Pitäisi palata entiseen koulusysteemiin,
jossa neljännen luokan jälkeen - se voisi kyllä olla nyt kuudes luokka - jakauduttiin niihin, jotka pääsivät lukioon johtavaan kouluun (kokeiden jälkeen) ja niihin jotka eivät.
Lapsellani ei ole mitään työrauhaa peruskoulussa! Niiden takia, joita oppiminen ei vähempää voisi kiinnostaa, on rauhatonta, äänekästä, eikä käytöstapoja joillakin ole ollenkaan. Opettajat ovat syyttömiä, ja kärsivät. Tahti on huono.
Mitä pahaa olisi siinä, että selkeästi käytännön alalle päätyvät lapset saisivat hitaammassa tahdissa oppia? Ja motivoituneet saisivat oppia rauhallisemmassa porukassa? Voisivathan urheilu, musiikki ja kuvaamataito olla edelleen yhdessä. Ja voisi tietysti myöhemmin kehittyneille (pojat esimerkiksi) ja niille, joiden ensin on opeteltava suomi, antaa hyppymahdollisuus vaativampaan luokkaan myöhemminkin. Eli tie ei saisi olla tukossa, missään vaiheessa.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
- - -
Itse olen ikuisesti jollain lailla katkera vanhan mallin kansakoulusta. Sehän oli varakkuuskysymys oppikouluun meno. Noh, nuorena aikuisena kävin iltakoulua että pääsin oopintielle[/quoteEi ollut varakkuuskysymys! Ei varmasti! Olin itse valtion oppikoulussa (tosi pienellä lukukausimaksuilla) kuten 3 sisarustanikin. Luokallani oli 3-4 vapaaoppilasta (köyhempien perheiden tai yksinhuoltajien lapsia, mutta sellaisten, jotka halusivat lapsilleen kunnon koulutuksen) ja kaikista heistä tuli ylioppilaita.
Luokkajako yhteiskunnassa oli silloinkin vain arkojen vanhempien korvien välissä! Mahdollisuuksia oli!
Äitini sanoi minulle, kun menin oppikouluun: - Tiedät sitten että jos ei oppi kiinnosta, pääset hyvin nopeasti kansalaiskouluun!
Viittaan kommenttiisi ja kysyn: Jos ne häiriköt eivät ole huonommasta päästä vaan jotain hemmoteltuja kauhukakaroita, miksi heitä ei muka voisi tiputtaa pois korkeammalle tähtäävästä koulusta? Back to the basics kunnes oppivat arvostamaan ilmaista koulutusta? Onhan vanhemmillakin sentään joku vastuu! Jos jälkikasvu ei osaa olla ihmisiksi lukioon johtavassa koulussa, niin pois! Mikä tässä on väärin muka? Antakaa esimerkki!
Ap