Selibaatti - hyvät ja huonot puolet?
Olen miettinyt ryhtyä määräaikaiseen selibaattiin. Vähän niin kuin seksipaastolle. Onko sinulla kokemusta -nainen tai mies?
Jos nyt pysytään ihan vaan sillä ruumiillisella tasolla mitä kokemuksia sinulla on? Tuleeko vieroitusoireita, jos siihen ryhtyy? Saako selibaatista enemmän energiaa muuhun toimintaan, kun seksiin tarvittava energia säästyy? Voitko yleensä ottaen paremmin vai huonommin selibaatin aikana? Miten sitten, kun selibaatin lopettaa. Kuinka nopeasti hormonitoiminta tasapainottuu säännöllisen seksin vaatimalle tasolle?
Kommentit (57)
Mulla ei oo ollu neljään vuoteen seksiä.
En löydä mitään huonoja puolia tästä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkästä ajasta haluat tietää? Sellaiset 6kk ei valittanut mihinkään.
Siis kuka ei valittanut???
Siis selibaatti tarkoittaa ei seksiä, eikä omankäden kivaa. En voi suositella kenellekään. Vietti laskee puolen vuoden jälkeen ja sitä ennen elämä on pelkkää seksin ajattelua. Naiselle se ei ole fysiologisesti kai haitallista, mutta miehelle siitä tulee ongelmia. Eturauhassyöpäriski kasvaa ja voi tulla muhkuroita kiveksiin (googlaa spermstoseele) ja paikat on kipeinä. Masturbointi on pelastus ja pitää miehen viriilinä jos tapaa uuden kumppanin jonka kanssa haluaa yhdyntää.
Olen nainen jolla on ollut seurustelusuhteita, ajattelin sen kuuluvan asiaan mutta lopulta en ollut halukas seksiin. Kyse ei ollut lainkaan partnereista vaan koin koko homman vieraaksi. Yritin kuitenkin, lopulta viimeisin pitkä parisuhteeni muutui kaverisuhteeksi. Olin helpottunut, tiesin kyllä miehellä olevan seksiä muualla. Näin jatkui monta vuotta, lopulta erosimme muista syistä. Seksittömyyteni on helpotus ja tulee jatkumaan koko elämäni ajan. Luin sitten aikoinaan aseksuaalisuudesta, silloin vasta ymmärsin miksi seksi ei kiinnostanut. Yritin turhaan elää 'normielämää' mutta se oli vastoin luonnettani.
On kokemusta, olen ollut vuosia selibaatissa ja sitä ennenkin ollut useampien vuosien taukoja suhteissa. Nykyään en enää koskettele itseänikään.
Mielestäni ei eroa minkään muunkaan elintavan muutoksesta, kuten vaikkapa harrastuksen tai kahvin juonnin lopettaminen. Keho ehdollistuu kaikenlaiseen toimintaan ja ekoina päivinä ja viikkoina voi olla hassu olo sen vuoksi, mutta kun keksii aktiivisesti muuta tekemistä niin äkkiä se unohtuu.
Tuosta energiasta olen vähän kahden vaiheilla, halu myös energisoi itsessään. Tämä on biologinen selviytymismekanismi, jotta energiaa riittää paritteluun, kun kiihottuu. Mutta turhahan se on, ihan yhtä typerää olisi hinkata puunkoloon, aivan yhtä tyhjän kanssa. Sanoisin siis että elämä muuttuu seesteisemmäksi ja rauhaisammaksi, energia kohdistuu tasaisemmin muihin harrasteisiin
Voin huomattavasti paljon paremmin selibaatissa ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että ihmissuhdedraama ja miehen läsnäolo elämässä on erittäin kuluttavaa. Mitä itsetyydytykseen tulee, niin se ei aiheuta näitä ongelmia, mutta pidemmän päälle koen oloni paremmaksi, puhtoisemmaksi, mieleni vakaammaksi ja kirkkaammaksi, kun en tee sitäkään. Pidän siis itsestäni enemmän, kun elän selibaatissa
Tuo viimeinen kysymys on outo. "Säännöllinen seksi" ei ole luonnollinen tila oikeastaan millekään olennolle, vaan ennemminkin addiktiokäytöstä. En usko, että itse olen koskaan palaamassa tuohon touhuun, sillä pidän sitä täysin tarpeettomana. Ihan niin kuin vaikkapa päihdeaddiktikin lopettamisen jälkeen ymmärtää, miten turhaa ja typerää päihteily on ollut (paitsi ehkä kokemuksen hankkimiseksi), eikä enää palaa siihen, en koe aivottomaan nylkytykseen eli seksiin palaamista minään realistisena vaihtoehtona
Teoriassa voisi olla mahdollista, että parittelisin siinä oikeassa merkityksessä eli lapsen tehdäkseni, mutta pidän sitäkin erittäin epätodennäköisenä, sillä en halua lisääntyä kenen tahansa kanssa ja kiinnostavia kumppaneita on maailmankin mittakaavassa itselleni erittäin vähän
Vierailija kirjoitti:
Siis selibaatti tarkoittaa ei seksiä, eikä omankäden kivaa. En voi suositella kenellekään. Vietti laskee puolen vuoden jälkeen ja sitä ennen elämä on pelkkää seksin ajattelua. Naiselle se ei ole fysiologisesti kai haitallista, mutta miehelle siitä tulee ongelmia. Eturauhassyöpäriski kasvaa ja voi tulla muhkuroita kiveksiin (googlaa spermstoseele) ja paikat on kipeinä. Masturbointi on pelastus ja pitää miehen viriilinä jos tapaa uuden kumppanin jonka kanssa haluaa yhdyntää.
Jos tuo on totta, mitä epäilen ettei se ole, niin masturboinnin voi suorittaa terveysperusteisesti vaikka kerran kuussa. Ei siitä tarvitse tehdä sillä tavalla pervoa ja ällöttävää, mitä se ja seksi ovat. Mutta epäilen tosiaan tuon väitteen todenperäisyyttä, lääketiede muutenkaan ei ole kovin luotettava lähde, ja ovat myös näissä seksuaalisuusasioissa pihalla kuin lumiukot
Kohta 22 vuotta selibaattia takana. Hyvä puoli on että ei tarvitse harrastaa seksiä. Huonoja puolia en keksi.
N48
Blessed singleness. Oon, ehkä onnellisempi nykyään, kun ennen. Voi keskittyä 100% itseesä, omaan hyvinvointiin ja käyttää aikasa itseensä. Avioliitossahan tämä on mahdotonta, jossa seksiä siis on. Vähemmän huolia ja murheita myös, ei tarvi kumppania miettiä, tai päätään vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen jolla on ollut seurustelusuhteita, ajattelin sen kuuluvan asiaan mutta lopulta en ollut halukas seksiin. Kyse ei ollut lainkaan partnereista vaan koin koko homman vieraaksi. Yritin kuitenkin, lopulta viimeisin pitkä parisuhteeni muutui kaverisuhteeksi. Olin helpottunut, tiesin kyllä miehellä olevan seksiä muualla. Näin jatkui monta vuotta, lopulta erosimme muista syistä. Seksittömyyteni on helpotus ja tulee jatkumaan koko elämäni ajan. Luin sitten aikoinaan aseksuaalisuudesta, silloin vasta ymmärsin miksi seksi ei kiinnostanut. Yritin turhaan elää 'normielämää' mutta se oli vastoin luonnettani.
Aikanaan itsekin päädyin harrastamaan seksiä miehen toiveesta, en omasta halustani. Ja hankin myös ehkäisyn, joka sitten alkoi vääristämään hormonitoimintaani. Tuolloin elettiin vielä maailman aikaa, kun malleja sinkkuna elävistä naisista, selibaatista tai muusta ei ollut oikein saatavilla, enkä osannut edes ajatella, että niinkin voi elää. Nuorena kun kasvaa lapsiperheiden keskellä, kaikissa on ollut todistettavasti seksiä, ja yleensä liian erilaisia ei osallisteta näihin sikiäjien piireihin.
Pakko kyllä sanoa, etten itsekään välitä parisuhde- tai perheihmisistä. Pidän tuota touhua ällöttävänä ja olen tosi onnellinen, ettei tarvitse osallistua siihen edes välikäsien kautta
Tulee iän myötä automaattisesti. Puolen vuoden tauko ei tunnu missään meillä yli viiskymppisellä parilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä on jo 18 vuotta parikymppisestä lähtien mennyt selibaatissa ihan hyvin. Seksiä minulla tietysti on itseni kanssa ja hyvää sellaista. Hyvät puolet on siinä, että ei enää ole jatkuvia virtsatietulehduksia ja alavatsakipuja, eikä tarvitse käyttää ehkäisyä, eli pillereitä tai kierukkaa, eikä tarvitse pelätä tauteja. Eikä tarvitse suostua asioihin mitä itse ällöää vain miehen mieliksi. Kuten suuseksi ja peffaseksi.
En usko että voisin löytää miehen, joka ei halua ainakin toista noista.
Saahan ihminen haluta mitä tahansa, ei se tarkoita että toisella on velvollisuus tehdä sitä.
Mutta sinä vaikutat estyneeltä, hyvä ettet sekaannu miehiin.
Tuollainen on väkivaltaista manipulaatiota. Oletko itse estynyt kun et halua panna karvaisen, 200-kiloisen homomiehen kanssa? Onko lapsi estynyt kun ei halua panna 50v ukon kanssa? Halu on halua, ja jos nainen ei koe sitä keneenkään mieheen niin sitten se on just niin ja pulinat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkki kiinni ;), saatpahan ainakin selville onko riippuvuutta. Mitä vaimo sanoi?
No, ei nyt varsinaisesti innostunut, mutta ymmärsi. Lupasin kyllä, että halitukset ja pussailut ja sellaiset ei lopu.
Jos ei provo, niin kyllä ihan järjetön idea, joku Pelle Peloton taas. Siis ihan oikeasti! Syökö seksi sun energiasi. Kaikilla seukkamiehilläni on juuri päinvastoin
Kyllä seksi kuluttaa energiaa. Ja laskee vireystason. Tämän takiahan huippu-urheilijat ei saisi saada orgasmis ennen tärkeää kisapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Miehen ei ainakaan kannata. Altistaa nimittäin eturauhasen syöpään.
Miehen pitää tulla keskimäärin 15 kertaa kuukaudessa ainakin.
Tämä nyt on tietty valhe mutta ihan hupaisana vitsinä, miettikääpä jos eläimetkin olisivat yhtä rikkinäisiä ja vammaisia kuin ihmismiehet. Jollain vuohilla voi olla niin, etteivät pääse parittelemaan elämässään kertaakaan ja jopa alfat parittelevat vain kerran vuodessa (useamman kerran). Jos tuossa olisi mitään perää niin nehän kaatuilisivat kuolleena maahan koko ajan. Eivät tietysti kaatuile, koska tuollainen on pelkkää valetta
Kulttuuripropaganda on nykyään yksi seksiin painostamisen ja manipulaation keino. Addiktio on normalisoitu erityisesti ateistisen, länsimaalaisen median toimesta. Myös lääketiede osallistuu tähän valheeseen, kuten muuhunkin seksuaaliseen hyväksikäyttöön ja väkivaltaan naisia kohtaan
Todellisuudessa ei tarvitse tehdä mitään, mihin ei koe itse halua. Seksiin ei tarvitse suostua toista miellyttääkseen, oli se itselle neutraalia tai negatiivista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkki kiinni ;), saatpahan ainakin selville onko riippuvuutta. Mitä vaimo sanoi?
No, ei nyt varsinaisesti innostunut, mutta ymmärsi. Lupasin kyllä, että halitukset ja pussailut ja sellaiset ei lopu.
Jos ei provo, niin kyllä ihan järjetön idea, joku Pelle Peloton taas. Siis ihan oikeasti! Syökö seksi sun energiasi. Kaikilla seukkamiehilläni on juuri päinvastoin
Kyllä seksi kuluttaa energiaa. Ja laskee vireystason. Tämän takiahan huippu-urheilijat ei saisi saada orgasmis ennen tärkeää kisapäivää.
Se on vähän samanlainen juttu kuin kahvi: tekee olon energiseksi, mutta tosiasiassa ei sisällä energiaa eli laskee suorituskykyä. Yhtä lailla kahvi blokkaa väsymyksen ja nälän tunteen, mutta ei lepuuta tai ravitse.
18 vuotta tullut oltua selibaatissa, koska ei kumppania. Hyvinhän tätä näinkin pärjää... - n 50 v