Teinin käytös ahdistaa niin, etten saa kunnolla henkeä
Kotona on nykyään hirveän riitaisa ilmapiiri ja teini on koko ajan vihainen, huutaa ja väittää vastaan kaikessa. Tämä ahdistaa jo niin paljon, että se haittaa hengitystäni ja on koko ajan kireä ja stressaantunut olo. Mikä ihme tähän auttaa, kun on aivan kamala murrosikä?
Kommentit (74)
Onhan se roikkuminen väliin ihan ok. jos ei ole jatkuvaa.
Aloittaja, yritä jaksaa ihan tulee paha mieli puolestasi. Muistan kun omani kanssa väsyin, huusin ja määräilin ehkä liikaa. Kun tulin eräänä päivänä töistä, pöydällä oli lappu, että hae itsellesi apua, tätä ei kestä kukaan.
Menin työpaikkapsykologin juttusille, sai käydä kolme kertaa. Hain myös keskusteluapua itselleni, murrosikäiselle lapselleni hankin kirjallisuutta. Selvisimme. Se lappu oli kauan vaatehuoneen seinällä, ikäänkuin muistutuksena.
Entä teinin oma isä? Onko hän kuvioissa, ja millä tavalla? Jos hän ei välitä, niin voi sekin aiheuttaa jotain oireilua. Hän ei toisaalta ole oikea henkilö asettamaan teinille sääntöjä teidän kodissanne. Isäpuolikaan ei taida olla sellainen tyyppi, jonka kannattaa alkaa tiukkoja rajoituksia säätämään.
Tuo nukkumisasia on sellainen, että et sillekään oikein teini-ikäisen kohdalla voi oikeastaan muuta, kuin antaa kolista omille nilkoille. Jos valvotaan öisin ja pidetään muu perhe hereillä, niin sitten hän joutuu tinkimään omasta nukkumisestaan päivisin. Kyllä se oppi jossain vaiheessa menee jakeluun, mutta väkisin et saa teiniä nukkumaan ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ota niin tosissasi. Anna huutaa ja vängätä, älä mene mukaan siihen. Sanot vaan että ihassama, mitävälii. Astu murrosikäisen yläpuolelle.
Teini käyttäytyy kehitystehtävänsä tasolla. Teinien pitää inhota ja vihata vanhempaansa saadakseen napanuoransa poikki. Ennen sitä ei aikuistu ja voi luoda normaaleja välejä vanhempiin. Yleensä vaikeinta on omaa sukupuolta olevan vanhemman kanssa. Yksinhuoltajilla kaikkien kanssa.
Anna vängätä ja ajattele, kuinka hienosti teinisi on normaalisti kehittyvä. Lähde vaikka uimahalliin tai lenkille jos alkaa ärsyttää liikaa.
Mitä hittoa? Ihan sama eikö muka saa napanuoraa poikki, mutta minulle ei äitinä huudeta! Kukaan ei minulle huuda! Keinot on kurin pitoon - enkä tarkoita ruumiillista kuria. Minä annan rahat vaatteisiin ja taskurahat, minä autan kun sanakokeisiin on pakko lukea, kuskaan autollani, ja jos minulle ei äänensävy sovi, ei tule ainakaan taskurahaa eikä liiku mun auto. Mitäs siihen sanotte, lastenne hemmottelijat? Älkääkä vastatko. että lapsi on terve jos kiukuttelee äidille, koska haluaa tietää muka turvallisesti että häntä sittenkin rakastetaan. Mitä tarkoittaa, että teinin pitää saada inhota ja vihata vanhempiaan? Inhotkoon ja vihatkoon hiljaa, purpatkoon omassa huoneessaan ja somessa, mutta kun tulevat minulle kuttuilemaan, on inho (vaikka rakastankin niin että sattuu) molemminpuolista! Minä olen aikuinen enkä mikään kynnysmatto eikä minunkaan äitini ole synnyttänyt minua orjana palvelemaan ketään idioottia, joka kasvatuksesta huolimatta (teille outo sana?) ei osaa sanoa Kiitos tai Ole Hyvä, ja luulee pyykkien lähtevän koneeseen itsekseen ja astioiden tiskikoneeseen. Teidän metodeillanne tulee osasta murkkuja niitä uusavuttomia, jotka esimerkiksi johonkin yhteiskunnan kalliilla maksamissa nuorison sosiaalistumiskeskuksissa sitten ällistyneinä kuuntelevat sosiaalipsykologien ohjeita siitä, miten täällä leirillä/keskuksessa jokaisella on työvuoro (oh!) ja käytöstavat (oh!) ja niin edelleen. Ikäänkuin niitä ei olisi voinut opettaa sille IHAN TAVALLISELLE murrosikäiselle jo kotona, jossa hän on kasvanut lapsesta saakka!
Ymmärrä että teini ei voi oikein sille käytökselle mitään. Sä voit jättää hänet kotiin kiukkuilee ja lähteä vaikka lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Kenen geenit ja kenen antama kasvatus sillä teinillä on?
Ja tämä neuvo auttaa miten?
Vierailija kirjoitti:
Miten muut siis pärjäävät ja selviytyvät sellaisesta, että normaalit arjen asiat eivät suku perheessä? Siitä kärsivät sekä sisarukset että vanhemmat. Teini ei siis noudata ihan peruselämänsääntöjä.
Ap
Puhelin pois niin oppiipahan
Voisitte pitää perheneuvottelun, jossa nuori osallistuu ratkaisun keksimiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini kaipaa omaa rauhaa, mutta myös välittämistä. Ennen kaikkea teini kaipaa hyväksyntää, kuten me kaikki. Näe hyvä teinissäsi.
Niin näenkin. Mutta miten muut voivat vain antaa teinin elää omaa elämäänsä hyväksyvästi myhäillen ja nähdä pelkkää hyvää hänessä, jos teini ei esim anna muiden perheenjäsenten nukkua kuin klo 03-06 välisen ajan yöllä? Ei sillä lailla voi kukaan elää.
Ap
Miksi sinä ja miehesi mahdollistatte tuon että teini valvoo yöt ja häiritsee muiden rauhaa? Selkeät säännöt ja aikarytmit taloon ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin yritänkin reagoida, mutta kun kyse on muihinkin perheenjäseniin vaikuttavista asioista. Jos teini kuuntelee musiikkia ja pelaa kavereiden kanssa yöllä, niin a) hän ei itse saa tarpeeksi unta ja b) kukaan muukaan ei saa tarpeeksi unta. Tällaisia asioita ei voi vain jättä silleen, vaan on pakko yrittää ylläpitää jotain sääntöjä. Siitä tulee siis joka ikinen päivä ahdistavaa riitaa ja huutoa.
ApIkävä sanoa, mutta latensuojeluilmoitus olisi paikallaan. Se suojelee perheen muita lapsia ongelmaisen teinin käytökseltä.
Kokemuksesta sanoisin, että kumpa itse olisin tajunnut tehdä sen aikoinaan.
Näitähän on nyt ollut julkisuudessa, miten ainoa keino on tehdä lasu omasta lapsesta, niin julmalta, kun se tuntuukin.
Tämä tapaus on terve eikä käytä huumeita. Miksi hänen pitäisi olla lasun asiakas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noitten kavereitten perheet antavat omien teiniensä roikkua teillä yökaudet?
Eivät roiku meillä, vaan netissä. Ihmettelen itsekin, miten monet kavereista saavat valvoa öisin. Ehkä heidän vanhempansa eivät tiedä?
Ap
Eivät ehkä edes välitä. Helpompaa ottaa itselle nukahtamislääke ja jakaa lapsille melatoniinia.
Kyllä minäkin ihmettelin yörääkyjäisiä ja sanoin, että meillä ei tuota kuunnella. Huutakoot muut vaikka aamuun asti linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Voisitte pitää perheneuvottelun, jossa nuori osallistuu ratkaisun keksimiseen?
Ratkaisu on se, että saa ottaa viikolla osaa kahteen peliin, jotka loppuvan ennen nukkumaanmenoaikaa. Viikonloppuna sama juttu. Sitten niistä ei lipsuta. Luottamuksen pettämällä loppuu pelaaminen kokonaan.
Onnellinen yh-äiti ja nykyään mummi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ota niin tosissasi. Anna huutaa ja vängätä, älä mene mukaan siihen. Sanot vaan että ihassama, mitävälii. Astu murrosikäisen yläpuolelle.
Teini käyttäytyy kehitystehtävänsä tasolla. Teinien pitää inhota ja vihata vanhempaansa saadakseen napanuoransa poikki. Ennen sitä ei aikuistu ja voi luoda normaaleja välejä vanhempiin. Yleensä vaikeinta on omaa sukupuolta olevan vanhemman kanssa. Yksinhuoltajilla kaikkien kanssa.
Anna vängätä ja ajattele, kuinka hienosti teinisi on normaalisti kehittyvä. Lähde vaikka uimahalliin tai lenkille jos alkaa ärsyttää liikaa.
Mitä hittoa? Ihan sama eikö muka saa napanuoraa poikki, mutta minulle ei äitinä huudeta! Kukaan ei minulle huuda! Keinot on kurin pitoon - enkä tarkoita ruumiillista kuria. Minä annan rahat vaatteisiin ja taskurahat, minä autan kun sanakokeisiin on pakko lukea, kuskaan autollani, ja jos minulle ei äänensävy sovi, ei tule ainakaan taskurahaa eikä liiku mun auto. Mitäs siihen sanotte, lastenne hemmottelijat? Älkääkä vastatko. että lapsi on terve jos kiukuttelee äidille, koska haluaa tietää muka turvallisesti että häntä sittenkin rakastetaan. Mitä tarkoittaa, että teinin pitää saada inhota ja vihata vanhempiaan? Inhotkoon ja vihatkoon hiljaa, purpatkoon omassa huoneessaan ja somessa, mutta kun tulevat minulle kuttuilemaan, on inho (vaikka rakastankin niin että sattuu) molemminpuolista! Minä olen aikuinen enkä mikään kynnysmatto eikä minunkaan äitini ole synnyttänyt minua orjana palvelemaan ketään idioottia, joka kasvatuksesta huolimatta (teille outo sana?) ei osaa sanoa Kiitos tai Ole Hyvä, ja luulee pyykkien lähtevän koneeseen itsekseen ja astioiden tiskikoneeseen. Teidän metodeillanne tulee osasta murkkuja niitä uusavuttomia, jotka esimerkiksi johonkin yhteiskunnan kalliilla maksamissa nuorison sosiaalistumiskeskuksissa sitten ällistyneinä kuuntelevat sosiaalipsykologien ohjeita siitä, miten täällä leirillä/keskuksessa jokaisella on työvuoro (oh!) ja käytöstavat (oh!) ja niin edelleen. Ikäänkuin niitä ei olisi voinut opettaa sille IHAN TAVALLISELLE murrosikäiselle jo kotona, jossa hän on kasvanut lapsesta saakka!
Täysin samaa mieltä! Miten vanhemmat voi antaa lapsen aukoa päätään vedoten että se nyt kuuluu murrosikään? Ei ainakaan meillä. Ja hyväkäytöksinen nuori on kasvanut.
Päätä moneltako hiljaisuus alkaa, mitä seuraa jos ei tottele, ja kerro se teinille.
Nyt meillä astuu voimaan uudet säännöt. Hiljaisuus alkaa illalla klo xx. Asiasta ei vängätä eikä keskustella yhtään. Täällä asuu muitakin kuin sinä, ja meidän on saatava nukkua öisin. Jos sääntöä rikkoo, lähtee netti/pelikone koko seuraavaksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrä että teini ei voi oikein sille käytökselle mitään. Sä voit jättää hänet kotiin kiukkuilee ja lähteä vaikka lenkille.
Ja paskan marjat. Kyllä voi kun pistetään voimaan.
Onko teinillä parittelurauha? Lukko ovessa?
Minua alettiin tallomaan alas teini-iässä, etten itsenäistyisi. Murrosiän muutosten näkyessä alettiin kohdella lapsena korostetusti enemmän kuin aikaisemmin, lässytystä, nälvimistä, lelujen ostamista lahjaksi, huoneen verhoilu lastenhuoneeksi. Molemmat vanhemmat takertuivat kotileikkiin kuin hukkuva pelastusrenkaaseen. Vielä lähes kolmekymppisenä yrittivät perustella oikeutustaan asioistani tietämiselle sillä että "olen lapsi".
Pistäkää vaan muutkin rohkeasti välit poikki ihmisiin joilla ei ole mitään omaa elämää, vaan koko pohja murenee siinä kun lapsi itsenäistyy.
Onko lapsella mahdollisuus päästä sairaasta vanhemmasta eroon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noitten kavereitten perheet antavat omien teiniensä roikkua teillä yökaudet?
Eivät roiku meillä, vaan netissä. Ihmettelen itsekin, miten monet kavereista saavat valvoa öisin. Ehkä heidän vanhempansa eivät tiedä?
Ap
Ap hei. Ihmettelet, kuinka lapsesi kaverit saa roikkua netissä öisin ja ehkä niiden vanhemmat ei tiedä. Tilannehan voi olla se, että siellä toisessa päässä tuskaillaan saman asian kanssa ja mietitään, etkö sinä välitä tai tiedä lapsesi touhuista.
Onko mitenkään ajateltavissa, että ottaisit yhteyttä lapsesi kaveri(e)n vanhempiin asian tiimoilta, voisiko yrittää tehdä yhteisiä ratkaisuja? Se on selvä, että lapsesi saa kyllä hirveän raivarin, mutta kyllä sinä siitä selviät.
Fakta on se, että kukaan perheessä, ei aikuinen tai lapsi muita häiritse yöaikaan, se on loputtava keinolla millä hyvänsä. Tässä asiassa et saa antaa periksi enää tippaakaan. Sinä olet aikuinen ja määräät tässä asiassa tahdin, älä ymmärrä liikaa.
Teinille selkeät säännöt, nukkumaan et pysty pakottamaan mutta toisten täytyy saada nukkua. Netti poikki yöksi ellei tule hiljaisuutta, viikkorahat jäihin, puhelin pois ym. Sinä olet aikuinen joten käyttäydy sen mukaan. Anna huutaa,maailmaan ääntä mahtuu vaan sinä et alennu siihen, teini ehkä reagoi eroon omalla tavallaan.
Muutama vuos sitte hesarissaki joku tutkija selitti, että murrosikänen ihan oikeesti voi kokea, että ihan ystävällinen kysymys on syytös/hyökkäys/riitelyä. Luettuani jutun pääsin todistamaan tällaista tapausta. Ystäväni kävi huikkaamassa 15-vuotiaan poikansa huoneen ovella, että ruoka alkaa olla valmista. Vastaus oli vihainen karjaisu: "Mitä sä aina rageet?!"
Ihan kunnollinen lukiolainen siitäkin tuli, mutta sitä se kuulemma oli pari vuotta.