaa käyttäytyä, ei missään olosuhteissa osoita tuolla tavalla suosimistaan. Vaikka se toinen kaksosista olisi kuinka paljon mieluisampi tahansa, niin molemmat on pidettävä samanarvoisina. Se pitää tiedostaa jo tehtävän vastaanottaessaan, ellei halua väkisin aiheuttaa skismaa.
Itselläni tuollainen johtaisi välien viilenemiseen, ainakin jossain määrin.
Eikö tuollaiset kortit ole kuitenkin henkilökohtaisia? En näyttäisi tuota korttia kaksoissiskolleni tai vanhemmilleni.
Ymmärtäisin tuon tyyppisen tilanteen oikein hyvin. Kyllähän ihmissuhteissa on aina kyse kemiasta. Eikä sitä voi puolin ei voi toisin teeskennellä, ei siis pidäkään. Pyrkisin kuitenkin tasapuolisuuteen ilmaisuissani, vaikka olisinkin enemmän tekemisissä luonnostaan yhden lapsen kanssa.