Teinin käytös ahdistaa niin, etten saa kunnolla henkeä
Kotona on nykyään hirveän riitaisa ilmapiiri ja teini on koko ajan vihainen, huutaa ja väittää vastaan kaikessa. Tämä ahdistaa jo niin paljon, että se haittaa hengitystäni ja on koko ajan kireä ja stressaantunut olo. Mikä ihme tähän auttaa, kun on aivan kamala murrosikä?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini kaipaa omaa rauhaa, mutta myös välittämistä. Ennen kaikkea teini kaipaa hyväksyntää, kuten me kaikki. Näe hyvä teinissäsi.
Niin näenkin. Mutta miten muut voivat vain antaa teinin elää omaa elämäänsä hyväksyvästi myhäillen ja nähdä pelkkää hyvää hänessä, jos teini ei esim anna muiden perheenjäsenten nukkua kuin klo 03-06 välisen ajan yöllä? Ei sillä lailla voi kukaan elää.
Ap
Sääntöihin ja hyviin käytötapoihin kasvetaan vauvasta lähtien. Tärkeää on säilyttää keskusteluyhteys myös siihen teini-ikäiseen ja tehdä selväksi, että olette samalla puolella, vaikka välillä onkin hankalaa.
Miten olette joutuneet kertoomaasi tilanteeseen?
Toki murrosikään kuuluu kapina, mutta tiettyjä sääntöjä pitää kunnioittaa ja vanhempien ei tarvitse kuunnella mitä tahansa. Joku lastenpsykiatri sanoi, en nyt muista kuka, että eivät kaikki teinit raivoa kotonaan murkkuiässä. Itse ainakin loukkaannuin jos mulle puhuttiin rumasti ja sanoin myös sen teineilleni ja mahdollisesti tuli jopa sanktioita. Toki välillä katsoin asioita läpi sormien. Nyt kaikki kolme ovat jo onneksi ylittäneet teini-iän ja se heistä, joka ei juuri koskaan raivonnut, on edelleen iloinen ja nyt myös hyvin itsenäinen nuori aikuinen. Ei siihen mitään hirveää kapinointia aina tarvita. Juttele nuoresi isän kanssa ja koittakaa yhdessä rauhoittaa tilanne ja hakekaa apua jos on tosi hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini kaipaa omaa rauhaa, mutta myös välittämistä. Ennen kaikkea teini kaipaa hyväksyntää, kuten me kaikki. Näe hyvä teinissäsi.
Niin näenkin. Mutta miten muut voivat vain antaa teinin elää omaa elämäänsä hyväksyvästi myhäillen ja nähdä pelkkää hyvää hänessä, jos teini ei esim anna muiden perheenjäsenten nukkua kuin klo 03-06 välisen ajan yöllä? Ei sillä lailla voi kukaan elää.
Ap
Ei voikaan. Sano teinille että on hiljaa tai muuttaa lastenkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Älä kommunikoi teinin kanssa koko ajan tai vaadi liikoja tai mitään, anna olla rauhassa. Yritä ymmärtää. Tue positiivisesti asioissa ja anna hänen elää omaa elämääkin. Teini ei voi mitään "raivoaivoilleen" ja häntä vasta saattaa ahdistaakin jopa stressata. Hän kokee ettei häntä ymmärretä oikein ja muilla ei ole empatiaa. Ota lomaa itsellesi, käy jossain, ota rauhallisesti, kokeile meditaatiolevyä. Älä lähde tunteella mukaan mihinkään tai triggeröidy. Opettele olemaan erilailla, ota aikuista seuraa jutteluun vaikka kaverista tai sukulaisesta. Parin vuoden kuluttua se on ohi ja teini asuu omassa asunnossa. Aikuisena voit vaikuttaa omaan tunnemaailmaasi, teini ei voi sitä nyt hallita, myöhemmin kyllä.
Hyvin sanottu. Toisia murrosikä ravistelee kovemmin kuin toisia. Meillä toisella lapsella ei ollut juuri mitään ja toinen otti murrosiästä kaiken irti. Ajattelin aina, että parempi kun saa kuohahdella kotona, jos kodin ulkopuolella sitten menisi paremmin. Hyvin siitä loppujen lopuksi selvittiin.
Se rauhassa jutteleminen ei johda mihinkään. Tottakai yritän olla rauhallisen jutteleva niin pitkään kuin mahdollista, mutta se ei saa teiniä muuttamaan mitään käytöksessään ja riita pyörii ympyrää ja se sama keskustelu joka ikinen ilta voi kestää tunnin, ihan niin kauan, kunnes mulla menee hermot siihen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin yritänkin reagoida, mutta kun kyse on muihinkin perheenjäseniin vaikuttavista asioista. Jos teini kuuntelee musiikkia ja pelaa kavereiden kanssa yöllä, niin a) hän ei itse saa tarpeeksi unta ja b) kukaan muukaan ei saa tarpeeksi unta. Tällaisia asioita ei voi vain jättä silleen, vaan on pakko yrittää ylläpitää jotain sääntöjä. Siitä tulee siis joka ikinen päivä ahdistavaa riitaa ja huutoa.
ApKatkaiset netin öiksi. Niin muissakin perheissä tehdään. Otat modeeemin vaikka irti ja omaan huoneeseen.
No aivan. Sellaisesta tässä juurikin tulee sitä ahdistavaa jokapäiväistä huutoa ja riitaa, kun tekee jotain tuollaista ja yrittää ylläpitää jotain järkeviä sääntöjä.
Ap
No sitten annat tulla, ei siihen kuole. Isä mukaan neuvonpitoon, ja teinille säännöt selväksi, rauhallisesti, mutta tiukasti. Omassa huoneessaan seisköön vaikka päällään koko yön, mutta muille on annettava nukkumisrauha. Ja siis sen isän on myös otettava kantaa, eikä vain sluibailla taustalla.
Liian tiukka ei saa olla, mutta toiset perheenjäsenet on otettava huomioon, halusi tai ei. Ihan mitä tahansa käytöstä ei pidä sietää, ei edes teiniltä. Hormonimyrsky ja vanhemmista irtautuminen ei ole mikään syy käyttäytyä villieläimen lailla.
Jos kyseessä on poika, niin monesti isän rauhallinen, mutta jämäkkä puuttuminen asiaan voi auttaa. Ja ei teinikään mikään aivoton ole, hälle voi sanoa, että ihmisten on pakko nukkua ja maailmassa ja kotona on tiettyjä sääntöjä, joita nyt vaan on noudatettava. Ja niin tehdään muissakin perheissä. Kannattaa myös ottaa yhteys koulupsykologiin tai kuraattoriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi voikaan. Sano teinille että on hiljaa tai muuttaa lastenkotiin.
Teinit ei ole tyhmiä. Ne tietää kyllä ettei mihinkään lastenkotiin niin vain muuteta. Itsestään siinä tyhmän tekee jos tuollaisia laukoo.
Siinä on varmaan perää, että isän pitäisi puhua hänelle. Tämä on uusperhe ja mies eli isäpuoli ei juuri koskaan puhu teinille mitään, olen käytännössä 100% yh. Voihan se olla, että sekin jonkin verran vaikuttaa. On vaikea sanoa, sillä teini ei paljonkaan puhu asioistaan. Itse yritän jutella ja joka päivä kyselen tapahtumia koulusta jne.
Joku kysyi aiemmin, että miten tähän on tultu. Jäin miettimään ja mielestäni korona-aika on pahentanut sitä, varmasti ollut stressaavaa nuorelle. On tullut tilalle nettiriippuvuutta ja harrastus jäi. Olen yrittänyt kannustaa aloittamaan sen uudestaan tai jonkin muun harrastuksen, mutta hän ei halua.
Ap
"Jos teini kuuntelee musiikkia ja pelaa kavereiden kanssa yöllä, niin a) hän ei itse saa tarpeeksi unta ja b) kukaan muukaan ei saa tarpeeksi unta."
Eikö perheessä ole isää, joka lopettaa tällaisen käytöksen?
Teinillä ei ole mitään oikeutta valvottaa muita perheenjäseniä yöllä.
Joudun kohta olemaan palstalta pois jonkun aikaa, enkä pääse kommentoimaan, mutta jos joku vielä kommentoi ketjuun jotain, niin luen ne kommentit kyllä myöhemmin illalla vielä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin yritänkin reagoida, mutta kun kyse on muihinkin perheenjäseniin vaikuttavista asioista. Jos teini kuuntelee musiikkia ja pelaa kavereiden kanssa yöllä, niin a) hän ei itse saa tarpeeksi unta ja b) kukaan muukaan ei saa tarpeeksi unta. Tällaisia asioita ei voi vain jättä silleen, vaan on pakko yrittää ylläpitää jotain sääntöjä. Siitä tulee siis joka ikinen päivä ahdistavaa riitaa ja huutoa.
ApKatkaiset netin öiksi. Niin muissakin perheissä tehdään. Otat modeeemin vaikka irti ja omaan huoneeseen.
No ei tehdä😂 meillä ihan osataan ottaa muut huomioon t: kolmen teinipojan äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aivan. Sellaisesta tässä juurikin tulee sitä ahdistavaa jokapäiväistä huutoa ja riitaa, kun tekee jotain tuollaista ja yrittää ylläpitää jotain järkeviä sääntöjä.
ApNo sitten annat tulla, ei siihen kuole. Isä mukaan neuvonpitoon, ja teinille säännöt selväksi, rauhallisesti, mutta tiukasti. Omassa huoneessaan seisköön vaikka päällään koko yön, mutta muille on annettava nukkumisrauha. Ja siis sen isän on myös otettava kantaa, eikä vain sluibailla taustalla.
Liian tiukka ei saa olla, mutta toiset perheenjäsenet on otettava huomioon, halusi tai ei. Ihan mitä tahansa käytöstä ei pidä sietää, ei edes teiniltä. Hormonimyrsky ja vanhemmista irtautuminen ei ole mikään syy käyttäytyä villieläimen lailla.
Ainoa järkevä kommentti täällä. Ei kai teini-ikä ole mikään vapaalippu käyttäytyä törkeästi.
Itse olet kasvattanut lapsesi päin persettä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ikävä sanoa, mutta latensuojeluilmoitus olisi paikallaan. Se suojelee perheen muita lapsia ongelmaisen teinin käytökseltä.
Kokemuksesta sanoisin, että kumpa itse olisin tajunnut tehdä sen aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
"Jos teini kuuntelee musiikkia ja pelaa kavereiden kanssa yöllä, niin a) hän ei itse saa tarpeeksi unta ja b) kukaan muukaan ei saa tarpeeksi unta."
Eikö perheessä ole isää, joka lopettaa tällaisen käytöksen?
Teinillä ei ole mitään oikeutta valvottaa muita perheenjäseniä yöllä.
Miten se isä sen lopettaa? Mikä valta isällä lapseen on, mitä ei muilla ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApIkävä sanoa, mutta latensuojeluilmoitus olisi paikallaan. Se suojelee perheen muita lapsia ongelmaisen teinin käytökseltä.
Kokemuksesta sanoisin, että kumpa itse olisin tajunnut tehdä sen aikoinaan.
Näitähän on nyt ollut julkisuudessa, miten ainoa keino on tehdä lasu omasta lapsesta, niin julmalta, kun se tuntuukin.
Miten noitten kavereitten perheet antavat omien teiniensä roikkua teillä yökaudet?
Vierailija kirjoitti:
Miten noitten kavereitten perheet antavat omien teiniensä roikkua teillä yökaudet?
Eivät roiku meillä, vaan netissä. Ihmettelen itsekin, miten monet kavereista saavat valvoa öisin. Ehkä heidän vanhempansa eivät tiedä?
Ap
Ihanan lämpimiä ja ymmärtäväisiä kommentteja, niinkuin hyvä onkin. Osaatteko sanoa, miksi pienempiin lapsiin ei suhtauduta useinkaan samalla lailla? Mitä itse ajattelette, onko ok myös pienemmälle lapselle suhtautua lämpimästi ja ymmärtääväisesti ajatellen, että kuuluu ikään?