+14 astetta, missä se kesä?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminäminäminäminä. Mutta kun minua palelee ja minulla on kurjaa ulkona ja kun minä en voi pukea hellemekkoa ja sandaaleja ja kun minä en voi makoilla auringossa ja kauhean vaivalloista sitä makoilutuolia siirrellä auringon mukana, ja kun minä inhoan luntakin, toivottavasti ei olisi talvella lunta!
Pystyttekö kaivamaan päänne pyllystänne ulos ja miettimään, miksi ja mille helle, kuivuus ja lumettomuus on pahasta täällä pohjolossa?? Ja olisiko se kuitenkin vähän tärkeämpi asia kuin ihmisen itsekkäät ja turhanpäiväiset tarpeet? Yrittäkää edes. 🙏
Meillä on kaunis omakotitalon piha kasvimaineen ja kukkineen, ympärillä meri, järviä ja metsää. Koskaan ei ole ollut niin upeaa kuin viimekesänä, monet kukat kukki 2x, mansikoitakin tuli 2 erässä vaikka toki sitten elokuun kylmeneminen pysäyttikin toisen sadon nopeasti.
Kulunut talvi oli pihalle kammottavin ikinä, suuri osa rakkaudella vaalituista kasveista kuoli. Nyt ollaan 2-4 vkoa normaalista kukinnasta jäljessä ja ne mitkä kukkii on todella kitukasvuisia. Eli se siitä kylmästä ja kosteasta ihanuudesta!
Ainakin oma pihamme (ja näiden satojen naapureiden) näyttää olevan samanlaisia kuin minä, toivomme edes muutamaa lämmintä päivää
Minulla on myös tuo kaikki, mutta nyt puhutaan LUONNOSTA, luonnon eläimien ja kasvien hyvinvoinnista ja myös ruoan tuotannosta ihmisille.
Kai tajuat, että kaikki, mitä olet pihaasi istuttanut _ei ole_ Suomen ja pohjolan luonnon alkuperäistä kasvillisuutta, vaan tänne lämpimämmiltä seuduilta alun perin tuotua tai niistä jalostettua? Siksi puutarhakasvit kukoistaa lämpimänä kesänä, varsinkin jos maaperä on sopivaa, eikä kuivu, tai sitten kastelet.
Vieläkin olisi siis tarpeen laajentaa sitä ajattelua. 😉
Mutta omasta pihasta sen verran, että talvituhoja tuli vähän. Muutaman perennan menetin, pari hyvin arkaa puun taimea ei lähde, pihan kasvit kukkii nyt normaalissa ajassa, eikä 2 vkoa etuajassa kuten viime keväänä, mikään ei näytä kituliaalta, tämä viime päivien sade on tehnyt hyvää.
Viime kesänä oli ihana istua juhannustayötä parvekkeella, kun oli edelleen lämpöä lähemmäs 30 puolen yön aikaan. Päivällä lilluin järvessä, jonka vesi oli noin 25 asteista. Kyllä kaipaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesä on täällä Espanjassa, tänäänkin +27C ja aurinko on paistanut kirkkaalta taivaalta. Nytkin vielä istun terassilla hihaton paita päällä siemailemassa hyvää punaviiniä.
Eilen ylppäreissä (normaalisti) helteisellä pihalla. Aurinko kyllä paistoi mutta mekon päällä neuletakki ja heti kun aurinko meni puidrn taakse piti hakea toppatakki päälle, jalatkin ihan jäässä. Se siitä juhlaeleganssista:(
Nyt kurkku kipeänä
Eilen ylppäreissä siistit housut, sukat ja kengät, kaunis, juhlava paita, korut ja hiukset, jakku. Ei ollut kylmä, ei tarvinnut toppatakkia, oikein oli eleganssia.
Katsos, säätiedotus kyllä kertoi, että missään ei ole "normaalisti helteistä pihaa".
Housut, jakku, sukat ja kengät ei olekaan mikään kesäasu. Joskus olisi ihanaa pukeutua kesäisen kauniisti. Kesällä siis.
Niin, mutta onhan se tyhmää pukeutua kuukauden mukaan eikä sään. Ja kyllä housut, sukat ja kengätkin on kesäasu. Sehän on ihan materiaalista kiinni, materiaali valitaan siis lämpötilan mukaan.
Viime kesä oli niin loistava, että saattaa kestää ennen kuin sen veroisesta saamme nauttia. Tämä kesähän on jo osin menetetty. Kesäkuulla mennään, eikä vieläkään ole tullut lämmintä. Viime vuonna helleputki oli jo alkanut toukokuussa.
Mä en oikein ymmärrä tätä valitusta säästä. Ensinnäkin Suomessa oletan jokaisella olevan eri lämpötiloihin sopivaa vaatetusta. Toki ongelmaksi voi muodostua se, jos rajaa jonkin aktiviteetin tehtäväksi vain tietyssä lämpötilassa. (Maanviljelystyöt toki asia erikseen.) Oikeasti rantsussa makoilu lienee ainoa asia, jota ei viitsi + 10 asteessa tehdä.
Toisekseen säälle ei voi mitään, joten mitä aloittaja ja muut narisijat valittamisella tavoittelee?
Ihmiset. Tsekatkaa aamulla mikä on sää. Pukeutukaa sen mukaan. Olkaa, eläkää ja nauttikaa sen sijaan, että keskitytte siihen mitä olevinaan ette voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminäminäminäminä. Mutta kun minua palelee ja minulla on kurjaa ulkona ja kun minä en voi pukea hellemekkoa ja sandaaleja ja kun minä en voi makoilla auringossa ja kauhean vaivalloista sitä makoilutuolia siirrellä auringon mukana, ja kun minä inhoan luntakin, toivottavasti ei olisi talvella lunta!
Pystyttekö kaivamaan päänne pyllystänne ulos ja miettimään, miksi ja mille helle, kuivuus ja lumettomuus on pahasta täällä pohjolossa?? Ja olisiko se kuitenkin vähän tärkeämpi asia kuin ihmisen itsekkäät ja turhanpäiväiset tarpeet? Yrittäkää edes. 🙏
Meillä on kaunis omakotitalon piha kasvimaineen ja kukkineen, ympärillä meri, järviä ja metsää. Koskaan ei ole ollut niin upeaa kuin viimekesänä, monet kukat kukki 2x, mansikoitakin tuli 2 erässä vaikka toki sitten elokuun kylmeneminen pysäyttikin toisen sadon nopeasti.
Kulunut talvi oli pihalle kammottavin ikinä, suuri osa rakkaudella vaalituista kasveista kuoli. Nyt ollaan 2-4 vkoa normaalista kukinnasta jäljessä ja ne mitkä kukkii on todella kitukasvuisia. Eli se siitä kylmästä ja kosteasta ihanuudesta!
Ainakin oma pihamme (ja näiden satojen naapureiden) näyttää olevan samanlaisia kuin minä, toivomme edes muutamaa lämmintä päivää
Minulla on myös tuo kaikki, mutta nyt puhutaan LUONNOSTA, luonnon eläimien ja kasvien hyvinvoinnista ja myös ruoan tuotannosta ihmisille.
Kai tajuat, että kaikki, mitä olet pihaasi istuttanut _ei ole_ Suomen ja pohjolan luonnon alkuperäistä kasvillisuutta, vaan tänne lämpimämmiltä seuduilta alun perin tuotua tai niistä jalostettua? Siksi puutarhakasvit kukoistaa lämpimänä kesänä, varsinkin jos maaperä on sopivaa, eikä kuivu, tai sitten kastelet.
Mutta omasta pihasta sen verran, että talvituhoja tuli vähän. Muutaman perennan menetin, pari hyvin arkaa puun taimea ei lähde, pihan kasvit kukkii nyt normaalissa ajassa, eikä 2 vkoa etuajassa kuten viime keväänä, mikään ei näytä kituliaalta, tämä viime päivien sade on tehnyt hyvää.
Jos luit viestini ymmärsit että puhuin myös ympäröivästä luonnosta (meri, järvet, metsä jne). Yhtään puuta ei kellastunut kesän aikana, sinilevää oli normaalia vähemmän jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesä on täällä Espanjassa, tänäänkin +27C ja aurinko on paistanut kirkkaalta taivaalta. Nytkin vielä istun terassilla hihaton paita päällä siemailemassa hyvää punaviiniä.
Eilen ylppäreissä (normaalisti) helteisellä pihalla. Aurinko kyllä paistoi mutta mekon päällä neuletakki ja heti kun aurinko meni puidrn taakse piti hakea toppatakki päälle, jalatkin ihan jäässä. Se siitä juhlaeleganssista:(
Nyt kurkku kipeänä
Eilen ylppäreissä siistit housut, sukat ja kengät, kaunis, juhlava paita, korut ja hiukset, jakku. Ei ollut kylmä, ei tarvinnut toppatakkia, oikein oli eleganssia.
Katsos, säätiedotus kyllä kertoi, että missään ei ole "normaalisti helteistä pihaa".
Housut, jakku, sukat ja kengät ei olekaan mikään kesäasu. Joskus olisi ihanaa pukeutua kesäisen kauniisti. Kesällä siis.
Niin, mutta onhan se tyhmää pukeutua kuukauden mukaan eikä sään. Ja kyllä housut, sukat ja kengätkin on kesäasu. Sehän on ihan materiaalista kiinni, materiaali valitaan siis lämpötilan mukaan.
Pukeudun jakkuihin, housuihin/hameisiin ja paitoihin jne työni takia joka päivä joten juhliin jotain muuta. Ja toki mulla oli sukkahousut mekonkin kanssa, villasukkia en kehdannut korkkareihin sulloa;)
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Haluan pukeutua mekkoihin ja sandaaleihin enkä kevyttoppatakkiin ja lenkkareihin!
Mulla on kevyttoppatakki ja kumisaappaat.
Vierailija kirjoitti:
Tätä se ilmastomuutos meillä on sateista, epävakaista. Itku.
Ai että nyt ilmastonmuutos tarkoittaakin sitä että meillä on kylmä, pitkä ja runsasluminen talvi ja kolea sekä sateinen kesä? Eikö lämpötilan pitänyt nousta eniten nimenomaan täällä Skandinavian tienoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luit viestini ymmärsit että puhuin myös ympäröivästä luonnosta (meri, järvet, metsä jne). Yhtään puuta ei kellastunut kesän aikana, sinilevää oli normaalia vähemmän jne.
Mustikkasadot olivat normaalia pienempiä, kosteita paikoilta löytyi parhaiten, metsävadelmat kuivui kasvustoihin, metsässä kävellessä rahkasammal rouskui kuivana jalan alla. Pohjavedet olivat alhaalla ja omien kaivojen omistajilla kaivot kuivuivat. Viljojen jyväluku jäi pieneksi, metsää keväällä istuttaneille tuli tappioita, kun taimet kuolivat kuivuuteen, metsäpalovaara taisi olla suurimman osan kesää voimassa. Olihan näitä.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen junttisuomalainen esittää nauttivansa +25 tai kovemmasta helteestä. Muissa maissa mennään varjoon ja ollaan ilmastoiduissa tiloissa, koska niin on mukavampi olla.
Muualla maailmalla helleraja ei todellakaan ole +25 astetta, vaan jotain +40. Ja -25 on heille koleahko kesäsää.
Joskus sanottiin että suomessa on kaksi talvea. Yksi vihreä ja toinen valkoinen.Varsin osuva kuvaus suomen kesästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustikkasadot olivat normaalia pienempiä, kosteita paikoilta löytyi parhaiten, metsävadelmat kuivui kasvustoihin, metsässä kävellessä rahkasammal rouskui kuivana jalan alla. Pohjavedet olivat alhaalla ja omien kaivojen omistajilla kaivot kuivuivat. Viljojen jyväluku jäi pieneksi, metsää keväällä istuttaneille tuli tappioita, kun taimet kuolivat kuivuuteen, metsäpalovaara taisi olla suurimman osan kesää voimassa. Olihan näitä.
Paikoitellen varmaan noin. meillä pk seudulla tuota ongelmaa ei ollut. Mustikkaa tuli riittävästi, samoin vadelmia.
En kyllä puun taimia keväällä istuttaisi muutenkaan, tänäkin vuonna vaikka on ollut kylmä koko ajan sateet tuli vasta toukokuun lopussa. Pitkiä kuivia ja kylmiä jaksoja. Syksy on oikea istutusaika puuvartisille ja pensaille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen junttisuomalainen esittää nauttivansa +25 tai kovemmasta helteestä. Muissa maissa mennään varjoon ja ollaan ilmastoiduissa tiloissa, koska niin on mukavampi olla.
Muualla maailmalla helleraja ei todellakaan ole +25 astetta, vaan jotain +40. Ja -25 on heille koleahko kesäsää.
Näinpä. Omalla kylällä varoitettiin kylmästä jaksosta, lämpötila laski 1 päivänä jopa 21 asteeseen ja yölämpötilakin jäi alle 20! Tämä siis erityivaroituksena säätiedoituksessa:)
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä tätä valitusta säästä. Ensinnäkin Suomessa oletan jokaisella olevan eri lämpötiloihin sopivaa vaatetusta. Toki ongelmaksi voi muodostua se, jos rajaa jonkin aktiviteetin tehtäväksi vain tietyssä lämpötilassa. (Maanviljelystyöt toki asia erikseen.) Oikeasti rantsussa makoilu lienee ainoa asia, jota ei viitsi + 10 asteessa tehdä.
Toisekseen säälle ei voi mitään, joten mitä aloittaja ja muut narisijat valittamisella tavoittelee?
Ihmiset. Tsekatkaa aamulla mikä on sää. Pukeutukaa sen mukaan. Olkaa, eläkää ja nauttikaa sen sijaan, että keskitytte siihen mitä olevinaan ette voi tehdä.
Minäkään en ymmärrä kylmästä valittajia, koska vaatteita voi aina lisätä. Voi laittaa vaikka kymmenen kerrosta päälle, jos on tarvetta. Mutta helteillä kun olet kotona alasti ja on aivan liian kuuma, niin miten vaikutat asiaan pukeutumisella? Ilmastointilaite tekee kämpän lämpötilan just ja just siedettäväksi, kun se viilentää sellaiset kolme neljä astetta. Oikeasti pitäisi viilentää kymmenisen astetta, jotta olisi sopiva ja mukava lämpötila.
Lisäksi kaikki pakolliset asiat hoidettava helteillä heti aamusta, ei pakolliset peruutan tai siirrän. Sosiaalista elämää ei ole. Luonnossa jos haluaa liikkua, käydä vaikka metsässä tai rannalla kävelemässä, se on tehtävä siihen aikaan kun normaalisti nukkuu (4-6 aikaan aamulla). Sille ei vain voi mitään, että kuuma ei sovi omalle kropalle ollenkaan, ja perussairauksien oireet pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täällä Turussa oli jo kesän alussa ruohikot monin paikoin ihan ruskeiksi kärähtäneitä, myös useiden puiden lehdet täysin kuivuneina jo reilusti ennen juhannusta. Ei ollenkaan kauniin näköistä.
Jos olisin laittanut kukkia parvekkeelle, nekin olisivat todennäköisesti kuolleet pian siinä armottomassa porotuksessa, parveke on mulla etelän suunnalla.
Nyt täällä on ihanan vihreää ja rehevää, juuri tällaista pitäisi kesällä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Omalla kylällä varoitettiin kylmästä jaksosta, lämpötila laski 1 päivänä jopa 21 asteeseen ja yölämpötilakin jäi alle 20! Tämä siis erityivaroituksena säätiedoituksessa:)
No mitä sitten? Me eletään Suomessa, ja Suomi sijaitsee Pohjolassa. Sää on sen mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset. Tsekatkaa aamulla mikä on sää. Pukeutukaa sen mukaan. Olkaa, eläkää ja nauttikaa sen sijaan, että keskitytte siihen mitä olevinaan ette voi tehdä.Minäkään en ymmärrä kylmästä valittajia, koska vaatteita voi aina lisätä. Voi laittaa vaikka kymmenen kerrosta päälle, jos on tarvetta. Mutta helteillä kun olet kotona alasti ja on aivan liian kuuma, niin miten vaikutat asiaan pukeutumisella? Ilmastointilaite tekee kämpän lämpötilan just ja just siedettäväksi, kun se viilentää sellaiset kolme neljä astetta. Oikeasti pitäisi viilentää kymmenisen astetta, jotta olisi sopiva ja mukava lämpötila.
Lisäksi kaikki pakolliset asiat hoidettava helteillä heti aamusta, ei pakolliset peruutan tai siirrän. Sosiaalista elämää ei ole. Luonnossa jos haluaa liikkua, käydä vaikka metsässä tai rannalla kävelemässä, se on tehtävä siihen aikaan kun normaalisti nukkuu (4-6 aikaan aamulla). Sille ei vain voi mitään, että kuuma ei sovi omalle kropalle ollenkaan, ja perussairauksien oireet pahenee.
Miksi ihmeessä haluaisin pukeutua 12kk vuodessa samalla tavalla? Toppatakki vaihtuu vain tuulitakkiin ja talvisaappaat kumppareihin?? Jihaa!
Minulla on useampi kipusairaus jotka pahenee kylmästä ja tuulesta. Olen elänyt tätä helvettiä taas lähes 10kk. Eikä tilanne parane jos on 1-2 pv lämmintä vaan siihen tarvitaan min viikko +25 tai yli.
Jos sinulla on pari päivää kuuma hyppää järveen tai istu pakastimessa. Anna meidän palelijoiden nauttia edes hetki. Meilläkin on asioita hoidettavana mutta hoidamme ne mielellään kauniissa kesäisessä lämmössä ja auringon paisteessa.
Säästä valittajat ovat täysin ulkoilmasta vieraantuneita. Ja onhan se ymmärrettävää, kun niin monen työ on sisällä istumista.
Itse olen tehnyt ikäni ulkotöitä ja harrastuksetkin tapahtuvat ulkona. Sää on vain sää ja se kliseinen pukeutumiskysymys. Valittamalla se ei muuksi muutu.
Ja olihan ne viime kesän helteet (ja edellisenkin) aivan totaalisen syvältä, mutta se vain tarkoitti sitä, että työt piti aloittaa aiemmin, että sai enemmän niitä aamun vähän viileämpiä tunteja. Ja täytyi pitää huolta ihon suojaamisesta (vaatteet) ja juoda runsaasti.
Tänä keväänä (joka on muuten sellainen kuin keväät ja alkukesät useimmiten ovat olleet) on vain tarvinnut vähän enemmän vaatetta ja sadeasua, mutta töitä, harrastuksia ja elämistä tämä ei ole estänyt.
Pakkasta vastaan auttaa oikeanlaiset vaatteet. Helteellä on huono olo koko ajan.