Voiko Suomeen tulla pula-aika?
Suomen maatalous ja ruoantuotanto on ajettu alas.
Eikä suomalaiset ole omavaraisia enää nykyään.
Ennen vanhaan, silloin viime sotien aikaan pula-aikana suurin osa suomalaisista asui maalla ja ruoka tuli pääosin omalta maalta.
Pula-aika olisi pahempi tulevaisuudessa kuin viime kerralla.
Onko mahdollista että Suomeen tulee pula-aika lähivuosina?
Kommentit (13)
Mahdollista, mutta epätodennäköistä.
Vain, jos pula on globaali. Yksittäisiä puutteita tulee nykyään helposti, nämä koronavuodet sen osoittivat, pienikin häiriö tuotannossa tai globaalissa logistiikkaketjussa voi aiheuttaa maailmanlaajuisen pulan jossain asiassa.
Kaikkihan on mahdollista, mutta on vaikea uskoa että Suomi joutuisi tällaiseen tilanteeseen.
Maatalous ja suomalainen ruoantuotanto on tosiaan ajettu alas, poikkeustilanteessa tämä olisi erittäin huono asia.
Toivottavasti päättäjät ymmärtävät mitä ovat tehneet, kun kotimainen ruoantuotanto on ajettu alas.
Eipä keskustakaan maaseutua ole viime aikoina puolustanut, se tuntuu kummalliselta.
Tulee. Maatalous on ajettu alas. Liha kielletty. Nyt tukemaan näitä.
Lisäksi marjat poimittava talteen. Niitä ei jätetä metsään mätänemään.
Jos pula tulisi, maaseudun autioituminen pysähtyisi. Olisi positiivisiakin vaikutuksiakin pulalla.
Historia toistaa itseään.
3 vuoden sisällä kriisi iskee.
Riippuu miten muualla maailmassa menee. Tästä aiheesta sivuun mutta muistan kun lapsena joskus 9-vuotiaana join mun molempien isosiskojen kanssa koivunmahlaa meijän lapsuudenkodin pihan leikkimökki viereisestä koivusta ja tää muisto tuli mulle jälleen mieleen kun ostin Citymarketista joskus alkuvuonna 2019 koivunmahlajuomaa pullossa.:-) Eli koivunmahlaa ainakin kannattaa hyödyntää juomana pula-aikana myös kaupungeissa.
T: M28
Vierailija kirjoitti:
Ei tule mitään sotaa tai pulaa.
Pulaa tuskin tulee. Sen verran on tuotantoa ja ylitarjontaa joka asiassa. Sodasta taas päättää itse russ-landian pääjehu putler. Ei ole meidän eikä kenenkään vallassa se. Eikä siinä natot auta. Kuhan huvikseen höpäjävät ja maksumiehiä etsivät. Ääliöt meni lankaan... Ja putlerin vasalli änröötti änkyröi nyt vastaan ja nato halut on nyt sitten siluvei ja taputeltu pitkäksi aikaa ja mahd. ainiaaksi. Mutta russ-landian kuotto meihin ei koskaan enää palaja ja saamme aina olla täst edes varuillamme...
Pakotteet haittaa länttä enemmän kuin Venäjää. Venäjällä totuttu kurjuuteen mutta lännessä tulee nyt hyperinflaatio ja uusi 90-luvun lama.
Onhan se mahdollista. Se että suomalaiset eivät ole enää omavaraisia pahentaa asiaa.
Jos Suomeen tulisi sota- ja pula-aika muuttaisin itse heti maalle johonkin korpimökkiin.
Siellä korpimökissä olisi myös turvallisempaa.